Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6886 ggr
kokuhaku
8/8/13, 5:56 PM

Tycker inte lchf är gott.. :(

Jag började med lchf iallfall trots att jag för några veckor sen bestämde mig för att strunta i det. Jag tröttnade helt enkelt på att ständigt vara hungrig, chips-suget och att jag blivit något överviktig.

Men lchf är inte gott! Äter ägg till frukost, inte gott. Inte middagen heller, det blir något kött med kryddsmör eller t.ex kycklinggratäng/röra på bl.a vispgrädde. Jag gillar heller inte att ha vitkål eller blomkål till maten istället för t.ex pasta och ris.
Jag klarar inte att äta kött utan någonting till som tar bort lite av smaken och konsistensen då jag har lite svårt för att bara äta kött (och såsen eller vad man nu har till.) Har varit vegetarian pga detta.

Någon mer som haft detta problem? Jag tror på lchf och det är skönt att inte vara konstant hungrig/sugen, men jag har svårt att klara att äta lchf.

Nu sitter jag här vrålhungrig för jag klarar inte att äta mer kött och ägg idag. Har dessutom dålig ekonomi så jag äter typ så billigt jag kan så jag kan inte testa så mycket olika grejer…

Borde jag ge upp hela grejen kanske :/ Bara kört i knappt 2 veckor… men hur annars ska jag gå ner i vikt? Är ingen träningsmänniska.

Hur tycker ni det låter? Det är inget för mig kanske…

Annons:
Mooniq
8/8/13, 6:03 PM
#1

vad åt du innan lchf? 

Kanske finns det lite mer varianter att prova innan du ger upp? 

Om inte lchf så kanske lågkolhydratkost (ca 100 gram kolhydrater/dag) eller GI där man tillåter långsamma kolhydrater, tex fullkornspasta o fullkornsbröd.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
8/8/13, 6:05 PM
#2

Vet inte hur det är för dig, men många som ogillar konsistensen på kött, ogillar den för att de blivit serverade dåligt tillagat kött. Antingen segt, eller också överkokt och/eller smaklöst, eller dålig kvalitet.. och därför utvecklat motvilja.

I början när man just börjar äta LCHF, så kan man få reaktioner av olika slag, från kroppen. En sån reaktion är att man kan tappa matlusten, trots hunger. För mig var det verklgien så - jag var vrålhungrig, men ville inte ha något som stod på min nya meny. Men jag var förvarnad eftersom jag hade läst Sten Sture Skaldemans bok, han tar upp omställningsproblem som kan uppstå, och jag hade gett mig attan på att det skulle gå. Så jag käkade på, med tvång typ, och efter ngn vecka gav motståndet med sig och aptiten för maten kom igång.

Sen dess inga problem.

Vet ju inte om det här stämmer för dig, men kanske..

kokuhaku
8/8/13, 6:13 PM
#3

Innan åt jag det "vanliga" liksom, kovstroganoff med ris, något asiatiskt med mycket grönsaker o gött/quorn och nudlar eller ris till, färdigköpt pyttipanna för lata dagar, ris med currysås och kyckling etc (alltid fullkornsris). Sen en del vegetariskt som linsgrytor. Och ja lite saker som säkert är jättedåligt, som pulvermos.
Har slutat med mackor sen ca en månad tillbaka men saknar det då jag inte gillar att äta massa ägg. Ägg varje dag.

Ja kanske det. GI vet jag inget om faktiskt. Men lär nog få tillbaka suget och hungern då (?). Man kan ju alltid göra ett läkarbesök för att se om det finns någon orsak till den konstanta hungern…

Äter p-piller.. det kanske också är en bov

Mooniq
8/8/13, 6:18 PM
#4

kolhydrater föder sug efter nya kolhydrater. När blodsockerkurvan faller så tänds sötsuget i huvudet, enkelt uttryckt.

OM du skriver ner en lista av sånt du HAR ätit och sen kollar innehållet så finns det säkert sånt du kan skippa som tex pulvermos och vitt bröd - då är du ju på rätt väg.

korv är ok - viss korv innehåller lite mycket kolhydrater men det går ju att välja bort. 

asiatisk mat är helt ok och vill du äta lite fullkornsris till så gör det, men lägg även till lite grönsaker i någon form.

Äter du fisk o skaldjur?

kolla recepttrådarna till vänster - du hittar tex recept på sesambröd som är gott och väldigt mättande, innehåller ägg men smakar inte ägg.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kokuhaku
8/8/13, 6:20 PM
#5

Min första kommentar var svar på #1

---

#2
Ang kött så äcklas jag av kött i allmänhet. Alltdå gjort. Därav perioder då jag inte ätit det alls. Har inte spelat någon roll om det är hemmalagat eller restaurang-kött eller att jag är bortbjuden på grillning. Det är nog mycket psykiskt, för jag tänker på att det är kroppsdelar och det äcklar mig. Sen ska man ju inte längre ta bort fettet på köttet pga lchf och det var så äckligt att jag fick spotta ut det i slasken igår!

Fisk har jag aldrig i mitt liv klarat att äta, det är också psykiskt för jag vet inte ens hur det smakar.

Jag känner som du gjorde, kroppen är hungrig men jag är inte alls sugen. Jag mår nästan illa av att tänka på mat. Och när jag väl sätter mig ner för att äta så går det inte för jag har inget till som tar bort den äckliga köttsmaken. 

Det kanske skulle gå över till slut, men jag känner spykänsla när jag äter så det är inte lätt att tvinga sig :/

Mooniq
8/8/13, 6:26 PM
#6

förstår din inställning till kött.

Inte många som kör lchf tycker att Qourn är ok, men jag tycker att du kan äta det om du har ätit det förut. Det verkar som om du klarar korv i olika former -kör på det.

Du verkar kunna äta kyckling i olika grytor - kör på det.

Om du inte klarar fettet på köttet så låt bli. Jag klarar inte fettet på köttet så jag skär bort det, helt ok. jag är en färsmänniska och gör mycket olika mat på färs.

Utgå från dig själv och vad du klarar av att äta. Dock ska du laga maten själv, inte beställa från tex kina-krog då det kan finnas mycket socker i tex såserna. Det finns vissa grytbaser av Mrs Cheng som inte har så mycket kolhydrater, du tillsätter qourn, kött eller fågel och låter koka några minuter.

det viktiga är att ta bort dom stora kolhydratkällorna som får hjärnan att gå i spinn, sitt o lura en stund så kommer du nog på en ny strategi,

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
kokuhaku
8/8/13, 6:27 PM
#7

#4
Jo. Därför kommer jag ju få suget tillbaka igen om jag äter mer kolhydratmat än jag gör nu med mitt äckliga kryddsmör, ägg och kött :(

Tror inte min asiatiska mat är okej, brukar bli wok-grönsaker (med minimajs, morötter etc), färdiga kryddpåsar, mycket nudlar eller ris, och soya och ibland quorn när jag inte klarar kött. 

Nej, jag äter inga djur från havet alls.

Jao jag brukar leta recept men tycker inte det går bra ändå hittills med det jag testat…

kokuhaku
8/8/13, 6:29 PM
#8

#6 Okej :)

En fråga då. Kan man äta vispgrädde i stort sett varje dag? För grytor är mycket lättare att äta än en köttbit med smör! Då kan jag göra liknande köttfärssås, eller med kyckling och så.

Gjorde nyligen en korvstroganoff på vispgrädde men blev konstant hungrig av den så den kanske inte var så bra - eller så var det omställningsproblem.

kokuhaku
8/8/13, 6:33 PM
#9

Fast problemet med att jag inte kan ha något till kvarstår. Kör jag på t.ex ris så blir det nog för mycket kolhydrater…? Bara en gryta är inte heller kul i längden.

Denna kommentar har tagits bort.
MimLan
8/8/13, 6:44 PM
#11

Du kan ju göra mycket wok och grönsaksröror för den delen.

Strimlat kött och strimlade grönsaker. De torde funka? Strimlad squash kan ofta funka som ersättare för spagetti.

Jag gillar ratatouille och pindjur-röror som jag kan få i väldigt mycket fett i, då behöve rjag inte tänka på att köttet behöver vara fett också.

Men jag håller med kaisakavat. Många som äter riktigt bra, och rätt tillagat, kött får en aha-uplevelse. Dåligt kött som är förstört av felaktig tillagning är blä. En matlagningskurs kan alltid funka, om inte annat för lite nya impulser.

systerj
8/8/13, 6:46 PM
#12

Du kanske inte behöver hoppa på den mest extrema varianten av LCHF tänker jag? Prova äta mer grönsaker och ev lite frukt och se om du ändå går ner kanske? Det blir ju svårt att lyckas få till nåt resultat i längden om du känner såhär.. :(

kokuhaku
8/8/13, 6:56 PM
#13

#10 Haha vilken reaktion… jag tycker om väldigt mycket mat, har bara alltid haft svårt för kött och fisk o skaldjur. Jag är en riktig storätare, tills jag började med lchf.

Vad gör någon till ett troll? Aldrig fattat det…

Lämna tråden för fan om du inte gillar den. Mat-fobi…eh nä

Tack för tipsen jag fått. Ska kolla upp GI mer.

Annons:
smurfis
8/8/13, 7:00 PM
#14

Du måste ju hitta nånting som funkar utifrån det du tycker om. Inte stirra dig blind på att du måste köra strikt LCHF om det nu inte fungerar.

Jag är inte heller någon kött-fantast men det går ju att variera i oändlighet. Samma sak med ägg faktiskt. Och glöm för guds skull inte att krydda det bra 😃

Klart du kan göra grytor med grädde om du hellre gillar köttet på det sättet. Om du ändå är hungrig så är ju frågan om du får i dig tillräckligt med fett? Äter du regelbundet? Det tar ju tid att ställa om sig till ny kost.

Sen finns det ju andra sätt att äta på också, om detta inte alls funkar för dig.. det är ju också olika hur mkt kolhydrater man klarar av.

Mooniq
8/8/13, 7:01 PM
#15

angående fråga om att äta grädde varje dag.

vissa personer - däribland jag själv - går upp i vikt av för mycket mejerivaror. Du får kolla läget om vad du klarar av. 

Om även du går upp i vikt av mejerier så är kokosmjölk och asiatisk mat en väg att gå, och inte speciellt trixigt att laga själv.

Jag tycker det är bra att du skriver - kanske kan vi andra ge tips o råd om sånt du inte vet eller inte har tänkt på -vi är här för varann, nästa gång är det du som peppar någon.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zureel
8/8/13, 7:01 PM
#16

Kokosmjölk kan vara ett bra sett att få in mer fett på ett naturligt sett ifall du gillar asiatiska rätter välj den krämigaste du kan hitta.

Lite kokosfett i kaffe/te går också bra har inte märkt nån smakskillnad att tala om på det om man väljer den smak och luktfria varianten.


kokuhaku
8/8/13, 7:05 PM
#17

#14 #15 #16

tack så mycket för era kommentarer! Och trevligt bemötande. Älskar kokosmjölk så det kan jag ju använda mer av :) Ska testa lite mer asiatiskt kommande dagar.

kokuhaku
8/8/13, 7:17 PM
#18

O jag menade inte att jag inte alls tycker om ägg eller kött (även om jag i perioder inte vill äta kött alls för jag har svårt för det ibland), utan ägg tycker jag om men det måste vara något till, detsamma med kött, det måste vara något till, som t.ex potatis, ris etc.

Att bara äta några ägg varje dag till frukost var jättetråkigt tycker jag, inte så gott i längden. Men det är jag det. Är inget troll för det.

smurfis
8/8/13, 7:24 PM
#19

Men äter du bara kött och inget alls till? 

Tips:

http://www.lchf.se/Mat/Ist%C3%A4lletf%C3%B6rkolhydrater.aspx

Mooniq
8/8/13, 7:27 PM
#20

men om du gör en sallad med kokta kalla ägg i - funkar det då? 

lite grönsaker, dressing, kokta kalla eller varma ägg är ju helt ok som frukost/lunch - med nån god dressing eller kall sås till.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Torparmor
8/8/13, 10:54 PM
#21

Det finns många vegetarianer som kör LCHF, så du måste inte äta kött. 

Som någon skrev tidigare variera äggen. Kokt ägg eller vändstekta ägg med ostskiva på + majonnäs eller aioli till, fransk omelett, bondomelett, ugnsomelett tillsammans med ost, svamp eller några frästa grönsaker. 

Testa att göra matmuffins, fyll med fetaost, lite paprika och någon krydda du gillar. Gör köttfärsröra och fräs lite vitkål till eller hyvlad zucchini.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

AndersAA
8/9/13, 12:19 PM
#22

Jag tycker du skall investera i någon bra LCHF-kokbok. Där finns det massor med smaskiga tips på vad man kan äta och ha till de olika rätterna. http://www.kostdoktorn.se/lchf/kokbocker

Du kan också googla, men var försiktig, det kan finnas tveksamma recept som inte riktigt följer LCHF…

[Big-Ben]
8/9/13, 12:30 PM
#23

#13 skrivet av kokuhaku…. Jag vet heller inte vad som gör ett troll till ett troll tills jag har läst om dina svårigheter med att äta det mest naturliga som finns! Får jag fråga dig vad du åt förut?

Lchfman
8/9/13, 12:44 PM
#24

# 13

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll 

Menar inte att du är ett, vill bara upplysa dig vad som menas med det..

Vegge
8/9/13, 3:13 PM
#25

Börjar undra vad som gör att en del människor blir så fruktansvärt provocerade av att någon inte äter kött . Äter vi inte lchf borde det heta lchM?.. Förstår vad du menar kokohaku, jag äter inte kött men gillar fisk så det funkar sen äter jag en del vegprodukter kolla in Raringens kokbok finns en del god mat där. Jag klarar inte heller ägg till frukost varje dag.Har nu ätit lchf i fem-sex veckor och det är lättare nu de första veckorna ville jag bara kräkas.Försök ett par v till det blir lite lättare med tiden.

kokuhaku
8/9/13, 3:22 PM
#26

#23

Men hur många är det inte som inte tycker om kött? Jag råkar tycka mindre om det bara, det är inget jag vill tycka illa om. Sen älskar jag allt som kommer från växtriket. Men jag äter ändå kött, dock vill jag ha det till en gryta, soppa, eller gott om ris/potatis/pasta till och sås etc. För bara en köttbit med kryddsmör som jag läst att några kör på ibland, det funkade inte för mig… det var ju bara kött och då gick det inte. 

Vad jag åt innan, det mesta utom mat på fisk och skaldjur. Vegetariskt, chili con carne, thai-grytor, pizza, kebab, pommes, kyckling i alla dess former, lasagne, tacos, tikka masala-gryta, köttbullar/biffar, man kan ju skriva en hur lång lista som helst. Egengjrod pyttipanna gjorde jag ibland.

Men jag håller med dig, jag tycker också kött är naturligt.
Sen kanske jag inte är så bra på att tillaga kött, det vet jag inte… brukade bli godare när man åt hos föräldrarna :P

PeggyD
8/9/13, 3:26 PM
#27

Kan du inte prova att baka lite LCHF-bröd ? Det kan man ju äta till allt möjligt. Tex kan man göra egna korvbröd, hamburgerbröd osv så blir maten lite mer omväxlande :)

Det finns många goda brödrecept på nätet om du letar runt lite ! Tex hos Åse på bloggen 56kilo.se.

Annons:
kokuhaku
8/9/13, 3:27 PM
#28

#19

Jodå jag brukar ha något till, testade bara kött + kryddsmör för att se om det funkade och det var jag inte så förtjust i.

#24

A jag googlade själv vad det var igår och tycker inte jag är ett troll… Är snarare en person som undviker gräl och sånt. Skriver ytterst sällan i något forum, men mitt inlägg i sig kanske var konstigt jag vet inte…

#25

Tack för din kommentar!

Denna kommentar har tagits bort.
MimLan
8/9/13, 3:38 PM
#30

#25 Animaliskt är hälsa. Svårt att komma ifrån. Grönisar är trevligt, dock inte som huvudsaklig energiklla.

Men för övrigt, var du inte rädd att skaffa matnojor när du tvingade dig att äta trots att du bara ville kräkas?! 

#28 En av anledingarna till att mat är godare hos föräldrar och mor/farföräldrar brukar oftast inte bara ha med att bli serverad och nostalgi att göra. De har lärt sig med åren hur man lagar mat. Kruxet med kött/fisk/fågel är att det är lätt att förstöra råvaran och då är det inte gott. Ej heller om man lagar t.ex. segt bindvävskött med kort tillagningstid, det funkar inte. 

Tror iaf att du klarar dig hur långt som helst utan större extra kunskaper med asiatiskt/wok. Be om den här boken i present, den är en bra hjälp för att få förståelse för hur man väljer och tillagar kött.

kokuhaku
8/9/13, 3:40 PM
#31

#27, det ska jag testa någon gång :) Tack för tipset.

Om tråden var dum och onödig kan den låsas… var inte ute efter något annat än typ stöd och tips.

kokuhaku
8/9/13, 3:48 PM
#32

#29

Vad var det där för jävla kommentar då. Du kommer här och är rent av otrevlig utan anledning. Varför skulle jag vilja äta bajs bara för att jag vill ha något till mitt kött.
Det är ju du som kommer här och gnäller! Vart fan har jag ens sagt att jag gillar bajs, nu är det du som låter jävligt löjlig. Som ett jävla barn.

Jaha ja, jag är flummig bara för att jag inte dyrkar kött. Öh… vad fan är du för en människa. Vad tänker du med.

Du kan ju slute kleta ner min tråd. Jag har inte kommit hit för att vara otrevlig, trolla eller nåt.
Här fick man för att man vågade skriva i ett forum för en gångs skull. Ska aldrig göra det igen. 

Lås tråden tack.

kokuhaku
8/9/13, 4:00 PM
#33

#25 Du kan ju sluta hitta på saker också.

MimLan
8/9/13, 4:00 PM
#34

#32 Big-Ben har problem, och han tar ut det på alla. Enklaste är att inte kommentera honom.

Tycker inte du skall sluta skriva. Berätta hellre hur det går med dina försök att navigera i matlagandet.

Annons:
kokuhaku
8/9/13, 4:04 PM
#35

#24

Ja jag märker det!

Jag gjorde en asiatisk gryta idag med kyckling på kokosmjölk. Det var jättegott! Fast det verkar inte vara så mycket fett i kokosmjölk så jag undrar om det blir tillräckligt?

Lchfman
8/9/13, 4:04 PM
#36

#32, bry dig inte, svara inte heller.

I detta fallet kan man nog säga mata inte trollet :)

Så här beter denna person sig:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51dbd2638e0e7420f8000b2e-ankdams-hanen-baiyoke

Denna kommentar har tagits bort.
MimLan
8/9/13, 4:11 PM
#38

#35 Det finns väl runt upp till 18-20% fett. Och tillräckligt är väl mer en fråga om att kött och fett i övrigt är tillräckligt.

Det finns något som heter creamed coconut, som är uppemot 65% fett, det är en "kaka"/block med kokos. Jag gillar att använda den för att det enklare att dosera och den håller sig i åratal. Jag river med rivjärnet och sedan spär jag med vätska som vatten eller grädde, så får jag konsistens som jag vill. Man kan ju riva ner den i kokosmjölk också, så blir den fetare utan att smaken förtunnas.

http://www.risbergimport.se/risbergbrand/kokosmjolk.html

Torparmor
8/9/13, 4:16 PM
#39

Fint du gillade Lasagn, det finns fler recept på LCHF-varianter. Du kan använda zucchini, aubergin eller hyvlad vitkål istället för pasta. Gör köttfärssås i olika tappningar och servera med olika grönsaker du gillar t ex broccoli eller ostfylld paprika eller varför inte köttfärsfylld paprika


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Big-Ben]
8/9/13, 4:19 PM
#40

Oooh waw, en matlagningstråd! 😎

Framåt
8/9/13, 4:31 PM
#41

Finns det inte LCHF-receptböcker för vegetarianer nu? Kolla på bibblan!

Annons:
Lusthan
8/9/13, 4:34 PM
#42

Såvitt jag har förstått så är det enklast att i alla fall i början äta så likt man brukade göra till en början men ta bort onödiga kolhydrater, ersätta med något annat som kanske passar istället för att sen börja testa runt lite mer. Jag åt aldrig ost förr men har efter mycket om och men börjat älska vissa typer av ost. Brukar du äta couscous? Prova i så fall att riva blomkål, tror jag det var, koka och ha i lite smör och krydda. Det ska tydligen vara gott säger många. Byt ut potatisen mot rotfrukter till en början. Rotfrukter är inte helt lchf men det finns några som är lite bättre än andra. Vill du strunta i köttet så gör det. Ät det du hellre vill ha till i så fall. Eller variera dig. Sen tycker jag att om du vill börja prova lite andra saker som fisk exempelvis så gör det när du känner att du inte äcklas av mat över lag. Men gör det inte för att andra tycker att du borde utan för att du vill och är nyfiken på att utvidga din meny lite. Jag har läst genom men kan hända att jag återupprepat mig lite.. Vill du äta lchf så kämpa på ett tag till så släpper det nog, annars är ju GI eller lågkolhydratskost där man bara tar bort det man själv reagerar på och mår dåligt av helt okej också om du inte vill återvända till att äta som vanligt.

kokuhaku
8/9/13, 4:48 PM
#43

#37 för din egen strategi ger ju verkligen något till andra människor. Varför skulle jag behöva en spark.
Ingen tar åt sig av det idioter säger, inte för du har något värdigt att komma med, och folk som beter sig som jävla svin.
Ett trevligt bemötande är fan så mycket bättre. Du verkar inte fatta mycket om de mänskliga psyket, åtminstone inte om folk som inte är som du.

Vem är det egentligen som är trollet här?!

Nu lämnar jag tråden bara så ni fina människor vet att ni inte behöver skriva mer! Det blev så tråkig stämning i tråden. Men lasagne som #39 sa det ska jag notera! :)
Tack alla utom en person!

Denna kommentar har tagits bort.
kokuhaku
8/9/13, 4:53 PM
#45

Klokare än att skriva "ät bajs" va :P 

byebye

[Big-Ben]
8/9/13, 5:01 PM
#46

Smaken är som baken!

patriknn1
8/9/13, 5:43 PM
#47

Till TS: Kolla in Fredrik Paulun, LCHQ. Inte riktigt LCHF, men ett gott alternativ som troligen kan passa dig bra.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kokuhaku
8/9/13, 6:16 PM
#49

Big-ben verkar väldigt besatt av bajs!

Inte många hjärnceller verkar han ha heller.

Denna kommentar har tagits bort.
kaisakavat
8/9/13, 6:37 PM
#51

Jag har anmält flera av Big-Bens kommentarer, vet inte om det blir ngn åtgärd och isåfall vad, men nån sorts gräns tycker jag det kan få finnas. 

En både pinsam och sorglig 'historia'.

MimLan
8/9/13, 6:55 PM
#52

Bra idé. Har för mig att det krävs ett visst antal anmälningar för att de skall titta på ett inlägg, så jag anmälde några av de grövsta också.

Lchfman
8/9/13, 7:06 PM
#53

Skumt att man måste betala för att ha möjligheten att anmäla och bidra till ett bättre forum, där måste dom tänkt snett. Eller är det jag som missförstått?

MimLan
8/9/13, 7:12 PM
#54

Man behöver inte betala, men man behöver ha deltagit i forat i någon oklar mängd texter.

Lchfman
8/9/13, 7:21 PM
#55

54 Ja ok, man blir då tillfrågad eller nåt då alltså? För när jag trycker på "anmäl" så kommer insidersidan upp Där står det såhär: "När vi lanserar det nya Insider kommer tjänsten inte vara något man köper utan istället något man förtjänar. Vi räknar med att nya Insider kommer lanseras i början av 2013. " Dom ligger lite efter :)

Annons:
Mozzarellan
8/9/13, 7:29 PM
#56

#55 Ju mer du skriver och är aktiv ju fortare blir du Insider. Tror de kollar aktivitet under en månad.

Lchfman
8/9/13, 7:32 PM
#57

Ja ok.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: