Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6012 ggr
_Fisken
2017-02-18 08:41

Istället för havregrynsgröt?

Jag äter normalt sett ganska lite kh. Det som jag stoppar i mig är havregrynsgröten på morgonen o ibland som mellanmål. Har funderat på en hemmagjord grönsakssoppa men den måste ju vara enkel o göra och samtidigt smaka nåt. Jag tänker mig att man gör en stor kastrull på helgen å så sen slevar man det man behöver på morgonen…o kanske som mellanmål.
Nåt tips? Hur gör man buljongen? Vatten, lite olja o några tärningar buljong?

Annons:
parsley
2017-02-18 09:07
#1

Kan du tänka dig att koka egen buljong? Den är nyttigare än buljong på tärning. Enklast är nog att koka på kyckling.  Ekokyckling ger bäst buljong, men det går även att koka på vanlig kyckling.

  • Koka kycklingen eller stek den i ugn, hel eller i halvor enligt något standardrecept.

  • Ta bort köttet och ha det till mat, nu eller senare.

  • Lägg kycklingskrovet i en kastrull och täck med vatten. 

  • Krydda. Här är ett tips, men man kan ta lite av varje som man har tillgängligt och även använda grönsaksrens om man har sådant. Salt, pepparkorn, lök eller purjo, morot samt ev ytterligare någon rotfrukt brukar jag ha, om jag inte följer något recept.  http://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/mat-dryck/20150109/gor-egen-kycklingbuljong Om du googlar så hittar du fler recept. 

  • Tillsätt 0,5-1 dl vinäger för att lösa upp mineraler ur benen. 

  • Till mat kan man koka den 1-2 timmar, benbuljong kan koka längre.

  • Reducera ev, så den tar mindre plats att förvara. 

Hemkokt buljong är mättande i sig och kan användas till t ex soppa.

Har du något recept på själva soppan som du tänkt utgå från? När jag tänker på grönsakssoppa så tänker jag på någon traditionell soppa med purjo, potatis, morot, palsternacka och ev rotselleri. En sådan soppa innehåller för mycket kolhydrater för att vara en LCHF-soppa. 

Hemkokt buljong kan vara rogivande, så för en del fungerar det inte att äta den till frukost, eftersom man kan bli trött av den.

hemul
2017-02-18 09:10
#2

Vill du inte bli mätt också? En soppa på bara grönsaker ger inte mycket energi.

_Fisken
2017-02-18 11:01
#3

Parsley:  Det där låter som ett hopkok av kyckling- och  grönsaksrens samt kryddor? Det måste man väl se sila bort sen (eller mala o göra chickennuggets)?
Kokar man sen sopp-grönsakerna (som du nämner) separat o sen har i buljongen som man rensat från allt?
Det jag "kastar" i soppan är det jag har hemma. Det blir nåt sånt som du nämner.
Jag är inte renlevnadsmänniska LCHF så lite kh i soppan spelar inte sån stor roll. Målet är att bli så gott som "brödfri" och jag (i min okunskap) räknar havregryn som bröd.

Hemul:
Att en port. havregrynsgröt är mättande är en myt. Den innehåller ca 200kcal med mjölken inräknad och jag blir inte mätt på den. Jag blir heller inte vrålhungrig  men om jag äter det vid frukost o lunch så är jag ganska hungrig till middagen.
Min tanke med soppan är att ha i lite olja i buljongen o  få upp kcal lite…kanske en matsked creme F också.

Siggebus
2017-02-18 11:13
#4

Buljongtärningar är oftast bara skit. Det finns fryst färsk-buljong som är kokt på kött och ben + grönsaker.

parsley
2017-02-18 13:24
#5

#3 Jag borde lagt till det i recepet.  🙂Man silar bort skov och grönsaker från buljongen när man kokat det. Har man kokat buljong av något så tycker jag det gjort sitt och man kan slänga resterna.

Färdigkokt, färsk buljong från Scandinavian Organics finns i en del mataffärer. Den ska ha bra kvalitet och kan vara ett alternativ om man inte vill koka själv.

Siggebus
2017-02-18 15:10
#6

Ica har också frysta "pluppar" som är skapliga.  Kycklingfond eller nöt.

Annons:
_Fisken
2017-02-18 16:16
#7

Jag har fördelen att vara ganska överseende vad avser smaker o sånt när det kommer till mat. Men jag tar åt mig vad ni säger o ska prova både och. 
En till fråga medan vi är varma i kläderna: Hur hackar man upp grönsaker lättast? Är det med en bra kniv eller finns det bra "maskiner" som är enkla å hålla ren? Jag tänker bla på att finhacka vitkål (jobbigt med kniv) eller tärna upp en morot. Det sistnämnda brukar jag "mynta" upp som typ mynt med en kniv. Hur gör ni?

Maria
2017-02-18 16:42
#8

Ska jag ha småtärningar av morot så skär jag den på längden i fyra delar och sedan så är det bara att skiva😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
2017-02-18 18:06
#9

Ja, jag tror kniv är det bästa. Att sulla med en massa köksmaskiner är drygt då de tar plats o är "kniviga" (ha ha) att göra rent.

parsley
2017-02-19 08:32
#10

Kniv fungerar i de flesta fall utmärkt. Vitkål kan strimlas med osthyvel, om den inte är för seg i konsistensen, utan lite mer krispig. 

Jag har en gammal "månlandare"  som också är bra när man ska strimla, t ex kål. Om du googlar på Moulinex råkostkvarn eller Mouli Julienne råkostkvarn så ser du hur den ser ut. Osäker på om den finns att köpa fortfarande. På loppis brukar den gå att hitta.

Maria
2017-02-19 08:35
#11

Att strimla vitkål med kniv är oslagbart tycker jag. Då får man långa fina strimlor som man själv har kontroll över så att säga. Visst tar det lite extra tid men det kan det vara värt.

Bra kniv är förstår att rekommendera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
2017-02-19 09:56
#12

Jag vill ju inte ha strimlor. Ha ha. Jag vill ha småbitar typ 1x1 cm eller nåt…

Jag ska absolut kolla Månlandaren!

hemul
2017-02-19 11:14
#13

#3 Nähä. Då får man anta att du helt enkelt inte vill bli mätt då, eftersom du äter havregrynsgröt, ibland flera gånger per dag.

Annons:
Sindri
2017-02-22 15:54
#14

Om du vill ha småbitar så är det väl bara att skära i småbitar….
Och om du absolut vill ha gröt så finns det alternativ utan kh

https://www.google.se/search?hl=sv&q=GR%C3%96T%20site:kolhydrater.ifokus.se&gws_rd=ssl

Upp till toppen
Annons: