Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4714 ggr
gormiti100
2013-08-13 15:45

16 årig kille, har börjat idag

Tja! Är trött på att vara tjock och jojo banta, så börjar från och med idag med LCHF. Jag tycker verkligen inte om rotfrukter, kan äta grönsaker i små mängder. Har ni några tips på maträtter som inte är allt för komplicerat? Kanske börjar smått med rotfrukter senare men vill hålla mig ifrån det så gott det går. Om ni har några andra knep, tex. vad man gör när suget kommer osv. så kan ni dela med er! :) Ursäkta för eventuella stavfel, skriver från mobilen.

Annons:
MimLan
2013-08-13 15:52
#1

Hamburgare/färsbiff med valfria grönsaker som lök/tomat och majonnäs/aioli/bearnaise.

Kycklingklubba med aioli.

Köttbullar i gräddsås. 

Eller med andra ord, hyfsat likadan mat som förut, bara skippa spannmål och se till att det är feta såser och fullfet färs och inte magra råvaror.

Du behöve rinte äta rotfrukter, det är mer att du är så pass ung att din metabolism nog inte är förstörd livet ut så att du inte skulle tåla en liberal kolhydratnivå.

nyborjare08
2013-08-13 15:52
#2

Välkommen! Då har du hittat rätt för inom lchf undviker du rotfrukter! 🙂

(undantag finns, men generellt så innehåller rotfrukter ganska mycket stärkelse=kolhydrater)

Börja gärna med att läsa den fastnålade tråden till vänster: "13 artiklar som jag som nybörjare…" för att lära dig mer. På kostdoktorn.se finns också mycket bra beskrivningar av kosten och hur lchf funkar.

Ägg är en bra basvara, och de kan ju användas till allt möjligt enkelt - omeletter, äggröra, kokta, stekta. Det finns gott om recepttrådar om du tittar bland de gråa rubrikerna längre ner till vänster på sidan. Där kan du kolla.

Kommer suget - ät lite ost.

Lycka till!

 

 

gormiti100
2013-08-13 15:58
#3

Oj, menade inte rotfrukter utan blomkål, broccoli.. Tack för mat tipsen! Förstår att jag har "råd" att köra en mer liberal linje men jag vill ha köra så hårt som jag kan. Käkar inte ägg.. bara lukten får mig att må dåligt. Att käka ost var ett fantastiskt tips!

Sindri
2013-08-13 16:00
#4

Köttfärs! Kan varieras i det oändliga. Göra röra med ex vis lök, tomat, kryddor, ostgratinera.

Biffar med örtsmör. (röra ihop smör med salt, peppar, vitlök, persilja, paprikapulver m fl kryddor/örter man gillar)

Fläskkarré - stek och ät med örtsmör.

Fet fisk som lax, makrill - stek och är med smält smör.

Köp fet yoghurt (minst 10% fett) och smaksätt med örter och kryddor, eller gör tzatsiki.

Ägg på längden och tvären. Stekta, kokta, äggröra, omeletter med lite kött/fisk/ost/grönsaker i.

Rotfrukter är inget nödvändigt, där har du nog fattat fel? Rotfrukter innehåller en del stärkelse, så många undviker det helt.

Ät t ex vitkål, rödkål, paprika, squash, aubergine. Här kan du se hur mycket kolhydrater, protein, fett olika livsmedel innehåller

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Här kan du mata in hur mycket du äter (om du orkar väga, med en liten billig digitalvåg är det inte så komplicerat) och se hur mycket du får i dig av olika näringsämnen.

www.dumbbell.se

Kort kan man säga; handla inget med långa innehållsförteckningar. Se upp för tillsatser som är olika former av socker. Basvaror är kött, fisk, kyckling, smör, ägg, 40%ig grädde, 10%ig yoghurt (finns 17% också), lite ovanjordsgrönsaker, feta ostar.

Det finns massor emd recept under rubrikerna här till vänster så det behöver vi inte rabbla upp nu. Botanisera och lär.

Lycka till!

Anders-S
2013-08-13 16:09
#5

Har du växt färdigt?  Vill du inte bli längre?

Ketogen kost påverkar längdtillväxten och urkalkar skelettet.  Tycker du ska vänta med strikt LCHF tills du åtminstone fyllt 20 om du inte är diabetiker eller epileptiker.

Undvik i första hand gluten dvs. mjöl/spannmål och socker samt E-tillsatser. 

Ät vildfångad fet fisk från friska hav, t.ex. sill och makrill.

Du kan äta kokt potatis i rimlig mängd.  Rårivna morötter och cole-slaw är andra bra tillbehör till maten.  Skippa allt bröd, kaffebröd, pasta, läsk och godis helt.

Träna styrketräning regelbundet. Lär dig träna tungt men inte för ofta.  Mer muskler ökar din metabolism.  Att banta gör att du lätt tappar dina muskler och sänker metabolismen.

gormiti100
2013-08-13 16:24
#6

#5 Är ca. 1.81, har vad jag vet inte växt på minst 8 månader. Jag har läst om folk som har fått större muskler när dem börja med lchf, utan att träna. Funkar inte det? Är sugen på att börja träna men inte just nu.. Har kört på 200-500kcl + en jävla massa fusk ett tag nu så mina muskler tog stryk.

Annons:
Anders-S
2013-08-13 16:57
#7

#6 "Har kört på 200-500kcl"

Klart att musklerna tagit stryk om du inte äter.  Du behöver minst 2.500 kcal per dag, gärna 3.000.

Om du är en tjurkalv får du muskler utan att träna.  Nu är du inte det utan behöver träna flera gånger i veckan och dessutom röra dig dagligen i några timmar.

Förutom styrketräningen rekommenderar jag dans om du inte gillar vanlig sport t.ex. judo eller simning.  Anmäl dig till en kurs i foxx/bugg/lindy. Anmälningar för höstterminen görs denna veckan i hela landet. Dans 2x4 timmar i veckan ger resultat även på hälsan.

Antar att bollsporter och andra lagsporter inte är aktuellt om du inte är i form eftersom man lätt blir bortvald.  Tränar man individuellt blir man inte det! Bra ändå att övertala några kompisar att träna samtidigt.

MimLan
2013-08-13 17:35
#8

#6 Jo, vi är många som erfarit att musklerna ökar trots att ingen träning tillkommit. Bra kost hjälper kroppen att arbeta i medvind.

Men du behöver sluta få för dig att du kan svälta kroppen. Det hjälper inte. Och du betalar alltid ett pris som ofta kostar mer än det smakar.

Så se det här som ett sätt att lära kroppen att fungera långsiktigt, och inte som en diet du skall banta på, även om det är en effekt av bra kost och fördelning av makronutrienter (fett/protein/kolhydrater).

AndersAA
2013-08-14 08:17
#9

#5 "Ketogen kost påverkar längdtillväxten och urkalkar skelettet." Anders S, vad har du för underlag till detta påstående?? Har jag inte hört tidigare…

MimLan
2013-08-14 08:24
#10

#9 Skull tro att han avser den kost som man ger till epileptiker, den är inte helt oproblematisk, men heller inte vad som rekommenderas på LCHF.

patriknn1
2013-08-14 08:46
#11

Min son, som är drygt 17 år, har sett vad den här typen av kosthållning, i kombination med styrketräning, har gjort för mig. Jag gick ned från ca 88 kilo till ca 79 på liberal Lchf/ gi- inspirerad kost under ca 1 års tid. Sedan dess har jag ätit strikt Lchf, och gått ner till ca 75 kilo, på ytterligare ca ett halvår, och den vikten har jag hållt nu i snart två år. Jag är 43 år, ca 180 cm lång, vältränad, stark, och deffad. Har tränat tung styrketräning hela tiden. Sonen min vägde för ca 8-9 månader sedan, dvs ungefär ett halvår innan han fyllde 17, ca 89 kilo, på ca 180 cm. Han tränade aldrig. Sedan dess har han ätit liberal Lchf och tränat 2-3 ggr i veckan, mest styrketräning, men även en del konditionsträning. Han väger nu ca 65 kilo med definierad muskulatur över hela kroppen. Jag uppskattar att han lagt på sig runt två- fyra kilo muskler, och tappat ca 17-19 kilo fett och vätska, på mindre än ett år. Han ser frisk, fräsch och nöjd ut. Min uppskattning är att om han fortsätter ett par år till på inslagen väg så kommer han att väga runt 75 kilo i 20- års åldern, i bra form. Det viktigaste är att han själv tycker att han mår bättre nu än tidigare. Han är nöjd och frågar alltid om tips och råd för han trivs med maten och med träningen. Han äter som sagt liberal Lchf, och kolhydratsintaget pendlar nog mellan ca 30 och 50 g kolhydrater. Förutom det uppenbara, kött, fisk, ägg, kyckling, smör, bearnaise, majonäs, och grönsaker, så unnar han sig, i rimlig dos, godsaker som nötter, fil, keso, bär, mjölk, mörk choklad, rotfrukter, och vid enstaka tillfällen gör han undantag och äter vad han känner för. En sak som jag har varit noga med att påpeka för honom är att inte göra det skamfyllt, eller kalla det för att synda, om man vill käka en portion pommes, eller en påse smågodis. Det är de dagliga vanorna som avgör resultaten och välmåendet/ hälsan, inte de få undantagen. Så här ungefär, kan en dag se ut för honom; Morgon; Ett glas 3% mjölk, en tunn knäckemacka, bregott, ost eller skinka, ett kokt ägg. Förmiddag: vid behov, en tunn knäckemacka med bregott och ett kokt ägg. Lunch: det som serveras, tex hamburgare, kycklinggryta, stekt fisk, köttfärssås, korv stroganof, eller vad det nu är, tillsammans med mycket grönsaker, lite rotfrukter, sås och/ eller bregott Middag: som lunch. Kväll: en liten tallrik med en blandning av fil, keso, lite bär och lite nötter. Ibland orkar han inte käka mat och då blir det en proteindrink eller en smothie på tex yoghurt, grädde och bär. En kopp kaffe med lite mjölk eller grädde dricker han ungefär en gång om dagen. Han dricker även lite cola- light, men har minskat från runt 1 liter dagligen av vanlig cola, till kanske 1,5 liter i veckan, av cola-light. Chips, godis, eller nåt liknande äter han ungefär en gång i veckan, och numer så handlar det om ca 100-120 g, sen är han nöjd. Förr åt han nog, i snitt, den mängden dagligen, + colan och söta frukostflingor och fikabröd och pasta och…. Ja, du fattar. Det är den bestående förändringen, av de dagliga vanorna, som ger de bästa resultaten, och bra hälsa. Och den bestående förändringen kan för aktiva, friska människor, absolut bestå av liberal Lchf, där man i bland även unnar sig något extra, utan dåligt samvete. // Patrik

Anders-S
2013-08-14 11:45
#12

#11

Låter inte speciellt sunt för en 17-årig kille att gå ner 25 kg på 8 månader till 65 kg.  Risk för ätstörning?  Näringsbrist? Vem tar ansvaret?

Viktförändringar på mer än 1 kg/månad upp eller ner kan ifrågasättas.

Orakletidelfi
2013-08-14 11:53
#13

Brukar inte 0,5 kg per vecka anges som en hälsosam takt?

Annons:
gormiti100
2013-08-14 12:48
#14

Ska handla idag, några tips på vad jag ska plocka på mig?

Anders-S
2013-08-14 13:28
#15

#14

Kanske något av följande:

nötfärs

högrev

ägg

färsk makrill eller färsk filead makrill

frysta räkor

frysta sillfiléer (från Atlanten/Nordsjön, inte strömming!)

matjessill

vitkål

isbergssallad

grönsallad

passerade tomater

persilja/dill

morötter

purjolök

champinjoner

vitlök

apelsiner

citroner (ekologiska om du använder skalet)

getost/fårost

mandel

kokosflingor

curry

kakao

svartpeppar

Prova gärna:

kycklinghjärtan

nötlever

nöthjärta

patriknn1
2013-08-14 13:47
#16

#12. Jag tar ansvaret.

gormiti100
2013-08-14 15:03
#17

#15 Tack för tipsen! Köpte; nötfärs Paprika krydda till färsen Vit peppat (har svart hemma) Kycklingklubbor Apelsiner (socker?) Bacon.

sano
2013-08-14 15:10
#18

ENKELT! Ett paket tärnad bacon steks med smör i stekpannan. Två ägg vispas upp lite lätt och hälls i stekpannan, rör runt så det mesta fettet sugs upp. Ät!

Sindri
2013-08-14 16:07
#19

Ja, apelsiner innehåller mycket socker. Och en del gift….

Om du tänker på C-vitamin så finns det bättre källor, paprika t ex.
Kolla på Fineli!

Jag äter ibland, när det är säsong en eller två klyftor apelsin för att det är så gott (ekologiska dock), så hysteriskt rädd för det måste man inte vara. Men som sagt - så nyttigt är det inte.

Anders-S
2013-08-14 16:42
#20

Både apelsiner och paprika är besprutade om du inte köper ekologiskt vilket alltid är bäst men mycket dyrare. Tvätta alltid frukt och grönsaker, helst med varmvatten! Bland annat används  paraffin för att giftet ska sitta kvar på skalet och hindra mögel.

Fördelen med apelsinen är att man kan skala den men tvätta händerna även efter du skalat apelsinen. 

http://www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-rena-giftcocktails/

Ja, apelsiner innehåller fruktos: 2,7 g/100g , totalt 8,9g socker/100g . 

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11045&lang=sv

Som jämförelse innehåller honung 41.4g fruktos/100g, totalt socker  80.8g/100g

Den amerikanske läkaren Robert Lustig propagerar för att vi ska undvika fruktos. Det stämmer säkert att vi bör undvika alla livsmedel där man tillsatt fruktos. Den naturliga mängd fruktos som finns i en apelsin är dock knappast farligt.

Fruktosen binder vatten i tarmen. Jag brukar föreslå apelsin och kokosflingor för att undvika förstoppning, vilket annars kan bli en avskräckande upplevelse för den som börjar leva på lågkolhydratkost.  Glöm förresten inte att dricka tillräckligt med vatten, 2 liter kranvatten om dagen.

Annons:
Orakletidelfi
2013-08-14 16:43
#21

Ändå fick han tips på det i #15 , jag hajade till måste jag erkänna…

Anders-S
2013-08-14 18:25
#22

Re: #9 skrivet av AndersAA

Maria Dahlin på KI/Astrid Lindgrens Barnsjukhus har skrivit en utmärkt sammanställning om ketogen kost:

http://www.neurologiisverige.se/virtupload/neurologi/content/42/Ketogen.pdf

Vid behandlingsstart ses vanligen en mild metabol acidos med diskreta övergående symtom. Ibland ses en kraftig metabol acidos med illamående, kräkningar och påtaglig trötthet som klingar av på några dygn. Ringeracetatinfusion kan behövas.

_På sikt är den vanligaste biverkan förstoppning. Minskad volym och minskad mängd fibrer i maten kan bidra. Barnen kan behöva laxantia.
_

_Njursten har rapporterats hos 5–8 procent. I vår kohort har vi inte sett några fall med njursten, sannolikt beroende på att citrat, som i studier visat sig reducera njurstensfrekvensen, ingår i vår mineralsubstitution (kaliumcitrat).

Tillväxthämning är vanligt, med en minskad längdtillväxthastighet under behandlingens gång. Ofta ses en återhämtning efter avslutad behandling men det finns inga långtidsstudier avseende slutlängd.

Blodfetter strax under övre referensnivån är vanligt medan rejält förhöjda blodfetter ses hos en mindre andel. Detta kan oftast normaliseras med sänkt andel fett (sänkt ratio) och förändrad fettkomposition med utbyte av animaliskt fett till vegetabiliska fleromättade fettsyror.

Vitamin och mineraltillskott är viktigt för att undvika bristtillstånd. Långtidseffekter på hjärtkärlsystemet är inte systematiskt undersökta.

Långtidskomplikationer om man behandlas med ketogen diet under mer än två års tid har inte systematiskt undersökts. Rapporter finns om ökad risk för frakturer, njursten och sämre längdtillväxt men inte dyslipidemi.

Vi ger alltid tillägg av fiskolja (omega 3-fettsyror).

Supplementering sker med vitaminer, mineraler, selen och karnitin._

gormiti100
2013-08-14 18:45
#23

Fast en apelsin ligger ju på ~400g, ska jag ta några klyftor per dag? #18 såg inte det i affären.

Anders-S
2013-08-14 20:18
#24

#23

Då var de stora. Grapefrukt??

Kollade nyinköpta Sydafrikanska ganska stora apelsiner och de låg på 210 gram styck med skal.

Enligt recepthjälpen.se är vikten för skalade apelsiner ca 110 gram för en medelstor och ca 140 gram för en stor.

Vi ska ha respekt för att de som har ett långt gånget sockerberoende kan få problem med bara lite sött, men för oss andra tror jag inte att en apelsin har någon betydelse om man inte strävar efter att leva väldigt strikt. Det blir ca 10 g kolhydrater.

Jag skär ner apelsin+kokosflingor+kakaopulver+yoghurt+vispgrädde utan att bry mig om kolisarna om det behövs.

gormiti100
2013-08-14 21:30
#25

#24 Köpte fyra stycken, totalt 1.7kg. Aha visste inte att man skulle blanda allt, trodde jag bara skulle sitta och äta på apelsinen.

Anders-S
2013-08-15 01:17
#26

#25

Det var bara ett exempel.  Det ska inte behöva vara krångligt med att äta lågkolhydratkost.  Ät du dina apelsiner precis som du alltid brukat göra, fast äter du 1.7 kg åt gången är det knappast lågkolhydratkost längre även om du minskat kolhydratintaget ordentligt redan genom att avstå från bröd, kaffebröd, pasta, ris, socker och läsk, vilket jag anser räcker när man är i din ålder.

Citerade förut från Maria Dahlins artikel:

På sikt är den vanligaste biverkan förstoppning. Minskad volym och minskad mängd fibrer i maten kan bidra.

Speciellt i början kan det vara bra att se till att man får tillräckligt med fiber från frukt, bär och grönsaker, när man slutat med spannmål, fröer och fröskal. Undvik uttorkning, drick vatten!

Upp till toppen
Annons: