Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
Mat - Recept på efterrätter och sötsaker

Cheesecake (bakad)

2007-05-20 13:18 #0 av: Saga208

Gjorde ett experiment igår som blev lyckat...Skrattande

Botten:

200 g mald mandel
100 g smör (smält)
lite sötningsmedel jag använde Hermestates 4 tsk

Blanda ihop och platta ut i en form med löstagbar kant. Baka ca 10 min i 225 grader, så botten har fått lite färg. Ta ut och låt svalna.

Fyllning:

150 g Philadelphiaost
3 st ägg
3 dl vispgrädde
en aning sötningsmedel jag använde Hermestates 4 tsk

Blanda ihop (vispa ordntligt)och ställ in i ugnen, 225 grader ca 30 min. Den ska vara genombakad, testa med en vass kniv. Den ska vara torr när du testar mitten.

Serveras med vispgrädde, sylt eller bär....mycket uppskattad här hemma...Kyss

Calcounter resultat:

Cheesecake (1 portion = 89 gram)
Kalorier (kcal):387B6 (mg):0.1
Protein (g):8.3B12 (mcg):0.4
Kolhydrater (g):4.6C (mg):0
Fett (g):37.8D (mcg):0.3
Mättat fett (g):19E (mg):5.4
Omättat fett (g):16Folsyra (mcg):19
Kolesterol (mg):142.5Kalcium (mg):104
Alkohol (g):0Järn (mg):1.3
Vatten (g):47Natrium (mg):105
Fibrer (g):1Kalium (mg):204
A (mcg):288Fosfor (mg):173
B1 (mg):0.1Magnesium (mg):59
B2 (mg):0.3Zink (mg):0.9
B3 (mg):2.7Selen (mcg):4.4

Anmäl
2007-05-20 13:20 #1 av: Saga208
OBS!!!Ja så slarvade man...det ska vara 300 gram philadelphia
Anmäl
2007-05-22 14:02 #2 av: Gunnilla

Tack, det ska jag testa. Har ett tag nu gått och funderat på att baka Fedon Lindbergs urgoda cheesecake, men den är så omständlig. Toppen att du anger exakta mängder, såna recept gillar jag!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.