Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 9256 ggr
Siggebus
5/24/17, 8:35 PM

Flora smör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta såg jag i min ICA idag! Är det tillåtet?

Annons:
tk1971
5/24/17, 8:50 PM
#1

Nej. Smör görs av grädde, och salt. Inget annat. Flora är ett margarin. Du får väl påpeka det nästa gång du går in där.

Sindri
5/24/17, 8:51 PM
#2

Den ICA-handlaren borde gå på kurs! Hoppas du sa till! Flora innehåller dessutom palmolja och jag tror inte den är mindre cancerframkallande bara för att den är certifierad.

Det värsta är att många människor kommer att tro på den skylten.

Siggebus
5/24/17, 9:14 PM
#3

Jag skrev ett pm till deras facebooksida och fick svar. De sa att vissa av Flora-sorterna innehåller smör och gav sedan en länk till Floras hemsida med orden: "läs gärna här om Flora om du vill veta mer" Jag gav svar tillbaka att "Flora med smör"visserligen innehåller en del smör men inte den ekologiska och att det är väldigt vilseledande. Jag skrev också att riktigt smör är smör men margarin är aldrig smör.

Sindri
5/24/17, 9:36 PM
#4

Så oerhört oproffsigt! Frågan är om ICA vill ha en så okunnig handlare i sin kedja.
De flesta färdiglagade maträtter innehåller ju salt, men inte skriver man SALT på varuskylten för det!

hemul
5/25/17, 2:21 AM
#5

Och de produkter som nu har lite smör i sig blir ju inte smör bara för det heller.

Skicka dem till den här EU-förordningen.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/sv/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1308

A.   Mjölkfetter

Produkter i form av en fast, bredbar emulsion, framför allt av typen vatten-i-olja, som uteslutande utvinns ur mjölk och/eller vissa mjölkprodukter, där fettet är den väsentliga värdebeståndsdelen. Andra ämnen, som är nödvändiga för framställningen, kan dock tillsättas, under förutsättning att dessa ämnen inte används i syfte att helt eller delvis ersätta en av mjölkens beståndsdelar.

1. Smör

En produkt med en mjölkfetthalt på minst 80 % men mindre än 90 %, en högsta vattenhalt på 16 % och en högsta halt fettfri mjölktorrsubstans på 2 %.

Det där står mot slutet. BILAGA VII Definitioner, beteckningar och varubeskrivningar avseende produkter enligt artikel 78; Del VIII; Tillägg II.

Zepp
5/25/17, 7:49 PM
#6

Smör är namnskyddat vid vite att använda det namnet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Effie
5/25/17, 9:43 PM
#7

Inte ens Bregott får ju kallas smör, även om det till stor del består av just smör.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

oh-la
6/6/17, 8:01 AM
#8

Fast det ser ut som det är Ica som kallar det smör. själva produkten heter ju Flora ekologisk. Ser inte ordet "smör" på paketet alls.

tk1971
6/6/17, 8:02 AM
#9

#8: Ja, det är ju butiken som gör fel.

Siggebus
6/6/17, 9:35 AM
#10

Precis jag har lusläst på paketen och de nämner inte ordet "smör" någonstans. Det är butiken som kallar det smör.
Däremot FINNS ju en annan Flora som har en kladd smör i sig men det är inte denna och den har ju tillverkaren döpt till "Flora med smör" 😛

Siggebus
6/6/17, 11:29 AM
#11

Ha ha ha …en liten uppdatering om "det falska smöret"!
Var precis i samma affär och ser att de har kvar samma skyltar trots att jag påpekat i pm att det INTE  är smör: Fick ju, som ni kan se längre upp, bara ett blaha blaha - svar.
Nåväl, idag ser jag att ägaren själv var där och jobbade på golvet och frågar om jag får visa honom något?
Javisst säger denna trevlige karl och går med. Jag säger vänligt att detta måste ju vara tokigt!? Det står att det är smör men det är det ju inte.
Han blir alldeles förskräckt i blicken och sliter ner båda skyltarna och säger: Nej VERKLIGEN inte…det är ju margarin! Han var jätte tacksam och skulle se till att ansvarig på mejeriavd. satte upp riktiga skyltar.
Tror faktiskt han blev lite svettig i pannan - man får ju inte döpa margarin till smör!
Känner mig mycket nöjd ha ha 😃

tk1971
6/6/17, 11:35 AM
#12

#11: 👍

hemul
6/6/17, 12:16 PM
#13

Va bra!  På dem bara!😃

Annons:
Zepp
6/6/17, 12:20 PM
#14

#11

Du gjorde helt rätt.. och till det andra.. har man kommit så långt som till att man äger en ICA-butik så får man anta att man inte är helt bakom flötet vilket oftast innebär att man har lite koll på vad som är vad, livsmedelslagstiftning och lite till.

Och om jag fattat det hela rätt så har ICA utbildningar i egen regi där man får lära sig en hel del.. innan de satsar på en som ägare av egen butik under ICAs paraply?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
6/6/17, 12:32 PM
#15

#14

Så är det säker och denna ägare ÄR väldigt kunnig har jag märkt innan.
Men han själv har i princip gått i "pension" från själva butiksjobbet numera men hoppar in när det fattas folk. Sen har de olika personer som är ansvariga för de olika avdelningarna och förmodligen är det där det brister på just mejeriavdelningen (tror jag). De hade en ansvarig tidigare som varit länge i branchen men som slutat och nu verkar det ha varit olika personer som jobbat där.
Inget försvar för självklart har de ett ansvar att kunskapen finns - håller med om att "stor"-ICA säkerligen inte accepterar sådant.  Kan nog bli allvarliga anmälningar och böter annars. 
Nåväl, ägaren blev som sagt överraskad och förfärad- det såg man och han verkade själv gilla rent smör för han sa att det finns inget som smör! 🙂

Zepp
6/6/17, 1:03 PM
#16

Mm.. så är det säkert.. jag ser samma sak på mitt jobb!

Dvs vi 60plussare med livslång brancherfarenhet tror att de yngre fattat samma vesäntliga saker, samtidigt som vi oftast har förträngt våra egna misstag som vi gjorde i början!

Och så skall man nog vara LCHFare eller kunnig om livsmedelslagstiftningen på området?

Och som sagt vad.. SMÖR är ett namnskyddat livsmedel, samt Svenskt smör är ett varumärke skyddat av patentlagstiftningen/varumärkeskyddet!

Dvs SMÖR får bara innehålla mejerifett och det skall bestå utav minst 80% fett.. oftast lägger de sig på 82% för marginal, resten är kvarvarande vatten och protein samt att man typiskt får tillsätta salt samt syrningskultur!

Menna.. som en bonus, det var väl trevligt att själva ICA-ägaren fattade grejen?

Oandrasidan så kan man ju säga som så.. han kan vara glad för att det finns några LCHFare som bryr sig överhuvudtaget?

Samtidigt så inser nog både du och jag att det finns en massa personer som inte bryr sig och mest ser till priset?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
6/6/17, 1:27 PM
#17

Zepp: Många fattar inte skillnaden på smör och margarin tyvärr.
Har hänt ett antal gånger på mitt jobb (hemtjänsten) att när vårdtagaren har velat ha just smör och vi ska handla till dem så har viss personal köpt margarin. När man påpekar: "nej, nej - det ska vara SMÖR!" så säger de frågande: "Jaaaa, det är det ju!!??"

Zepp
6/6/17, 1:46 PM
#18

Prexis.. antingen får man vara LCHFare och se skillnaden mellan olika livsmedel.. eller som din ICA-handlare, som har kunskap om livsmedelslagstiftningen.. resten ser det som något som man brer på smörgåsen!

Och iomed att vi LCHFare sällan äter smörgåsar så ser vi det på ett annat sätt.

Och jag har inga jättestora problem med om era vårdtagare vill ha bredbart SMÖR och får Bregott.. vilket per se varken är smör eller margarin, utan något mittemellan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
6/6/17, 3:59 PM
#19

Nä Bregott har inte jag heller problem med. Det är ju smör med rapsolja 🙂

Sindri
6/6/17, 5:32 PM
#20

Butiksägaren kanske lite fint kunde påpeka till sin personal att vara lite mer lyhörd. "Kunden har alltid rätt"

Annons:
Marliis
6/6/17, 7:32 PM
#21

Hemtjänsten handlar för mig nuförtiden och när jag beställer smör och förklarar att jag inte skall ha bordsmargarin så frågar de; Baksmör, skall du ha baksmör? Så man får förklara, men samma fråga kommer nästan varje gång.

Siggebus
6/6/17, 8:06 PM
#22

#21 Ha ha ja exakt så! De kallar allting för "smör" och tycker antagligen att både du och jag är onödigt petiga när vi incisterar på att det ska vara riktigt smör. Som de inte fattar skillnaden på 😲

Sindri
6/6/17, 8:11 PM
#23

#21 av: Marliis

Om jag nångång skulle behöva sån hjälp skulle jag klippa ut bilder och visa. Vet hur min svärmor hade det sista tiden…..

Ary
6/7/17, 11:17 AM
#24

#21 Yup man kan ju tvätta av pappret till smöret när det tar slut och skicka med. 😃

Upp till toppen
Annons: