Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 1750 ggr
Sindri
8/11/20, 3:36 PM

Istället för rapsolja

Rapsolja är ju på tapeten lite då och då. Att man inte skall steka eller fritera i den är jag helt på det klara med, men jag trodde den kallpressade var bättre. Tydligen är det inte så.

Vad skall jag använda istället i gravlaxsås och majonnäs? Olivolja går ju bra om det skall bli aioli, men annars? Hur gör ni? Gärna tips på smaklösa oljor.

Annons:
Zepp
8/11/20, 7:18 PM
#1

Beror på vad du äter i övrigt!

Iallafall så är problemet med rapsolja främst Omega-6.. lever du inte på junkfood med en massa Omega-6 så får du lov att göra gravlaxsås och majo!

"Rapsodlare har förädlat växten så att modern raps har en utmärkt fettsyresammansättning med hög andel enkelomättat fett och saknar den giftiga erukasyra som tidigare gjorde raps olämpligt som livsmedel."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsolja

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
8/12/20, 12:20 AM
#2

Nej, jag äter ju LCHF med bara ekologiskt och vilt- eller gräsbeteskött.
Har svårt att hitta någon annan olja som är så neutral i smaken.

Men det där med förädling gäller det bara svenskodlad raps?

Zepp
8/12/20, 7:38 PM
#3

Då vågar jag nästan lova att du kan göra gravlaxsås och majo!

Den rapsolja som säljs i svenska affärer är i allafall reducerad vad gäller Eurukasyra.

Köper du majo på tub eller färdiga såser, så är de som regel gjorda på rapsolja.

Kallpressningen i sig reducerar inte Eurukasyran mer.. utan det är snarare som så att efter att de kallpressat så använder de bensin/bensen för att utvinna resten utav oljan.

Och då tillåter man vissa rester av bensin/bensen.. man gör margarin av de resterna.. billigt och gott, säljs med hälsobudskap.. typ Becel/Becerol!

Oså till sammansättningen i övrigt, fettsyrorna är hyfsat bra!

Iallafall så länge inte rapsolja är din huvudsakliga energikälla så tål vi en hel del Omega-6!

I hälsokostbudskapet brukar det framhållas den relativt höga halten Omega-3, grejen är att det är fake, för det är fel sorts Omega-3!

Nej jag tror att de flesta länder skiljer på olika sorters rapsolja, ett känt exempel är Canola olja, dvs rapsolja med reducerad eurukasyra.. dvs det var nog Canadensarna som lyckades växtförädla först?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
8/12/20, 9:53 PM
#4

Nu verkar det som om rapsolja helt enkelt heter canolaolja i Spanien, med sina höga halter av eurukasyra, för den omtalas som ett problem?????

Spanska "hälsogurus" skriver att kanadensarna bara hittade på namnet canola eftersom det lät bättre än raps. Men fortfarande med sin höga halt av eurukasyra:

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=es&u=https://ecocosas.com/cocina-y-alimentos/aceite-colza-canola-nabina/&prev=search&pto=aue

Och här precis motsatt åsikt:
https://www.gianlucatognon.com/sv/rapsolja-nyttig-allierad-eller-farlig-trojansk-hast/

hemul
8/13/20, 8:04 AM
#5

De ska finnas olivolja som är relativt smaklös. Har för mig att den i USA kallas "light" som då inte syftar på fetthalten utan smaken. Här har jag inte sett sån olivolja och jag vet inte heller hur den framställs.

Jo, light.
https://www.masterclass.com/articles/complete-olive-oil-guide#whats-the-difference-between-extra-virgin-virgin-and-light-olive-oil

Håller med om att det är ett problem. Aïoli är gott, men ibland vill man ha vanlig svensk majonnäs! Jag äter så lite majo så jag kör helt enkelt med Findus

Ett tag gjorde jag majo på olivolja och hade i en massa pressad citon. Det var gott till fisk och passade konstigt nog rätt bra på äggmackan ockå, men det löser ju inte ditt problem med gravlaxsåsen. Jag gör den faktiskt på olivolja och tycker det funkar.

Att man kallar oljan Canola kan nog också bero på att Rapeseed Oil inte låter så trevligt. 😉Och så är det ju faktiskt inte samma produkt som det som heter Rapeseed Oil (i USA). Det skulle nog ingen vilja äta.

WaPs gamla artikel om Canola.
https://web.archive.org/web/20200309081640/https://www.westonaprice.org/health-topics/know-your-fats/the-great-con-ola/

Sindri
8/13/20, 3:03 PM
#6

Ja, den mesta majjon blir aioli eller svart aioli så då funkar det med olivolja, med gravlax äter vi mycket nu när jag får tag på ekologisk lax och där kan jag inte tänka mig olivolja. Avocadoolja skulle kunna vara ett alternativ där, men det är sjutton så dyrt.

Annons:
hemul
8/14/20, 11:46 AM
#7

Men ja tycker gravlaxsås blir helt OK med mild olivolja. Men det är ju så olika hur tydligt man uppfattar smaker.

Sindri
8/14/20, 6:32 PM
#8

Har inte stött på mild olivolja, men inte heller letat efter den. Kan du tipsa mig? Helst ekologisk.

Zepp
8/14/20, 9:07 PM
#9

Jag köper de som det står Fruttato på!

Bra smak och inte för besk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
8/15/20, 12:46 AM
#10

Om du menar sån där light har jag aldrig sett eller smakat sådan. Jag menade att vanliga olivoljor har ju mer eller mindre utpräglad smak. Är inte smaken alltför kraftig har inte jag nåt problem med olivolja i hovmästarsås. De andra smakerna slår ihjäl oljans tycker jag. Men som jag sa, man uppfattar smaker så olika

Sindri
8/15/20, 1:26 PM
#11

OK, jag kollar efter någon mild sort, fruttato. Vore sänt att slippa rapsoljan, den har gnagt i mig i många år, men inte vetat vad jag skulle ta istället.

Zepp
8/15/20, 4:32 PM
#12

#10, #11.

Man måste nog leva hela sitt liv vid medelhavet för att kunna sortera ut olika olivoljor, det är en djungel?

Både vad gäller kvalitet och smak?

Hur som helst som Nordbo, så lyckades jag läsa mig till att det finns en kvalisort som benämns Fruttato, den skall vara mild, gjord från oliver tidigt i säsongen, mer fruktig i smaken.

Inte nog med det, så har jag läst mig till att folk som bor runt medelhavet iallafall förr i tiden användt olika/en massa olika sorters för olika ändamål.

Dvs de kunde använda billiga för stekning/matlagning, andra för såser, samt andra för grönsakerna.

Oså till rapsoljan, den har en hyfsad sammansättning av fettsyror, kallpressade lär ha mer Eurukasyra än varmpressade som i stället har mer Bensen i sig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
8/15/20, 9:33 PM
#13

Ja, nåt sk-t verkar det vara med alla sorters rapsoljor.

Annons:
Sindri
8/18/20, 10:25 PM
#14

Nu har jag gjort research på olivolja. Hittade en som heter Fruttato, fanns både vanligt och Eko. Men på baksidan stod att den är pressad av oliver av första skörden när smaken på oliverna är som störst! Känns inte som mild för mig.

Får leta vidare. Skall kolla med en småskalig producent.

Zepp
8/19/20, 5:54 PM
#15

Fruttato = fruktig i smaken, den är mild till skillnad mot varmpressade och sådana skördade sent, bägge de sista har mer beska.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
8/19/20, 8:55 PM
#16

Ja, mer beska förstod jag, men vet inte om det är en fördel att det smakar så mycket oliv?
Jag måste helt enkelt testa med en liten sats.

Upp till toppen
Annons: