Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

Hjälp med misslyckade semmelbullar!

2014-02-07 09:57 #0 av: nylanders

Jag vet att jag frågar detta på fel sajt nu men på Matbröd är det så låg aktivitet och jag har inte fått några svar. Några av er är säkert före detta semmelbakare gissar jag också så jag kopierar in här det jag skrev på Matbröd.

Ja nu satte jag igång med att baka semmelbullar här på morgonen och dum som jag är kollar jag inte i förväg upp att jag har tillräckligt med alla ingredienser.

När jag rört i allt, smält smör mjölk jäst osv och är ifärd med att röra i mjölet så upptäcker jag att det saknas 2-3 dl mjöl.

Nu står en alldeles för lös deg på jäsning.

Jag bor tyvärr långt från affärer utan bil och körkort. Min sambo kan fixa mjöl när han slutat jobbet men det är först efter 16.30 jag får mjölet då.

Hur blir det att låta degen stå så länge? Tror ni det går att röra i resterande mjöl så sent och få till semmelbullar? Eller är det bara att ge upp redan nu och kasta degen?

Anmäl
2014-02-07 10:09 #1 av: ashe

Testa!

Ställ degen svalt eller kallt så långe. Ställ i lagom värme när mjölet kommit i. Blir långtidsjäst bröd!

Sen skulle jag ta semmelbullarna och mata fåglarna med, eftersom så mycket kolhydrater och jag inte är en bra kombination. Men det är en annan historia...

Anmäl
2014-02-07 10:20 #2 av: nylanders

Ja jag får testa. Nja fåglar ska inte äta bröd tror jag, inte jättenyttigt för människor heller jag vet, men jag har inte kommit in i lchf-tänket riktigt. Än..

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.