Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1674 ggr
hemul
6/6/20, 9:12 PM

Frysa vaniljsås?

Visst måste det väl gå att frysa hemgjord vaniljås? Jag menar riktig, kokt på mjölk, grädde och äggulor? Det är ju samma som glassmet så…  🤔

Annons:
Amandla
6/6/20, 9:35 PM
#1

Japp, då blir det glass 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
hemul
6/7/20, 8:06 AM
#2

Stenhård glass! Men den blir bra som vaniljsås när den tinar då?

Uttryckte mig lite fel. Jag brukar koka såsen på mjölk och äggulor. Och vanilj så klart. Sen blandar jag i vispad grädde när den ska ätas. Tror du det fortfarande funkar att frysa mjölksåsen fast det inte är grädde i eller måste jag ha i grädden innan jag fryser?

Jag vet, jag kan prova. Men det är rätt jobbigt att göra och dyra ingredienser så… Och det är till nästa gång jag behöver den fryst. Annars kunde jag ju bara ta undan lite och testa med.

Amandla
6/7/20, 10:26 AM
#3

Ta fram den en stund innan, hur länge beror på mängden. Hemgjord glass är ju sån, till skillnad från köpeglass som innehåller gud vet vad för att hålla samma konsistens oavsett om den är direkt ur frysen eller har stått framme en halvtimme…

Vet inte om den funkar som sås däremot, gissningsvis blir den tunnare? Testa är en bra metod, trial and error du vet. Annars är ju glass toppen 🙂 Jag gör glass och vaniljsås på samma sätt förutom stunden i frysen förstås, 1 äggula och 0,75 - 1 dl vispad grädde per portion, lite vaniljpulver och max 1 tsk socker eller kanske snarare ½ tsk i nuläget, jag vägrar sötningsmedel så ska det vara sött så ska det vara äkta socker. Drar ner på sockret undan för undan så snart är jag nere på 0 även i glass/vaniljsås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
hemul
6/7/20, 2:55 PM
#4

Grejen är att jag vill ha vaniljsås förberedd för att kunna ta med på spontana utflykter.  Behöver ingen innan. Och sen det där att jag tycker det blir godare att ha i grädden på slutet. Men jag får väl göra en liten provsats då.

Upp till toppen
Annons: