Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Mål och delmål

2013-07-19 12:24 #0 av: Pussgurkan

Ni som äter lchf för att gå ner i vikt, har ni satt upp mål och delmål? Och vad ni ska "få" då ni uppnått era delmål?

Jag funderar på att sätta delmål och vad jag ska belöna mig med. MEN jag vill inte belöna mig med "sockermonstret".

Jag är nyfiken på hur ni andra gör och tänker. Och det hade varit roligt att få läsa alla belöningar!

Anmäl
2013-07-19 12:36 #1 av: Zureel

Jag har mitt årsmål det enda som är tids satt sen har jag delmål som faller in 2 gånger per 5kg brukar oftast inte "få" nåt vid delmålen men vid varje jämna 10 kg nedgång brukar jag göra nåt kul med vänner senast blev det bowling det är något vi annars gör extremt sällan, funderar på om vi ska köra laserdome nästa gång.

Anmäl
2013-07-19 12:42 #2 av: Zureel

Självklart händer det att jag köper nåt när jag uppnår ett delmål men jag har ingen rutin på det då den positiva mentala förstärkningen av mitt delmål brukar vara belöning nog.

När jag uppnådde ett delmål efter att ha stått stilla ett tag så köpte jag delarna till att göra ett par snygga armband till mig själv.

Anmäl
2013-07-19 12:47 #3 av: Vyer

Mitt huvudmål är att bli hälsosam och att ligga inom ramen för normalvikt. Eftersom jag var kraftigt överviktigt satte jag upp en del "hållpunkter" längs vägen ("väga under 100 kg" till exempel) men har aldrig satt upp några tidsramar och belöningar under vägen. 


Anmäl
2013-07-19 13:01 #4 av: Lilltilda

Jag delade upp min viktnedgång i olika delmål och belönade mig bla med en tatuering (-25 kg) och nu vid målgången så gjorde omständigheterna att en tänkt resa istället fick bli handpenning på en ny bil. En trevlig bil dock så jag deppar inte över det.
Jag hade också som vana att varje veckovägning som visade minus belönades med en trisslott.

Anmäl
2013-07-19 19:39 #5 av: [Petronella Pip]

Jag (som inte går ner  trots stor övervikt)  har inte satt upp några mål, eftersom det inte verkar som jag kan sätta något realistiskt mål eftersom jag inte kan tvinga mig att gå ner. Jo om jag svälter ner mig, då skulle folk tycka jag är lika duktig som alla andra som går ner. Att sätta mål som jag ser det innebär en stor risk att det medför  besvikelse, som att man skulle vara sämre om man inte lyckas.  Jag grattar också dem som gått ner , men jag tycker det är lite fel att koppla det till duktighet, någon kan vara otroligt uthållig men inte gå ner medan en annan kan slarva och ändå gå ner!

Det kanske var lite ot här men jag tänker ofta på det.  Andra som inte går ner kanske känner igen sig. Inte för att man vill ta ifrån andra glädjen att få gå ner men man kanske inte hela tiden ska koppla det till duktighet och belöna. Det är mycket TUR, tur att man har en kropp som är samarbetsvillig! Cool Det kan vända också och man hamnar på platå eller slutar helt att gå ner, har man då kopplat det till duktighet så kan man nog hamna i depression tom.

Anmäl
2013-07-19 20:01 #6 av: MimLan

De är skillnad på att gratulera för att någon gått ner i vikt, men något helt annat att säga att denne är så duktig och att viktnedgången är ett bevis på det. Det sker ju ständigt när någon gått ner mycket och snabbt och dessutom ruggigt lätt.

Viktnedgång har alltför ofta inte så mycket att göra med den ansträngning man lägger i det. 

Det är ju de av oss som har allt emot oss och som har svårt att gå ner i vikt som är de duktiga som ändå insisterar på att äta bra och hålla ut. Tji liksom. 

Det här med delmål och belöningar är ett annat kapitel. Jag tillhör inte de som anser att det är ett vettigt upplägg. Det är ju det vardagliga, eliminieringen av onödiga stressfaktorer och att trivas med sig själv, sin kropp och sitt liv som är belöningen. Vill jag ha någit så vill jag ha det och det har ingen koppling till att belöna mig själv. Vill jag göra något stort för mig så gör jag det och det jag beaktar har mer om ork och/eller pengar att göra. Inte för att jag "uppnått" något. Är inte viktnedgången något trevligt i sig liksom?

En liten delfråga i ämnet handlar om vad gör ni som sätter upp delmål och belöningar när ni nått målet för att hålla er där? Får ni skuldkänslor elle rnågot annat negativt om ni inte lyckas behålla nivån eller om ni inte lyckas nå det?

Men visst, när jag får högre lön vill jag ha städhjälp. Allra helst skulle jag vilja ha tjänsten nymanglade lakan varje dag. Finns det något ljuvligare än att lägga sig på svala lakan? Men icke att jag skulle beröva mig det för att det är betingat något mål. Jag är ju värd det oavsett.

Anmäl
2013-07-19 23:24 #7 av: Kajak11

#6. Så rätt skrivat. Ja jag tycker inte det är lätt att stå på samma vikt men jag tyckar det är värd att inte ha socker sug som andra som äter vanlig socker och mjöl. Bara när jag har gäster kanske jag tänker i för lite mat för jag äter nog mindre nu än för. Min belönning vet jag inte vad är.. Kaffe latte en brist ibland men annars saknar jag inget men minns bra glass förut. Har inte så mycket grädde eller bär nu. Men belönning kunde bli svarte vinbär eller hallon och grädde. Inget stevia för mig. Fredagamys...ett glas rött vin och lite ost...nä mycket ost:-)

Anmäl
2013-07-20 00:48 #8 av: Lumina - 留美奈

Jag har lite olika mål faktiskt och de förändras efterhand som de uppnås. Mina vanligaste mål har med träning eller mat att göra, men även små viktmål då och då, eftersom jag har övervikt. Jag belönar mig däremot inte med något. Kanske jag borde, men oftast är tillfredsställelsen när jag uppnår målen nog med belöning.

Träningsmål kan vara att klara något jag inte klarat tidigare. Tex orka mer eller tyngre.

Matmål kan vara att utesluta ett livsmedel jag 'missbrukar' och som påverkar min hälsa, en viss tid. Grädde till exempel, som i överskott snabbt hindrar eventuell viktminskning hos mig.  Då kan mitt mål vara att utesluta det en vecka, vilket är en utmaning för mig... Det kan också vara att oftare äta ett livsmedel som är bra, men som jag tenderar att 'undvika'. Vitkål till exempel, glömmer jag ofta. Just nu har jag en vecka då jag ska äta vitkål någon gång varje dag.

Viktmålen jag har är ganska små. Jag jobbar med 5% just nu, och får se hur det känns när jag når dit.

Då jag är lite av en tävlingsmänniska, blir de här små målen jag sätter upp ett sätt att hålla mig på en hälsosam väg.

Anmäl
2013-07-20 00:56 #9 av: Lumina - 留美奈

#6 Bra inlägg. Själv tenderar jag att sätta upp tidsmål, och de kan ju alltid 'hållas' för att använda ditt uttryck. Som jag skrev i min post på ämnet, så är mitt mål denna veckan att äta vitkål varje dag. När veckan är slut är också målet och utmaningen slut. Samma sak gäller när jag inte ska äta något på en vecka eller två. När tiden är slut är det fritt fram för livsmedlet igen, förhoppningsvis på ett mer moderat plan, där det inte längre överkonsumeras. (I varje fall på ett tag.)

Att sätta upp mål som är 'omöjliga' att nå är förkastliga. De behöver inte vara lätta nå, men de bör ge något till mig, och absolut inte skuldkänslor om det inte lyckas.

Vikt tenderar att ge oss skuldkänslor med eller utan mål, så det är ju egentligen dumt att göra saken värre...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.