Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5397 ggr
mooonlight
2/23/20, 8:08 AM

MCT-olja kan orsaka hälsoproblem

Eftersom MCT-olja och kokosolja är populära matfetter bland de som äter  LCHF-kost, vill jag tipsa om en djupgående och mycket välskriven artikel (på engelska) om MCT-oljors mörka sida, som många inte är medvetna om, och hur de kan orsaka svåra hälsoproblem inklusive neurodegenerativa sjukdomar.

Annons:
Pyttelite
2/23/20, 10:08 AM
#1

Det finns inget som styrker det som står i artikel och författaren är inte seriös.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


mooonlight
2/23/20, 10:32 AM
#2

#1  Förklara gärna hur du kom fram till ditt påstående. Det verkar inte mer seriöst än artikeln i alla fall. Artikeln har ca 400 refenser som styrker det som står i den.

Pyttelite
2/23/20, 10:51 AM
#3

Om detta ämne förorsakar alzheimer är det en fantastisk nyhet. Vad har författaren för renommé? Är fet i hans egenintresse att publicera sådant material? Jag hittar tyvärr inte de 400 referenser du pratar om. Har ursprungsartikel genomgått sakgranskning - vilket resultat kom man till i respektive referens (som jag inte kan se)? Hur vet man att det inte varit pga av andra levnadsomständigheter som man fått alzheimer osv.? Vilken organisation har publicerat artikeln?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


mooonlight
2/23/20, 10:59 AM
#4

#3 Då föreslår jag att du läser artikeln. Att komma med kommentarer och åsikter när man knappt har tittat på det man kommenterar är barnsligt och meningslöst.

Pyttelite
2/23/20, 11:02 AM
#5

Jag har läst tillräckligt och gjort en snabb sökning på författaren och siten. Inga av de referenser jag har tittat på har någon vetenskaplig dignitet så det finns ingen anledning att läsa vidare då det bara är presenterat som en snygg artikel på webben utan vetenskapligt innehåll. Referens till filmer ger sällan belägg för vetenskapliga sanningar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


mooonlight
2/23/20, 11:31 AM
#6

#5 Ingen tvingar dig att läsa mer, men då finns ingen poäng i att kommentera artikeln.

Samtliga ca 400 referenser är studier/rapporter publicerade i erkända vetenskapliga tidskrifter m.m. så nog har de vetenskaplig dignitet.  
Någon film har  inte använts som referens i artikeln. Om du hade läst vad som står, hade du sett att en filmregissörs personliga historia, samt forskning som visar ketogen diets effektivitet i behandling av epilepsi, användes som story till en film.  Sagd diet kom snart att användas i större omfattning i behandling av epilepsi (för detta påstående finns däremot en referens).

Annons:
Pyttelite
2/23/20, 11:55 AM
#7

Fast nu handlar det ju om MCT-olja som ska framkalla demens. Hittar fortfarande inte de 400 referenserna som du pratar om. Självfallet behöver jag naturligtvis inte läsa men nu var det inte mig det handlar om utan trovärdigheten i en artikel presenterad på en allmän webbsida. En artikel sommarkänslan är sakgranskad eller skriven av en oberoende författare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


mooonlight
2/23/20, 12:19 PM
#8

#7

> Fast nu handlar det ju om MCT-olja som ska framkalla demens.
Ja! Om du bara hade läst vidare hade du kommit dit. Eller åtminstone hoppat ner en bit i artikeln. Jag kan inte svara för författarens resonemang kring artikelns uppbyggnad , men en gissning är att han först ville ge en bakgrund till varför MCT-olja har blivit så populärt, vilket är ett vedertaget sätt att skriva. 

> Hittar fortfarande inte de 400 referenserna som du pratar om.
Lite här och där, i slutet av en mening, finns en siffra (1-408) med länk till använd referens.

Pyttelite
2/23/20, 12:37 PM
#9

Referenslistan är skrattretande. Vem som helst kan samla ihop referenser och sedan bygga en otrolig historia kring dom. Riktig skräpartiklar och inte speciellt trovärdig men sluta gärna tro på oljans förträfflighet men tro bara inte att den skapa demens. Läste just en artikel där man skrev tvärtom, MCT-olja skyddar mot demens vilket förmodligen är lika fel som den här artikeln. 🤕


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


mooonlight
2/23/20, 12:57 PM
#10

#9 Även sådana studier finns nämnda i artikeln.
Mest skrattretande är din attityd, Du kritiserar och förkastar utan att ens bemöda dig att läsa. Eller nej, den är beklämmande. Jag avslutar denna konversation med dig här, för den leder ingenvart.

Jag har åtminstone läst artikeln, och hävdar att den är läsvärd, om än lång. Den visar på ett flertal olika aspekter/mekanismer för hur MCT-olja kan vara hälsofarlig. Huruvida man vill blunda för det är upp till var och en, och för den intresserade finns däri  samlat en mängd forskning och bra beskrivning.

Pyttelite
2/23/20, 1:10 PM
#11

Jag har bildat mig en uppfattning och har läst delar av artikeln. Jag har inte läst innehållet i de 400 referenser och det har inte du heller. De flesta referenser måste köpas, ett abstrakt funkar inte som diskussionsunderlag. Det är också så att enstaka utplockade referenser har liten vetenskaplig grund. Att påtala att MCT-olja ger demens är ett direkt felaktigt uttalande. Hade artikeln varit publicerad i en vetenskaplig tidskrift med ordentlig sakgranskning så hade man kanske kunnat tro på den. Nu är den hopplockad och publicerad av en person som i allra högsta grad har egenintresse av att publicera informationen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Record
2/23/20, 3:15 PM
#12

TS har ju inte angivet att det skadar människor, kan det vara djur så som. Kaniner eller hästar?

Gör en sökning på inläggen i.fokus.se/   mooonlight

🤔

hemul
2/23/20, 4:51 PM
#13

#Författarens renommé? Det är ett blogginlägg. Inte en vetenskaplig artikel.

moonlight, jag är väl blind, men jag hittar inte referenslistan. Var är den?

Har inte bildat mig någon uppfattning eller ens läst hela blogginlägget än, men jag håller med om att detta är bland det mest skrämmande med LCHF. Att allt som kan uppfattas som kritik omedelbart avfärdas på den enda grunden att det går emot vad man tror på. Man blir mörkrädd ibland.

Annons:
Pyttelite
2/23/20, 5:01 PM
#14

#13 Exakt det är inte en vetenskaplig artikel även om den vill liknas vid en sådan med tanke på referenserna som lämpligt plockas in här och där. Blogginlägget har inget som helst värde och används bara för att skrämmas. Jag vet inte om man blir dement av MCT-olja med det är uppenbart att skribenten inte heller vet det även om han skulle vilja att det var så.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


hemul
2/23/20, 6:03 PM
#15

Du missuppfattar nog rätt rejält vad jag menar. 😎

mooonlight
2/24/20, 9:48 AM
#16

#13 Nej, du är inte blind. Jag saknar också en referenslista. Referenserna finns "inbakade" i texten, i slutet av meningar/stycken, med en siffra (1-408) och klickbar länk.

Och just precis. Jag drar inte alla över en kam, men många gånger kan LCHF liknas vid en sekt, där "anhängarna" blint litar på sin filosofi/guru, väljer väl valda studier som stödjer den och förkastar alla andra, och inte sällan ägnar sig åt pajkastning av kritiker och budbärare.  Men det gäller inte bara LCHF;  samma tendenser finns inom andra mat- och hälso-filosofier.

hemul
2/24/20, 4:36 PM
#17

Amen!

Sindri
2/24/20, 5:03 PM
#18

Jag har inte hunnit läsa hela artikeln (men jag skall det) senare.
Man måste ha i åtanke att artikeln handlar om extraherad MCT-olja, alltså inte om kokosfett. Jag tycker alltid att det finns risker med att isolera vissa beståndsdelar ur något för att man är säker på att det är just den beståndsdelen som "gör jobbet". Det kanske måste till alla komponenter i kokosfett för att få rätt effekt i kroppen. Vi vet vet inte alltid var för något fungerar bra - kanske för att det backas upp av en annan beståndsdel. Det står också att MCT ibland görs av palmolja och vi vet inte om de andra beståndsdelarna i palmolja fungerar lika bra som de i kokosfettet.

Jag tycker också (så långt jag läst) att det handlar om överdriven användning av isolerad MCT. MCT skall vara farligt just i samband med ammoniak som bildas nrä kroppen bryter ner vissa livsmedel och de bl a bildas urin. Jag citerar;  
"Again, ammonia toxicity is not going to be an issue if both your protein intake and urea cycle are optimal, and this can be said for the vast majority of people out there consuming larger volumes of MCT oil . Nonetheless, I frequently see sports  enthusiasts and bodybuilders taking 6 to 8 tablespoons per day, sometimes more. While this may be utilized primarily for beta-oxidation in mitochondria-rich muscles under consistent stress, those that consume this amount that are not invoking that metabolic pathway sufficiently or that have too much protein in their diets are, in my opinion, in the line of a very clear risk. The fact of the matter is that I have seen this problem in MCT oil consumers more frequently than I would wish."
Av det drar jag slutsatsen att det inte handlar om oss "vanliga" som använder kokosfett i kosten, kanske boostar med ngn msk MCT ibland, utan om överdriven användning. Det vanliga gäller;  att någonting är bra betyder inte alltid att mer av samma är bättre. De flesta är överens om att persilja är nyttigt, men någon studie visade att 1kg persilja om dagen ger cancer (nej, ingen källa på det). Eftersom MCT finns i bl a bröstmjölk så kan det knappast vara en farlig väg till Alzhemier, men även i bröstmjölken är den omgiven av andra ämnen. 
Nu tror jag inte att MCT under rätt omständigheter och i rätt mängd är farligt - tvärtom. De flesta av oss har väl läs tom Dr. Mary Newport som reverserade sin mans Alzheimer med kokosolja/MCT.  Googla annars.

Man får också ha i åtanke att det finns många (även ansedda forskare) som arbetar för andra intressen. Att något finns publicerat betyder inte alltid att det är sant, det betyder bara att forskarna redovisar resultat på ett visst sätt och enligt vissa kriterier. Som vi ju som vet man kan fuska med (Macchiarini).
Så alla dessa studier kanske inte är så seriösa, kanske inte är så många (nr 23 och 24 hänvisar till samma rapport). Ibland ser jag inte vad studien i sig har att göra med det han skriver om i det stycket.
Men vi skall alltid vara lite ödmjuka, visst kan det finnas något i att överdriven användning av vad det vara månde (ja, t.o.m. vatten) kan vara livsfarligt.

mooonlight
2/25/20, 12:15 PM
#19

#18 Jag kan inte hålla med om att artikeln enbart handlar om extraherad MCT-olja. Den handlar om medium-chain triglycerides, närmare bestämt decanoic (C10) och octanioc (C8) acid, och vad just dessa fettsyror gör i kroppen. Dessa fettsyror finns naturligt förekommande i kokosolja, till ca 60%, och de tas upp av kroppen, och behöver avsöndras.

Däremot kan jag hålla med om att 6-8 matskedar MCT per dag antagligen inte är något ”vanliga människor” konsumerar. Dock kan även till synes ”vanliga människor” ha dysfunktion i urea-cykeln eller metabolism av de proteiner de konsumerar, och kan då få problem av lägre konsumtion MCT än så. Men han skriver själv att denna mekanism inte är ett problem för de flesta.

Men… Artikeln är lång och beskriver fler mekanismer.

> att någonting är bra betyder inte alltid att mer av samma är bättre

Exakt! Men sällan är något enbart ”bra”. Allting beror på sitt sammanhang och något som verkar bra i ett sammanhang eller avseende kan vara minst sagt o-bra i andra.

Sindri
2/25/20, 1:39 PM
#20

Nej, artikeln handlar inte enbart om MCT, men riskerna handlar om extraherad MCT, från kokos eller palm.
Visst, allt kan vara farligt om du inte tål det eller har andra dysfunktioner i kroppen.
Nötter som är så nyttigt för de flesta är livsfarligt för andra.
För oss "vanliga" LCHF-are kan inte jag se att den artikeln pekar på något farligt med kokosfettet vi använder.

Annons:
mooonlight
2/25/20, 4:49 PM
#21

#20 Det är din personliga bedömning. Min är en annan, därav att jag tipsar om en artikel som förklarar fördelar och ett antal olika risker, och har en ansenlig mängd studier/rapporter samlade (men säkerligen finns ännu fler studier om man vill gå längre). 

Var och en bör göra sin egen bedömning, och utgå från sina egna förutsättningar när man tar beslut om sin hälsa. Inte bara lita på vad någon skriver på ett forum (t.ex. du och jag), i en artikel eller liknande. I synnerhet om vad som är ofarligt. Att man inte har hört talas om en risk förut (eller inte tycker om att känna till den) innebär inte att den inte är verklig.

Margareta
3/5/20, 10:19 PM
#22

Bruce Fife skriver i ”Stoppa Alzheimer nu” att kokosolja bromsar Alzheimer, ALS och Parkinson och att MCT inte har samma verkan just för att den är extraherad ur kokosoljan. Det är länge sen jag läste och minns inte detaljerna men den viktiga antiinflammatoriska laurinsyran är vad jag tror är det som saknas i MCT.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
3/6/20, 4:32 AM
#23

Nä, laurinsyra är MFT, så den är nog med. Om jag fattat det rätt är laurinsyra och karprylsyror med. Det är alltså resten som fattas.

Fatty acid content of coconut oil Type of fatty acid
Caprylic saturated 7%
Decanoic saturated 8%
Lauric saturated 48%
Myristic saturated 16%
Palmitic saturated 9.5%
Oleic monounsaturated 6.5%
Other 5%

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil

AnnaMariaK
3/19/20, 1:07 PM
#24

Låt oss tänka logiskt: om MCT-oljan påskyndar demens/Alzheimer är frågan: alla 60-70 åringar som drabbas av ovanstående hur mycket MCT-olja har de ätit? Jag har träffat många i mitt tidigare jobb och de hade en sak gemensamt: förkärlek för godis! Finns MCT-olja i godis??? Knappast! Jag måste säga att artikeln förefaller inte så seriös som den ger sken av.

Sindri
3/19/20, 2:40 PM
#25

Jag känner (än så länge) bara 2 personer som drabbats av demens, en Alzheimer en vaskulär. Båda älskade sött, socker på maten t.o.m.
Några forskare vill kalla Alzheimer för Diabetes typ 3.

mooonlight
3/20/20, 7:31 AM
#26

Det är ju ingen som har påstått att MCT-olja är den enda orsaken till Alzheimer's/demens. Artikeln beskriver hur användning av MCT kan leda till demens och andra hälsoproblem.

Det finns kopplingar mellan insulinresistens och Alzheimer's, ja. Kroppens hantering av insulin och blodglukos är tämligen viktig ur flera aspekter, vilket kanske också gått många LCHF/carnivore/etc-anhängare förbi, för på sikt tenderar ketos leda till insulinresistens…

AnnaMariaK
3/20/20, 10:39 AM
#27

#26 Nu börjar jag undra över dina påståenden. MCT-oljan kan inte ha funnits så länge att alla de demensfall (och de är verkligen många) hade konsumerat den i någon form. Känner du många dementa? Men en detalj som kanske ändå kan vara en förklaring till eventuella spår är palmoljan. Man tillverkar MCT-olja även av palmolja. Och som vi har sett är palmolja en överskottsvara numera när folk äter mindre margarin. Då kan man ju tillverka MCT-olja i stället, business as usual!

Annons:
Sindri
3/20/20, 11:05 AM
#28

Av vad jag förstod av studien så har man använt MCT-olja av palmolja. Det visar hur tokigt det blir när industrin tror att man kan göra business av något naturligt nyttigt som kokosolja.

hemul
3/21/20, 12:34 PM
#29

#27 Moonlight skrev:
"Det är ju ingen som har påstått att MCT-olja är den enda orsaken till Alzheimer's/demens."

AnnaMariaK
3/21/20, 1:06 PM
#30

#29

Precis! Kolla TS #0😛

hemul
3/21/20, 10:35 PM
#31

Häh? 🤔

odezza
5/10/20, 1:03 PM
#32

#26 citat: "för på sikt tenderar ketos leda till insulinresistens…"

Verkligen? Belägg?

Jag trodde att det var en hög socker/kolhydratkonsumtion som leder till insulinresistens.

"still lost in space and time"

hemul
5/10/20, 7:31 PM
#33

Men så är det ju. Men det går snabbt över om man börjar äta kolisar igen.  Det är inte samma sak som den insulinresistens många av oss led av förut.

https://www.google.com/search?q=physiological+insulin+resistance

Upp till toppen
Annons: