Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 24277 ggr
Kiyona
2013-02-03 18:33

Lchf marinader och kalla såser till kött

Hejsan!

Någon som har några recept på sig att dela med sig av? Letar efter Lchf vänliga marinader, BBQ såser och kalla såser till kött. Då de flesta färdiga såser/marinader innehåller socker och jag finner inga recept på marinader heller om man t.ex ska steka sig en köttkottlett, lite fläskfilé eller annat stekt/grillat/ugnsbakat kött till en grön sallad.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2013-02-03 18:37
#1

1 dl olivolja
1 msk chilipulver
1 msk lökpulver
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
1/2 tsk svartpeppar grovmalen
1 kryddmått kardemumma

Denna kycklingmarinad (som även passar till annat kött) tycker jag är jättegod.

Paukku
2013-02-03 18:51
#2

jag brukar göra marinad på olivolja, sambal oelek , svartpeppar och soja, helst en skvätt med alkohol i också för att möra upp köttet/kycklingen typ, vin eller tequila eller öl (öl och soja kanske inte är så lchf vänligt men det är så sällan jag använder det)

Kiyona
2013-02-03 19:42
#3

ah det låter ju jäte gott!  Ska defenitivt prova. Älskar kardemumma. aldrig porövat det till kött dock. ska bli spännande att pröva :P

Innehåller inte sambal olek en del kolisar? Eller vet inte finns det som torkad krydda också? hittade av en slump sambal olek på burk för någon dag sedan harb för mig det var ganska mycket kolisar. Fast man kankse använder så lite att det blir okej? Ska kolla igen :D

Jag är nykterist men kanske finns något alkoholfritt som smakar :D Annars kanske vinäger går att använda istället?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Petronella Pip]
2013-02-03 19:47
#4

Alkoholen försvinner säkert  vid tillagningen.

[Petronella Pip]
2013-02-03 19:49
#5

kom också ihåg att söka på sajten ( uppe i listen) Det finns ett otal trådar i ämnet

http://www.google.se/search?hl=sv&&q=marinad%20site:kolhydrater.ifokus.se

Paukku
2013-02-03 22:16
#6

Oj glömde bort det där med alkoholen, förlåt!!! Det går jätte bra med alkofritt!! Brukar ha i en tesked sambal oelek så det blir inte så mycket kolisar, men det går ju att göra marinad utan, gillar hettan! Vill man ha asiatisk marinad kan man ju t ex ta olivolja, fish sauce, färsk chili och hacka i lite citrongräs! Mums :-)

Annons:
Sindri
2013-02-03 23:47
#7

#3 skrivet av Kiyona

Marinader:
Lite, lite vinäger går bra istället för alkohol. Du kan växla mellan, röd, vit och balsam. Pressad citron och/eller citronskal passar till fisk, kyckling och fläsk.Istället för olja kan man använda yoghurt till fisk, kyckling och fläsk.

Om du köper t ex Kikkoman soja så skall den vara fermenterad och OK att använda.

Olika örter är gott i marinader. Jag använder mest timjan, oregano, kyndel, citrontimjan, gräslök , salvia, rosmarin och persilja. Prova dig fram till vad du gillar mest.

Till kalla såser använder jag creme fraiche som bas. Växlar med majonnäs, olika örter, kryddor, avocado, citronsaft, citronskal.
Har du en mixerstav kan du också mixa ner lite kokt broccoli, blomkål, salladsblad, spenat, grillad paprika - tja nästan vad som helst -lite restgrönsaker du har över.

Jag köper alltid ekologiska citroner när det finns, så tvättar jag skalen noga och river dem innan jag öppnar citronen. Det rivna kan frysas eller torkas och sparas. Man kan göra likadant med lime coh apelsin.

Aromsmör är också bra att ha till kött. Man kan göra en stor sats och ha i kylen. Låt smöret bli mjukt och blanda i vitlök, olika örter och kryddor.

Om du gillar starka grejor och inte räds frukt så gör en chutney. Jag älskar mango chutney till kyckling i kokosgrädde. Det går jättebra utan socker. Man kan göra på t ex rabarber också.

Bara din egen fantasi sätter gränser egentligen.

ScarletMajesty
2013-02-04 01:43
#8

sambal är ju verkligen jättestarkt, brukar använda ca en halv tsk max, vilket omöjligt blir mycket kolisar…

Mooniq
2013-02-04 09:00
#9

Ibland fuskar jag o köper kinesisk soya- blandar då 3 msk kinesisk soya och pressad vitlök 1 - 2 st och sen häller jag över det på tärnat kött/kyckling. Låter stå 1 timme o sen i stekpannan med alltsammans.. blir asiatisk touch i smaken. (Jag är medveten om att inte alla gillar soya-produkter)

Kalla såser:

till fisk så blir det creme fraiche med pepparrot o pressad citrion, eller

hackad dill & pressad citron, eller

pressad vitlök

god skaldjurssås:

4 dl creme fraiche

1 burk röd stenbitsrom (ca 50-60 gram)

4 msk majonnäs

2-3 vitlöksklyftor, pressade

blanda samman allt, ställ kallt några timmar innan servering, tänk på att vitlöken växer i smaken. Använd röd eller vit stenbitsrom, inte svart för den färgar av sig och dressingen blir grå - oaptitlig färg.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Petronella Pip]
2013-02-04 09:31
#10

Det som man oftast ogillar med sojaprodukter (förutom miljöaspekter) gäller inte för fermenterad  soja som i sojasåser. Där har man fått bort de skadliga ämenena.

evali
2013-02-04 09:45
#11

Jag vill slå ett slag för Tamari sojasås som är en helt otrolig smakförhöjare!!! Fri från mjöl, så det är bara att ösa på. Ta de kryddor som du tycker om, Gnubba in Tamari och kanske citron om det är fisk eller kyckling. Jättegott. Kanon som smakförhöjare i såser o dyl.

Kiyona
2013-02-04 15:14
#12

Ingen fara. Det är lätt hänt ;) Jag älskar kryddstarkt! Ska nog pröva det där sambal olek :D Fih sauce har jagb aldrig provat heller.Har massa att prövaa nu :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Petronella Pip]
2013-02-04 15:24
#13

Lite OT Fisksås är jättegott i wokat, t.ex. lite morotsskivor, strimlad paprika, purjolök och kinakål fräses, (börja med det som behöver mest tid) och häll i nån matsked fisksås och en tesked eller så sukrin om man vill ha det lite sötsurt. Lite citron kan man också ta i. Lite salt. Kanske lite soja. Sen det kött/skaldjur man vill i strimlor. Stekes för sig antingen först och ta ur eller vid sidan och blanda i. Jag har gärna i lite chili med.

Annons:
Kiyona
2013-02-04 15:36
#14

Ojn det lät riktigt gott! älskar wokat. skas nog pröva det i veckan ^^

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Paukku
2013-02-04 16:19
#15

petronella pip det där var inte ett dåligt tips Skrattande taaack jag snor den direkt trora tt lchf nudlar skulle passa perfekt till det apropå ot hihii!!

Rasken90
2013-02-04 17:02
#16

Jag använde ju fisksås till min Tom Kha Gai soppa, och det blev inte så dumt. Därför vet jag att fisksås funkar att använda, men med måtta..Enligt receptet skulle jag ha 2msk fisksås, men jag skalade ner det till 1,5msk..Men tycker ändå att det blev för mycket smak av det, hade räckt med 1msk.

Så det är en sak att tänka på gällande fisksåsen,det har en väldig skarps smak.

Men idag kommer jag att göra en kyckling wok med shiritaki nudlar,bambuskott,vattenkastanjer,grädde,kokosflingor och lite soja för att få det lite mer asiatisk smak över det hela. Funderar på att ha avokado med en äggröra med majonnäs,keso räkor och lite citronsaft i, som en liten förrätt :-)

Klockan är ju 17 nu, så det blir väl dags för mig att göra iordning lite av maten :-)

Avokadon får nog vänta tills imorgon bitti :-)

Men som kalla såser så funkar det om man river pepparot och blandar med majonnäs och salt/peppar.

Upp till toppen
Annons: