Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Hjälp med lchf kosten :)

2014-03-22 18:30 #0 av: idah88

Jag började med lchf för ca två veckor sedan. Innan har jag ätit mycket sallad tillsammans med protein och lättcremé Fresh till de. Fiberhavregrynsgröt med mjölk till frukost. Jag kände mig alltid trött och sötsugen hela tiden. En vän berättade att hon ätit lchf ett tag nu och mår så himla bra av de, så jag tänkte att jag inte har något att förlora genom att prova jag med.

Redan efter två veckor är mitt sötsug så gott som borta, har inte ätit nånting med socker i (vilket är ovanligt för mig) jag blir mätt längre men känner mig lite seg i kroppen.. Har läst att man kan va de i början av lchf. Jag kör spinning 1 timma 4 dagar i veckan och där är största skillnaden att jag inte alls orkar i samma tempo eller samma kraft som innan.. Får en brännande känsla i framlåren för minsta lilla ansträngning? Jag hoppas på att de snart kommer att förbättras de med :)

Men iaf, de jag undrar över är om någon med lite mer erfarenhet (än mig) inom lchf vill se över hur min kost för en dag ser ut, skulle verkligen uppskatta de eftersom de här är så nytt för mig och vill gärna ha tips och råd :)

Frukost: Äggröra -två ägg + grädde +smör. Tre skivor bacon. The med en matsked smör i + coccos fett + grädde. Blir en halv deciliter grädde allt som allt. Ca 20 gram smör.

Lunch: 150 gram kycklingfilé med 15 gram smör och 15 gram Philadelphia ost.

Middag: 100 gram nötfärs stekt i smör. Två skivor fetaost. 15 gram Philadelphia ost. Ca 15 gram smör.

Använder salt i maten och andra kryddor. Dricker vatten och ibland funlight (den med stevia)

Enligt appen lifesum blir det 5gram kolhydrater, 80 gram protein och 122 gram fett. Totalt 1437 kcal.

Jag har bara ca 3-4 kg jag vill gå ner.

Vad tycker ni?:)

Anmäl
2014-03-22 18:57 #1 av: odjuren

Trötthrten och att du inte känner dig lika stark på träningen e nog för att kroppen inte ställt om sig på fettdrift ännu! De kan ta några veckor, i värsta fall mågon månad..

Hoppas att du trivs med naten och håller dig mätt!

Anmäl
2014-03-22 18:58 #2 av: jiim

Tänker inte skriva en hel uppsats, men det låter bra tycker jag? Lägg gärna till någon "gratis" sallad ur LCHF-synpunkt om du vill ha något grönt, tex: spenat, huvudsallad, endive etc.

Ser mycket trevligare ut, blir mycket godare och blir mer mat i magen.


Hade du skrivit vikt och längd hade det varit lättare att avgöra huruvida kh/prot/fett ser ut. Men den sammansättning du skrev passar nog de flesta.


Med vänlig hälsning,

Anmäl
2014-03-22 19:10 #3 av: idah88

Tack för era svar :)

Jag är 164cm och väger ca 55 kg. Min idealiskt är 50 men de är inget jag egentligen strävar efter att väga. Nu vill jag bara äta bra och få mer energi om dagarna istället för att vara så orkeslös. Vad tycker ni om broccoli? De har jag använt mig av till lunchen ibland, ca 60 gram.

Skönt att höra att värken är något som kommer att försvinna iaf, även att de kan ta lite tid :)

Anmäl
2014-03-22 19:38 #4 av: Zepp

Ser bra ut.. du är inne på rätt spår.. men det tar ytterligare några veckor innan du kör fullt på fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-23 08:25 #5 av: asta56

Du äter bra o verkar riktigt enl L CHF. Blomkål kokt lätt o broccoli o brysselkål är också nåt man kan lägga till lite av. Lycka till. Första veckorna minns jag var lite sega o jobbiga men det gick över

Anmäl
2014-03-23 08:25 #6 av: asahars

Det verkar som om du glömmer bort grönsakerna. Du behöver grönsaker till varje måltid och du behöver variera grönsakerna: tomater, paprika, vitkål, brysselkål, broccoli, spenat - grönsaker som är färgrika är bra för dig.

Anmäl
2014-03-23 18:30 #7 av: idah88

Men är det inte så att tomater och rödlök m.m innehåller en del kolhydrater? Jag vill gärna undvika kolhydrater så mycket som möjligt.. Äter lite broccoli oftast, Ibland vanlig isbergssallad också..

Anmäl
2014-03-23 19:07 #8 av: Zepp

Hur många gram tomater/lök äter du per portion/måltid?

Vitlök innehåller cirka 30E% kolhydrater.. Förskräcktmen hur många gram äter man?

Sila mygg o svälja kameler heter det!

Mejerier är oftare en större fälla!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-23 23:12 #9 av: miamaria5

Jag skulle också addera grönsaker till den där menyn.

Anmäl
2014-03-23 23:36 #10 av: idah88

Okej, då provar jag att lägga till lite mer grönsaker denna vecka så blir tallriken lite roligare också :) eftersom jag inte är överviktig så är jag lite orolig över att gå upp i vikt. Än så länge har jag gått ner 2 kg på lite mindre än två veckor, antar att det är mest vatten. Får se vad som händer kommande veckor :)

Anmäl
2014-03-24 06:42 #11 av: odjuren

Du är lika lång som jag, idelvikt (ett bmi på 18,5 till 25) är 50 till 67 kg så stirra inte dig blind på den lägsta siffran..
Sen är bi ju självklart olika byggda även om vi e lika långa!

Anmäl
2014-03-24 08:40 #12 av: idah88

Nej de är klart.. Men för ca 3 år sedan så vägde jag 58-59 och då såg jag mullig ut, ligger jag mellan 50-54 så trivs jag som bäst :)

Anmäl
2014-03-24 09:00 #13 av: SpurtAnne

Ät magnesium och d-vitamin om du inte gör det redan. Jag fungerar inte längre utan magnesium. Blir matt, får dubbelslag på hjärtat och kramp i fötterna på nätterna. Räcker med att jag glömmer ett par dagar.
Jag har ätit lchf över 2 år och kände mig så där matt i början också men det gick över med magnesium och d-vitamin.
Maten ser jättebra ut tycker jag!

Anmäl
2014-03-24 10:37 #14 av: Effie

Jag skulle säga: stirra dig inte blind på vikten; det är bara en siffra. Jag har läst, här på KiF och annorstädes, om människor som behållit samma vikt men där kroppen omformats och blivit snyggare. Jag inbillar mig att det snarare är något sådant du är ute efter. Ta fram ett måttband istället.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-03-24 12:29 #15 av: idah88

Jag har precis börjat med styrketräning, så med de + spinning och lchf tror jag att detta kommer bli jätte bra :) Tack för tipset om magnesium, de ska jag prova. D vitamin har jag ätit i några månader.

Anmäl
2014-03-24 19:02 #16 av: idah88

En fråga jag undrar över.. Idag ville sällskapet jag va med äta på en liknande pizza restaurang.. Jag valde då kebab med endast isbergssallad och en curry dressing till. Efteråt fick jag huvudvärk.. Är rädd att jag förstört något nu? De har ju gått så bra innan .. Men hade för mig att kebab ändå va okej inom lchf?

Anmäl
2014-03-24 19:06 #17 av: Krobb

#16: Kanske var det curry dressingen? Pizzerior brukar väl ha mycket socker i de allra flesta såser/dressingar? Tyst

Anmäl
2014-03-24 19:23 #18 av: Zepp

#16

Du gjorde det bästa av situtationen.. det är det som räknas!

Vad det var som orsakade huvudvärken skall jag låta vara osagt.. den kanske hade kommit i allafall?

Inget är förstört.. du klarade tvärt om utmaningen galant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-24 20:13 #19 av: idah88

Nu känns de mycket bättre, tack Zepp :) i morgon är bara att köra på som vanligt igen.. Ska försöka undvika restaurang mat i veckorna.

Anmäl
2014-03-24 22:28 #20 av: Zepp

Det är ju hur lätt som helst att ha en egen livsstil om man är eremit.. är man social får man ha lite bra strategier!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-24 23:26 #21 av: odjuren

Hellre en kebabsallad än massa mjöl!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.