Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 1550 ggr
hemul
2020-07-09 18:00

Letar efter djupfryst sill

Nån som sett nåt annat märke än Lysekils nånstans? Jag menar alltså råa sillfiléer, inte inläggningssill.

Lysekils makrill är bra, men deras sill är skräp. Jag är inte rädd för lite ben, men denna är så dåligt rensad att man får spotta ut en boll med tuggade ben för varje munfull. Inte kul.  Är dock den enda jag lyckats hitta.

Willys hade jättefin sill (Garant) + ett annat märke också. Men de har nu slutat med båda sill och makrill och har helt gått in för torsk och norsk snusklax.

Jag vill ha mina strömmingsflundror (gjorda på ituklippta sillfiléer)! 😭

Annons:
[Jimmy.L]
2020-07-09 18:11
#1

Fråga butiken om dom kan ta in din favorit, det råder fiskeförbud på sill i Östersjön vilket kan påverka utbudet på sill.

Åsa S
2020-07-09 20:37
#2

Aha förstår varför jag inte hittade nån strömming förra helgen då jag letade i många butiker, min man har åkt på semester en vecka före mig och då brukar jag äta sånt han är allergisk mot eftersom det ju inte blir till att äta såna saker när han är hemma.

[Jimmy.L]
2020-07-09 21:29
#3

#2 Strömming har tyvärr minskat i Östersjön, en orsak är trålare från Danmark som dammsuger strömming strax utanför Stockholms skärgård under våren som blir till fiskmjöl åt norsk odlad lax. Men jag har sätt färsk strömming i butik.

Sill är svårare att hitta det är fiskeförbud på den till slutet på augusti. En orsak kan vara att dom större tillverkarna köper upp sillen som fiskas på den engelska farvattnen som blir till inlagd. Troligen senare i höst kommer fiskarna få upp mer sill.

hemul
2020-07-10 01:42
#4

Jag vill inte äta strömming. Jag vill äta sill. Just därför att den inte är från Östersjön. 😛

Nja, jag kan inte be dem ta hem min favorit eftersom jag inte vet vilka märken det finns. Garant var min favorit, men det är ju Willys eget märke och de säljer som sagt inte sill längre. Här i stan ser jag aldrig färsk sill i butikerna, annars vore ju det den bästa lösning. Rensa färsk fisk kan jag, men de där maskinrensade filéerna går inte att ens försöka pilla benen ur när de tinat.

[Jimmy.L]
2020-07-10 06:54
#5

#4 Då får du vänta tills senare i höst när sillstoppet är hävt om du inte frågar butiken om dom kan köpa in färsk/fryst sill. Prata med butikens inköpare.

Caeli
2020-07-10 09:07
#6

Har du ingen "fiskvagn" i närheten? Brukar stå uppställda utanför en del butiker.

Annons:
hemul
2020-07-10 12:58
#7

Nix, ingen fiskvagn.

Vad då sillstopp? Fiskeförbudet du pratade om gällde  väl bara Östersjön? Jag hittar öht ingenting om förbud att fiska sill/strömming på sajten nedan. Var kan man läsa om detta?
https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/yrkesfiske/kvoter-och-fiskestopp/fiskestopp.html

Men hur som, jag undrade bara om någon kunde tipsa om butikskedjor som säljer fryst sill av andra märken än Lysekils.

[Jimmy.L]
2020-07-10 13:26
#8

#7 

Det är fiskeförbud på sillen i Östersjön vilket gör det svårt för dom som producerar salt sill. Deras sill kommer nu från samma fångst som du vanligtvis kan köpa men nu går din sill istället ner i en tunna med saltlag.

https://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-stoppas-den-skanska-sillen-i-sommar/

hemul
2020-07-16 20:46
#9

Ok att fisk fångad i sydligaste Östersjön får kallas sill, men för övrigt är det ju strömming. Det var f.ö. ett inslag om fiskeförbudet i Östersjön på Rapport nyss.

Hur som, det råder inte brist på fryst sill i de butiker som öht säljer den varan. Grejen är att det köps för lite så sillen tas bort ut sortimentet.

Men jag antar att ingen sett  något annat märke nånstans då. 😃

hemul
2020-07-17 16:34
#10

Jo, vi har nog förstått det nu. Men igen, det är inte det sillbristen i mina butiker beror på och inte det jag frågade om. T.ex. Willys slutade inte sälja fryst sill nu, utan redan i höstas och som jag sa berodde på för låg försäljning. Det är gott om Lysekils äckliga sill i de butiker som säljer den.

mooonlight
2020-10-17 08:38
#11

Kanske goda nyheter för dig, Hemul:
Till skillnad från dig har jag uppskattat Lysekils sillfiléer, mer än Garants. Jag tycker att Lysekils har hållit jämn kvalitet, med relativt stora fina filéer, och jag har inte besvärats av några ben. Jag har också uppskattat att fisken inte varit inplastad i paketet.
Men. I somras förändrades Lysekils förpackningar. Fisken är numera inplastad, liten och av blandad kvalitet, oftast sämre (i mitt tycke), ganska likt Garants. Jag tror till och med att paketet nu har samma form som Garants hade då de fanns.

  • Redigerat 2020-10-17 08:39 av mooonlight
Upp till toppen
Annons: