Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1738 ggr
misslyckad sommar
2020-06-21 18:14

Tre dagars extremt överätande, kört?

Jag började med lchf för drygt 10 veckor sen och nu innan midsommar hade jag gått ner 10 kg och jag var rätt nöjd. Behöver förstås gå ner mer för jag är ju fortfarande överviktig, men en bra början! Tänkte unna mig lite potatis, frukt och annat i EN dag. Detta utvecklades till extremt överätande av ALLT i tre dagar och jag känner mig totalt misslyckad. Som jag har kämpat och varit strikt för att gå ner i vikt och så proppar jag i mig av allt möjligt, socker fett blandat hejvilt i inte en dag utan TRE! Varför liksom?

Jag har säkert gått upp 5 av de 10 kilona nu och jag törs absolut inte ställa mig på vågen :(

Brukar ni misslyckas så här eller är det bara jag?

Annons:
MonicaLagerquist
2020-06-21 18:21
#1

Det är bara att ta nya tag.Du fixar det.

Just nu så har jag helt tappat mitt så jag kommer att ta nya tag när tillvaron hamnat på rätt kurs igen.

Stolt ägare till fem La permer

Herveaux
2020-06-21 18:27
#2

Att du har hållit stadig kurs i 10 veckor är grymt bra!Skrattar Grattis!
Var inte så hård mot dig själv. Du fuskade lite i 3 dagar
Inte i 30 dagar, inte i 3 mån eller 3 år. Tre dagar är en fis i rymden i det långa loppet. 

Jag tror de flesta av oss snubblar till och får större eller mindre bakslag när vi börjar med en ny vana, oavsett om det är att sluta röka, börja träna, viktnedgång etc.
Ta tillfället i akt och analysera varför det vart som det vart.
Hur skulle du kunna undvika liknande fällor i framtiden tex.

Jag var själv hyfsat duktig på att hålla mig till LCHF en period men nu har jag slirat lite i diket så det är dags att komma upp på banan igen känner jag. 🤓


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

misslyckad sommar
2020-06-21 18:32
#3

Ja det är väl så att jag nog är sockerberoende. Och minsta brödbit/potatis/frukt så skriker ju kroppen och vill ha MEER. Så jag måste nog bara undvika sådant helt. Även på midsommar

Herveaux
2020-06-21 18:55
#4

#3 Det där låter alltför bekant… 
Vi får försöka hitta (LCHF)alternativ som är mycket godare än den 'förbjudna' maten så känns det inte som att man byter ned sig utan att man helt enkelt inte längre vill ha det man slukade i lass förut. 

Kämpa på! Du är långt i från ensam i kampen…och bakslagen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Effie
2020-06-22 14:49
#5

Förr har jag alltid (för du är ju inte först :-) ) länkat till en tråd om hål i gatan. Det inlägget verkar inte finnas kvar. 

Det handlade om hur lätt det är att trilla dit, gång på gång på gång. Man får kravla sig upp, gång på gång på gång. Men att man till slut lär sig att ta ansvar för vad man gör, undvika fällorna, och tänka på ett nytt sätt.  Bara man inte ger upp.

Och en sak till: när man ätit LCHF ett tag upptäcker man ofta att den där maten man saknat - den smakar ofta bättre i minnet än i verkligheten.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

CasaRamon
2020-06-23 10:01
#6

Även om du nu skulle ha gått upp något kilo, så vet du ju hur man gör för att gå ner. Det bästa är att inte ha frestelser hemma, som bröd, potatis,sockerprodukter. Köp bara hem det som är inom ramen för LCHF. Blir man bortbjuden så ät innan. Jag talar alltid om att jag är LCHF-are så det blir aldrig några problem. Alla respekterar det. Efter en tid kommer ditt sötsug att försvinna och därefter smakar det inte bra. Jag äcklas av söta saker, men kan få sug efter ägg och bacon.

Annons:
Zepp
2020-06-24 21:58
#7

Nej det är inte kört, det var ett undantag!

Dvs den metabola omställningen är intet jämfört med den mentala!

Hur som helst så har du överätit lite utav varje i tre dagar, hur mår du, mår du bra av det?

Dvs det är en erfarenhet att dra slutsatser från?

Till din erfarenhet från det, det är bara midsommar en (1) gång per år, då kan du få lov att svulla på lite vad som helst.. utifall du mår bra utav det?

I bästa fall, så har du lärt dig något och det kommer mer, dvs familiesamankomster!

I värsta fall jul, nyår, bröllop, dop och begravningar!

För att inte tala om,  födelsedagar för barn.

Iallafall så är du inte inbjuden dit för att äta dig smällmätt, tanken är främst att umgås.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

misslyckad sommar
2020-06-26 13:57
#8

Jag vägde mig idag och jag var 7 hekto upp sen innan midsommar. Kan ju vara vätska eller vad som helst, skitsamma. Jag har kört på med lchf som vanligt nu i veckan iaf så blir nog bra.

Tack för tips

Upp till toppen
Annons: