Annons:
Etiketthälsa
Läst 8406 ggr
Margareta
2020-04-07 09:35

Coronaviruset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi är  i en Coronapandemi och jag förstår från andra forum att flera drabbats av någon väldigt mild form av viruset. I media hör man mer om allvarligt sjuka.

Själv har jag haft lätt feber (inte över 38), klar riklig snuva, lätt halsirritation och visst tryck över bröstet. Andetagen har retat och irriterat, men inga problem med att få luft. Symptomen har jag känt igen från tidigare men inte förloppet. Det har varit långsammare och som en bergochdalbana upp och ner i flera veckor.  Besvär man normalt går till jobbet med.

Eftersom rekommendationen är att inte jobba med symptom sökte jag videokontakt med läkare på Vårdcentralen på dag 21 och han sa att mina symptom är typiska för Coronavirusets milda form (den vanligaste) och jag sjukskrevs frikostigt. Jag får gå till jobbet och ut i samhället när jag inte haft symptom under 48 timmar och där är jag inte ännu. Vila och inte anstränga mig fysiskt, samt vara uppmärksam på andningen är ordinationen. Testad blir man först vid sjukhusvård så i kommentaren till den allmänna diagnosen  luftvägsinfektion står det risk för virussmitta.

Hur mår ni? Fullt friska eller som jag småkrasslig?

Enligt statistik får 80 % en mild version av Covid-19 och endast 20% behov av sjukhusvård, men om spridningen drar fram över hela samhället blir det ett större antal än vården klarar. Det är därför vi håller oss hemma trots milda symptom.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Kajak11
2020-04-07 12:41
#1

Hej Margareta Hoppas du mår bra snart. Tror jag mår bra….:-) ser till att få lite extra vitamin och bra kost. Jag är nog lite förvirrad. Trode man egentligen skulle vara hemma 14 dagar om man hade någon form för sjukdom. Fast har hört 48 timmars regel från sjuksköterska…men alltså typ vara i isolation men det är nog så dom gör i Danmark (jag är dansk). Vi är hemma. Men jobbar hemifrån. Detta är inte för att öppna en debatt om skillnad mellom Sverige och Danmark just nu:-)

Margareta
2020-04-07 13:45
#2

Debatt behöver vi inte, men samtal är väl bra 😜

14 dagar är minsta karantäntiden i Sverige för den som är testad och bekräftat smittad med Covid-19 plus 48 timmar symptomfri om 14 dagar inte räckte. 48 timmar gäller alltid för alla symptom.

Jag mår bra men klarar inte 48-timmarsgränsen. Nyss nös jag och det sprutar rätt bra och då är man hemma.

Jag äter bra kost och tar extra vitaminer, främst C men även annat.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-07 22:21
#3

Tyvärr hör man, d.v.s. jag,  om allvarligt sjuka i min egen bekantskapskrets också, och inte bara äldre.

Mor och son (47 och 19 nånting) har båda varit dödssjuka i flera veckor. Hon fick så svåra andningsproblem att hon förlorade medvetandet. Fick inte vård eller provtagning. De sov i omgångar för att kunna vaka över varandra då mammam slutat andas i sömnen och måste väckas. Bättre nu (inte svåra andningsproblem längre), men fortfarande dåliga.

Kvinna, 40-45, lindrigt sjuk men hennes tidigare friske son intensivvårdas. Vet ej ålder men gissningsvis övre tonåren till max drygt 20. Fick veta idag.

Fick idag också reda på att den första jag känner avled för två dagar sedan. Är inte helt 100 att det var corona, men det är ju det troliga. Tidigare visste vi bara att han tranporterades iväg i ambulans för en tid sedan. Jag fick idag veta att han avlidit genom skattemyndigheten. Skulle strax ha fyllt 75, så han var ju i riskgrupp.

Så om nån undrar, ja, jag är rädd. Fullt frisk, lite hostig, men det har jag varit i ett år. Handlar så sällan som möjligt och träffar ingen. Jag vill höra till de 40% som slipper få detta - den här omgången ivf.

Kajak11
2020-04-08 08:27
#4

Åh det är ju ledsamt Hemul. Ja svårt att ta in…det som händer. Och man kollar extra på dom man känner som kanske säger dom är förkylda… Alltså följar dom…på telefonen.. Det bästa är ju att hålla avstånd. Jag gick en promenad och sätta mig ett ställe i går. Ensam var jag då i går.. Tills någon kom och satta sig…nära inför några meter. Jag blev helt konfunderad. Unga runt 25 ca. Vet inte. Skyndade att lämna stället…. Tyckte det var konstigt att dom inte hittade annat ställe. Under träden. Men dom ville ju sitta där. Men ja vi får göra det vi kan. Tvätta händer. Äte bra kost. Sova så mycket som möjligt..alltså vila. Och tänka så positivt vi kan. Gå promenader med avstånd eller ensam. Le och dansa ( hemma:-) eller med andra online:-) läsa bra böcker… Alltså allt det vi kan booste med av positiva element..kanske inte kolla nyheter aldeles extra mycket (ger frykt) Det är bara förslag…. Ja samtal är bra… gemenskap.. Och sköta om er. Bra att du skrev ut Margareta.

redets
2020-04-08 08:42
#5

 Blev sur när jag var och handlade igår och en äldre dam som var och handlade med sin man började hosta och gjorde det i handen och tog se'n i diverse saker i butiken. 

Min pappa har dött av Corona - gammal och multisjuk och blev smittad på sjukhus - så man är väl extra känslig över sådana saker.

Margareta
2020-04-08 08:48
#6

#3 Jag kände som du Hemul. Jag jobbar i skola och vi hade Italienresenärer bland eleverna. Jag preppade för isolering på olika sätt och kände mig väldigt orolig. Jag har nyligen bekräftats borreliasmittad och har genomgått en dubbel 21 dgr lång antibiotikakur som tärt hårt så jag är svag sen innan. Jag övervägde att ta ut semester och pension (fyller 65 i maj), men hann aldrig. Jag började nysa under ett möte och blev hemskickad 10/3 (för vanlig snuva trodde jag). Jag gick väldigt frivilligt kan jag säga.

 Jag har en vän i London som levde isolerad och ändå mötte en till synes frisk kollega innan Englands nedstängning. Kollegan bekräftades senare smittad. Min vän blev 16 mars sjuk i hög feber, värk, torrhosta och tungt att andas och hade ingen hjälp. Gick på maxdos paracetamol och försökte bara ta sig igenom. Vi fick rapporter varje dag från dag 4 och det var verkligen tufft för henne. I morgon har hon flygbiljett hem till Sverige och anses frisk.

När info om hennes sjukdom nådde mig började jag senare i mitt eget förlopp känna igen mig även om mina symptom varit så oerhört mycket lindrigare än det hon beskrev. Jag läste allt jag kom över om Covid-19 och började tidigt förstå att alla blir inte svårt sjuka. Nu i dagarna framkommer det även mer och mer i media hur lindrigt det också kan vara.

Jag samlar dagligen info om mina lågkolhydratvänner och so far är alla friska eller lindrigt sjuka, om än lite olika nivå. Bara empiriska data, men ändå.

Inom funktionsmedicinen finns många insatta som förklarar varför det kan finnas orsak till det

Take care

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2020-04-08 09:00
#7

#5 ja visst blir man besviken. Beklagar din förlust ❤️

Min man beställde tidigt från Apotea (på min uppmaning med risk för leveranstid) ögonmedicin medan jag preppade för isolering men det kom aldrig. När två veckor gått besökte jag Apoteket eftersom det annars blivit akut.

Där hostade och snöt sig flera kunder rakt ut. Personalen var helt oskyddad och jag kan mycket väl enligt förloppet ha blivit smittad där och då.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-08 10:47
#8

Beklagar redets. 

Tycker  det känns som mycket dimridåer - som vanligt. Det är inte farligt för unga, det är bara smittsamt om man har symptom…. Jo tjosan.

Kommer ni ihåg Tjernobyl? Det pumpades extra nyhetssändningar dagarna i ända. Avslutades alltid med "Det är inte farligt". Med tillägget att man inte skulle låta barnen leka i lövhögar. Vaffö då då? Om det nu inte var farligt?

Jag hatar regeringen just nu. Som du beskrev redets, så beter sig ju de flesta. Är lite bättre nu sedan de gick ut med strängare riktlinjer. Men fortfarade trängs folk. Det borde ha varit hårdare från början.

Vad hjälper det om man som individ gör allting rätt, men andra människor tränger sig på? Det är inte så himla lätt att säga till dem att flytta på sig. Mkt lättare om det sitter skyltar i butikerna, personal eller väktare säger till om folk står för nära i kön o.s.v. Det skulle ju räcka, man behöver inte döma ut höga böter eller fängelse

För lite för sent.

Margareta
2020-04-08 15:28
#9

hemul

Problemet är att regeringen varit bakbunden pga av vår grundlag. De har inte haft samma möjligheter till restriktioner som påverkar medborgarnas rörlighet. Övriga länder har ministerstyre eller ”diktatorstyre” (envälde) och det har inte vi utan regeringen måste gå via riksdagen före varje sånt beslut och det tar tid.

Nu ändras ju det temporärt inom kort. Det beslutades häromdagen och röstas igenom nästa vecka i så fall. Vi får se vad som händer då.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-09 04:25
#10

Nja, det är (var) en del av problemet. Men de råd de gick ut med från början var sällsynt mesiga. Det kunde ha framställts med betydligt mer emfas så folk förstått allvaret. Och vissa möjligheter till förbud hade de ju även om de inte kunde utfärda utegångsförbud.  Max 500 personer stora folksamlingar gick de ju ut med t.ex. En helt random siffra och alldeles för stor.

Tror inte heller de var förhindrade att t.ex. fixa någon slags förordning som förbjöd människor att stå för nära i köer o.s.v.

Margareta
2020-04-09 09:21
#11

Jag  är ingen expert alls och har egentligen ingen åsikt. Jag försöker bara förstå syftet med olika agerande och utifrån det försöka lära mig mer.

När det gäller just 500-begränsningen handlade det inte om själva antalet i en lokal samtidigt, utan om att stoppa förflyttningar av människor mellan städer och landsändar för att minska smittspridnings hastighet över landet, inte för att till varje pris stoppa smittan för det anses inte gå mer än tillfälligt när det inte finns vaccin. Ett idrottsevenemang mellan två stora lag, eller världscupen i Åre innebär enorma förflyttningar av folk som vid hemresa sen skulle spritt smittan över landet mycket fortare.

Jag själv visste inte om jag var smittad då och valde att isolera mig för att inte riskera att bli smittad. Många andra gjorde som vi vet annorlunda. Balanserade på 500-gränsen. Jag avstod en betald biljett på ett event jag väntat på även om föreställningen genomfördes.

Syftet med bromsningen av smittan var att hinna förbereda och utöka sjukvårdens kapacitet att ta emot dem som behöver.

Om det här är rätt eller inte vet inte jag.

Andra länder har vidtagit striktare och betydligt för statskassan mer kostsamma lösningar som krävt poliser, militärer och ordningsvakter förutom det system som ska inkassera alla straffavgifter. De länderna får ett nytt problem när de öppnar igen eftersom smittan åter kan ta fart. Vi hör tecken på det från Kina där befolkningen ändå bevakas på personlig nivå. De svetsade igen dörrarna till bostäderna. Vi hör nog inte allt som händer i Kina nu eftersom de redan utropat sig som segrare över viruset.

Frågan blir hur länge det ska vara stängt och vilka andra effekter det får under tiden, både sociala och ekonomiska. Kina (Wuhan) stängde totalt i januari och försöker öppna nu, tre månader senare och är ändå inte säkra.

Det är ingen lätt uppgift och jag är inte avundsjuk på beslutsfattarna.

De som drabbats hårt ekonomiskt är redan väldigt arga.

De som förlorat en ”frisk” anhörig är med all rätt ännu argare.

Min fråga är om det är det dödliga viruset vi ska vara mest arga på.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-10 05:13
#12

Håller inte med. Syftet borde ha varit att vinna tid för att förbereda och utöka sjukvårdens kapacitet. Man lyckades dåligt med det därför att restriktionerna i början var i princip inga alls, bara tama råd som väldigt få lyssnade till. Folk tog det ju som ett skämt. En del gör tyvärr fortfarande det. Undantaget var det där förbudet mot stora folksamlingar. Ingen expert som jag hört uttala sig, mer än smittskyddets egna, tycks se valet av just 500 som något övertänkt.

Det här handlar inte om att spara liv. Det handlar om att rädda ekonomin och att inte skapa panik.  Se på Norge och Finland som väl är de länder som är mest lika oss. Där går det betydligt bättre men de har också gjort mycket mer än Sverige. Och varit bättre förberedda.

Kommer det inga efterräkningar efter detta tappar jag all tilltro till Sverige. Att inte ha lager med smittskyddsutrusning utan beställa materiel efter on demand-principen för att spara pengar och sedan ens våga viska att Sveriges beredskap vid kriser är god…

UNT hade en artikel igår som redogjorde för att t.o.m. antalet döda är en grov underskattning.  Jag trodde den siffran var ganska säker, så det är den jag kollat mest på.  Det gäller Uppsala län, men är säkert lika överallt.

De som dör på äldreboenden är öht inte med i statistiken. Så när vi trott att en stor del av dödstalet är just de personerna har vi trott fel. Tror det beror på att man för det mesta inte bryr sig om att registrera exakt dödsorsak när en gammal, multisjuk person dör på en vårdinrättning. Dessutom provtas inte alla på äldreboenden, i regel testas bara det första fallet vid ett utbrott, sedan antar personalen bara att de med liknande symptom har corona, men antaganden regisreras inte. Så många kommer inte in i statistiken någonstans.

Det är inte så hejsan med resten av datan heller. Citerar en bit här.
"Ett av skälen är att olika uppgifter hamnar i olika register. Det gör att registreringen inte sker per automatik vid dödsfall utanför sjukhusvård, till exempel om en person avlider på äldreboende eller i hemmet.

_– Vi får ingen automatisk rapportering om en person med bekräftad covid-19 vårdas på sjukhus, intensivvårdas eller avlider. Det dröjer väldigt lång tid innan vi får den rapporteringen, säger Johan Hedlund, smittskyddssköterska på Region Uppsalas smittskyddsenhet.
_

Det kommer därför att dröja länge innan de dödsfallen går in i regionens statistik."

Och en snutt till.

"För att kunna uppskatta hur hög dödligheten varit kan man i efterhand kontrollera hur många som dött jämfört med ett vanligt år.

– Då kan man se om det var en högre dödlighet än förväntat, säger Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef på Nära vård och hälsa på Region Uppsala.

Att det ska gå att ta fram en exakt dödssiffra är dock inte troligt. Det blir fråga om en uppskattning. Fredrik Settergren tycker inte heller antalet döda är det bästa måttet på smittans intensitet, med tanke på mörkertal, eftersläpning och osäkerhet."

Siffrorna vi förfasar oss över är alltså i verkligheten mycket högre.

Här är artikeln för den som kan läsa den. Jag tror de fortfarande låter folk läsa ett par artiklar oinloggade innan betalväggen kommer upp.
https://unt.se/nyheter/uppsala/fler-dodsfall-an-vad-siffrorna-visar-5550769.aspx

fiskenihavet
2020-04-10 12:32
#13

"Se på Norge och Finland som väl är de länder som är mest lika oss. Där går det betydligt bättre men de har också gjort mycket mer än Sverige. Och varit bättre förberedda." Vad är det Norge har varit förberedd på? Inte mycket.

Annons:
Margareta
2020-04-10 19:33
#14

Vi får veta först när vi kan jämföra det som kallas överdödlighet. Dvs antalet döda vid ett visst datum oavsett orsak olika år.  Då först spelar inte orsak roll typ om multisjukdom eller virus är rätt registrerat . Det blir inga säkra siffror på total dödlighet förrän epidemin är över.

Det vi däremot vet redan nu är att vården är ovanligt hårt belastad och att antalet IVA-platser tredubblats på kort tid.

Statistik är inte lätt

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-10 19:37
#15

Det jag oroar mig mest över själv är smittsamhet. Smittar jag fortfarande? Enligt dagens info är det fem dygn, men vad är dag 1? När vågar jag”friskskriva” mig? Är jag immun och i så fall hur länge? Kan jag bli sjuk igen? Ingen lätt situation oavsett man tror sig vara smittad eller om man är kvar bland osmittade.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-10 22:52
#16

Preliminära siffror visar än så länge ingen stor överdödlighet (oavsett dödsorsak) i år jämfört med förra året. Det finns dock inga säkra siffror ännu.

Årets influensa och vinterkräksjuka har tvärbromsat parallellt med åtgärder för att hindra smittspridning av Covid-19, det kan ha sparat dödsfall jämfört med tidigare år och istället har det blivit dödsfall av Covid-19. 

Källa: SVT

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Denna kommentar har tagits bort.
mooonlight
2020-04-11 09:47
#18

#15 Det är just ett av problemen. Det finns ingen garanti. I Sydkorea fångade man nyligen upp över 50 personer som har varit smittade, sedan testat negativt och friskförklarats - och ytterligare senare testat positivt igen. En del kan kanske förklaras med kass tester (falskt negativa), men det är inte uteslutet att viruset kan vara latent likt andra virus (t.ex. herpesvirusen). Det finns även rapporter om svag och kortvarig immunitet samt ingen immunitet alls. 

Det är för tidigt att göra några slutledningar, men att känna sig säker på att man inte är smittbärare och/eller är immun för att man har haft det är att stoppa huvudet i sanden.

Margareta
2020-04-11 17:25
#19

#18 precis så tänker jag och tar därför inga risker. Bättre vara onödigt försiktig

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-20 09:24
#20

Idag börjar jag jobba på jobbet. Senast jag var där var 10 mars

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
fiskenihavet
2020-04-20 11:35
#21

Tog det så lång tid att bli frisk på Corona med milda symptom? Frågar för att det är så svårt att få veta hur länge ett förlöp är. Hoppas du är helt av med Corona nu.

Margareta
2020-04-21 00:46
#22

Jag tror det tar lång tid för de flesta, även om man har milda symptom. Det är det som skiljer covid-19 från andra sjukdomar.

Eftersom man ska vara hemma tills man varit helt symptomfri i 48 timmar blir det ofta flera veckor. På mitt jobb har ingen som varit sjuk behövt sjukhusvård. Det vanligaste är feber och hosta, men även annat som snuva, diarré och ont i kroppen. Fem-sex veckor är inte ovanligt men en del har kommit tillbaka fortare.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-21 00:47
#23

Jag tror det tar lång tid för de flesta, även om man har milda symptom. Det är det som skiljer covid-19 från andra sjukdomar.

Eftersom man ska vara hemma tills man varit helt symptomfri i 48 timmar blir det ofta flera veckor. På mitt jobb har ingen som varit sjuk behövt sjukhusvård. Det vanligaste är feber och hosta, men även annat som snuva, diarré och ont i kroppen. Fem-sex veckor är inte ovanligt men en del har kommit tillbaka fortare.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2020-04-21 09:41
#24

Intressant. Här har jag läst att lätta symptom är över efter två veckor, och svåra efter tre-sex. Annars har det varit lite prat om det, så att höra från nån som gått igenom det är bra. Har dock hört att om man har fått diarré som symptom kan det ta lång tid, oavsett övrig mildhet, att bli frisk. Fint att du känner dig bättre

Margareta
2020-04-21 17:42
#25

Vi har haft känning av diarré men inte mer.

På skolan där jag jobbar blev en smittad tidigt och hann sprida utan att fatta att hon var sjuk. Hon har haftmilda  symptom 6-7 veckor

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

AnnaMariaK
2020-04-23 00:14
#26

Jag har inte varit sjuk de sista 2 åren utom nu i vinter då jag plötsligt fick 40-graders feber, bara så där över en natt. Men jag återhämtade mig snabbt. Trötthet har jag känt, kanske pga sömnstörningar. Förra vecka återigen drygt 38 grader, efter mindre än 2 dygn var jag feberfri. Ingen hosta eller snuva. Konstiga symtom. Synd att man inte kan testa sig för antikroppar än. Jag är 70+ och äter keto sedan 2004.

hemul
2020-04-23 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Vill bara varna för en ersättning för handsprit som säljs på Apoteket. Oxiskin Plus heter den och inehåller 3% väteperoxid. Fick en flaska i present och har haft med mig en liten flaska ifall att när jag är ute. Igår när jag var ute och cyklade använde jag den för första gången, mest för att jag var väldigt smutsig och hade köpte ett grillat kycklinglår som jag måste äta med händerna.

Det brände och stack som satan! Händerna blev röda och vitprickiga. Slutade inte bränna och sticka när det torkat heller, så fick offra av det lilla dricksvatten jag hade kvar för att få bort det värsta. Luktfri och ej uttorkande stämmer inte heller.

Misstänker att det är samma som de fått på sjukhus, som svider och t.o.m. orsakar sår. Jag använde det ju bara en gång, de använder det hela tiden.

Annons:
hemul
2020-04-26 00:21
#28

En av mina två bekanta som har milda symptom, ännu mildare än Margareta som det låter, anser sig fortfarande vara sjuk after 6 veckor. Hon säger att det känns som en lindrig förkylning, bara det att det inte går över. Även hennes lindriga symptom går lite upp och ner. Kan känna sig lite febrig nån dag, nästan inga symptom alls dan efter och så börjar det om igen.

Strongt av henne och av dig Margareta att ni isolerar/isolerade er trots att ni inte är/var så sjuka och mycket väl skulle orka att gå ut. Det uppskattas av oss som ännu är friska! 🌺

Lisabet
2020-04-27 11:44
#29

Dottern har fortfarande sin konstiga förkylning efter över en månad! Det går upp och ner,  precis som beskrivningen i #28. Givetvis trodde inte vi att det skulle vara corona, inte då tidigt i mars, så min man och jag träffade henne, de bor nära oss.
Nu har vi också den konstiga förkylningen, med enstaka hosta och ibland tryck över bröstet. Inget annat, hittills i alla fall.
Det skulle vara bra om man kunde testa sig!

hemul
2020-04-27 12:30
#30

Verkligen! Även jag har mina misstankar, även om det troliga är att jag inte har haft det. Har dragit med rethosta i över ett år, sen julen 18. Det var mycket värre ett tag och jag blev hes till och från och fick svårt att prata, men så kan jag också bli. Det var först efteråt jag insåg att det varit värre och mer ihållande en månad eller så. Tror inte riktigt det, men det *kan* ju ha varit corona light. Vore ju jättebra att veta i så fall.

Såg en snutt om att det finns ett säkert antikroppstest nu som redan börjat användas. Björn Olsen antyder att det kommer att finnas att köpa, men det vet man ju inte. Tyvärr säger de inte vad det heter.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-coronatestas-expressens-reporter/

Margareta
2020-04-28 11:19
#31

Jag lever relativt isolerad. Är inte sjukskriven sen 19/4 men jobbar hemma och i skolan när de andra gått hem. Jag är inte lärare så det funkar. 

Jag vet inte om jag smittar ännu, men har kvar symptom.

Så länge jag inte är testad vill jag inte bli smittad igen.

OM alla uppmärksammade ”minsta symptom” som Folkhälsomyndigheten sagt hela tiden skulle smittan avta, men oj vad många som nonchalerar det.

Jag har fört statistik på alla misstänkta fall jag känner och det är många nu. Facebook och Instagram är kul på det viset.

Hittills är det NOLL av dem jag känner som blivit sjuka dvs behövt febernedsättande av mina lågkolhydratvänner.

De som äter Alvedon och blir sängliggande är de som äter vanlig blandkost. Hittills har ingen av mina närmaste behövt sjukhusvård. Oavsett hur de äter.

Jag känner ännu bara en testad (London) och där var det mycket Alvedon och sen hemresa till Sverige med en timmes marginal innan London stängde flygplatserna. Hon var rejält sjuk i två veckor men ingen sjukhusvård

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-28 11:21
#32

#28 hemul det låter som jag känner nu. INTE helt frisk och framför allt TRÖTT

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-28 17:04
#33

De har ju börjat använda ett säkert snabbtest nu (nästan 100% säkert sa de). Hoppas det kommer att säljas på apotek. Det antyddes att så skulle ske, men inga detaljer. Så det kanske aldrig händer.

På tal om apotek, har just blivit bortkopplad för tredje gången från Kronans telefonkö. Kollade upp den där flaskan väteperoxid. Jag fick den i present, nämligen. De tar 369 spänn för den! Nätpris. Så min vän betalade antagligen ännu mera.  Hade tänkt kontakta dem ändå, för att säga att de måste kolla upp produkten, men nu vill ja ha min väns pengar tillbaka också, även om jag inte har kvitto. Vilket svineri! Utnyttja situationen för att sälja undermåliga produkter till överpris.!😡

Det är alltså Kronans Apotek som inte drar sig för att blåsa sina kunder. 😃
https://www.kronansapotek.se/Produkt/p/775479

Margareta
2020-04-28 17:28
#34

Jag tror många drar ekonomisk nytta av pandemin, inte minst de som säljer tester. Jag kommer utvärdera noga innan jag lägger pengar på det.

Jag såg något märkligt för handdesinfektion på affären igår. Tänkte på det då.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2020-04-28 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hittade uppdaterad tabell på symptom

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2020-04-28 17:34
#36

Corona KAN ge hudutslag. Står nej på listan ovanför, men det kan Corona alltså ge.

hemul
2020-04-28 18:14
#37

Här är klippet där jag såg om det säkra antikroppstestet som vården börjat använda. Givetvis nämns inte vad det heter.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-coronatestas-expressens-reporter/

Margareta
2020-04-28 19:35
#38

#36 jag har fått det, ganska många och maken några få

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-28 19:41
#39

#37 jag har sett det, men det är fortfarande ett kapillärt IgG-test

Jag har gjort ett IgG-test på 300 livsmedel och då var det viktigt med venöst blod så jag fick göra det på ett auktoriserat lab.

Jag försöker leta efter hur stor skillnaden i säkerhet det är. Danderyds sjukhus verkar ha testat redan känt blod med 100% träff och det var venöst blod på de bilder man fick se, men det kan man inte lita på

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-29 16:23
#40

Ett självtest kan ju knappast använda venöst blod. Olsen sa nästan 100% säkerhet, om jag minns rätt. Det är nog det bästa vi kan hoppas på,  för att vi alla ska få testa oss på vårdcentral kan vi nog glömma.

Margareta
2020-04-29 23:28
#41

#40

Olsens var kapillärt, men det på Danderyd var nog venöst och 100%

Olsens var 100% om det gav utslag, men viss osäkerhet om det inte gav utslag tror jag.

Kan de vaccinera en hel befolkning på några veckor kan man väl testa?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2020-04-29 23:30
#42

Här är enkäten som nämndes på nyheterna idag

Den kan alla ladda ner och fylla i

Den är anonym och utan gps

https://www.covid19app.lu.se/covid-symptom-tracker

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-30 02:19
#43

#40 Tror inte de har varken råd, tid eller lust. Det är inte inressant för dem, bara för individen själv, att veta exakt vilka som är immuna. De kommer nog bara att göra stickprov och sen räkna fram trolig grad av immunitet i befolkningen. Förutom vissa yrkesgrupper med samhällsbärande funktion då.

#42 Den har jag  också laddat ner. Men inte sjutton får man nån data om spridningen i sitt område inte. Men det kommer väl. Ska iaf försöka komma ihåg att rapportera varje dag. Hade varit bra om man kunde se om man redan gjort dagens rapport, för jag kommer nog att glömma och kanske rapportera flera gånger vissa dagar. Men det hanterar de väl.

Sen tyckte jag frågorna var lite dumma. De där när man skulle svara på hur mycket man är ute och beblandar sig. Ett alternativ var att man isolerade sig men var ute för att motionera utan att träffa folk och ett att man isolerade sig men gick ut för att handla. Jag valde det senare.  Sanningen är ju att jag är ute jättemycket i friska luften utan att träffa folk också. Men det gick inte att välja båda, så jag valde det som kändes mest "risky".

mooonlight
2020-04-30 09:46
#44

#42 En sådan app/formulär låter mest som en utmärkt källa till bristfälliga indikationer, gissningar och strategier.  Så länge man inte väger eventuella symptom mot positivt/negativt test säger det inget värdefullt.  Folk har förkylningar, influensor, allergier och andra hälsoproblem som kan förväxlas med SARS-CoV-2 - och det finns de som är infekterade och har symptom som normalt inte kopplas till det, och det sägs att en del är asymptomatiska. 
Också med tanke på att det är ett "frivilligt hittepå på nätet", vilka individer/grupper är mest benägna att delta, och hur representativt är det?

Det enda en sådan  här undersökning kan ge är typ att den 30/4-20 hade hade si och så många feber, så här många  huvudvärk, osv. Detta är data man inte ens kan jämföra med tidigare år, eftersom sådana undersökningar aldrig gjorts tidigare.

Margareta
2020-04-30 10:22
#45

#43  kartfunktionen kommer igång när de har tillräckligt med data. Den startade igår

#44 forskning generellt går ofta till så även annars. Det är Lunds universitet som utvecklat den här appen. Hittills har nästan 3 miljoner anslutit sig och den kom igår. De flesta studier om tex kost handlar om frågeformulär

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-30 12:30
#46

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-04-30 15:56
#47

Nä, artikeln jag läste påstod också att Lund utvecklat den. Men de har bara översatt den till svenska.

Klart allt utom omfattande tester är bristfälligt. Men jag tror ändå en sån här app kan ge indikationer, förutsatt att många kommer att använda den.

Margareta
2020-05-01 08:28
#48

#47 2,8 miljoner har anslutit sig på ett par dagar

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
JAUS
2020-05-08 16:20
#49

Jag har inte varit här på länge, men jag vill nämna att en ny indonesisk studie visar att D-vitamin brist ökar sannolikheten att dö med 10 gånger, så se till att sola ordentligt i sommar. Zink och Quercetin minskar spridningen av viruset i kroppen. coppar och mangan är viktiga spårämnen. NAC (acetylcysteine) 600mg 2st dygn minskar symptomen avsevärt. Andningsövningar; sök "Wim Hof breathing" på Youtube för instruktioner. Ta även extra Omega-3 då många av de som dött har gjort det av blodproppar. L-Theanine hjälper till med sömnen då det kan vara svårt att sova när man är sjuk. Hoppas att dessa tips hjälper. Källa https://youtu.be/NM2A2xNLWR4

Margareta
2020-05-09 18:31
#50

#49 det är i stort sett de tips som snurrar runt i Funktionsmedicinska kretsar och som jag följt även innan pandemin och jag har som jag skrivit högre upp i tråden klarat mig bra, så jag håller med. NAC är svårt att köpa i Sverige, men jag hann beställa från England innan Brexit.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-05-15 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Den här har jag följt fast inte till 100% eftersom den inte är svensk. Cystein tex som nämns är NAC

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mooonlight
2020-05-15 18:02
#52

#51 Sidenticka (Turkey tail) som behandling av COVID-19 kan vara en ytterst dålig idé - om man har för avsikt att klara sig någorlunda lindrigt. Sidenticka stimulerar immunsystemet (och pro-inflammatoriska cytokiner), vilket redan tenderar att bli överaktivt vid COVID-19-infektion (s.k. "cytokine storm").

Margareta
2020-05-15 18:27
#53

#52 just den har jag aldrig testat. Som jag skrev i inlägget så har jag inte testat allt

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-05-16 15:54
#54

Sånt här skrämmer mig. Är ju inte enda händelsen av den arten heller. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forlossningen-vid-akademiska-sjukhuset-drabbades-av-smittspridning-ledningen-la-locket-pa

Vem ska man lita på? Ingen utom sig själv, börjar jag tro. Har en granne som är sjuk i covid nu. Hon har inte hållit sig inne och berättade inte för oss andra (flerfamiljshus) förrän efter en 10 dagar. Man håller ju i ledstången o.s.v.  Nu har jag börjat sprita händerna när jag kommit ut. Läskigt när det ställe där man upplever att risken att smittas är störst är ens eget hus. 😕

Margareta
2020-05-22 13:26
#55

#54 jag har varit borta ett par dagar, blev sämre och gjorde en tur till akuten i tisdags. Remiss från vc pga dålig syresättning. 11:e veckan nu

 Ja smittvägarna är luriga, genom brevlådan kan jag tycka.

Jag testades med tops och var negativ och det borde jag ju vara nu.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
hemul
2020-05-23 02:36
#56

Är du bättre nu?😕

Fattar jag rätt att du inte har en aktiv infektion längre, men ändå dålig syrsättning?

Margareta
2020-05-23 09:53
#57

#56 ja tack hemul

Jag har känt mig helt ok länge och har aldrig känt mig ”sjuk” dvs haft själva viruset väldigt lindrigt. Det knepiga har varit märkliga symptom jag inte är van vid och att jag har förstått att något varit fel. Jag var hemma med ”smittrisk” 10/3 - 19/4 vilket är lång tid för så lindrig åkomma.

Jag har andningsproblem sen tidigare och har haft uppmätt nedsatt syresättning nu under den här perioden och därför kontrollerats lite extra. Blodtryck, puls och syresättning sticker ut lite. EKG verkar ok.

Det jag märker av ännu är trötthet, energilöshet och ovanligt hög vilopuls, men det kan ju ha många irsaker, fast det har börjat efter den här åkomman

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-06-20 19:30
#58

Ny är sonen testad positiv och isolerad. Nu får alla med symptom testas så han åkte dit ocg när han var positiv fick han massor av info och instruktioner 

Inkubationstiden är 2-14 dgr vilket gör att jag plötsligt vet när jag blev smittad? Vi var på danskurs (pardans med byte av partner) precis innan den allmänna smittspridningen var ett faktum.

Sonen mår hyfsat bra

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-06-28 09:19
#59

Hoppas det får fortsätta så för sonen. Håller tummarna!

Margareta
2020-07-05 18:48
#60

Han blev frisk fort. En vecka feber och sen några dagar till. Som en vanlig influensa, inte mer.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2020-07-08 12:40
#61

Vad skönt! Så jäkla märklig sjukdom, att det är så olika.

Margareta
2020-08-09 13:27
#62

Första vändan i april blev min svärdotter sjuk (strax efter mig men vi hade inte träffats), men inte sonen. Hon testades aldrig men solklara symptom. När sonen blev sjuk två månader senare (och testades) blev inte hon sjuk.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2020-08-09 13:28
#63

Första vändan i april blev min svärdotter sjuk (strax efter mig men vi hade inte träffats), men inte sonen. Hon testades aldrig men solklara symptom. När sonen blev sjuk två månader senare (och testades) blev inte hon sjuk.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: