Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7548 ggr
[stuxen]
2011-12-15 12:56

Pemmikan?

Hej funderar lite på pemmikan. Är sjukligt sugen på att testa.
Men orkar inte stå och böka ihop en hel sats för att testa.

Så funderade en stund till och kom på att ja Hundfoder…
Pemmikan säljs som hundfoder så skulle man våga äta dessa?

Är det gott och så så kan man ju själv ta ställning till om man vill göra en massa egen men är hundfodret bra kvalite på?

Annons:
Margareta
2011-12-15 15:00
#1

I USA finns det att köpa i påsar ungefär som snacks, det kanske känns bättre än hundfoder. Är det någon som vet om detta finns i Sverige? Beef Jerky stod det på påsarna. Man var tvungen att läsa innehållet för alla var inte helt ok LCHF-mässigt, men vi fann tex på flygplatsen i Miami de som var både goda och helt ok för oss.

http://www.usagodis.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=beef&SEARCH.x=0&SEARCH.y=0&gclid=CIL_rJmehK0CFdAumAoddVemRw

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

soderen
2011-12-16 13:19
#2

Annars är det inte så speciellt svårt o bökigt att göra.
Ta inte så mycket salt i. Jag gjorde det i mitt första försök, gick att äta men var inget gott.

Gjorde en stor laddning som jag hade med till World Scout Jamboreen i somras. Förvarades i i tältet i 3 veckor, utan påverkan på smaken.

En riktig hit om man skall ut o fjällvandra.

[stuxen]
2011-12-16 13:26
#3

Skulle bara haft en bra tork så kanske…

mooonlight
2011-12-16 13:44
#5

#3 Det går alldeles utmärkt i en vanlig ugn. Ställ bara in den på låg, låg, värme och lämna luckan på glänt.

yvonnel
2011-12-17 04:54
#6

Beef Jerky finns att köpa på ICA Kvantum här i Hovås iaf under sommartid, det bor många seglare häromkring, men det är förfärligt dyrt enligt min uppfattning.

Jag har gjort själv både i vanlig ugn och i min OBH Nordica tork utan problem och bra mycket billigare. Men det ska vara nötkött tycker jag, har smakat gris som jag köpte färdigt och det smakade jolmigt.

Jag använde innanlår som ju kan köpas i ganska tunna skivor, bankade ut dem lite och kryddade med salt, peppar och lite grillolja.

Sedan har jag hittat på att köra en del av det torkade köttet i mixer till nästan pulver som jag blandade med smör och rullade "köttbullar" av som jag rullade i chiafrön, får ju upp omega3 värdet genom det och det blir gott och lättanvänt. Men även att ha det bara torkat är gott.

Jag såg Beef Jerky nästan överallt när jag var på besök i Australien och jag lade märke till särskilt att asiatiska turister köpte sånt i massor.

Annons:
yvonnel
2011-12-17 12:35
#7

Menar du med pemmikan det som är torkade klumpar av nötfärs? för isåfall kan jag inte berätta något om det för det helt enkelt inte tilltalar mig, jag tror att det kan bli segt och inte så gott.

[stuxen]
2011-12-17 18:52
#8

Penikan är torkat nötkött (kött) mixat och sedan blandat med talg.
Detta geggas ifop och låter man sedan stelna till en kaka full av energi där 400g ger ca 6000kcal.

yvonnel
2011-12-18 01:59
#9

OK. då har jag gjort både Beef Jerky och pemmikan, fast med smör istället för talg.

gun92884
2011-12-19 19:33
#10

Beef Jerky är långa tunna längder … pemmikan är mer klumpig.

Upp till toppen
Annons: