Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
Mat - Livsmedel

Letar efter djupfryst sill

2020-07-09 18:00 #0 av: hemul

Nån som sett nåt annat märke än Lysekils nånstans? Jag menar alltså råa sillfiléer, inte inläggningssill.

Lysekils makrill är bra, men deras sill är skräp. Jag är inte rädd för lite ben, men denna är så dåligt rensad att man får spotta ut en boll med tuggade ben för varje munfull. Inte kul.  Är dock den enda jag lyckats hitta.

Willys hade jättefin sill (Garant) + ett annat märke också. Men de har nu slutat med båda sill och makrill och har helt gått in för torsk och norsk snusklax.

Jag vill ha mina strömmingsflundror (gjorda på ituklippta sillfiléer)! Storgråter

Anmäl
2020-07-09 18:11 #1 av: Jimmy.L

Fråga butiken om dom kan ta in din favorit, det råder fiskeförbud på sill i Östersjön vilket kan påverka utbudet på sill. 

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2020-07-09 20:37 #2 av: Åsa S

Aha förstår varför jag inte hittade nån strömming förra helgen då jag letade i många butiker, min man har åkt på semester en vecka före mig och då brukar jag äta sånt han är allergisk mot eftersom det ju inte blir till att äta såna saker när han är hemma.

Anmäl
2020-07-09 21:29 #3 av: Jimmy.L

#2 Strömming har tyvärr minskat i Östersjön, en orsak är trålare från Danmark som dammsuger strömming strax utanför Stockholms skärgård under våren som blir till fiskmjöl åt norsk odlad lax. Men jag har sätt färsk strömming i butik.

Sill är svårare att hitta det är fiskeförbud på den till slutet på augusti. En orsak kan vara att dom större tillverkarna köper upp sillen som fiskas på den engelska farvattnen som blir till inlagd. Troligen senare i höst kommer fiskarna få upp mer sill.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2020-07-10 01:42 #4 av: hemul

Jag vill inte äta strömming. Jag vill äta sill. Just därför att den inte är från Östersjön. Lipar

Nja, jag kan inte be dem ta hem min favorit eftersom jag inte vet vilka märken det finns. Garant var min favorit, men det är ju Willys eget märke och de säljer som sagt inte sill längre. Här i stan ser jag aldrig färsk sill i butikerna, annars vore ju det den bästa lösning. Rensa färsk fisk kan jag, men de där maskinrensade filéerna går inte att ens försöka pilla benen ur när de tinat.

Anmäl
2020-07-10 06:54 #5 av: Jimmy.L

#4 Då får du vänta tills senare i höst när sillstoppet är hävt om du inte frågar butiken om dom kan köpa in färsk/fryst sill. Prata med butikens inköpare.

Anmäl
2020-07-10 09:07 #6 av: Caeli

Har du ingen "fiskvagn" i närheten? Brukar stå uppställda utanför en del butiker.

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2020-07-10 12:58 #7 av: hemul

Nix, ingen fiskvagn.

Vad då sillstopp? Fiskeförbudet du pratade om gällde  väl bara Östersjön? Jag hittar öht ingenting om förbud att fiska sill/strömming på sajten nedan. Var kan man läsa om detta?
https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/yrkesfiske/kvoter-och-fiskestopp/fiskestopp.html

Men hur som, jag undrade bara om någon kunde tipsa om butikskedjor som säljer fryst sill av andra märken än Lysekils.

Anmäl
2020-07-10 13:26 #8 av: Jimmy.L

Det är fiskeförbud på sillen i Östersjön vilket gör det svårt för dom som producerar salt sill. Deras sill kommer nu från samma fångst som du vanligtvis kan köpa men nu går din sill istället ner i en tunna med saltlag.

https://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-stoppas-den-skanska-sillen-i-sommar/

Anmäl
2020-07-16 20:46 #9 av: hemul

Ok att fisk fångad i sydligaste Östersjön får kallas sill, men för övrigt är det ju strömming. Det var f.ö. ett inslag om fiskeförbudet i Östersjön på Rapport nyss.

Hur som, det råder inte brist på fryst sill i de butiker som öht säljer den varan. Grejen är att det köps för lite så sillen tas bort ut sortimentet.

Men jag antar att ingen sett  något annat märke nånstans då. Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.