Annons:
Etikettövrigt
Läst 4557 ggr
maxiq
2020-07-17 20:30

Ät mer frukt

Aftonbladets Wellobe (f.d. Viktklubb) tipsar om vilka fel man kan göra om man vill äta LCHF. Ett av tipsen är att man ska äta mer frukt och grönsaker än vanligt https://wellobe.aftonbladet.se/kampanj/artikel/22170814


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
DesK
2020-07-17 20:52
#1

I stort sett alla bör äta mycket mer grönsaker och frukt, så det är en bra rekommendation.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maxiq
2020-07-18 16:40
#2

Varför?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Zepp
2020-07-23 01:43
#3

#2

För att de flesta borde äta mer riktig mat!

Dvs om man skall sluta med att äta precookt,, prefabicated food  så får man laga mer av sin mat själv!

Det är en hemlis, som jag helst inte vill avslöja!

Såå jag nämner det bara i föregående, dvs lagar man all mat själv från fräscha matvaror så får man inte bara lov utan oxå lägga till ansenliga mängder lågkolhydrathaltiga grönsaker, då får man även använda färska frukter och bär som "efterätt" till den i övrigt hälsosamma måltiden!

Alla andra bör helst gå på någon hälsokontroll.. medecinsk och psykiskt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DesK
2020-07-23 10:53
#4

Maxiq det står ju rätt bra i länken som du la upp.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maxiq
2020-07-23 11:58
#5

Om man nu ska minimera kolhydratintaget så är väl frukt och bär det första man kan ta bort. Grönsaker tillför inte så mycket mer än färg på tallriken om man äter genomtänkt och varierat annars


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Sindri
2020-07-24 05:22
#6

Det där var en väldigt skum artikel. Sajten lowcarbdiets.com  är en ledig domän, Laura Dolson finns men på en sajt som heter Verywellfit.com och gör många recept och skriver artiklar och tips om lågkolhydratkost. Man kan bland annat läsa detta;

https://www.verywellfit.com/low-carb-fruit-list-2242528
Här finns cokså 10 misstag man gör och det står visserligen om frukt och grönt där, men jag kan inte se att det är denna Laura Dolson som skrivit just det;
https://www.verywellfit.com/top-low-carb-diet-mistakes-2242042

Där betonas dessutom att det gäller frukt med lite socker.

Så den som skrivit den svenska artikeln på en Aftonbladet-sida (om det nu ens är Aftonbladets?) har inte riktigt fattat vad lågkolhydratkost går ut på. Många som äter det är väldigt känsliga för socker och eftersom många frukter innehåller väldigt mycket socker så går det bara inte att äta mycket frukt. Modernt "framavlade" frukter innehåller dessutom mer socker än sina ursprungliga sorter och mindre av vitaminer och andra nyttigheter.

Så, den sajten ger jag inte mycket för, och jag undrar om denna Laura Dolson verkligen skulle skriva under på det som står där.

Att man skall äta mycket grönsaker håller jag med om, men det där med frukt är väldigt individuellt vad man tål. Och jag retar mig alltid på att man ofta skriver "frukt och grönt" som om det vore en livsmedelsgrupp. Ett "modernt"  äpple har väldigt lite gemensamt med t ex en squash ur kolhydratsynpunkt.

Annons:
kaisakavat
2020-07-27 13:19
#7

Det här är intressant.  Ämnet alltså.
(Artikeln ger lite skum-vibbar.. håller med om det. )

Jag förstår att det finns dem som behöver undvika frukt och annat sött, av olika skäl. Till exempel när man triggas av det; får svårt att begränsa sig. Inget litet problem. 

Men.  Jag har funderat i ett antal år. Efter att först ha 'stått still' på för hög vikt och sedan ökat stadigt - ännu på LCHF - i ett antal år.. ja, då får man ju inse att något misstämmer. Teorin kan vara ofullständig, det saknas troligen pusselbitar. Alltså - LCHF är ju inte fel, det är en STOR del av sanningen om hur vi bör äta, men kanske inte hela sanningen.

Sammanhang. De två senaste åren har jag äntligen fått veta något om mitt ohälsotillstånd, där oförklarae viktproblem är en del. Dels har jag diagnosticerats med Lipödem - vilket ligger bakom min kroppsform med fettansamlingar på de typiska ställena (oproportionerlig, inflammationer, tryck, stumhet tyngd och smärta i stora delar av kroppen - särskilt vid ansträngning och med tiden ett REJÄLT handikapp och en ren plåga). Och dels har jag knäppa bisköldkörtlar - hormonell sjukdom pHPT. Väntar på op, rätt körtel är efter många om och men lokaliserad bakom luftstrupen, men Corona är i vägen, de flest op är framskjutna.  Att stadigt gå uppåt i vikt (drygt 93 kg för en månad sen) fast man gör allt 'rätt' och kämpar som ett tok, har varit minst sagt tungt. Kroppsligt och psykiskt.  Ja.. ni vet säkert. 

Är sedan en tid med i fb-grupper med Lipödem-tema. Där har jag sett, att somliga lyckas tappa vikt (som tidigare varit omöjlig att tappa) när de övergått till ALP-kost. Alltså.. Anna Halléns koncept. Så.. jag lånade hennes bok på biblan (nu beställt en egen) och satte igång. Minus 5,5 kg på mindre än 4 veckor.  

Utan att gå in på detaljer; Vad äter jag då? Ja.. skillnaden är att jag äter MASSOR av vegetabilier jmf med förut - även rotsaker, bär och lite frukt (frukten som 'krydda'). Somliga dagar är i princip LCHF, enligt denna metod. Ja.. det är en metod, att få igång kroppens alla system, som kan ta skada efter lång tid med för ensidigt ätande.  Enligt synsättet - långsamma naturliga kolhydrater hör till, de ger inte större blodsocker-/insulinpåslag än att det ännu är normalt (inte lågt, inte högt; normalt). Det finns andra viktiga skillnader - och likheter - mot hur jag åt innan, men hänvisar till ALP Kokboken och Anna Hallén ifall ni inte redan vet. Poängen här är att kolhydrater - grönsaker och frukt -  både kan finnas med och göra nytta.

Såå.. Jag trodde stenhårt på strikt LCHF eftersom det gav en radikal effekt i början. Men lärandet fortgår - mycket vi inte vet än.  Och visst.. återstår förstås att se var jag landar med den här kostmodellen, det kommer ju bromsas upp för lipödemfett sitter oftast där det sitter - av sjukdomsanledning - men det går neråt viktmässigt än så länge och det utan större ansträngning.  En radikal skillnad mot innan. Dessutom har jag alltid gillat grönsaker.  😃

hemul
2020-07-28 14:26
#8

#5 Håller inte med. Tycker det första man ska ta bort är socker och spannmål och alla konstiga färdiggrejer om man åt sånt förut. De flesta kan nog fortsätta med frukt utan problem om de inte äter kilovis.

hemul
2020-07-28 15:59
#9

#7 Jäklar, kaisakavat. Det där låter riktigt jobbigt. Men skönt att du fått diagnos till slut. Lycka till med operationen, när den blir av. Jobbigt att vänta, men det är nog bra som det är nu. Skulle själv inte sätta min fot på ett sjukhus nu om det inte var väldigt akut.

Siggebus
2020-07-29 17:00
#10

Jag äter alltid rätt mycket grönsaker varje dag eftersom jag bytt ut all pasta och ris.
Frukt och bär äter jag också….dock faktiskt mest när vi själva har egen säsong på det här hemma. Undviker för det mesta importerad frukt med undantag till jul när jag tycker det är gott med clementiner. Köper det dock inte övrig tid på året

Zepp
2020-07-30 17:59
#11

Laura Dolsons artikel är bra, den är väldigt gammal, den funkar även i dag!

Vet inte hur många gånger jag har länkat till den artikeln?

Det är basic Low Carb.. att tänka på!

Dvs artikeln är så bra att den lever sitt eget liv.. bara det att Wellobe tar upp den innebär att de ser pontentialen och att allt fler vill testa LCHF/Low Carb!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2020-07-31 14:30
#12

Var finns den då, artikeln?

Sindri
2020-07-31 22:31
#13

Menar du artiklen vi pratar om så finns det länk till den svenska i #0 och till den amerikanska i #6

Annons:
Zepp
2020-08-01 16:19
#14

#12

Den på Welobe är en direkt översättning av originalartikeln.

About.com Low carb diet, finns inte längre.

Iallafall hemul så lovar jag dig att både du och jag kunde ha skrivit samma allmänna råd.. det är samma allmänna råd vi brukar skriva!

Originalartikeln lär finnas där ute någonstans i lagrade  internetartiklar om man orkar söka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2020-08-01 19:05
#15

Bara det att i den amerikanska originalartikeln så står det:
Fruit (especially fruit low in sugar) plays an important role in a complete low-carb diet.

Det som står inom parentes glömde man i den svenska översättningen. Det är helt fel råd till de med metabolt syndrom, elelr sockerberoende. Att äta en massa sockerstinna äpplen gör inget positivt till hälsan och vikten.

Zepp
2020-08-08 22:32
#16

Fore sure.. jag garanterar att origonal artkeln kunde ha skrivits av mig eller Hemul!

Dvs det var i princip inga alls konstiga råd.. lite luddiga men främst Low carb!

Iallafall det som står i Wellobes översättning är i princip LCHF, sen kan alla tolka det lite hit och dit.. förövrigt så brukar Wellobe nämna kalorier!

Jag ser ingenstans att man i deras artikel rekomenderar en massa sockerstinna äpplen?

Utan jag läser i deras råd nr 3;

"Om och om igen dyker det upp personer som säger sig ha testat den här typen av kost, men att den har fått de att må dåligt. Men många gånger visar det sig att de äter alldeles för lite frukt och grönt, vilket aldrig kommer att hålla i det långa loppet. Det är snarare tvärtom: Det är nu de bör äta mer grönsaker och frukt än någon annan mat."

Jag håller med såvidlag att nu är det dags att äta kopiösa mängder av grönsaker, till viss del oxå frukt och bär!

Vi får se om Hemul håller med mig?

Hej de fiskar efter folk som tendera mot LCHF, de är lixom inte helt fel ute.

Det går hyfsatt bra att äta LCHF utan stöd av Welobe!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2020-08-13 07:41
#17

Hur ska jag veta det utan att ha läst artikeln? Men är den svenska artikeln en direktöversättning, så tycker jag den känns som det vanliga omtugget för att fylla ut sidan.

Upp till toppen
Annons: