Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Hur fungerar kokosfettet?

2014-02-10 00:16 #0 av: Low

Hej!
Förutom kokosfettets alla nyttigheter så sägs det ju också öka förbränningen. Men på vilket sett fungerar det egentligen då?

Om jag lägger till t.ex. "70 kcal" kokosfett i mitt morgonte, tillsammans med min vanliga frukost...
- Menar då forskning att de där 70 kalorierna förbränns i ett nafs, så det är därför kokosfettet är så unikt, eftersom man får i sig massor av nyttiga ämnen i, utan att det lägger sig runt midjan? ("Trots att det är ett fett", liksom!)
- Eller, att det, utöver de där 70 kcal som går in och försvinner, därefter skyndar på resten av förbränningen av min frukost?

(Jag hoppas ni ser att jag bara försöker spegla en fetträdd. Jag vet ju att allt det fysiska är annorlunda för oss LCHF:are och att det ofta inte är så noga med varken extra fett eller kalorier. Men det där med att fettet "inte lägger sig" är ju ganska attraktivt för andra, som ofta är så rädda för fett. Och kanske är det också de förbrännande egenskaperna belyses så mycket?)

Anledningen till att jag frågar är helt enkelt att jag använder kokosfett väldigt lite idag, eftersom jag är nöjd ändå. Men både nyttigheter och snabbare förbränning lockar ju, och det smakar ju inte dåligt! Men det kan ju vara bra att veta om t.ex. ett extra kaloriintag ett par gånger om dagen gör nytta ur förbränningssynpunkt, eller om jag helt enkelt borde skippa t.ex. ett ägg efter varje msk kokosfett, osv.

Godnatt!

Anmäl
2014-02-10 01:18 #1 av: Zepp

Eh.. näe naturlagarna gäller fortfarande även om cocosfett har lite annorlunda metabola vägar i kroppen.

Grejen är att du byter ut en del av ditt andra fett.. eller hela frukost mot fettkaffe.

Jag testade det.. fettkaffet altså.. var tvungen att sluta för jag blev alldrig hungrig.. så nu har jag det som stekfett i stället.. då kommer mättnaden/ohungrig i samband med måltiderna i stället.

Grejen är att du upprätthåller din fettoxidation som du levt på under stora delar av natten.. cocosfett lagras inte gärna av kroppen.. så det går teoretiskt direkt till levern där stora delar omvandlas till ketonkroppar.. iomed ansamlingen av fettsyror i blodet.

En del tycker sig märka en högre förbränning, mer värme, det beror nog i så fall på den ökad energitätheten i blodet.

Jag tror det där med fettkaffe/MBC är för folk som stiger upp i svinottan.. då är det svårt att äta hur som helst.. men kaffe brukar slinka ner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-10 07:25 #2 av: totten

Jag upplever att jag blir mer varm/svettas mer när jag äter kokosfett/olja. Jag dricker det med kaffe som en del av min frukost eller bara om jag skall träna. 

Blir gott mätt och behöver inte så mycket annat att äta. Dricker oftast detta till frukost vid 7 och sen äter jag ägg vid 9 med mina kollegor. 

Anmäl
2014-02-10 09:54 #3 av: Tettan

Tja, vi är olika...Jag har druckit fettkaffe några gånger men har fått sluta. Kaffet vid sju på morgonen och jag svimmar nästan vid tio-tiden och måste få i mej något. Äggmjölk däremot håller med mätt till lunch.

Anmäl
2014-02-10 11:03 #4 av: Suzanne56

Älskar fettkaffe men har kraftigt dragit ned på andelen fett i det. Jag jobbar sena kvällar o har svårt att äta när jag vaknar på förmiddagen, men vill gärna ha i mig något litet till "frukost". Med lite mindre fett i kaffet än jag hade från början (40gr smör, 20gr kokosfett) håller jag mig mätt o pigg ungefär 2-3 timmar till lunch. Lyxar dessutom till det med ekologisk kokosgrädde allt som oftast...

Anmäl
2014-02-10 12:26 #5 av: Nachtaktiv

#1 Så med andra ord, om man vill komma i ketos snabbare, eller enklare, så vore det bra att använda mer kokosfett i maten? I så fall vore det suveränt! :)

Anmäl
2014-02-10 12:40 #6 av: Zepp

#5

Jaa.. om man har det som mål så funkar det.. men, ketos är inget specielt.. det betyder bara att du äter väldigt lite kolhydrater.

Använd cocosfett som ytterligare en fettkälla.. gärna i matlagningen.. viss rätter passar det extra bra till.

Oså lär det var bra för magtarmkanalen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.