Annons:
Etikettövrigt
Läst 2535 ggr
sweden78
2020-04-12 16:26

Allergisk mot kolhydrater?

Hej,

Har hiatus hernia konstaterat sedan tidigare och gått på Omeprazol i 5 år (🤪) men lyckats avvänja mig det under 2018 då det dränerade mig på magnesium under många år  (hade extrem magnesiumbrist och var inlagd ett flertal ggr för detta, utländska labbprover har bekräftat och jag har även höjt mina värden till det optimala under 2 år m.h.a magnesiumolja). 

Har haft flera gastroskopier, men inget synligt förutom bråcket. Slutat röka, äter nyttigare (dricker dagligen egen mjölk-kefir, tillför bland annat  bor, magnesium, kalium),  motionerar o.s.v. och mår som en 20 åring.

Men…..sedan slutet av 2018 till idag har jag haft en ömhet i mitten av bröstkorgen, liksom utmed strupen och det känns mestadels om jag tar handen på bröstet och applicerar ett lätt tryck). 

Oavsett vad jag äter känns det som en halsbränna eller en allergisk reaktion i hals/strupe, så jag slutade nästan helt med kolhydrater och körde strikt keto. 

Detta gjorde underverk men tyvärr kunde jag inte hålla mig mer än 1 månad i taget för att sedan halka dit igen. 

Nu på senare tid tillämpar jag en mer lättare keto/lchf diet som är långsiktig och efter att jag tagit bort kaffet är det 10 ggr bättre, MEN, från och till när jag äter superduper lite kolhydrater vid sidan om känner jag av obehaget i halsen och ökad ömhet i bröstet. 

Jag har alltså mindre problem med bröstet och halsbränna vid lågt kolhydrat intag, men det är inte borta helt, speciellt inte vid bröstet. 

Kan man vara allergisk mot kolhydrater, eller har kolhydrater kombinerat med halsbrännan rivit upp matstrupen så mycket att minsta lilla kolhydrat irriterar matstrupen?

Tacksam för era tankar… 🙂

Annons:
mafmaria
2020-04-13 20:19
#1

Kolhydrater i sig är du sannolikt inte allergisk emot men i de flesta matvaror med kolhydrater finns andra ämnen; lektiner, oxalater och annat som växterna innehåller, och i färdigmat och godis finns färger, smakämnen och annat krafs man kan reagera på.

Funderar på hur din magsyra funkar efter flera år på omeprazol..? Om maginnehållet inte är surt nog stänger inte magmunnen ordentligt. 

Kan det vara nåt av det du känner av, tro?

sweden78
2020-05-01 19:23
#2

Har i perioder tagit HCL Pepsin, behöver allt från 2-5 st beroende på måltid. Frågan är om det är så enkelt att så fort jag äter något har jag alldeles för lite magsyra och förvärrar symtomen. Frågan är, kan man och hur länge tar det att återställa magsyran? Det roliga är att när jag lyckades sluta med omeprazol hade jag inga problem med magsyra överhuvudtaget under 1-1,5 år…

Sindri
2020-05-02 18:07
#3

Lite äppelcidervinäger i vatten strax före måltid kan hjälpa magsyran.
Kan det vara reflux du lider av?

Jens89
2020-07-05 18:56
#4

Håller med om ovanstående, äppelcidervinäger kan funka! :)

hemul
2020-07-08 12:37
#5

Varför är det alltid äppelcidervinäger som rekommenderas mot ditten och datten? Om det nu funkar så borde väl gå lika bra med vanlig vinäger, ättika, citronsaft eller vilken ätlig syrakälla som helst. Vilka egenskaper besitter äppelcidervinäger som gör att just det är bättre?

Zepp
2020-07-08 19:46
#6

"5

Äppelcidervinäger är antagligen enklast att köpa i vanliga mataffärer, utan att göra för många avsteg från en junkfood diet?

I övrigt så är jag helt med dig,, dvs det funkar även med vanlig mat!

Köper själv Äppelcidervinäger, vill ha en flaska hemma, jag gillar syran..man kan dutta den på en massa olika maträtter/sallader!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2020-07-09 01:01
#7

Vanlig vinäger och ättika finns också på ICA. Citroner med. 😃

Tror det är nån gammal hälsokostmyt att det ska vara just äppelcidervinäger. Det hjälpte ju mot allting ett tag.

Men det optimala borde ju faktiskt vara - syrade grönsaker! Eller hur, Sindri? 😃

Sindri
2020-07-09 10:41
#8

Appselut! 👍

Upp till toppen
Annons: