Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 2313 ggr
Margareta
2020-04-06 19:28

Mobilanpassning

Hallå alla kvarvarande Kifare

Allt oftare använder jag mobilen när jag är inne och läser på forumet. Då störs jag av att det blir så plottrigt med alla ämnesgrupper. Eftersom jag sitter Coronaisolerad med lättare symptom har jag haft tid att gå igenom alla grupper och se efter hur länge sen det lades in något inlägg. De flesta grupper har inte fyllts på under många år.

Jag har inte raderat någonting, men dolt de flesta inaktiva grupperna.

Skriv här i tråden om du saknar något, så fixar jag det.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

  • Redigerat 2021-05-01 11:01 av Margareta
Annons:
Sindri
2020-04-12 11:07
#1

Aha, då förstår jag varför jag inte kunde läsa inlägg som jag fick sökträff på för ett tag sedan.
Jag beklagar mig ofta över att internet blir alltmer mobilanpassat. Det är mycket man kan göra med mobilen, men inte allt. Jag har testat iFokus på mobil ett par gånger och det blir som du skriver, väldigt plottrigt.
Men att för den skull skala ner det gör att livet på webben blir lite fattigare.
Jag ser nu på rubrikerna här att många är borta. Skall hela internet verkligen vara anpassat för de som bara använder mobil? 

Alla sajter och trådar som finns på iFokus är ju en fantastisk skattkammare av tips, råd och kunskap (nåja inte alla trådar förstås). Det är ju väldigt synd att göra dem osynliga bara för att de inte kan ses bra i en mobil, på grund av att någon inte skrivit i dem på länge.  Det som redan står där är ju värdefullt ändå.

Internet blir lite fattigare på det sättet.

Det jag sökte på då är inte relevant nu för mig, men det kommer säkert att komma andra sådana tillfällen med andra trådar som är dolda. Man ser ett inlägg på en annan sajt och vill gärna tipsa någon om något här i en tråd.

Kan det inte finnas en funktion där man kan välja att ha dolda rubriker öppna? Så kan ju de som bara vill kolla på mobil ha dem stängda.

Zepp
2020-04-13 14:22
#2

Mm, det är lixom inte bara för det som jag inte använder min mobiltelefon, till annat än vad den duger till, typ telefoni, SMS och Mobilt bankID, några andra appar oxå ioförsig, typ tranportsyrelsen/mitt försäkringsbolag/Swish!

Jag vill att min mobil skal funka som min dator.. inte tvärt om!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
2020-04-13 21:35
#3

Jag kan plocka fram alla igen, men som jag skrev de har inte skrivits i på många år.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2020-04-13 21:42
#4

Jag använder numer bara dator i jobbet och går snart i pension.

För mig är det självklart med mobilanpassning. Jag försöker minska skärmanvändningen och sätter jag mig vid datorn fastnar jag.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sindri
2020-04-13 22:42
#5

Men vad är det för vits att ha trådar som ändå ingen kan läsa? Som jag skrev så finns det väldigt mycket kunskap där som blir helt värdelös då.
Det kommer trots allt nya medlemmar bland, och här finns en guldgruva att ösa ur. Jag använder mest datorn fortfarande, allt blir så pilligt och smått på mobilen.

Margareta
2020-04-14 12:32
#6

#5 jag plockar fram dem en i taget eftersom, kan inte slå av eller på alla samtidigt. En i taget

Mycket är 14 år gammalt

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2020-04-14 12:39
#7

Trafiken på det här forumet är nära 0 nu.  Det upplevs gammalt och omodernt och skulle behöva  moderniseras om man vill locka hit fler.

Max 5-6 trådar lever med ett par kommentarer  varje vecka och det skapas sällan nya. När det var som mest aktivt gjordes 15-20 inlägg per timme.

Jag gjorde ett försök att göra det mer aktuellt och eftersom inga positiva reaktioner kommit så backar jag och låter Kif vara oförändrat. 

Trafiken finns ju i andra forum numer för den som önskar

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LenaK63
2020-09-11 07:59
#8

Jag saknar den lilla knappen överst vid rubriken på ett inlägg där det stod OLÄSTA dvs olästa kommentarer.
När det är många kommentarer och man har läst en del är det skönt att slippa scrolla ner.
Jag kikar in nästan varje dag.

CasaRamon
2020-09-11 10:14
#9

#8: Ja, samma här. Det är inte lika lätt att hitta längre. Måste kolla inskickat datum.

CasaRamon
2020-09-13 10:43
#10

Saknar dessutom att kunna se, ifall någon har svarat, kommenterat, något man skrivit. Nu måste man tydligen söka efter det. Förr såg man det direkt i en ruta.

Torparmor
2020-10-11 10:21
#11

#8 och #10 Instämmer
Just en bra sökfunktion är för mig GULD på iFokus. På FB finns det ingen sökfunktion värd namnet
Jag har svårt att jobba med sök på mobilen alldeles för liten text, jag får ingen överblick och mina fingrar är för stora.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zepp
2020-10-12 19:37
#12

KIF blir allt mer som Fejan, vilket jag inte gillar!
Fördelen är dock att jag inte behöver bry mig längre om gamla inlägg i gamla trådar där jag skrivit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2020-10-13 17:05
#13

#11 Det har aldrig funnits någon riktig sökfunktion här. Man använde bara Google's site search. Det kan du göra själv utan någon "sökmoj".

Du går till google och och skriver enligt detta format i sökfältet.

site:example.com sökord

Så t.ex.
site:kolhydrater.ifokus.se sockerchock

ger detta resultat.

https://www.google.com/search?q=site%3Akolhydrater.ifokus.se+sockerchock

  • Redigerat 2020-10-13 17:07 av hemul
Annons:
Torparmor
2020-10-15 19:24
#14

#13 Menade du verkligen mitt inlägg #11? Jag har aldrig skrivit att iFokus sökfunktion var dålig - jag skrev att den var guld värd jämfört med FB:s obefintliga


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
2020-10-22 11:15
#15

Jag sa väl inte att du tyckte den var dålig? Jag trodde däremot att du saknade den nu när den tycks vara borta, ivf ser inte jag till den. Och jag försökte förklara att det bara var en vanlig googlesökning som man kan gör själv.

Torparmor
2020-10-23 18:12
#16

OK Missförstod - fast enklare att inte behöva skriva så mycket


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
2020-10-26 12:37
#17

5 tecken + kopiera och klistra in URL är väl inte så betungande?

Fast det bästa vore ju om det fanns en riktig sökfunktion. Det här är det enda forum jag vet som inte har det. Men det hör väl till de basala funktioner iFokus tycker är onödiga, som citat och textformatering.👀

Apropå det, är trådarna fortfarande begränsade till ett visst antal inlägg? Antar det.

  • Redigerat 2020-10-26 12:50 av hemul
Niklas
2021-04-22 18:33
#18

#17: Diskussioner kan teoretiskt ha hur många kommentarer som helst. Eftersom det blir jobbigt, framför allt för dem som använder små skärmar, är det många som startar nya när de blir för långa.

”Men det hör väl till de basala funktioner iFokus tycker är onödiga, som citat och textformatering.👀”

Det har funnits citatfunktion och formatering sen nya versionen lanserades.

”Fast det bästa vore ju om det fanns en riktig sökfunktion. Det här är det enda forum jag vet som inte har det.”

Vad saknar du i sökfunktionen förutom sökning i dolda grupper?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

hemul
2021-04-23 04:11
#19

Jaha? Hur gör jag då för att citera ett inlägg? Med citera menar jag just citera, inte hänvisa till ett inlägg med #nn.

Beträffande sökfunktionen så sa jag ju det. Detta är ju bara googles site search som är beroende av vad google indexerar och prioriterar. Inte att jämföra med att söka i databasen.

Sabah
2021-04-23 06:40
#20

#19: Det finns en lathund för formatering på Löpsedeln på Support. Det står också exempel på formatering i skrivrutan men det är ju bara två exempel och de försvinner ju när man börjar skriva.

Niklas Jag skulle önska att det fanns en genväg till Lathunden eller i alla fall att man kan klicka fram en ruta med formatering i anslutning till skrivrutan, kanske i det blå området, så att det finns lättillgängligt. Det är medans man skriver man kommer på att man skulle behöva den! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-04-23 07:39 av Sabah
Annons:
Niklas
2021-04-23 14:32
#21

#19:

”Jaha? Hur gör jag då för att citera ett inlägg? Med citera menar jag just citera, inte hänvisa till ett inlägg med #nn.”

Klistra in den text du vill citera i textfältet och skriv ”> ” (större än följt av ett mellanslag) först på raden.

”Beträffande sökfunktionen så sa jag ju det. Detta är ju bara googles site search som är beroende av vad google indexerar och prioriterar. Inte att jämföra med att söka i databasen.”

Ja, det var det du skrev, inte vilken information du saknar att kunna söka efter. Vad i databasen är det du vill se som du inte kan se nu?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2021-04-23 14:34 av Niklas
hemul
2021-04-25 00:49
#22

Jag har väldigt svårt att tro att du inte vet hur en citatfunktion normalt fungerar.

Det som google inte indexerat eller som är äldre och som sorterats bort för länge sedan.

Niklas
2021-04-26 14:38
#23

Har du några konkreta exempel?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: