Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1339 ggr
Surpan
2020-06-30 09:20

Konsistenser

Jag har nyligen tagit upp LCHF igen efter en paus på några år. Tyvärr har jag ett problem med maten som jag inte riktigt hittat en lösning på, och det är det här med konsistenser. LCHF mat är ju ofta väldigt mjuk och krämig - såklart pga allt fett. Men jag har svårt att välja mig vid detta, det var samma sak förra gången jag åt LCHF och då gjorde jag det ändå under lång tid, men jag vande mig aldrig helt.

Jag knapersteker bacon ibland och strör över maten som lite topping för att få lite krisp till maten, och ibland äter jag grönsallad typ isbergssallad för att få tuggmotstånd (men det är ju inte så exalterade direkt..).

Har ni några tips på LCHF-mat med lite annan konsistens? Är det bara jag här som saknar det där torra, knapriga som bröd osv ger? Finns det något man kan torka i ugnen kanske?

/Surpan

Annons:
CasaRamon
2020-06-30 10:44
#1

Jag tycker inte att maten är speciellt mjuk och krämig. Det beror ju hur man tillagar den. Jag steker kött, fisk, kyckling knaprigt. Använder sällan sås eftersom jag inte gillar det. Möjligen en majonäs då. Till det har jag sallad eller rostade grönsaker. Jag bakar allt bröd ,ofta hårt  krispigt fröbröd.  Det enda krämiga jag lagar är äggröra som jag dagligen  äter till frukost med tonfisk i majonäs.

Scorpio97
2020-06-30 10:53
#2

Jag kan också sakna konsistensen av bröd (men då är det snarare den fluffiga eller sega konsistensen av typ surdegsbröd). Men annars känner jag inte riktigt igen ditt problem. Jag är dock kräsen och äter kanske inte typisk LCHF-mat heller. Oftast äter jag stekt kött/fisk/kyckling med grönsaker (råa/tillagade), med sås eller kryddsmör. Då är det ju bara såsen/smöret som är mjukt och krämigt. Grönsaker kan väl också vara mjuka, men jag är väldigt noga med att inte övertillaga grönsaker och äter i princip alltid råa grönsaker också. Stekt broccoli är en favorit hos mig. Jag brukar ha i mycket smör för att få i mig mer fett, men det går ju att ta mindre om man vill. Jag steker gärna rätt hårt (även om det inte är supernyttigt) och då får broccolin en väldigt trevlig frasig/knapig yta Annars kanske nötter kan vara något? Fröknäcke? Rotfrukter går att baka till chips i ugnen, om du äter lite mer liberal LCHF. Grönkål ska också fungera, sen finns det säkert fler grönsaker också. Eller ost-chips? Torkat kött? Finns ju även en del LCHF-bröd man kan göra, men där har jag inte så stor koll så vet inte hur konsistensen är


//Jessie

CasaRamon
2020-06-30 10:59
#3

Det finns massor av bra recept, både på mat och bakning på dietdoctor.com  Jag skriver ut dom jag gillar, så nu har jag 2  pärmar fyllda. Lätt att ta fram när inspirationen tryter.

Surpan
2020-06-30 11:44
#4

Jag kanske är känsligare än andra, men jag tycker att kött, fisk och tillagade grönsaker är mjuka tex. Ägg och ost är mjukt. Det är nog det här med att det är så lätt att äta/tugga. Bara sleva i sig liksom. Det är nog mer torr mat jag söker och saknar tror jag. 

Stekt broccoli lät bra. Får kanske ta lite nötter eller fröknäcke annars, försöker undvika det just nu pga viktnedgång. Kom på att jag ibland äter sån snack-salami och den är ju ganska torr i konsistensen så det är ju ett avbrott.

Kanske att man behöver äta nått ibland som inte är så lättätet? Typ skala egna räkor eller nått? Tips på sån mat?

/Surpan

Scorpio97
2020-06-30 11:58
#5

#4 Okej, då förstår jag hur du menar även om jag inte riktigt upplever det så (men så är det ju ibland). Känner du lika med lite "grövre kött" eller vad man ska säga? Tänker typ kokt högrev som har lite längre/kraftigare fiber, sen kan man ju anpassa koktiden så det inte blir då mört att det helt faller isär. Enligt mig blir det lite mer att tugga på. Kött som serveras rare upplever jag också som lite mer tuggmotstånd. Sen har jag alltid ordentlig stekyta på stekt mat, så inte hela köttbiten är samma konsistens Nötter/frön med skal? Då blir det lite svårätet, och man brukar inte få i sig lika mycket heller (så mindre påverkan på vikt). Annars kommer jag inte på någon sådan mat just nu, men ska fundera lite till


//Jessie

Surpan
2020-06-30 12:33
#6

#5 Alla är vi olika 🙂 Tack för tips i alla fall. 

Man kanske kan fritera nått? Ska testa ostchips också tänkte jag, kanske kan vara ett bra tilltugg till maten ibland.

Fläsksvålar, nån som brukar äta det? Är de puffiga eller ser det bara ut så?

/Surpan

Annons:
CasaRamon
2020-06-30 13:18
#7

Fläsksvålar är jättegott.  Det köper jag ibland . Men läs noga på påsen, det finns sorter med mycket kolhydrater.  Det ska vara 0 kolh.

Grönkålschips är också gott. Dom gör man ju själv i ugnen. Misstaget jag gjorde, var att ta för mycket på plåten samtidigt, då blev dom sega.  Jag älskar ostchips.

Sindri
2020-07-05 00:37
#8

Råa grönsaker som blomkål, vitkål, rödkål, morot, gurka, paprika är knaprigt och krispigt.

Stek kött med ben och knapra på benen. Bra motion för tänderna coh man får i sig mycket nyttigt.

hemul
2020-07-08 12:43
#9

Surkål! Hemmagjord då. Den köpta kan vara lite mjuk. 😃

Men allvar, syrade grönsaker är ganska tuggigt. Och råa rotfrukter också. Knapra på en morot.

hemul
2020-08-13 10:00
#10

Nu kom jag på en grej jag gjorde mycket ett tag när jag köpt mig en julienneskärare. För den som inte vet är det ett enkelt verktyg som skär långa, väldigt tunna strimlor. Tror de finns i olika grovlekar, min skär ivf väldigt tunnt.
https://www.kitchentime.se/p/julienneskalare-26683962?gclid=EAIaIQobChMIzan9pNqX6wIVDrwYCh22WQA5EAQYBiABEgKe9fD_BwE
Finns säkert köksmaskiner som åstadkommer nåt liknande.

Hur som, man juliennar morot och steker sen tussen man får i mkt smör, snabbt på ganska hög värme, medan man kastar runt det hela med stekspaden. Det blir väldigt kripigt och lite segt, jättegott. Man får passa, för strax efter att strimlet får färg och blir krispigt bränns det.

Upp till toppen
Annons: