Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 18210 ggr
Jarunka
2014-03-18 20:47

MSM

Hur pass rekomenderas MSM som kosttillskott i LCHF dieten? Finns det någon som använder MSM och i så fall på vilket sett?

Annons:
PeggyD
2014-03-19 08:33
#2

Jag äter 5-6 kapslar per dag i förhoppning om att bli piggare och bli av med lite celluliter :) Detta har jag bara gjort i några veckor så jag är nybörjare. Anledningen är att jag läst om det här och förstått att det verkar väldigt bra.

JPA70
2014-03-19 09:02
#3

Jag har började tre dagar sedan med förhoppning att bli bättre i psoriasisen o äter lchf sedan dryga året tillbaka.

opssk
2014-03-19 09:18
#4

Kul att det kommer en ny tråd om MSM den gamla började bli alltför lååång! Jag har börjat med MSM före jul, var lite för modig i början o fick fruktansvärd huvudvärk så jag fick backa i dosen och börja trappa upp den mycket försiktigt. Nu är jag uppe i drygt en matsked /dag tänker att det kanske räcker som dagsdos? Fick mycket utslag i början och det kanske var en utrensningseffekt-förhoppningsvis! Har inte märkt några resultat än men hoppas på att bli av med eksem och få mjuka och fina leder.

OlgaMaria
2014-03-19 09:51
#5

#4 Oj, det låter som en väldigt hög dos!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SpurtAnne
2014-03-19 10:23
#6

Jag tar också en matsked om dagen. Blir jättepigg och slipper knäppningar i lederna.

Annons:
opssk
2014-03-19 14:22
#7

Jag har läst i den andra tråden att många tar mellan 1-3 matskedar / dag!

BirtheX
2014-03-19 19:56
#8

Jag har också nyligen startat med msm. Vet inte riktigt vad jag hoppas på. :) Pigghet? Mindre ont av artrosknän kanske? Vad kan jag mer förvänta sig tror ni? Har inga större problem med hårkvalité etc. Magnesium, zink o nyponpulver konsumeras också här. Prövar dyr collagen också :/

OlgaMaria
2014-03-19 22:23
#9

Hur påverkar detta magen för er? Kan man ta det mot förstoppning?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

opssk
2014-03-20 08:15
#10

Känner inget i magen, men om du lider av förstoppning prova magnesium, det brukar sätta fart på systemet…!

OlgaMaria
2014-03-20 08:28
#11

#10 Det äter jag redan, plus annat som får systemet att funka för mig, men undrade ändå. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2014-03-20 08:29
#12

Googlade lite och det verkar som att det ska hjälpa mot förstoppning. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

wilmavecker
2014-03-20 08:51
#13

#9 Jag rekommenderar att du även äter probiotika för magen.

Jag äter en blandning varje dag utblandat i vatten som jag kallar för gröna sörjan. Jag tar 1 matsked i ett halvt glas vatten. Den består av MSM, nyponpulver,nässelpulver och probiotika. Borde kanske ta en 1 msk på kvällen också men det glömmer jag oftast bort.

Annons:
OlgaMaria
2014-03-20 08:56
#14

#13 Jag har inga problem med förstoppning nu och jag tar probiotika också. Ställde bara en fråga hur MSM påverkar i detta avseende. ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
2014-03-20 19:17
#15

jag startade den första tråden som har blivit jättelåååång 🙂

Jag har ätit msm sen förra året, maj - och har fått massa positiva resultat. Jag började med msm för att jag är tunnhårig och har stressyndrom i kroppen som gör att jag tappar mycket hår på huvudet under vissa perioder. Håret har börjat växa rejält, slipper knaster i tår, fötter & knän. Slipper gräsallergi, är piggare, har mjukare hud. Msm ökar cirkulationen i huden så har man torr/extrem torr hud är det ett stort plus att prova. Mitt mörkerseende har blivit bättre, under vintern har jag inte haft några problem med att köra bil i mörkret - vilket jag tyckte var jobbigt tidigare då jag ofta blev bländad av mötande trafik.

2 kompisar till mig ger msm till sina hundar som är mjukare i lederna. 

jag äter 1 msk/dag. underhållsdos är ca 1 tsk/dag

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jarunka
2014-03-21 20:53
#16

Och jag startade den andra tråden som håller på att arta sig ….. :-)

Har börjat höja dosen på MSM från 1 tsk till 1 msk per dag. Blandar med en halv C-vitamin brus (500mg) och det blir ganska gott och bra kombo.

Min hund får också varje dag MSM tillsammans med glukosamin för att minska på hans artros problem i armbågar.

Roligt med så många inslag, åsikter och tips…..

[laloli]
2015-03-23 19:17
#17

Har använt MSM Alavis i ett halvår cirkus. Ett kilo har kostat runt 450 kr. Var på GeKå i Ullared idag och vad hittade jag där? Jo, MSM. Men det var Trikem vimital MSM för hästar. Nån som vet om det är skillnad på de olika msm-produkterna? Fanns olika vikter och jag köpte ett kilo för 199. Fanns 4 kilo för 670 tror jag det var, men jag vågade inte köpa den stora om det kanske inte går använda den. Men visst gör det väl det? MSM som MSM, eller? Den smakar inte värre än Alavis, tycker jag.

parsley
2015-03-24 08:25
#18

Tror att det går utmärkt att använda MSM avsett för djur, även om man är människa. :) Jag köper ofta på djuravdelningen, eftersom det är billigare. Just Ullaredsprodukten känner jag inte till. Äter det främst för att bli piggare och ger även hunden. Har ätit ca 1 år och mådde rejält dåligt av det i början och fick börja med en knivsudd. Nu tar jag ca 1,5 tsk per dag ihop med C-vitamin.

[laloli]
2015-03-24 10:31
#19

Va bra! Det är ju avsevärd prisskillnad. Tog min morgondos på en tsk och halvt krm askorbinsyra, smakade som den andra. Den nya är lite mer grovkornig, men den smälter lika bra.

hemul
2019-09-14 22:41
#20

Ska till slut prova jag också. Ni som tar MSM, tar ni hela dosen på en gång (morgon eller kväll?) eller delar ni upp det?

På påsen jag köpte står "1/4 tsk 1 till 5 ggr per dag". Jag vet att man ska börja med lite och trappa upp, men hålla på att pytta i sig 5 ggr per dag låter jobbigt. Är det nån fördel med det, att man undviker problem med magen eller nåt?

Annons:
Sindri
2019-09-14 23:19
#21

Jag är slarvig med MSM för det är så äckligt, men tar jag blir det 1 tsk på morgonen. Läste någonstans att man inte skall ta det på kvällen, men kommer inte ihåg varför. Uppiggande kanske?

hemul
2019-09-14 23:49
#22

Bra i så fall. Man ska ju helst ta det ihop med C-vitamin och jag tar nyponpulvret du fick mig att börja med på moronen, så det blir en bra kombo.

Luktar det ruttna ägg eller? Ska vänta ett tag med att börja med det för att jag håller på trappar upp potatismjölet och vill kunna skilja på eventuella effekter.

Jesus. Jag som sa inga fler tillskott. Nu sitter man här med tre nya. 😕

Sindri
2019-09-15 00:12
#23

Haha, så är det! 😃
MSM är i princip svavel, och så luktar och smakar det. Maken kan ta det i yoghurten, men jag tycker det förstör allt så det blir ½ glas vatten för min del. Om jag kommer ihåg, med pressad citron.

hemul
2019-09-15 00:58
#24

Vistades på Island en sommar där nästan allt kranvatten luktade ruttna ägg. Varmvattnet gjorde det alltid och det gjorde de snabbkaffe på, rakt av. Jag överlevde det så.😛

Har inte så stora problem med sånt där, om det inte är jättemängder man ska hä i sig. Men har du sett det där med att dela upp det på många små intag någonstans? Kan ju vara en dum formulering på min påse bara.

Hittade ivf vad jag tror är väldigt bra pris. Har köpt en del annat därifrån förut. Fri frakt och faktura - sånt gillar man ju.
https://www.happygreen.se/rawpowder-msm-pulver-destillerad-250g

Fast fakturan var faktiskt på 84:15. Tycker du jag ska skriva och klaga?😉

Sindri
2019-09-15 09:15
#25

Ja absolut! 😃

Det var ett bra pris - synd att jag just beställt 2 burkar av mitt vanliga, hade gärna testat något annat. 

https://www.apotea.se/msm-lignisul-pulver-500-g

Fast man vet ju inte riktigt styrka på sånt pulver.  Så här står det om Dosering och användning på mitt;
"Första veckan:

En kvarts tsk (1 kryddmått) per dag löst i ett glas vatten eller juice.

Efter en vecka kan du varje vecka öka dosen med en kvarts tsk upp till att du uppnått optimal dos, som brukar vara ca 0,5 - 1 tsk per dag (2 - 4 g).

Dosen kan fördelas över ett par gånger per dygn om så önskas. MSM kan starta utrensningar i kroppen och därför bör man trappa upp doseringen. Skulle du bli lös i magen, gå ner i dos till en nivå som din mage kan hantera. Man bör kombinera intaget av MSM med C-vitamin. MSM kan även blandas i mat eller dryck, t.ex. kaffe eller te, om man vill.

Får du en kraftig reaktion, så minska dosen. MSM kan ha en uppiggande effekt, ta det därför inte strax före sänggåendet. Rekommenderat dagligt intag bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte användas som alternativ till en varierad kost. Förvaring torrt i rumstemperatur och oåtkomligt för små barn."

hemul
2019-09-15 10:16
#26

Vad bra! Tack! Håller mig till morgonen då.

hemul
2019-09-15 10:39
#27

Priset ja. Gick in och kollade på Rawpowders site. Det är något dyrare att köpa därifrån och frakt tillkommer väl, men listpriset måste vara väldigt lågt jämfört med andra märken. Hoppas det är bra också. Men det är ju bara en kemiskförening, en enda ingrediens, i pulverform dessutom, så har svårt att förstå att det skulle kunna skilja så mycket på olika märken.

http://rawpowder.se/msm-glutamin/

Annons:
Sindri
2019-09-15 11:39
#28

Håller man utkik efter kampanjer och extrapriser kan man ju alltid göra bra affärer.

Och just MSM borde kunna hålla sig i princip hur länge som helst.

hemul
2019-09-15 13:18
#29

Är så nyfiken på smaken, men jag törs inte prova än. Fick väldigt mkt problem med magen när jag började med potmjöl. Tog bara 1 krm i början. Ändå fick jag lite problem. Men mina sprickor i händerna försvann och fötterna blev mindra torra också, så glad var ju jag. Nu hade hade jag legat på 1 tsk jättelänge och sprickorna började komma tillbaka. Insåg att jag nog kunde öka. Uppe i en msk nu och än går det bra. Men jag törs inte snurra till det med något annat som kan påverka magen. Dessutom vill jag ju veta VAD min torra hud blir bättre av.

Sindri
2019-09-15 15:36
#30

MSM kan nog påverka huden också.

hemul
2019-09-15 17:03
#31

Ja, hud, hår naglar. Det är därför jag vill prova det.

Mooniq
2019-09-15 17:09
#32

jag äter MSM sen många år, det bättrar på cirkulationen i kroppen, hjälper hår, hud, naglar att bli starkare o bättre. Låter jag bli MSM några veckor så känner jag markant att jag blir stelare i hela kroppen. 

Jag är 53 år, promenerar o cyklar en del i min vardag och lurar  på att börja på gym, det var många år sen.  

Jag kör 2 tsk i vatten på  morgonen, Kroppen tar det den behöver resten kissar man ut. MSM är uppiggande så bra att få i sig före lunch. Smakar som en treo ungefär, sväljer efter med ett glas vatten o så är smaken borta.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2019-09-15 19:58
#33

Måste skärpa mig!

hemul
2019-09-16 04:49
#34

OK, låter ju bra. Jag har fått artros också, har inga stora problem av det, men kan man förebygga så.

Någon sajt (som sålde MSM) refererade till en studie där en grupp fått placebo och en grupp fick x g MSM y ggr per dag. Har sett det i "bruxet" för något annat märke än det jag köpte också. Så det där med att ta det flera gånger per dag dyker upp här och där. Man undrar ju varför.

Annons:
Sindri
2019-09-16 15:53
#35

Det kan vara så att kroppen inte kan ta upp mer än en viss mängd i taget och då är det förstås smartare att dela upp dagsdosen.

hemul
2019-09-16 18:57
#36

Jo, antingen det eller att man kan bli dålig på något sätt, typ magen. Men det låter ju asjobbigt! Och ni två tar ju bara en gång per dag och har ändå märkt effekt av ökad dos, antar jag?

hemul
2019-09-16 19:00
#37

Det var nog här jag läste om den där studien.
https://www.svenskhalsokost.se/msm-pulver

Och här står det tvärtom, att man ska ta det på morgonen, som Sindri sa.
https://morotsliv.com/2014/08/msm-for-en-piggare-och-battre-halsa.html

Sindri
2019-09-16 21:14
#38

Jag har börjat äta collagen -  som MSM finns i. De kanske räcker med det, smakar inte alls likadant. Naglarna är fortfarande sköra, men tycker håret växer fortare och har blivit lite tjockare.

hemul
2019-09-16 22:33
#39

Kollagen? Går det att köpa? Jag kokar massor med buljong, så jag får nog i mig det ändå, men intressant ivf.

Sindri
2019-09-16 23:28
#40

Jag köper något som heter Clean Collagen, det funkar i kefiren. Kokar också buljong, men använder inte varje dag så för säkerhets skull…..

hemul
2019-09-17 04:52
#41

Va??? Äter du inte gräddsås på buljong dagligen? 😮😛

Det ska viss funka med vanlig gelatin också. Förr hade de gelatinkurer. Tror det finns nån artikel i ämnet på WaPF.

Annons:
Sindri
2019-09-17 07:56
#42

Pannacotta………😃

hemul
2019-09-22 19:55
#43

Absolut värt att satsa på! Helt rätt tänkt! 😂

hemul
2019-10-06 00:40
#44

I morrn ska jag börja. Håll tummarna att jag inte får tillbringa dagen på toaletten. 😮

Sindri
2019-10-06 08:22
#45

Men gör som man gör med kokosfettet. Börja med lite, lite och låt kroppen vänja sig eftersom. Lycka till! 👍

hemul
2019-10-06 17:32
#46

Jarå, jag tog sådär 3/4 krm bara. Kokosfett har jag alrig haft problem med, men sånt elände som det blev av potatismjölet vill jag vara försiktig.

Inte tyckte jag det smakade så hemsk. Nästan ingenting. Hade bara en skvätt vatten, så det var inte så utspätt heller.

Sindri
2019-10-06 17:38
#47

Läste någonstans att ju mer brist man har desto mindre smakar det.

hemul
2019-10-07 04:14
#48

Tog ju väldigt lite. Men hade å andra sidan lite vatten också. Kände mig lite konstig direkt efter, men det kan ha varit inbillning för att jag kände efter. Var nyvaken och då är jag alltid kontig. Ingen huvudvärk eller magproblem ivf. Kanske satsar på ett fullt kryddmått redan i morgon.😎

Annons:
hemul
2019-10-07 04:16
#49

Håller med Mooniq, förresten. Lite åt treo-hållet. Men treo är ju gott! Inte alls ruttna ägg som jag befarade.

hemul
2019-10-13 16:51
#50

Det här känns lite hokus-pokus, men har någon av er provat eller har nån annan källa? Speciellt det med ögonen.

Man kan göra sin egen MSM-spray genom att ta en del MSM-pulver och blanda det med sex delar vatten. Det kan sen användas för att lösa upp nästäppa, minska snarkande, droppa i ögonen samt spraya på olika kroppsdelar. Genom att droppa lite MSM-spray i ögonen så kan man förebygga åldersseende. MSM mjukar upp linsen så att ögonmusklerna kan fokusera ordentligt.

http://hastrup.123minsida.se/426319520

Zepp
2019-10-16 19:18
#51

Jag föredrar att få mitt MSM från livsmedel där de naturligt förekommer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2019-10-17 00:03
#52

Mycket lök blir det…….😃

Zepp
2019-10-17 20:45
#53

"Två av det tjugotal aminosyror som bygger upp proteinerna i växter och djur - metionin och cystein - innehåller svavel.[15] I människokroppen ingår svavel i varje cell, det är kroppens 8:e mest förekommande grundämne, i vikt räknat. Det är en beståndsdel i proteinerna kollagen och keratin som bygger upp bland annat brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svavel

"Metionin (förkortas Met eller M) är en av de 20 aminosyror som är byggstenar i proteiner. Den tillhör gruppen neutrala, hydrofoba, opolära aminosyror och är en av de essentiella aminosyrorna, som kroppen inte själv kan tillverka och därför måste tillföras i födan. Det är en av två aminosyror i proteiner som innehåller svavel (den andra är cystein) och en av de två aminosyror som motsvaras av endast ett kodon (AUG(RNA), ATG(DNA)) i den genetiska koden.

Svavelhaltiga nedbrytningsprodukter av metionin är viktiga för att ge osten dess karakteristiska smak."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metionin

"Cystein (förkortas Cys eller C) är en av de 20 aminosyrorna som är byggstenar i proteiner. Den tillhör gruppen polära, hydrofila aminosyror. Det är en av två aminosyror som innehåller svavel, den andra är metionin.

I den genetiska koden kodas cystein av två kodon: UGU och UGC.

Två cysteiner kan oxideras och bilda en svavelbrygga som tvärbinder peptidkedjor; dessa stabiliserar ofta proteiner.

Som livsmedelstillsats har cystein E-nummer 920."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cystein

Dvs hur får man brist på svavel/MSM.. jo om man äter en undermålig kost!

Alternativt att man har någon tarmsjukdom/vegan/inte gillar lök/vitlök!

WTF, ha vitlök i alla måltider som bör utgå från källor som innehåller de essentiella aminosyrorna metionin och cystein.. dvs kött!

Hur svårt kan det vara att förstå?

Lugn.. jag är inte sån.. varoen får äta vad den vill.. iallafall om man fått för sig att man skall rädda jorden/klimatet, genom att avstå från att äta kött.. köp då MSM på burk.. grejen är att det förmodligen kommer från någon annan källa som är etter värre för klimatet och jorden!

Till alla som är inne på LCHF, se till att lägga någon extra krona på biffen, som då skall vara gräsbetad/närodlad, det sparar iallafall utgifterna på MSM på burk.. och burken är väl gjord i plast!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2019-10-17 21:47
#54

Det kanske skulle hjälpa om du läste tråden innan du börjar kopiera från Wikipedia?

Zepp
2019-10-17 22:10
#55

Har läst tråden, det hjälpte föga, varvid jag ändå undrar vad det hela handlar om?

Dvs jag har lixom inte läst någonstans i tråden.. eller så har jag missat just den grejen, utifall det skulle handla om någon med någon udda magtarmfunktion som trots att de äter fullvärdig föda ändå inte får i sig tillräckligt med organiskt bundet svavel!

Om så vore fallet, så har de antagligen även andra dysfynktioner att få i sig övriga essentiella organiskt bundna mineraler.. troligen även vitaminer/spårämen?

Dvs om det inte framgick, så menar jag vill iallafall genom länkar till Wikipedia påvisa det borde räcka med att äta riktig mat i lagoma proportioner för att få i sig både organiskt bundet svavel samt flera andra organiskt bundna näringsämnen som är viktiga.

Såå.. whats the problem egentligen, det kan knappast handla om lägsta pris på MSM, de leverantörena är väl ungefär lika pålitliga som mina länkar till Wikipedia?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
OlgaMaria
2019-10-17 22:12
#56

#53 Svavel är känsligt för upphettning så det är ändå inte jättelätt att få i sig ordentligt. Folk brukar få starka reaktioner då de börjar med MSM vilket motsäger att det inte skulle göra någon större skillnad att ta det som tillskott. Speciellt personer med ledbesvär, reumatism och olika hudåkommor brukar bli väldigt hjälpta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2019-10-18 23:35
#57

Är det nån som märkt effekt på sömnen? Jag har sökt, men det enda jag hittar är biverkningar, att en del får sömnproblem. Jag tror mig märka motsatsen.

Har haft problem med dygnsrytmen i decennier och känner mig väldigt groggy när jag vaknar. Otroligt svårväckt. Klockan kan stå och ringa hur länge som helst. 1 timmes slöande framför datorn är standard, inte kapabel till annat. Sen frukost och sen börjar väl kropp och hjärna börja funka så smått.

Nu blir jag trött tidigare på kvällen och har faktiskt lyckats hålla anständig dygnsrytm över en vecka (något av rekord). Jag vaknar nästan varje dag före klockan ringer och jag är inte så där helt hopplöst sömndrucken. Sitter ju ändå en timme framför datorn, men jag skulle inte behöva det om jag inte ville.

Svårt att tro att det skulle bero på MSM eftersom det inte skrivs nåt om det, men några andra förändringar har jag inte gjort. 😮

Sindri
2019-10-19 17:03
#58

Ju mer man läser och lär sig om kroppen desto mer förstår man hur lite vi vet. Sömnproblem kan ju bero på en massa olika saker och någon sorts obalans i kroppen och knoppen är det väl.  Jag har läst att man inte skall ta MSM på kvällen eftersom man kan bli pigg av det, och din erfarenhet motsäger ju det, men som sagt, vi vet så lite om olika processer, cellfunktioner mm. Var bara glad att något blivit bättre. 😃

hemul
2019-10-19 17:58
#59

Nja, jag tar det ju på morgonen. Men först till frukosten tillsammans med nyponpulvret.

Vore bra om det beror på MSM, för då är det ju chans att det håller i sig!😛

Sindri
2019-10-20 09:06
#60

Kan det vara så MSM är inblandat i kroppens produktion/mottaglighet för melatonin? I så fall är det ju helt logiskt, om det  är så att dina sömn/vakenproblem beror på melatoninet. Att MSM på något sätt reglerar det så att du är piggare på dagarna och tröttare på kvällarna.

Kanske är det vad som hänt mig också? Jag kan inte med pulvret, men köpte för ett tag sedan MSM i pillerform. Otäckt stora piller, men jag har tagit dem i ca tre veckor. Sedan två veckor  tillbaka är jag väldigt trött på kvällarna och somnar jämt framför TVn, jag som normalt är uppe till 1-2 på nätterna. Det kan hända så här tillfälligt, men nu har det hållit i sig så länge. Spännande!

hemul
2019-10-20 13:18
#61

Tycker bara att man borde hitta nåt om det om det är så att MSM kan förbättra sömnen. Jag anser mig vara rätt unik, men inte unik.😉

Så du har också märkt av det? Vi får hålla varandra uppdaterade om detta!

Jag blir inte så där dyngtrött som du. Det är mer att jag nu kan somna efter att ha varit vaken i 15-16 timmar. Förut har det behövts några timmar till, vilket så klart vridit dygnsrytmen eftersom jag inte vaknat förrän jag varit utsövd och det är jag efter 8-9 timmar…

Idag är jag uppe i 3 krm! Snar får jag byta till tesked. 😎

hemul
2019-12-15 04:47
#62

Vill bara rapportera att jag verkar tappa mindre hår. Jag tvättar ibland håret över diskhon i köket när jag inte vill blöta ner hela mig (har bara dusch). Då ser man lätt hur mycket hår man tappat. Förut  låg en stor tuss på silen. Senaste gångerna bara några strån.

Ökade för 3 veckor sedan till 2 msk, då jag läste att man kan överdosera ett tag för att snabbare få full effekt och sedan gå tillbaka till normaldos. Det tycks ha funkat. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: