Annons:
Etikettövrigt
Läst 11235 ggr
sophia87
12/10/11, 7:05 PM

torkugnar?

Jag funderar skarpt på att tillreda pemmican, den indianska alltiett-maten. Kom i forskningen kring detta över det här med torkugnar. Eftersom jag även är mycket förtjust i afrikansk biltong så tänker jag att det skulle kunna vara en bra invetsering att köpa en sån där apparat.

Så, är det någon här som har erfarenhet av nån liknande maskin? De märken jag hittat är Excalibur och Stockli Dörrex som säljs i rawfoodshoppar på nätet. Men kan man torka kött i dem?

Omdömen och tips mottages gärna!

Annons:
gun92884
12/11/11, 12:17 AM
#1

Här räknas Excalibur som ett av de bästa märkena för dehydrator. Enligt uppgifter på deras website så torkar den fisk och kött på 4 - 6 timmar.

Wildrat
12/11/11, 12:28 AM
#2

I kommentarerna hos Kostdoktorn fanns den här länken till hur man gör pemmikan: http://www.traditionaltx.us/images/PEMMICAN.pdf

Där fanns en länk till hur man kan göra en egen torkugn stor nog att torka kött i. Länken är trasig men när man googlar får man fram det här: http://www.rawpaleodiet.com/wp-content/uploads/2010/06/JerkyDrierInstructions.pdf

Blir också sugen på att testa men får vänta tills jag bor lite större.

hemul
12/11/11, 5:10 AM
#3

Evermat finns också. Obs att Evermat har rostfritt nät i ollorna medan standardollorna är plast för Stöckli. Rostfritt är extra.

http://www.europlast.se/evermat.html

Europlast var under konkurshot för ett par år sedan och Evermat försvann från nätbutikerna, men jag tror de kör som vanligt igen nu.

[Pennylane1]
12/11/11, 9:13 AM
#4

# 3 den där har jag! Med rostfritt nät. MEn det känns som att kött blir lite snuskigt att ha där köttsaften kan droppa ner i underdelen? Jag torkar svamp och bär och t.ex örter i den men jag har ärvt den och har ingen bruksanvisning så jag vet egentligen inte

hemul
12/11/11, 9:36 AM
#5

Man kanske ska ha ett fat eller folie därnere för att samla upp saften? Är den bra annars? Jag har tittat på torkar i åratal och Evermat ligger nog högst på min önskelista, så högintressant att höra vad du tycker. Men jag tänker vänta tills jag är kapabel att ta mig ut och plocka saker igen (säger hon trosvisst).

yvonnel
12/11/11, 2:49 PM
#6

#2

Den länken var ju kul, inte så dyrbar metod heller. Jag har köpt en tork hos Claes Olsson som bara kostade 500 kr, rejäl storlek, rund form 5 våningar, märke OBH Nordica.

Jag har mest torkat svamp i den men även 1 gång biff. Båda gick bra.

Testade med banan och äpple men båda mörknade, kanske för att jag gjorde något fel, ska kanske spraya med citronsyra först, men jag var eg. inte så väldigt intresserad av det, skulle bara pröva.

Annons:
[Pennylane1]
12/11/11, 3:35 PM
#7

# 5 det går inte för det är ju där nerifrån varmluften blåser! Risk för överhettning plus att det ju inte fungerar då… hela nederdelen är perforerad med lite större hål för luften att blåsa upp genom

Den är mycket bra tycker jag… enda minus är att nätet buktar sig rätt mycket, man kan ha det nedåtbuktat men då tar det i underliggande t.ex. svampar. har man det uppåtbuktat så rasar grejerna ner längs kanterna, beror lite på vad det är man torkar.

oskartoller
12/11/11, 3:40 PM
#8

Jag har oxå obh nordica, kanonbra. Torkar svamp och gottis till hunden i den:)

[Pennylane1]
12/11/11, 3:45 PM
#9

ja just det, blodpudding borde ju gå bra att torka, eller lever man kokar den väl först tror jag så då blir det väl inte så mycket köttsaft som kan rinna ner i motorn Obestämd

hemul
12/11/11, 5:25 PM
#11

#7 Aha, då fattar jag! Låter ju lite skumt det där med nätet som buktar sig. Jag utgick från att det var spänt så det var plant.

[Pennylane1]
12/11/11, 6:28 PM
#12

nu vet jag inte hur gammal denna apparat är och hur min moster använt den, förmodar att det var plant från början, men lite konstigt är det!

sophia87
12/12/11, 1:14 AM
#13

tack för matnyttig info! Ska kolla upp obh-nordica torken på mitt claes ohlsson imorgon.

Annons:
sophia87
12/13/11, 7:30 PM
#14

Nu har jag kollat runt lite mer, tittat på recensioner på youtube etc. känner mig ganska övertygad om att satsa på en Sedona Tribest. Svindyr men den bästa och jag har varken tid, lust eller inspiration att bygga en egen.

sophia87
12/16/11, 6:42 PM
#15

Och nu har jag gjort lite mer research och funnit att om man vill torka kött så ska Excalibur fungera bättre än Sedona. Men Sedona är tystare, vilket är av stor betydelse för mig (jag bor väldigt litet). Och om den ena går till 70 grader och den andra 68, kan det verkligen vara så mkt skillnad?

Upp till toppen
Annons: