Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Grädde i Tyskland

2013-06-23 19:06 #0 av: Agnez94

Halli hallå!

Jag har nu bott lite mer än en vecka i Tyskland och har finkammat mataffärerna Edeka, Aldi och Rewe i jakt på 40% -ig grädde men har inte hittat dey någonstans. Finns det någon annan som har hittat det? Eller vet någon varför det inte finns?

Anmäl
2013-06-23 20:17 #1 av: MimLan

Du bör ha sett 36-38%?

40% är ingen standard för vispgrädde. Det är bara vad vi är vana vid.

Anmäl
2013-06-23 22:02 #2 av: Agnez94

Det högsta jag har sett ligger på 33% . Vilket jag anser vara för lågt för matlagning (amakar sämre också). Den 40% grädden hemma koagulerar bättre vid matlagning också.

Anmäl
2013-06-24 08:14 #3 av: LenaK63

Konditorsahne har 35% men innehåller carragenan. Det är den fetaste jag har sett i vanliga affärer. Finns dock inte på Aldi. 40% hittar man nog bara på en bondgård eller möjligtvis på marknaden. Jag har turen att bo i närheten av en bondgård med affär där grädden håller 40% och inga tillsatser.

Anmäl
2013-06-24 10:32 #4 av: Agnez94

Jaha, okej. Nej jag bor i centrala Duesseldorf så det blir väl lite svårt :P

Anmäl
2013-06-24 14:51 #5 av: LenaK63

Agnez94!

Det finns säkert en veckomarknad på något torg i närheten där du bor. Oftast på lördagar. Skulle förvåna mig om det inte finns ett ost-stånd där du kan fråga om de har grädde.

Anmäl
2013-06-24 23:17 #6 av: Medlem

Har inte hittat 40% på bondgårdar här jag bor och i supermarket finns högst 35%. Mycket tråkigt att inte hitta 40% speciellt när man bakar tårtor (inte lchf så klart) för då måste man blanda i sahnesteif för att få vispad grädde. 

Anmäl
2013-06-25 04:24 #7 av: yvonnel

Finns det Inga Lidl affärer I Tyskland? Där finns grädde 40% I svenska butiker men kerraganan är tillsatt.

Anmäl
2013-06-25 06:59 #8 av: Loria

Lidl har ju 40% här i Sverige, men det kanske bara är på svenska marknaden?

Anmäl
2013-06-25 08:12 #9 av: LenaK63

Lidl finns det ju litet var stans i Tyskland. Säkert i Düsseldorf också. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.