Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
LCHF för nybörjare

20 gram kolhydrater

2020-04-08 16:46 #0 av: [Linn18]

I morgon ska jag börja med lchf och undrar hur man vet hur många 20 gram kolhydrater är. Jag vill äta max 20 gram kolhydrater per dag för att äta så strikt som möjligt, men hur vet jag att jag inte äter över det? Hur gör ni?

Anmäl
2020-04-08 17:13 #1 av: Scorpio97

Jag väger och räknar, använder appen/hemsidan Cronometer. Men jag har gjort det i flera år oavsett kost, delvis för att jag gillar siffror och tycker det är intressant men också för att jag kan överäta även på LCHF så jag behöver hålla lite koll på kalorimängden också. Alla behöver/vill inte det.

Annars finns en huvudregel att inte äta något med mer än 5% (5 gram per 100 gram) kolhydrater. Man får dock ha lite tanke på mängder också. Tex kryddor kommer ha högre kolhydratmängd men man tar så lite att det inte blir någon större mängd totalt (kolla så att det inte är socker i bara). Grädde har under 5% men det innebär inte att du kan dricka en liter. Så 5%-regeln kan vara bra att ha i huvudet men man måste hålla koll på mängderna också. 

Håller man sig till kött, ägg, naturliga fettkällor och överjordsgrönsaker bör man hamna lågt i kolhydrater. Sen kan man ju kolla upp hur mycket kolhydrater det är i grönsakerna osv man oftast äter och hålla lite koll på mängderna. Man måste inte väga men står det 500 g på broccolipåsen och du delar upp det på två måltider så vet du ju ändå hur mycket det blev per måltid.

DietDoctor har bra guider om olika grönsaker och liknande, och även visuella guider med tex hur tallrikar med olika kolhydratmängder ser ut. Du kan även kolla upp deras veckomenyer/LCHF-utmaningen då är det bara att följa recepten du får så är kolhydratmängden redan uträknad

//Jessie

Anmäl
2020-04-08 18:32 #2 av: Margareta

Jättebra råd av Scorpio97 Det finns många olika appar efter vad man gillar. Jag har en tabell över grönsaker med lågt kolhydratinnehåll. 

http://www.sunsoft.se/wp-content/uploads/2015/09/LC-Gr%C3%B6nsaker.pdf Mängden är 100 gram per grönsak

Från början hade jag en minneslapp i plånboken när jag handlade.

Rent kött, fisk och fågel utan innehållsförteckning/tillsatser har inga kolhydrater.

Kolhydrater i ägg och inälvor tex lever är försumbart.

Rent matfett är utan kolhydrater (smör, olivolja, kokosfett, talg, späck)

använder du något med innehållsförteckning får du läsa vad som står där

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2020-04-08 18:52 #3 av: [Linn18]

#1 Jag blev medlem på DietDoctor i dag och jag har redan hittat massor med recept och matplaner som är under 20 g kolhydrater per dag.

Anmäl
2020-04-08 20:54 #4 av: Margareta

#3 toppen

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2020-04-13 14:55 #5 av: Zepp

Det är som Margareta säger.. toppen!

Iallafall, det där med max 20 gram kolisar är en kraschdiet, för att ställa om kroppen till en ketogenare diet så fort som det går!

Och då handlar det även om hur bråttom du har?

Hur som helst, jag får inga som helst indikationer på hur gammal du är, hur mycket du väger eller om du har metabola syndromet/diabetes?

Bra att du är medlem både här och på kostdoktorn, dvs du slipper inte mig där heller!

Dvs du får av mig en frisedel att äta hur många gröna blad du vill/hur mycket riktig mat du vill, låt din hunger/mättnad styra hur mycket och hur ofta du äter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2020-04-13 23:53 #6 av: Scorpio97

Hur har det gått? :)

//Jessie

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.