Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 1770 ggr
Caeli
2020-02-15 11:42

Surkål och konserveringsburkar

Har mängder med gamla glasburkar stående i källaren av typen som förr användes till konservering. Problemet är att det är lösa lock alltså inte skruvlock. Finns även metallklämmor. Funderar nu på om man kan använda burkarna till surkål (tänkte testa att göra egen för första gången!) Förstår att det är viktigt att det är tättslutande och undrar om det räcker att "stänga till" med klämmorna? Någon som använder den här typen av burkar? Känns så onödigt att köpa nya och skulle gärna vilja kunna hitta ett användningsområde till dem!

Annons:
MonicaLagerquist
2020-02-15 11:45
#1

Jag använder såna med klämmor . Man kan köpa nya gummiringar så blir ju locken täta.

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
2020-02-15 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Så här ser de ut!

Sindri
2020-02-15 11:48
#3

Under syrningen skall du inte ha för tätt, det måste kunna pysa ut luft, utan att syre kommer in. Du kan lägga en plastpåse med saltvatten över det som skall syras och sedan locket löst på. Men när du skall förvara färdig surkål så behöver du en metallklämma för att stänga till locket. Sådana kan man ibland hitta på loppisar och second handaffärer.

Caeli
2020-02-15 12:00
#4

Metallklämmor har jag gott om! Gummiringar finns också men de är inte i bästa skick - stela och hårda, så får nog köpa nya…

hemul
2020-02-15 12:46
#5

Är nog jättebra. Bara det inte blir bökigt med klämmorna när du ska ta dig lite grönsaker ur burken då och då. Den där typen är väl krångligare än den sorten där bygeln sitter på hela tiden?

Vill gärna veta var ni köper gummiringar? Har också burkar av den typen, men inga byglar. Brukar använda dem till inlagd sill och sånt men skulle gärna vilja ha gummipackningen för att "dämpa" lite för att inte riskera att det går flisor ur glaset när man lägger på locket.

MonicaLagerquist
2020-02-15 14:30
#6

Jag har köpt mina ringar på ICA maxi COOP .Ibland så är de lättare att få tag på när det är sylt och saft säsong.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
hemul
2020-02-15 20:03
#7

Tack! Jag hra bara sett sådana för den andra typen av burkar, men jag handlar sällan på Coop och Maxi. Då blir det att kolla där i sommar.

Caeli
2020-03-18 16:05
#8

Har äntligen kommit igång med att göra surkål och nu har den stått i ca 10 - 11 dagar. Men hur vet man att den är färdig? Tycker inte att det har hänt så mycket…

Sindri
2020-03-18 18:40
#9

Man brukar kunna se att det bubblar. Ta av locket och lukta, Det skall lukta surt och gott.

Caeli
2020-03-18 19:48
#10

Något bubbel har jag inte sett men den luktar nästan lite ättika… Har varje dag lyft på vattenpåsarna och tryckt till kålen så att den inte ska krypa upp. Burkarna står på en bricka som är täckt med hushållspapper och vid ett tillfälle hade någonting gulaktigt svämmat över så kanske processen är igång ändå!

Sindri
2020-03-18 19:59
#11

Rinningar är positivt! Jag har kört med plastpåsar, men tyvärr misslyckas det ibland att hålla syret ute och då blir det misslyckat. Ett bra knep är att ta ett helt kålblad och lägga det överst som en kåpa så man får ner strimlorna speciellt vid sidorna där de vill krypa upp.

Men vi håller tummarna att det går vägen för dig.

Caeli
2020-03-18 20:19
#12

Tack! Vi hoppas att det blir bra! 🙂

hemul
2020-03-18 23:53
#13

Ja, lycka till! Kul att fler börjar. 😃

Annons:
hemul
2020-03-18 23:56
#14

Ett tips som du kanske inte tänker på. Ofta blir det för mycket lag, men häller ju på så att det ska täcka. Den ska du inte slänga. Häll den i en flaska och ta den som shots. Brukar även vara gott i vinägrett, istället för vinäger.

Jag sitter och dricker sånt nu, därför jag kom att tänka på det.

Caeli
2020-03-19 08:49
#15

#14 Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: