Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1247 ggr
.marielle
2020-05-09 21:21

Ingen mer viktnedgång?

Första veckan gick jag ner 2 kg. Nu har det gått 5 veckor till och jag har bara stått still i vikt. Kroppen borde inte tycka att jag väger lagomt då jag vägt 82 kg. 80 nu. Men jag är bara 160 cm kort.

Annons:
Sindri
2020-05-09 22:56
#1

Sju veckor är inte så mycket. De första kilona går man ner lätt eftersom socker binder vätska och det är vätska man tappar.
Kan du skriva ner vad du äter på en dag så är det lättare att se om det är någto du bör ändra på. Använder du någon app för att räkna ut ditt näringsintag?

.marielle
2020-05-09 23:19
#2

Alltså jag äter väl inte superstrikt och helt utan kolhydrater. Men ändå är det SÅ stor skillnad mot allt jag åt förut. Jag åt ju höga lass av pasta med ketchup och fikabröd  och flera smörgåsar varje dag. Jag tycker jag borde rasa i vikt även om jag äter mycket grönsaker nu, även morot och någon potatis.

Nej jag har inte räknat varken kalorier eller kolhydrater.

davidia
2020-05-09 23:21
#3

#0 Det Bästa är att räkna allt man äter så att man får mer koll🙂

Shia1
2020-05-10 09:26
#4

Förmodligen har din kropp anpassat sig till din nya diet. Skulle dock säga det är positivt att du inte gått upp! om än det innebär du stått stilla. Därav är de första 2 kg inte enbart vattenvikt, utan snarare är de där 2 kg borta pang. 

NU är inte jag den som ska gå ned i vikt, men kunde gå ned 3-4 kg på en vecka, men sen gå upp bitar av det osv. det viktiga är inte siffrorna på vågen utan hur du i helhet mår bättre.

vi säg du går ned 2 kg var 8e vecka. =13 kg/år= 26 kg på två år. 

kolla över vad du gör för skillnad nu jämt med förut, och vad du nu kan göra för skillnad framöver. 

en går ex inte från pizza 3 ggr dag till sallad och vatten varje dag. inte ens hälsosamt att ge kroppen en sån chock.  samtidigt som en sån chock gör en tappar i vikt snabbt.

se över vad du dricker- ofta kan man tjäna in många kcal bara där. 

småätande utöver de vanliga mål? alla de där många som kcal kan bli stora i mängden.  ex om du tar choklad värd 50 kcal/dag. på 8 veckor har du där2800- nästan halvt kilo bara från choklad!

och då är det inte många bitar för att komma upp i 50 kcal…

.marielle
2020-05-10 14:09
#5

Största skillnaden är att jag tagit bort de uppenbart dåliga kolhydratkällorna som mjöl och rent socker. Förut kunde jag  göra en sockerkakssmet och sedan lätt äta upp smeten rå istället för att grädda till en kaka. Jag åt  en kilos ketchupflaska i veckan och massor av pasta till.

Däremot har jag aldrig gillat att dricka söta drycker. Jag har alltid druckit vanligt kranvatten till mitt frossande.

Nu äter jag exempelvis

Frukost: Ett kokt ägg med majonnäs (Jag får inte i mig mera så tidigt)

Lunch Lax med citrongräddsås, en liten potatis, broccoli, blomkål

Middag  Något slags protein ex fläskfile, bea-sås, kokt ägg, en råriven morot

Inga mellanmål alls

Shia1
2020-05-10 14:39
#6

Ska jag vara ärlig tror jag att du får i dig vad du behöver men fel saker. M tanke på att du ej gått upp ngt. Ligger du nog +/- 0 i kcal. Rent spontant-vet inte mängden av det du äter. Skulle jag bytt ut såserna mot potatis/sallad/lättare såser. Bla Bearnaisesås kan innehålla väldigt mkt. Alt - ta bort såserna helt och istället lägga in 1-2 mellanmål under dagen. Och frukt. Skulle även begränsat å enbart äta kött 1 gång/dag. Potatis tänker jag du kan ha mer utav, om du gillar det Tränar du något?

Annons:
Sindri
2020-05-10 15:10
#7

#6 av: Shia1
Du äter inte LCHF va?  😁 Kolhydrater i fokus är kanske inte det bästa namnet på den här sajten, men medlemmarna här minimerar kolhydraterna och ökar på fettet i olika grad för att vi har en metabolism som inte tål kolhydrater särskilt bra.

Så det är ingen bra idé att föreslå mer potatis, frukt och mellanmål.
Att bara räkna kalorier är inte speciellt effektivt när man vill gå ner i vikt, för kalorier från olika näringsämnen gör olika saker i olika kroppar.

TS - om du inte är hungrig på morgonen så ät inte. Innan LCHF åt jag 6 gånger om dagen p.g.a. svajigt blodsocker, och jag funkade inte på mornarna om jag inte ätit. Nu kan jag äta frukost från allt mellan 11 - 16 på dan. Eller inte alls. Då äter jag bara 1 gång och det går bar det med.

Att fasta är ett bra sätt att styra om ämnesomsättningen. En del kör 5:2 vilket innebär att man äter som vanligt 5 dar i veckan och fastar i 2.

Jag tycker alldeles för mycket om mat och gemensamma måltider för att det skall funka för mig, så mitt schema är ungefär 8:16, vilket innebär att jag har minst 16 timmar mellan sista målet en dag och första målet nästa dag. Ibland blir det mycket mer.

Det är svårt att säga om du äter "lagom" eftersom vi inte vet hur mycket lax, fläskfilé och tillbehör du äter. Vad gäller protein så brukar man säga att man skall äta lika mycket protein i gram som man vill väga. Om ditt mål är 70 kg så skall du äta 70gram rent protein om dagen. Det betyder inte 70 gram kött, utan man får ta reda på vad varje proteinkälla innehåller för proteinhalt och räkna ut hur många gram kött/fisk det blir.

Sedan skall du ha koll på såserna om du köper dem färdiga. Mycket färdigmat innehåller socker i olika skepnader, eller andra tillsatser som kan ha viktökningseffet på kroppen. Om du inte gör såser själv är det enklaste att göra en rejäl dos med kryddsmör som du kan ha på köttet/fisken.

Så - fett är den viktigaste energikällan, testa te eller kaffe med kokosfett, det brukar dra igång förbränningen. Börja med lite kokosfett så kroppen får vänja sig.

Efter fett kommer proteiner, sedan kan du lägga till ovanjordsgrönsaker efter smak. Frukt innehåller en del socker så skippa det till en början. Bär som hallon och blåbär är bättre.

Sen får du också vara lite cool och ge kroppen tid. Det finns inga qiuck-fix. Din kropp kanske inte vill gå ner i vikt snabbt, nu väjer den sig vid en ny kost, och den tror att den skall väga 80 kg, så ha lite tålamod.

Upp till toppen
Annons: