Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 1582 ggr
Sindri
8/12/20, 12:24 AM

Varför är citronsyra farligt?

Har förstått av en del inlägg här att det finns de som inte tål citronsyra, och rent av kan bli sjuka av det.
Har det att göra med modern, syntetiskt framställd citronsyra? För det är ju ganska vanligt, förr hade man det i all sylt och marmelad.

Gäller det de som är allergiska mot citrusfrukter? Skall man alltid undvika det i mat? Jag använder det mest till rengöring men har recept med. Vad skall man ta istället?

Annons:
Moon AppleGrey
8/12/20, 1:49 AM
#1

Jag kan inte svara för alla med citrusallergi, men jag har iallafall aldrig haft problem med citronsyra. Det ämnet är ju inte riktigt samma sak som frukterna/saften i sig.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Sabah
8/12/20, 10:13 AM
#2

Som jag har förstått det är det den kemiskt framställda citronsyran som är ohälsosam. De som har slutat använda den har blivit friskare, blivit av med allergier etc. Citronsyra finns också i många halvfabrikat och färdiga produkter, som en E - betäckning (kommer inte ihåg vilken). Det ska finnas äkta citronsyra, som kommer från citron, men den är inte lika lätt att få tag på.


💖🧡💛💚💙💜

Sindri
8/12/20, 3:31 PM
#3

Men borde man inte kunna använda citronsaft istället? Kanske inte i alla recept. Måste googla om man kan göra egen citronsyra.

Men så här säger Livsmedelsverket om kemiskt framställd citronsyra
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/antioxidanter/citronsyra

Och så här skriver Anna Hallén:
https://www.annahallen.se/citronsyra-eller-citronsyra/

Efter att ha läst på ytterligare så inser jag att det får bli städning för hela burken citronsyra. Och hädanefter testar jag alltid citronsaft istället.
Ibland gör vetenskapen saker och ting lättare - ibland blir det bara dumt.

Sabah
8/12/20, 4:19 PM
#4

Bra länkar! Det var den informationen som Anna Hallén skriver som jag läst någon gång men minns inte vart. Det är skrämmande att ta del av! Vet inte heller vad man ska ersätta citronsyra med, hittar du nån info om det får du gärna dela med dig 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Sindri
8/12/20, 6:24 PM
#5

Nej, det verkar inte finnas någor, men å andra sidan vet jag inte heller varför just citronsyra skulle vara bättre än pressad citron?

Sabah
8/12/20, 7:05 PM
#6

Jag vet inte heller. I vissa fall går det säkert lika bra! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
Zepp
8/12/20, 8:15 PM
#7

Citronsyra är en massa olika saker, främst Askorbater!

Iallafall så är C-vitamin essentiellt, har en massa funktioner i kroppen, en av de mesta kända handlar om att bilda bindväv, den näst kända är att fungera som antioxdant.

Hur som helst olika askorbater kommer från lite olika källor, de mest hälsosamma är frukt och grönt.

Det är en av anledningarna att det är dags att öka intaget på grönsaker/det räcker med gröna blad på en LCHF-diet.

Nämenaltså det var dags redan innan, bättre förr än försent.

Iallafall, så finns det ett linjärt samband mellan mat med tillsatta askorbater/c-vitamin och dålig hälsa, dvs junkfood är overloaded med askorbater för längre shelftime!

De askorbaterna framställs främst utav genetiskt modifierat mögel, finns de som menar att det kan finnas mögelrester kvar, jag är lite tveksam.

Oså finns det dem som är allergiska mot Citrusfrukter, där kanske det mögelframställda askorbatet kan funka?

Iallafall, äter man färsk mat.. kött/fisk/fågel/grönsaker, så får man i sig tillräckligt med C-vitamin/askorbater och sipper dels eventuella mögelrester samt citrus!

Ett hett tips är kål, kan man äta till varje måltid i princip!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
8/12/20, 9:52 PM
#8

Jo, men  kål i sylt istället för citronsyra tror jag inte funkar 😉

hemul
8/13/20, 8:07 AM
#9

Jag fattade inte heller det där med citronsyra förut, tills jag läste om det som Zepp nämner, att mögel används vid framställningen.

Enligt SLV är det inte farligt, men dem kan man ju inte lite på.

De skriver ju att citronsyra faktiskt framställs från frukt också. Det trodde jag inte. Det är ju synd då att det inte deklareras på förpackningen hur den har framställts. Men man kan väl gissa att fruktmetoden inte är så vanlig. Känns som det borde vara väldigt mycket dyrare. Kanske finns schysst citronsyra på hälsokosten? Har inte kollat.

ÄktaVara
https://www.aktavara.org/nyheter/1483/den-citronfria-citronsyran

Zepp
10/5/20, 11:16 PM
#10

#8:
Man gör en Chutney på bär och surkål?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/6/20, 12:27 AM
#11

Och lägger mellan tårtbottnarna?

Zepp
10/6/20, 6:40 PM
#12

#11:
For sure, så gör man typ i andra länder!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Chutney

Kanske inte just surkål, men andra grönsaker/frukter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/11/20, 2:12 AM
#13

Viss skillnad på churney och surkål. 😂

Annons:
Torparmor
10/11/20, 10:09 AM
#14

Det är syran i citronsyra man behöver och i såfall måste lite citronsaft fungera lika bra. Syran behövs för att tillsammans med sockret hjälpa fruktens pektin att stelna - enl min gamla syltbok. Citronsyrans ev konserverande verkan kan man uppnå ändå med rätt hantering


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

  • Redigerat 10/11/20, 10:14 AM av Torparmor
Sindri
10/11/20, 11:57 AM
#15

Ja, jag har förpassat min citronsyra till städskåpet. Provade ett recept häromveckan med citronsaft istället och det fungerade precis lika bra.

Upp till toppen
Annons: