Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 978 ggr
Hälsoresan
8/15/20, 8:51 AM

Omega 3, tillskott

Hej! Jag eftersöker tips på tillskott som inte innehåller omega 3 från fisk/skaldjur. Vegetabiliskt substitut är ju helt värdelöst att stoppa i sig. Anledningen till att jag frågar är pga allergi mot det som kan tillföra omega 3 naturligt. Det jag får i mig från gräsbeteskött är inte tillräckligt.

Annons:
Pyttelite
8/15/20, 8:59 AM
#1

Du kan använda produkter baserade på alger.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Hälsoresan
8/15/20, 10:40 AM
#2

Tack för tipset! Det ska jag absolut testa.

hemul
8/15/20, 12:40 PM
#3

Är du allergisk mot fisk alltså?

För annars är det mycket billigira och godare att äta fet fisk (ej norsk snusklax) någon gång i veckan. Det behövs mycket mindre fisk än man tror för att komma upp i den där teskeden det brukar stå att man ska ta per dag på flaskorna. Åt själv tillskott i många år innan jag satt mig och räknande och förstod att jag var blåst (igen). Jag äter färk (fryst) sill och makrill. Gott är det och mätt blir jag också. Win-win!

Men tål man inte fisk, då är det nog algoljan som gäller.

Hälsoresan
8/15/20, 9:02 PM
#4

Ja, jag är allergisk mot fisk och skaldjur. Samt mycket annat 🙂

hemul
8/16/20, 1:20 AM
#5

Beklagar. Ja, då blir det algolja för dig då. 🙂

Pyttelite
8/16/20, 8:30 AM
#6

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Hälsoresan
8/16/20, 9:02 AM
#7

Det får bli tillskott från alger då jag inte tål valnötter heller.

hemul
8/16/20, 11:48 AM
#8

Vill bara tipsa om ett bra inköpsställer. Har köpt andra tillskott från dem i flera år. Fri frakt om man handlar över £15, och det är ju svårt att inte göra. Såg just att de har algolja också.
https://www.greenvits.eu/collections/omega-3/products/omega-3-vegan-vegetable-algae-oil-100ml

Vet alltså inget om just det här preparatet, men de har bra grejer annars. Och ägaren är otroligt hjälpsam och vänlig om det är nåt problem eller om man har frågor. Rufus heter han, bara det. 😉

Hamnade där därför att jag köpte BioTech D-vitamin direkt från tillverkaren i USA i många år. Sen fick de nån lag där som gjorde att de inte fick exportera till Sverige och en del andra EU-länder och de sålde då istället genom GreenVits. Vilket så klart är mycket bättre, särkilt nu efter momshysterins inträde. Inom EU (än så länge) och fri frakt, som sagt. De skickar dessutom Rek som standard, vilket gör att man är säker på att få grejerna och det går fortare än standardfrakt från UK.

Möjligt att det går att hitta billigare inom Sverige, det vet jag inte. Ville som sagt bara tipsa om en bra leverantör.

Uppkatten
8/19/20, 9:47 PM
#9

Rapsolja.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

hemul
8/19/20, 9:49 PM
#10

Finns väl ingen omega-3 i det. Och om det gjorde skulle det vara fel typ.

Uppkatten
8/19/20, 9:53 PM
#11

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

hemul
8/19/20, 9:59 PM
#12

Jaha, det visste jag inte.  Men det är ivf av fel typ. Vi tillgodogör oss vegetabilisk omgega-3 dåligt. Alger innhåller samma typ som finns i animalier.

Uppkatten
8/19/20, 10:09 PM
#13

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/omega-3-algolja/

"För att täcka behovet av essentiella fettsyror duger det med de korta omega-3-fettsyrorna som finns i till exempel rapsolja."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
hemul
8/19/20, 11:17 PM
#14

Jamen de säger så mycket tok!

Uppkatten
8/20/20, 3:43 AM
#15

#14 Så du är mer kunnig än Livsmedelsverket? Trots att du inte ens kände till att sambandet mellan rapsolja och Omega3?

Det de skriver överensstämmer utmärkt med vad jag har lärt mig - och hur jag har levt - under mina ca 40 år som vegetarian.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

hemul
8/20/20, 6:59 PM
#16

Att jag har en annan åsikt behöver inte betyda att jag är mer kunnig. Det kan också betyda att Livsmedelsverket har en lite annan agenda än jag. Det kan vara till ledning att de tidigare sorterar under Jordbruksverket, nu under Näringsdepartementet.

Näringsdepartementet är en del av det svenska regeringskansliet och där frågor om bostäder, stadsutveckling, landsbygden, IT, transport- och infrastrukturpolitik samt näringslivsutveckling, regional tillväxt och turism handläggs

Men min utbildning är kemi och biologi, så helt tappad bakom en vagn kanske jag inte är ändå. Men mest handlar det kanske vad man väljer att tro på. Om du googlar så kan du säkert hitta studier där man kollat hur mycket som tar upp av omega-3 från olika källor. Det gjorde jag och det är det jag grundar min åsikt på.

Uppkatten
8/20/20, 7:58 PM
#17

Det tas upp tillräckligt mycket, och det är huvudsaken. Sedan kan man förstås ha olika uppfattning om hur viktig man tror att just Omega3 är.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/20/20, 9:35 PM
#18

Men du menar alltså att Livsmedelsverket är beredda att offra Veganers och vegetarianers hälsa för att svenska handlare ska få sälja lite extra rapsolja…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

hemul
8/20/20, 9:53 PM
#19

Nej. Vad är du du tolkar som jag menar att de är ute efter veganer och vegetarianer? Kan de inte äta alger heller? Har alger blivit djur?

Uppkatten
8/20/20, 10:27 PM
#20

#19 Du skriver i #16 att Livsmedelsverket/Jordbruksverket "har en lite annan agenda än du" och det framgår att du valt att inte tro på dem. Det och vad du skriver i övrigt tolkar jag som att du tror att de vill gynna det svenska lantbruket snarare än uppmuntra folk att äta alger. Och då frågar jag om du tror att Livsmedelsverket/JBV mfl verkligen är beredda att offra folkhälsan hos veganer/vegetarianer för att få sälja lite mer rapsolja (hellre än att rekommendera folk att köpa alger). För det låter naivt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: