Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Jag behöver måltidstips

Mattesnille? och tips önskas

2013-12-18 12:43 #0 av: Biami1.

Hej!

Just nu äter jag 2½-3 dl turkisk yoghurt blandat med ½ dl vispgrädde (36%). Äter även en banan, en näve solroskärnor och lite linfrön.

Min fundering handlar om att detta blir väldigt dyrt i längden att äta. Ungefär 500 kr/mån. Funderade därför på andra sätt att få i mig fettet till frukost utan att behöva ställa mig och stega bacon o dyl. 

Räknade lite på det och kom fram till att fettet motsvarar ca 2 dl vispgrädde (36%). Har jag räknat rätt? Tänkte att jag i så fall kanske skulle kunna dricka te med grädde i. Hur mycket motsvarar det om jag skulle använda kokosfett?

Känns dock lite tråkigt att bara dricka till frukost. Vill gärna ha något att äta också. Tycker inte att "ren" banan är så gott, det är för sött. Bara gott i yoghurten. 

När jag är iväg på dagen brukar jag ta med en kokos"kaka" till lunch, gjord på 0,75 dl kokos, ½ dl grädde och 1 ägg. Till det 1 dl yoghurt och 1 dl djupfrysta (tinade) hallon.

Om jag äter det till frukost, vad kan jag ha med mig till lunch, som kan ätas kall och inte tar någon tid att fixa till innan jag ger mig iväg?

Eftersom jag är sjukskriven pga depression har jag inte mycket ork till att fixa med maten.


Anmäl
2013-12-18 14:12 #1 av: hemul

Du verkar äta väldigt lite protein. Koka ägg. Det är enkelt och du kan koka många på en gång, står sig uppåt en vecka i kylen och bara att plocka med. Ät med lite smör eller majonnäs, men har du inte det är det ingen katastof. Det blir mycket fett ändå.


Anmäl
2013-12-18 14:13 #2 av: hemul

Just ja, varför köper du inte riktig vispgrädde, 40%? Inte för den lilla skillnaden i fetthalt, men magrare grädde innehåller tillsatser som man kanske helst vill undvika.


Anmäl
2013-12-18 16:00 #3 av: Orakletidelfi

Äter du LCHF? Så jag vet om det är nån mening att ta upp kolhydratsmänden, som är rätt hög till frukost? Jag dricker oftast bara kaffe med grädde till frukost. Jag vill få i mig ca 20 gram kh per dag och med din frukost skulle jag inte kunna äta några fler kh den dagen, men som sagt, om du inte äter LCHF har ju just det ingen betydelse, men det sparar ju pengar iallafall Blinkar

Anmäl
2013-12-18 16:03 #4 av: Biami1.

Den magarare grädden är lite billigare. Många bäckar små...

Kokta ägg äter jag gärna när jag är hemma till lunch. Oftast med knäckebröd (köpta, eftersom jag inte orkar baka) ovanpå ett tjockt lager Bregott och lite majonäs. Jag äter minst 3 ägg åt gången. Ibland blir det ägg i någon form till middag också. 

Annars äter jag i princip samma sak som min icke-LCHFare till man, men oftast med vitkål i någon form i stället för pasta/potatis/ris.

Anmäl
2013-12-18 16:06 #5 av: Biami1.

#3 Jag äter inte strikt LCHF, jag har det som riktning på kosthållningen. Snarare lågkolhydratkost, kanske.

Anmäl
2013-12-18 16:09 #6 av: Orakletidelfi

Men blir det verkligen så mycket som 72 gram fett i frukosten, kan inte riktigt se att det kan det? (2 ggr 36 gram= 2 dl 36% grädde) 

Anmäl
2013-12-18 16:14 #7 av: Biami1.

#6 Vet inte. Min mattehjärna slog knut på sig självGalen. Hoppades på någon annans mattesnille

Anmäl
2013-12-18 16:31 #8 av: Orakletidelfi

Tja TY har 10 gram fett. Så 25-30 gram där. En banan har inte mycket, nåt gram bara, och solrosfrön, tar du 30 gram (vet inte hur mycket som ryms i din näve ) så blir det ca 15 gram. Linfrön  har 3 gram om du tar 10 gram ca.  Summa sumarum   inte mer än ca 50 iallafall. Kokosfett är ju 100 % fett så samma vikt av det. Dvs 50 gram.  Eller ca 1,3 dl grädde. 

Anmäl
2013-12-18 17:26 #9 av: Biami1.

#8 Tack för hjälpen!

Anmäl
2013-12-18 21:23 #10 av: Sindri

Om du nu vill ha andra råd än rent matematiska och äter lågkolhydrat för att gå ner i vikt så bör du ändra på en del i din mathållning. (Annars behöver du inte läsa detta)

Yoghurt och banan är inte något bra sätt att starta dagen i så fall.
Med en 36%-iga vispgrädden får du i dig karragenan som jag inte skulle rekommendera någon att äta. Jag skulle definitivt gå upp i vikt av din frukost. 2 dl vispgrädde är inte heller någon bra frukost. Har du provat nåt som heter äggmjölk? Annars sök här på Kif och du hittar många olika varianter av det.

Det här är också matte: Av den lågfeta grädden måste du äta mer för att uppnå samma mättnad som med den fullfeta, kostnaden går nog på ett ut. Tyvärr är det just det "sparsamma" sättet att tänka som orsakar problem med kosten för många.
Har full förståelse för att det kan vara jobbigt för dig att laga mat, men om och när du gör det så laga för fyra istället för för två, då har du  färdig mat hemma vissa dagar. Perfekt som frukost. En del av det kanske du också kan ta med dig när du behöver.

När du kommit över tröskeln och orkar äta lite bättre är jag övertygad om att du kommer att få mer ork och energi till att laga mer mat, som ger dig ännu mer energi etc.

Lycka till önskar jag dig!

Anmäl
2013-12-19 09:02 #11 av: peoy

En annan anledning till att köpa 36%-ig grädde är att det inte finns några alternativ (40%).. Inte i en småstad som Skellefteå iallafall med bara Coop (2xKonsum/Forum), ICA (2xSupermarket/Maxi) och Willys..

Det kanske är hälsokostbutikerna eller apoteket som säljer riktig grädde i den här stan..

Anmäl
2013-12-19 09:05 #12 av: peoy

Sen om man ska räkna på 36%-ig vs 40%-ig, så handlar det om en skillnad på 12 gram grädde per 100 för att komma upp i samma fettmängd. Vet inte om prisskillnaden är mer eller mindre än 12% eftersom det inte finns några alternativ här..

Anmäl
2013-12-19 09:14 #13 av: hemul

Skulle just säga det, inte säkert att de blir billigare. Vatten finns i kranen. Hur som är det inte ett bra sätt att spara på. Tycker du grädde blir dyrt så ät mindre av det och ät mer smör istället eller köp fetare kött. 


Anmäl
2013-12-19 10:28 #14 av: Lilltilda

#11: En parantes i diskussionen, jag bor utanför Skellefteå och hittar 40%ig grädde i Skellefteå. På willys finns "Garant" inte bara med 36% utan också med 40% fett och utan tillsatser. Däremot är den ofta slut. På Coop Forum finns deras egen coop-grädde som också är 40%ig. 
Norrmejeriers 38% finns annars överallt i Skellefteå kommun och den innehåller INTE tillsatser till skillnad från de 36%iga alternativen. 

Anmäl
2013-12-19 13:28 #15 av: Biami1.

Tack för alla inlägg! Jag är nog uppfostrad att vara "dum-snål". Det sitter hårt åt. Galen

#10 När det gäller äggmjölken så har jag inte kommit över känsla av att det är äckligt än. Har inte varit modig nog att prova. 

Gjorde soppa på äggmjölk en gång, vilket blev bra. Min man får tyvärr ont i magen av ägg, så det blev inte mer av den sorten. Kanske skulle göra till mig själv att ha till lunch Får idé. Ska fundera på hur jag kan införliva den tanken i min mathållning.

Orsaken till att jag äter TY och banan till frukost är att jag är van att äta fil och flingor med banan sedan tidigare och ville inte göra allt för stora förändringar. Dessutom tycker jag det är enlkelt och gott. 

Det kanske är dags att ta börja en mer radikal förändring nu. Får fundera lite på vilka nya frukostvanor jag kan börja med... och som är kompatibla med plånboken ;)

Anmäl
2013-12-19 15:41 #16 av: hemul

Du behöver inte krångla till det så mycket. En banan är inte nödvändigtvis hela världen. Det kan du ta itu med sen om det skulle behövas och du måster ju inte äta en hel banan på en gång heller.

Men som sagt, jag tycker inte det ser ut som så mycket riktig mat.


Anmäl
2013-12-19 16:46 #17 av: Sindri

#11 av peoy

Jag har ofta bett handlare ta hem matvaror jag vill ha. Är det inte för udda så funkar det. Min Coop tog hem ekologisk grädde i 1l-förpackning. Nu går den åt som smör......
#15 av Biami1.
Prova äggmjölk med avocado - en ny favvo hos mig och väldigt mättande och gott. Man får salta ordentligt.

Anmäl
2013-12-21 14:53 #18 av: Biami1.

Läste nyss om någon som åt ½ liten burk Keso med ca 1½ dl vispgrädde till. Visserligen åt hon detta bara till helgen, men är det ett alternativ för mig att äta till vardags? Tycker det låter lite lite att bli mätt på.

Anmäl
2013-12-21 16:11 #19 av: Vittvrak

Skulle du springa på ett citygross så brukar dom ha billigt kokosfett från alba dalby förpackat i silverpaket, inte att förväxla med unilevers härdade kokosfett oxå det i silverpaket. Är billigare än smör och funkar liksom osaltat smör bra i kaffe och te.

Anmäl
2013-12-21 16:49 #20 av: Sindri

Det är framförallt inte mat! Du behöver mat, byggstenar till kroppen. Jo, man "kan" äta vispgrädde, man "kan" äta keso, bär, dessertostar, pannkakor etc, men inte ha det som kosthållning, då kommer man ingen vart med sin kropp och sin hälsa.
Jag tror att många som säger att LCHF inte funkar för dem, har gått just i den där "kan"-fällan. De där sakerna är att se som möjligen lite efterrätt, i små portioner, när man kommit en bit på väg och är stabil och säker i sin viktnedgång.

Det låter kanske hårt, men det är ännu värre om du tycker att du kämpar på med keso, bär och vispgrädde i flera månader och sedan ger upp för att inget händer.

Du behöver nog jobba lite mentalt med din motivation. Tänk efter vilken mat som är lätt att laga, och laga sån mat. Du kan t ex göra ett tjog köttfärsbiffar och spara i kyl och frys. Gör en rejäl sats aromsmör, det är inte så svårt. Komplettera med lite grönsaker (vit- och rödkål, squash, blomkål, broccoli mm) och ägg och du får i dig det du behöver. Lyxa med lite nötter, bär, vispgrädde någon gång ibland.

Om du letar här på sidan bland recepten så hittar du många tips på sådant som är billigt, lätt att laga och som man kan göra mycket av, så behöver man inte ens laga mat varje dag.

Jag älskar t ex Pulled pork som sköter sig själv i ugnen. Tycker t om det är gott att äta kallt till frukost med lite vitkålssallad.

Grytor, soppor, köttfärsrätter på längden och tvären, stekar i ugnen (framförallt fläsk blir saftigt och gott).

Vill du absolut ha någon "smörgåsliknande" så prova wraps (sök på sidan efter recept) som du kan fylla med olika saker.

Anmäl
2013-12-21 17:35 #21 av: hemul

Äter du inte kött?


Anmäl
2013-12-21 19:09 #22 av: Biami1.

#20 & #21

Jag äter lagad mat till middag, på kvällen när min man kommer hem. Då blir det någon i kött-, fisk-, korv-, färsväg. Han äter pasta eller ris till, jag oftast rå vitkål, strimlad eller riven eller vitkålsröra. Till detta en vanlig sallad med tomat, gurka, paprika, lite rivet äpple. Ibland orkar jag göra LCHF-pasta som variation. Misslyckades kapitalt första gången jag gjorde blomkålmos, så jag har inte vågat prova igen ännu. Ugnsbakar gärna frysta grönsaker under ett rejält lager ost. 

Under dagen (förutom frukost) äter jag 1-2 ggr. Ofta någon form av ägg-ost-grädde-rätt ena gången ofta med bacon till. Andra gången oftast 4-5 knäckebröd med ägg och majonnäs, ost och köttpålägg. 

Jag dricker kolsyrat citronvatten. Någon enstaka gång dricker jag en kopp te med en liten skvätt mjölk. Har provat med kokosfett och tycker det är helt ok. Tänkte handla mer kokosfett på måndag när pengarna dimper ner på kontot. Ska också försöka lura i min man lite i kaffet och se vad han tycker ;)

Anmäl
2013-12-21 20:01 #23 av: Sindri

#22 av Biami1.

Om jag fattar rätt så äter du ibland fyra gånger om dagen. Har du inte extremt långa dagar så tyder det ju på att du får för lite näring på din yoghurt-frukost. Många äter något lätt på morgonen för att de helt enkelt inte är hungriga, och yoghurt/keso/grädde/bär etc är lätt att få ned.

Men om du inte är hungrig så ät inte! Jag äter min frukost någon gång mellan 10 - 13 på dagarna (idag ½2). Oftast kan jag passa in så att jag helt enkelt äter när jag är hungrig. Det är det bästa för kroppen. Om du väntar tills du är riktigt hungrig så kanske det passar bättre med riktig mat.

Har du problem med hungerkänslor eller "sug" så kan det vara det kolsyrade vattnet, vissa kan reagera så. Själv drack jag mycket sånt förut men har slutat helt.

Kan du byta mjölken mot kokosfett eller lite grädde så är det bättre.

Knäckebröd kan bytas mot Finn Crisp som innehåller mindre kolhydrater. Och den skall knappt anas under pålägget. Skrattar

Du verkar ha rätt bra koll på vad du kan äta. Synd att det inte blev bra blomkålsmos, det är ju väldigt gott. Det gäller att inte koka den i vatten, utan bara sjuda försiktigt i så lite grädde man törs ta utan att den bränner vid. Det går att mjuka den i ugnen också. Sedan rejält med smör och kryddor och gärna en mixerstav om du har.

Men även ostgratinerad blomkål är gott, liksom broccoli. Då blir de lite "al dente".

Anmäl
2014-01-20 13:17 #24 av: Biami1.

Hej alla som engagerat er & tack!

Har haft en del att göra sedan sist, men vill gärna fortsätta tråden.

#23 Jag brukar äta frukost någon gång mellan 9.30 & 10.30, i samband med att jag stiger upp. Jag gillar att äta frukost, det ger en mjukstart på dagen. Jag sitter oftast och läser en bok samtidigt så det brukar ta lite tid.

Sedan äter jag lunch någon gång mellan 12.30 & 14. Oftast blir det någon lättare form av äggrätt, typ omelett gjord med grädde/cf/färskost, kanske någon grönsak. 

Sedan brukar det bli några finn crisp (har köpt det nu) eller (ibland) knäckebröd med 2-3 ägg, hårdost och något köttpålägg vid 16-, 17-tiden. 

Middag  äter vi ca 20, då maken kommer hem.

Har testat ett nytt recept på blomkålsmos som blev bra, så det gör jag gärna om. Använder även en del rotselleri som omväxling. Ibland gör jag helt enkelt en grönsaksgratäng på någon fryst färdigblandad sort blandat med färskost/hårdost och annat gott jag kan komma på. 

Anmäl
2014-01-20 21:52 #25 av: Zepp

Du lär dig allteftersom.. och maken är en referens för om det blev gott!

Man får lov att göra misstag.. annaras lär man sig alldrig något nytt!

När han hellre vill ha dina tillbehör än pasta/potatis, ja då vet du att det blev lyckat!

Grejen är ju att LCHF mest är vanlig mat.. fast med lite andra tillbehör än kolhydrater.

Sen så.. det där med att fixa med mat.. behöver inte vara så krångligt, stek några kött/fisk/kyckling-bitar.. variera tillbehören.. köttfärs kan man variera hur mycket som helst!

Ta inga genvägar.. de blir bara senvägar på sikt.. hellre riktig mat men samma!

Ta och gör lite extra middagsmat och värm upp på förmiddagen!

Här har du lite inspiration!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-01-21 15:06 #26 av: hemul

Det var nog här jag menade att skriva det där om Finncrisp som hamnade i fel tråd.Generad

Jo, ät Finncrips om du tycker om det, men tro inte att det är bättre än annat bröd. Det är spannmål och det innehåller lika mycket kolhydrater som annat knäckebröd, det är bara det att skivorna är små. Du kan lika bra bryta en Wasaknäcka i två. Det ger ungefär samma mängd kolhydrater och ungefär lika stor yta att lägga pålägget på. Om man nu vill äta spannmål alls alltså.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.