Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1060 ggr
julianne
2020-07-11 20:46

Upp i vikt av ost?

Jag ökar lätt i vikt av ost har jag märkt. Vanlig hårdost alltså. Ändå har jag hittat ost som det står kolhydrater 0 % på. Och jag älskar verkligen ost i alla former. Skivor, tärningar, smält ost…MUMS liksom. Jag börjar tröttna på ägg. Jag vill ha OST men varför funkar inte det?

Annons:
Sindri
2020-07-11 23:19
#1

"Vanlig" ost är ju gjord på komjölk och vissa är känsliga för mjölksockret (och andra mjölkprodukter som yoghurt, crème fraiche mm. Smör räknas inte dit).
Jag har samma problem och letar alltid efter ost med hög fetthalt och get- och fårost som inte innehåller mjölksocker.

hemul
2020-07-16 20:57
#2

Och vissa är känsliga för kalorier. 😛

En vanlig hårdost 28% innehåller per 100 g 28 g fett och 27 g protein. Enligt SLV innehöll den för några år sedan också 1.4 g kh. Nu har de uppdaterat och den innehåller plötsligt 3 g. Detta beror säkert på deras allmänt osäkra kolhydratvärden, då detta inte mäts utan räknas ut och innehåller även annat än kolhydrater. Fineli anger 0 g vilket nog är närmare sanningen.

Även om SLV skulle ha rätt, vilket de alltså inte har, så är det fullständigt orimligt att viktökningen skulle bero på den pyttiga andelen kolhydrater medan den stora mängden fett och protein inte skulle ha något alls med saken att göra.

Det är nog snarare så att för många slinker ost ganska lätt ner (bara en skiva till-syndromet) och att det lätt blir extra, nåt man äter ovanpå den riktiga maten. Om du äter ost, äter du motsvarande mindre kött till middan då?

julianne
2020-07-16 23:11
#3

#2 Nej jag äter nog inte motsvarande mindre kött till middan tyvärr. Och det kan mycket väl vara ett kaloriöverskott då jag ersatt godis framför tvn med ost. Så osten tillhör inte direkt maten utan är ett onödigt kvällsfika jag äter bara för att det är såå gott. Men jag ska försöka sluta el dra ner på det.

hemul
2020-07-17 05:12
#4

Eller ta en rejäl bit ost och låt den bli kvällsmaten. Är ju synd att avstå från nåt som är så gott! 😃

Upp till toppen
Annons: