Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 10076 ggr
Annielle
2016-01-01 16:54

Frukostförslag paleo el mjölkfri Lchf

Hej!

Jag funderar på att testa paleokost el mejerifri Lchf och tänkte börja med att byta ut min nuvarande havregrynsfrukost mot annat, helst inget med kött eftersom jag har svårt med sådant som frukostmat.

Så kom hemskt gärna med förslag på nyttiga och goda frukostförslag som ni själva gillar eller av annan anledning rekommenderar och inte är svåra att göra 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
parsley
2016-01-02 09:32
#1

Krämig kokosgröt

Jag hittade receptet precis nu och har inte hunnit testa det, men det verkar bra. http://cleaneatingbyannika.se/kramig-kokosgrot/

parsley
2016-01-02 09:35
#2

Matbloggaren Lesscarbs frukosttips

http://lesscarbs.se/lchf-frukost/

Pofiberbrödet som hon tipsar om gillar jag, så det bakar jag ibland.
Den mjölksyrade youghurten med kokosmjölk har jag testat, men den kändes inte som ett frukostalternativ för mig. Varför vet jag inte riktigt.  Smoothisarna har jag inte testat.

parsley
2016-01-02 09:43
#3

Fröknäckerecept finns det ett antal i omlopp.  Fröknäcke är relativt enkelt att baka och med pålägg och kanske te med extra fett eller fettkaffe till så står man sig rätt bra.  Många som äter mejerifritt äter fortfarande smör, så är du inte allergiskt mot mjölkprotein, så kanske det går bra att äta smör. 

Ett enkelt mikrobröd som jag gör ibland:

Blanda följande ingredienser

  • 1 ägg

  • knappt 1/2 dl sesamfrön

  • knappt 0,5 tsk bakpulver

  • knappt 0,5 tsk lökpulver

  • knappt 0,5 tsk paprikapulver

  • 1 nypa salt

  • 1 msk vatten

Häll ut på smort fat och mikra 2-3 min beroende på ugn och ät med valfritt pålägg.

Annielle
2016-01-02 11:40
#4

Tack tack för tipsen! 🙂

Jag har testat improviserad gröt på kokos någon gång men blev inte så förtjust i smaken, mjölksyrad kokosyoghurt testade jag nyligen och tyckte tyvärr inte om smaken där heller.

Fröknäcke ska jag slutligen testa att baka, har tänkt göra det länge, men ej blivit av p.g.a. min knäppa gasugn, men till och med den borde kunna baka fröknäcke i allafall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

hemul
2016-01-02 17:02
#5

Stek/koka några ägg. Enklare blir det inte.

Annielle
2016-01-02 20:20
#6

#5 

Tack! Nej, det blir inte så mycket enklare och visst kan man göra det, men för min del skulle det kännas för ensidigt och tråkigt att bara äta ägg till frukost tyvärr

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Septima
2016-01-02 20:54
#7

Kokade gröt som blev riktigt god. 1 dcl kokosflingor, 2 msk chiafrön (ljusa, vet inte om det skulle smakat annorlunda med de mer vanliga svarta), knappt 1/2 tsk salt, 0,5 dcl grädde, 1 dcl mandelmjölk, 1 dcl vatten, 1 msk smör, 2 ägg.  Kokade och rörde hela tiden men brydde mig inte om att äggen klumpade sig.  Vill man ha den slät kan man antagligen låta blandningen med frön och vätska stå över natten - då lär man inte behöva koka för att få  den lagom tjock. Åt med kanel och ett halvt tärnat äpple och grädde med vatten. Mättsamt och milt och riktigt gott. 

Oj nu såg jag att det skulle vara mejerifritt. Nå mandelmjölk och kokosolja torde funka lika bra.

Annielle
2016-01-02 21:04
#8

Tack! Det ska jag testa med kokosgrädde! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aubergine
2016-01-02 23:17
#9

Att steka ägg på morgonen tycker jag är gott.

Jag69
2016-01-07 08:41
#10

Snabbaste och gott bröd: En dl mandelmjöl, ett ägg och ev smält smör/kokosolja. Blanda, häll i en liten skål. In i micron två minuter. Klart! ;) Jag gillar att rosta den! Eftersom jag gör några stycken på en gång, som jag sedan kan bara plocka fram och rosta, så gjorde jag detta häromdagen: Tre ägg, en dl mandelmjöl, en halv dl kokosmjöl och smält smör. Det blev tre smörgåsar! På det är ägg/lax/avocado och smör/majonäss gott!

Annielle
2016-01-07 10:52
#11

Tack! Låter jättegott, bara det att jag inte har någon micro (och får heller inte plats med det i mitt lilla kök)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
2016-01-10 17:36
#12

Jag brukar också göra kokosgröt och älskar det. 2 ägg, 1 dl kokosmjölk, chiafrön eller psylliumfrön, kanel och kardemumma, ev kokosolja. Serveras med lingon från frysen och utspädd kokosmjölk (tar bara lite kokosmjölk och späder med vatten).

Chiapudding.

Smoothie. Om man baserar på bär och typ kokosmjölk blir det inte mycket kolhydrater. Gärna citron, ingefära och sånt i.

Om du inte är så noga med kolhydraterna kan du göra en nyttig och varm drink med banan, kokosmjölk, hett vatten, och krydda med vad du vill av gurkmeja, kardemumma, ingefära, kanel. 

Använder gärna kryddor eftersom de har massa nyttiga egenskaper. Gurkmeja är en superboost för immunförsvaret t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2016-01-10 19:09
#13

Tack tack! 🙂

Det var en ny variant på kokosgröt det, med tanke på att den inte innehåller något kokosmjöl, ska helt klart testa den fast med blåbär i stället för lingon 🙂

Varm drink lät också bra eftersom jag helst inte dricker/äter någon kall smoothie på morgonen eftersom jag är så frusen av mig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
LadyVintersorg
2016-01-10 20:09
#14

Jag brukar gilla att göra äggmjölk smaksatt med kakao. Mixa ihop 2 ägg, 1 msk kokosolja, 1 msk smör, 1 msk kakao (föredrar raw kakao, ger bättre smak tycker jag) med 200 ml kokande vatten. Liknar varm choklad och mycket mättande! Lätt att variera med andra smaksättningar än choklad också.

Alternativt fettkaffe där jag mixar kaffe med 1 msk kokosolja och 2 msk smör för en mättande "latte".

Det går ju såklart att använda endast kokosolja om man inte vill äta smör. Jag brukar välja smaklös kokosolja.

Dora
2016-01-12 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Jag gör pannkakor på Grönbananmjöl. Mjölet innehåller RS2,  en sorts fiber som inte blir till blodsocker, och den fungerar som prebiotika och diabetiker kan få lägre morgonsocker om de intar mjölet på kvällen. Recepten: 3st ägg, 6msk grönbananmjöl och 2dl vatten……………..mer om Grönbanan mjöl:  http://www.dorimax.se/gron-banan-mjol/

OlgaMaria
2016-01-13 13:28
#17

#15 Tack för tipsen… men jag antar att mjölet förlorar sina egenskaper som prebiotika om man tillagar det som pannkakor? Potatismjöl är ju resistent stärkelse om man intar det kallt, men inte om det upphettats.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Indii]
2016-01-13 17:32
#18

# 17 Instämmer. Resistent stärkelse omvandlas ju till stärkelse vid ca + 55 *.

Lavine
2016-01-13 21:37
#19

#11 Jag gör det första brödet, och det går bra att grädda i vanlig ugn (så med andra ord måste alla varianter på det också gå bra). Bred ut smeten på bakplåtspapper på en plåt. Prova dig fram, men nånstans 175 grader i kanske en kvart, kan variera mellan både ugnar och hur man gör brödet, hur stort ägget var och hur smetig smeten var osv.

Annielle
2016-01-13 21:49
#20

# 19

Tack! 🙂 Bra att veta att det funkar i ugn med då.

Har gjort liknande som pannkakor med lyckat resultat (tror jag hade i fiberhusk också)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Dora
2016-01-14 14:36
#21

#17 #18………….jag äter pannkakorna när de har kallnat. RS2 försvinner inte helt och hållet. Den går tillbaka efter upphettning.  DE som har problem med mage och tarm, som IBS dvs har autoimmuna sjukdomar ska inte äta potatis och potatisstärkelse, eftersom potatisen innehåller lektiner, saponiner som retar immunförsvaret…..därför är grönbanan mjöl ett mycket bättre alternativ.

- See more at: http://karlhulten.se/paleo-vid-autoimmun-sjukdom-at-dig-fri-fran-inflammation/#sthash.VBNF0PHd.dpuf

Annielle
2016-01-14 15:06
#22

#21

Vad bra information om att man inte ska äta potatisstärkelse när man har Ibs och autoimmuna sjukdomar! 🙂Det visste jag faktiskt inte, men när jag har testat potatismjöl i ett glas vatten har jag fått väldigt ont i magen hela dagen och undrat vad sjutton det blir så för….har Ibs.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

parsley
2016-01-14 16:03
#23

Ett enkelt fröbröd till

  1. Blanda 6 dl blandande frön och kärnor med 2 ägg

  2. Bred ut på en plåt

  3. Grädda ca 15 min vid 200 grader

  4. Bryt i lagom bitar

Brödet blir ett hårt, lite tjockare bröd.

Trollbus
2016-01-17 15:51
#24

Om man är väldigt seg på morgonen (som jag är) är färsk ekologisk kycklingbuljong ett hett tips! Jag har bara hittat ett enda märke som gör färsk ekobuljong på rätt sätt med långkok: Scandinavian Organics. De har även oxfond, men den är lite för mastig för min del att ha till frukost.

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: