Annons:
Etiketthälsa
Läst 3067 ggr
hemul
2/23/20, 6:09 PM

Nyponpulver

Började på Sindris inrådan äta Back on Track nyponpulver för en tid sedan, men jag är osäker på om jag tar tillräckligt mycket.

Lyckas inte hitta någon rekommendation för människa. Jag räknade om doseringen för häst och kom då fram till 1 rågad tsk. Nu hittade jag en annan produkt.
https://timotejandersen.se/manniska/halsa-kosttillskott/immunforsvaret/nyponpulver-2ans-finpulveriserad-ta-200-gr/

Där pratar man om 1-2 msk. Det är dessutom verkligen pulver, så måtten rymmer mer (i gram) än av det grovkrossade BoT.

Sindri och andra som tar detta, hur mycket tar ni per dag?

Jag märkte aldrig någon effekt av nyponen. Senare började jag också ta MSM och blev (i princip) av med värk i en hand som jag haft i flera år. Så nu kan jag ju inte längre veta vad som ger eventuell effekt om jag skulle märka någon ytterligare förbättring.

Annons:
hemul
2/23/20, 6:18 PM
#1

Nu ser jag att det står väldigt olika dos för häst och hund.

5-10 g/100 kg häst 2 g/10 kg hund.
(5 gram = ca 7-10 ml = 1,5 teskedar)

Eftsom jag väger runt 90 (om man öht ska räkna fettvikt är ju en annan fråga…) skulle jag då om jag betraktar mig som hund ta 18 g = knappt 2 msk.

Rätt stor skillnad!

hemul
2/23/20, 6:28 PM
#2

Nu är jag förvirrad. Vete fan hur jag räknade. 

10 g/100 kg häst är ju samma som 1 g/10 kg häst. Och hundar ska ta 2 g/10 kg. Det blir ju då bara dubbelt så mycket. Så jag borde alltså ta 2 rågade tsk om jag är hund?

Varför är allt så krångligt? 😭

mooonlight
2/24/20, 9:59 AM
#3

Det är inte bara att jämföra rakt av.
Förenklat: ju större djur, desto långsammare ämnesomsättning. Därför är dos/kg kroppsvikt för stora djur lägre än för små djur. Här finns en guide för omräkning.

hemul
2/24/20, 4:06 PM
#4

Nämen tack! Super! Det där får jag nog läsa några gånger för att fatta det rätt, men det låter ju som om jag är mer hund än häst ivf. 😃

Ska nog öka dosen. Kanske var för att jag tog för lite som jag inte märkte något när jag åt bara nyponpulver.

Hur som tänker jag fortsätta efter som effekten verkar vara belagt. Jag har artros i både fingrar och tår (minst!) som jag känner väldigt lite av.

Varianten jag har i yttre fingerlederna har jag haft i mer än 10 år i ena handen och kortare i andra. Heberdens knutor heter det och kan vara fruktansvärt plågsamt. Det är det som orsakar såna där förvridna fingrar som man kan se på bilder av gamla kvinnor. Det enda jag märkt av det är att de där benhornen som bildas gjorde ont i början när jag stötte emot något, eftersom de står ut. Min läkare sa ordangrant att jag skulle vara "jävligt glad". Har tydligen fått en lindrig variant som varkan orsakar smärta eller stelhet. Fult är det, men det kan jag leva med.

Men när det visade sig att jag hade i alla småtår också, vilket då måste vara någon annan variant blev jag ju rädd. Trodde att de skulle räcka med fingrarna, eftersom det är dem Heberdens angriper. Nu är jag ju orolig att större leder ska bli påverkade och kanske orsaka smärta och eller orörlighet.

Jag ska nog vara "jävligt glad", för tårna plågar mig inte heller. Jag upptäckte det därför att en tå plötsligt gjorde så ont så jag inte kunde gå, inte ens inne i tofflor. Men det försvann efter några dagar och det visade sig att jag redan hade i de andra tårna. Det enda jag märker är att det kan hugga till i en tå i vissa lägen, när jag liksom tar spjärn.

Så kan nypon förebygga och eller göra eventuellt kommande elände lindrigare så knaprar jag.

MSM gjorde däremot att en smärta jag haft i handen vid vissa rörelser i flera år försvan i princip helt. Kanske hade nyponen också hjälpt om jag tagit rätt dos, det vet jag jag ju inte. Den värken behöver dock inte bero på artros. Den uppstod när jag brutit (andra) armen och gjorde böjövningar ett tiotal gånger om dagen i 2 år… Det var alltså handen jag skjöt på med som tog stryk. I början var det inte svårt, när det brutna armen var i 90 graders vinkel. Men ju närmare axeln jag fick den brutna armen, desto tyngre var det var den arm som puttade på. När man är så nära kroppen med handen har man nästan ingen kraft och får spänna alla musklerna från hand till skuldra för att få det.

Sindri
2/24/20, 4:07 PM
#5

Jag tar 2 rågade tsk. Nyponpulvret kan ta över en månad innan man känner någon skillnad. Om du inte gjorde det, men känner skillnad med MSM så testa att ta bort nyponet ett tag och se om det positiva håller i sig. Jag tar sällan MSM, maken mer MSM än nypon, man får utvärdera vad som passar en bäst.

hemul
2/24/20, 4:22 PM
#6

Tack! OK. Jag borde ju har förhört mig från början om hur mycket du tog eftersom du känner effekt.

Nej, jag bryr mig inte om att utesluta. Jag åt ju bara nypon rätt länge innan jag började med MSM och märkte ingenting.

Nu är det ju svårt att veta eftersom jag inte märker så mycket av artrosen utan meds heller! Men som sagt, den där värken i handen som kan vara artros men också kan vara bara en överanstängning…

Jag är tacksom redan för att vara av med värken i handen i alla fall. Den kom bara vid vissa rörelser, men såna man gör dagligen och stundligen, som att torka av diskbänken med en trasa. Svepande rörelse med böjd handled kan man väl säga. Det var av den där typen som känns "farlig", att man känner att man ska nog sluta nu annars blir det värre. Det är inte helt borta, men torka diskbänken är inte ett problem längre. Däremot vill jag inte typ handslipa större ytor av rädsla att göra det värre.

Annons:
Sindri
2/24/20, 5:39 PM
#7

Det låter som om du har överrörliga leder. Debuterade hos mig när jag började dra barnvagn. 😳

hemul
2/25/20, 3:24 AM
#8

Nej, det har jag inte. Snarare tvärtom.

hemul
2/26/20, 4:48 AM
#9

Jag skrev till BoT och frågade samtidigt som jag skrev här och de svarade faktiskt.

> Du kan ta 1 msk om dagen, det är lagom för en människa.

Börjar bli dyrt det här. Finns det i säck tro? 😮

Sindri
2/26/20, 9:20 AM
#10

Alltid är det någon som har kampanjpris, man får bunkra…..😃
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1482548

hemul
2/26/20, 9:39 AM
#11

Bara det att produkten har utgått hos naturligt.se . 😃

Bodystore har haft 20% på ett köp, men det var sista dan igår. Då kunde man ha köpt människovarianten för samma pris som häst brukar kosta. BoT, säkert exakt samma produkt. 😛

Jag tänker köpa från Widforss fast de är en krona dyrare än Apotea. Trevlig webshop med fri frakt som jag vill gynna om det inte kostar mig mer än 1 kr. De har Instabox också så man slipper stå och köa!

Synd att ingen som säljer sånt här har billigare pris ju fler man köper, som en del klädbutiker har.

hemul
2/26/20, 9:57 AM
#12

Titta här då! Det finns större förpackningar, men det blir inte billigare. Det blir dyrare, t.o.m. om man köper 25-kilossäcken! 😂

https://www.pricerunner.se/results?q=Back%20On%20Track%20Nyponpulver

Men vad dumt att de som har bra priser inte tar hem större förpackningar när det nu finns! En femkilos skulle man ju kunna klämma.

Sindri
2/26/20, 11:20 AM
#13

Vilka skillnader! Från hästaffären skall man ju definitivt inte köpa. Jag beställer från Apotea, de kommer till dörren utan kostnad. Oftast nästa kväll.

Annons:
odezza
2/26/20, 3:01 PM
#14

Hemul, du ville veta hur vi som tar nyponpulver doserar. Jag tar 6 gram om dagen, ca 2 tsk. Det räcker för mig. Jag tycker det gör nytta, jag får ont i tumrötterna av min artros, om jag slarvar. Jag använder Back on tracks nyponpulver för häst o hund.

"still lost in space and time"

hemul
2/26/20, 7:39 PM
#15

Tack, odezza. Då tar ni båda samma dos och märker effekt, så jag kör på det och skiter BoT's råd om 1 msk.

Har ju svårt att avgöra vad som hjälper själv eftersom jag inte har ont av det jag har nu.

odezza
2/29/20, 1:52 PM
#16

Min särbo tar samma dos, han har artros i höfterna, och tycker att det hjälper. Hittills 3 anekdotiska berättelser… 🙂

"still lost in space and time"

hemul
2/29/20, 3:12 PM
#17

Låter bra.

Det retar mig att man inte kan få tag på de större förpackningarna dock. Till rimligt pris alltså. 😃

hemul
4/8/22, 8:56 PM
#18

Alltså, nu har Back on Track slutat sälja hinkarna. Det har istället en massa olika varianter som är mycket dyrare och varken Apotea eller Widforss för dem.
https://backontrack.se/collections/fodertillskott

Vad göra? Kompisen köpte ett annat märke som är på extrapris på Apotea, WellAware Nån som provat det? Står inget om att nyponen är från Chile. Det ska ju vara nåt speciellt med de chilenska.

http://www.apotea.se/wellaware-ekologiskt-nypon-finmald-1-kg-pase

Missa inte nyponpulvret och nyponpelletsen från Back on Track! Nypon är en naturlig foderråvara som optimalt stöder hästens leder. Ekologisk produktion.
hemul
4/8/22, 9:04 PM
#19

Kompisen rapporterar att det står på baksidan av påsen att de är från Chile. Tror jag chansar då, nu när det är extrapris. Men om nån har erfarenhet av märket vill jag gärna höra ändå. 😃

Sindri
4/8/22, 9:10 PM
#20

Men är det verkligen dyrare? Påsen kostar 229 för 1,5 kg. Så länge sedan jag köpte så kommer inte ihåg. Wellaware var ju billigare och är väl ett rätt etablerat märke. Hoppas bara det inte är så finmalet som det jag en gång köpte. Var omöjligt att äta, som mjöl.

  • Redigerat 4/8/22, 9:41 PM av Sindri
Annons:
hemul
4/8/22, 10:48 PM
#21

Löser det sig inte i vatten då?

Var hittar du BoT till det priset? På deras egen sajt kostar det 289 :- för 900 g grovmalet, samma som hinken man betalade 185:- för. Finmalet är av nån anledning billigare, 229:-. 1.5 kg kostar 419:- för grovt och 329:- för fint.

Jag köpte ivf 3 påsar WellAware.

Sindri
4/8/22, 11:59 PM
#22

Häpp, det var en lurig sida. Tyckte priset stod till vänster, men det stod långt till höger. Ja, det var 329:-. Hmmm. Kanske därför Apotea slutat med det. Är inte hemma nu så kan inte passa på att beställa till X-pris där.

hemul
4/9/22, 2:36 AM
#23

Men Widforss har det inte heller.

Vad synd. Kan du inte beställa det levererat till nån bekant? De har ju EarlyBird, så inget besvär med att gå och hämta.

Sindri
4/9/22, 10:56 AM
#24

Kan alltid beställa till barnen, men det får vara, har när jag kommer hem i alla fall.

CasaRamon
4/9/22, 11:12 AM
#25

Jag har precis beställt på Apotea till extrapris. Nu 149:- förr 199:- för 1 kg

hemul
4/11/22, 4:17 PM
#26

Alltid roligt att spara lite!

Men vad konstiga priser de där Wellaware har. Det finns tydligen grovmalet också och det är mycket dyrare fast det är samma mängd.

https://wellaware.eu/collections/nypon

Apropå priser, det märks nu att priserna ökat, tycker jag. Ser det på sånt där man köper ofta, som grädde. Garant EKO har nog gått upp en krona och det är rätt stor procent. Enda trösten är väl att det som förväntas öka mest är bröd och spannmål generellt. 😉

  • Redigerat 4/11/22, 4:17 PM av hemul
hemul
6/19/22, 3:27 PM
#27

Fy fasiken vad äckligt det här pulvret var! Hade mer kvar av det gamla än jag trodde, så har inte provat förrän nu.

Jag är inte kinkig, men detta var blä! Smakar inte ens syrligt som krosset gör och det löser inte upp sig, så det känns torrt och dammig i käften och är svårt att få ner.

Nåja, men kommer väl på nåt knep så småningom. Men nu vet man att kross är bättre än pulver.

  • Redigerat 6/19/22, 3:27 PM av hemul
Annons:
Sindri
6/19/22, 11:58 PM
#28

Jag kan bara få i mig krosset i kefir eller yoghurt. Men jag köpte något annat en gång och det var som damm - jättesvårt att blanda i nåt.
Jag vet att C-vitaminet dör när man värmer upp pulvret, men har inte lyckats få svar på om även de nyttigheter vi är ute efter gör det. Uppvärmt kanske det löser sig bättre.

hemul
6/20/22, 2:21 AM
#29

Det här är som damm! Gick bättre idag dock. Fick stå och svälla längre. Smakade ju lika j-ligt, men slapp torra klumpar. Nästan ivf.

Krosset tycket jag var gott. Lite syrligt. Blandade med MSM. Så avslagen Treo utan salt men med syra. Men jag tycker Treo är gott. 😋

CasaRamon
6/20/22, 9:51 AM
#30

Jag tar 2 tsk i ca 2 msk turkisk yoghurt. rör ihop och får svälla lite. Riktigt gott tycker jag. Man kan ju ta mer yoghurt, för mindre smak, men min mage blir orolig med för mycket yoghurt .

hemul
6/20/22, 10:22 PM
#31

Blir det inte som en klump eller deg med så lite yoghurt?

CasaRamon
6/21/22, 9:51 AM
#32

#31: Nej, det tycker jag inte, trots tjock, krämig yoghurt. Man kan ju också ta en tunnare , mera flytande yoghurt, men jag gillar 10% Turkisk yoghurt.

hemul
6/21/22, 2:26 PM
#33

OK. Ska prova med fil då. Har det inte alltid hemma, men funkar det kan man ju ha det som lyx när fil finnes.

byggarn30
11/6/22, 7:54 AM
#34

Jag har en färdig pulver landning i en burk som jag tar två matskedar av i en glasburk med 1-2dl mjölk och skakar om. Bara att svepa. Pulvret är en ungefärlig lika blandning av ingefära,gurkmeja,nypon,blåbär samt lite svartpeppar för att boosta curcuminen i nypon. Smakar blä men en klunk morgonkaffe efteråt fixar biffen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: