Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 7506 ggr
mariannele
2015-09-17 07:47

Restless legs

Är det någon som har kunskap om restless legs. Om LCHF-kost kan påverka?

Annons:
OlgaMaria
2015-09-17 07:59
#1

Det beror på vad det beror på. Verkar som att det kan finnas olika orsaker. Är det bara en fråga om näringsbrist skulle ju LCHF möjligen kunna hjälpa.

Jag har haft RLS sen 2007 och har ätit LCHF sen början på 2009. Kan inte säga att kosten påverkat något. Däremot har det blivit mer lätthanterligt men tror det kan bero på någon slags anpassning i nervsystemet eller något. Nu har jag mer RLS-värk istället och kan somna. Första åren var det mer oroligt i benen och kunde inte vara still - svårt att sova - men det gjorde aldrig ont direkt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

parsley
2015-09-17 09:00
#2

LCHF är bra för mycket, men jag kan inte säga att det hjälper mot RLS. 

Testa att ta kosttillskott i form av magnesium i första hand. Välj en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom det tas upp bättre av kroppen. Magnesiumoxid är billigt, men fungerar mest som laxermedel. Det finns även magnesiumolja eller magnesiumspray, som man kan ta på huden. 

RLS kan även bero på brist på kalium eller järn. Järnbrist brukar vården kunna upptäcka. 

Du kan även testa att ta extra salt. Seltin innehåller magnesium och kalium. Ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick 1 gång per dag eller vid behov.

RLS kan bero på en störning i dopaminfunktionen. En del medicinerar mot det. Det det finns en aminosyra som heter L-tyrosine som sägs öka dopaminet, som man kan testa. Den finns att köpa i Sverige.

Mina besvär blev bättre när jag började med periodisk fasta i form av 16.8. Jag tar även magnesium och någon gång ibland extra kalium.

Eron33
2015-09-17 09:37
#3

Min man hade problem med det för drygt en månad sedan, äter nu både lchf- kost och magnesium, har inte haft problem sedan han började med dem!

OlgaMaria
2015-09-17 10:09
#4

För min del blev jag helt bra i typ en månad när jag började med magnesiumtillskott, men sedan blev det som vanligt igen. Så för många kan nog problemet vara ganska komplext. Men man ska absolut testa med olika mineraler för att se om man kan hitta lindring.

Övriga tips är att se till så att man sover tillräckligt. Övertrötthet ger RLS. Om man har problem när man ska sova och inte kan vara still i sängen är mitt tips att gå upp direkt och gå runt hemma en god stund tills man känner att det släppt HELT, gå sen och lägg dig och ligg still (undvik rörelser så långt du kan eftersom det triggar) och försök somna. Kommer det tillbaka så upprepa. Att ligga i sängen och försöka få det att gå över är nästan omöjligt. Låg ofta vaken flera timmar pga RLS, men att gå upp och gå (vilket är jobbigt när man är trött och vill sova så klart) brukade lösa det hela väldigt mycket fortare. Man kan behöva gå 5-10 minuter kanske. Nu för tiden brukar jag inte behöva göra så här så ofta men det händer någon gång ibland.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mariannele
2015-09-18 06:18
#5

Tack för svar.

Upp till toppen
Annons: