Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4948 ggr
Sindri
8/20/17, 10:53 PM

Göra gen kefir - goda råd!

Nu har turen kommit till att göra egen kefir från kefirgryn.
Har sett att några här gör själva, men de trådarna är ganska gamla och jag undrar om det fortfarande finns de på forumet som gör eget?
Jag har letat för att försöka förstå vad skillnaden mellan yoghurt och kefir är. Bacillerna såklart, men vilka är bäst?

Har läst in mig på nätet och läst att man kan göra även av kokosmjölk!
Då borde det gå att göra även av getmjölk även om den är UHT-behandlad?
Då borde man kunna blanda getmjölk och vanlig kogrädde?

Blir grynen fler för varje gång man gör en sats?
Tar gärna emot tips och råd!

Annons:
tlover
8/20/17, 11:11 PM
#1

Nu var det ju hundra år sen jag gjorde kefir men några frågor kan jag nog svara på.

Jag har letat för att försöka förstå vad skillnaden mellan yoghurt och kefir är. Bacillerna såklart, men vilka är bäst?
Kefir är nästan mer kombucha då det är flera egna levande bakteriekolonier i kefiren. Jag minns inte så jättenoga längre men kefir ska vara många gånger bättre än youghurt.

_Har läst in mig på nätet och läst att man kan göra även av kokosmjölk!
Då borde det gå att göra även av getmjölk även om den är UHT-behandlad?
Då borde man kunna blanda getmjölk och vanlig kogrädde?
_Jag testade inte det men jag hade både en kefir av mjölk och en av sojadryck. När jag omvandlade min komjölkskefir till sojamjölkskefir så hade jag en komjölkskefir som backup då växtmjölk inte är optimalt för just kefir så det växer inte lika bra,. Minns jag rätt ska getmjölk också funka men jag testade det inte men om du gör det så kan du göra som jag och ha en backup på komjölk, iallafall i början.

Blir grynen fler för varje gång man gör en sats?
Japp, visst du kan inte dela varje gång men tillslut kan du dela och antingen ha som backup eller dela med dig till vänner el forummedlemmar ( 😉). Seden säger att man inte ska ta pengar men du kan ta ett byte. Jag fick tex lite glutenfri surdeg mot min kefir då jag bytte det (faktiskt till en forummedlem).

Jag vet inte om jag kan ge många fler tips, jag saknar min kefir men det är känsligare än surdeg (och det är ett mirakel att min surdeg har överlevt)

l'm back

Sindri
8/20/17, 11:19 PM
#2

Tack för svar. Smart att ha en backup med vanlig komjölk. Jag tåler mig nog tills stammen har växt lite och då kan jag testa en del med getmjölk.

Jag har gjort glutenfri surdeg och den har jag fryst ett par gånger när den blivit för stor, och det har funkat att baka på den igen sen.

Hellas
8/21/17, 4:09 PM
#3

Använd Lantmjölk och/eller grädde

Det finns en bra grupp på Facegrupp i ämnet:

Tibetansk kefirgryn för utdelning

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

parsley
8/22/17, 11:49 AM
#4

Jag håller på med mina. De får komjölk, ohomogeniserad om det finns i butik, annars vanlig ekologisk standardmjölk. Ibland lägger jag kefirgrynen i grädde så jag får en creme fraicheliknande röra, som kan användas till matlagning. Jag brukar försöka dricka ett glas kefir om dagen och äter upp en del gryn som inte behövs till den nya kefirsatsen. I kylskåpet brukar jag ha en reservsats med gryn stående. Den byts efter hand. Jag har inte försökt skola om dem till gryn som lever på kokosmjölk. Efter vad jag läst så går det att skola om vissa stammar med kefirgryn, medan andra inte klarar det. Det lär finnas speciella vattenkefirgryn att köpa eller skaffa på annat sätt, men jag har inte testat dem.  Däremot har jag gjort kokosyoghurt genom att blanda kokosgrädde eller kokosmjölk med innehållet i en öppnat probiotikakapsel.

Sindri
8/22/17, 3:35 PM
#5

Wow! Jag har probiotika i tablettform, den innehåller bara acidophilus - är det tillräckligt för att få yoghurt av? Kokosyoghurt låter gott!

Mina gryn är på väg - är så spänd! ohomogeniserad blir svårt att få tag på här, men hoppas det duger med ekologisk. Målet är att kunna omskola dem till getmjölk som bara finns UHT-behandlad, men jag tänker att jag börjar med att blanda i lite i vanligt mjölk och se hur det går.
Samma med kokosgrädden.

Hellas
8/22/17, 3:46 PM
#6

#5     Ohomogeniserad mjölk är vanlig Lantmjölk (Arla) eller 40% grädde.

Grynen "äter" av Laktosen så när Kefiren är färdig finns det ingen eller minimalt med laktos kvar.
Vad jag förstått så behöver man sedan vänja dem vid Kokosmjölk eller vatten så att de inte svälter ihjäl.
Jag rekommenderar dig att gå med i gruppen på FB där det finns massor med råd.

Tibetansk kefirgryn för utdelning

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Sindri
8/22/17, 3:57 PM
#7

Tack för tips!

hemul
8/22/17, 5:00 PM
#8

Vad är gen-kefir? Nån slags GMO? 😮😛😃

Sindri
8/22/17, 6:37 PM
#9

😞

Upp till toppen
Annons: