Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Bregott vs Bordsguld?

2015-10-07 18:00 #0 av: taggigarosen

Jag brukar använda bregott på mina lchf-"mackor"

Nu såg jag att Lidl hade ngt matfett som hette Bordsguld och vad jag kunde se innehöll det samma som Bregott och även samma fördelning smör/rapsolja. Betyder det att det är en likvärdig produkt? Det är ju betydligt billigare än Bregott så jag köpte ett paket men killen vägrar äta och säger att det är margarin?

Anmäl
2015-10-07 18:08 #1 av: Maria

Står det att det är smör och rapsolja så är det ju inte margarin.

/Maria

Anmäl
2015-10-07 18:09 #2 av: Zepp

Om det är samma innehåll så är det likvärdigt!

Milbona är ett Lidl varumärke.. så de kan köpa de från vem som helst.. om det uppfyller deras specefikation!

Det kan tillomed vara Bregott.. som är Arlas varumärke!

Men iomed att killen tycker att det är margarin så smakar det förmodligen annorlunda?

Dvs i Norden är vi vana vid syrligt smör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-10-07 18:15 #3 av: taggigarosen

Ok tack. Nja han har inte ens smakat han är så skeptisk till allt som inte låter nyttigt. Han förknippar namnet Bordsguld med Runda Bords som var ett margarin förut och smakade urk.

Anmäl
2015-10-07 18:18 #4 av: Zepp

Lägg det i en bregottask!

Anmäl
2015-10-10 10:07 #5 av: papa-bear

#4 Skrattar ungefär som en fd arbetskamrat berättade för mig, i stället för att köpa dyra schampon lurade han sina döttrar genom att refilla flaskorna med liknande schampo som han köpt på dunk, och de sade inget om det.

Anmäl
2015-10-12 23:38 #6 av: Pytteliten

Av de märken jag har tittat på är det bara Bregott som görs på svensk mjölk. Det är skillnaden!

Anmäl
2015-10-13 09:50 #7 av: nilu

Med risk för att kallas petimäter så är det ju så att killen har ju rätt, det är ett margarin. 

Wikipedia: Margarin eller matfettblandning kallas matfetter som består av enbart vegetabiliska fetter eller blandningar av vegetabiliska fetter och animaliska fetter, till exempel smörfett.

Därav följer att även Bregott är ett margarin.

Anmäl
2015-10-13 21:44 #8 av: taggigarosen

#7 Ok fast enligt honom är Bregott = ett nyttigt smör och Bordsguld = ett skräpmargarin. Nu äter han Bordsguld med god aptit - ur en Bregott-ask!

Anmäl
2015-10-13 22:58 #9 av: hemul

Bregott görs inte enbart på svensk mjölk om jag inte är felupplyst. Det är ibland dansk mjölk också.

Varför ska ni ha sånt där klet öht. Gillar ni inte smör va? Lipar

Anmäl
2015-10-14 12:22 #10 av: [Garntroll]

Rent smör är godast ja. Håller med #9

Anmäl
2015-10-14 15:14 #11 av: starhawk

Jag använder Bregott till att smörja in skålen för pocherade ägg, den är mer "bredbar" på morgonen, stekpannan får dock alltid sin klick rent smör!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2015-10-15 07:00 #12 av: Amify

Jag använder också Bregott för att det är mjukt och tacksamt att bre med. Och så är det gott!

Anmäl
2015-10-15 07:37 #13 av: Effie

Mitt smör är ju hur mjukt som helst. Ja, det star framme. 

Min ganska nyblivne sambo tyckte först att han behövde margarin att bre på mackan, men inte nu längre.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-10-15 11:24 #14 av: Hanveden

Om man nu skall ha smör på någonting använder jag denna form av osthyvel...

Den är till för mjukare ost men fungerar utmärkt att hyvla smör med direkt från 1/2 kilospaketet. Att smöra en form eller smör för att steka i stekpannan är lätt fixat med några drag på smörpaketet som jag förvarat i kylen. Efter att ha vägt ett drag kan man lätt dosera mängden smör...

Har också köpt in Arlas klarifierat Smör:

Bildresultat för arla kockserien

Prövade det när jag stekte lax senast med mycket bra resultat.

mLCHFh  Cool.

Anmäl
2015-10-15 11:30 #15 av: [Garntroll]

Det där ska jag leta efter. Har hört talas om det. Måste väl vara nästan åt Gee - hålet.

Anmäl
2015-10-17 18:18 #16 av: Zepp

Klarifierat smör heter i Indien, Pakistan, mellanöstern Ghee/Ghi.

Anmäl
2015-10-17 22:28 #17 av: hemul

Varför kallar de det "klarifierat"? Är det ens ett ord? Klarnat säger man väl? Såg det också på ICA. Såg priset med. Gör nog eget i fortsättningen också ifall jag får för mig att börja använda ghee igen.

Anmäl
2015-10-18 00:35 #18 av: Zepp

Det är nog en anglisism?

Clarified butter!

Anmäl
2015-10-18 12:56 #19 av: Sisselie

Klarnat smör är INTE samma sak som ghi. Klarnat smör är bara smörolja, dvs smör utan protein, kolhydrater och vatten. Ghi är dessutom sjudet på svag värme en lång stund för att få den där speciella ghismaken. Jag har Arlas klarnade smör hemma och det smakar smör, inte ghi. Men för mig som mjölkproteinallergiker var det en glad överraskning att kunna äta nåt som verkligen smakar smör, för det har jag saknat. Ghi är också gott, men ibland är det gott med ren smörsmak.

Anmäl
2015-10-18 13:24 #20 av: Zepp

Ghee/Ghi är oxå bara smörolja!

Anmäl
2015-10-18 13:35 #21 av: Sisselie

Fast det smakar helt annorlunda!

Anmäl
2015-10-18 13:36 #22 av: Zepp

Troligen lite annorlunda processer?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.