Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
Mat - Livsmedel

Varför är citronsyra farligt?

2020-08-12 00:24 #0 av: Sindri

Har förstått av en del inlägg här att det finns de som inte tål citronsyra, och rent av kan bli sjuka av det.
Har det att göra med modern, syntetiskt framställd citronsyra? För det är ju ganska vanligt, förr hade man det i all sylt och marmelad.

Gäller det de som är allergiska mot citrusfrukter? Skall man alltid undvika det i mat? Jag använder det mest till rengöring men har recept med. Vad skall man ta istället?

Anmäl
2020-08-12 01:49 #1 av: RAotNB

Jag kan inte svara för alla med citrusallergi, men jag har iallafall aldrig haft problem med citronsyra.
Det ämnet är ju inte riktigt samma sak som frukterna/saften i sig.

Alea jacta est ~ Tärningen är kastad

Anmäl
2020-08-12 10:13 #2 av: Sabah

Som jag har förstått det är det den kemiskt framställda citronsyran som är ohälsosam. De som har slutat använda den har blivit friskare, blivit av med allergier etc.
Citronsyra finns också i många halvfabrikat och färdiga produkter, som en E - betäckning (kommer inte ihåg vilken).
Det ska finnas äkta citronsyra, som kommer från citron, men den är inte lika lätt att få tag på.

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.