Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 1755 ggr
hemul
2020-02-09 02:03

Sylt och marmelad på erytritol?

Mågon som provat att göra sylt och marmelad på erytritol/sötströ? Funkar det? Det är fr.a. marmelad jag är intresserad av. Gelé också egentligen, men det tror jag kanske är kört.

Erytritol beter sig ju lite konstigt. Det är mycket mer svårlösligt i vätska än socker. Jag har försökt koka sockerlag på det (för att använda i drinkar, eftersom det är svårlösligt). Det såg fint ut, men när lagen kallnade kristalliserade den sig. Inte små snöflingor som simmade omrking, utan hela burken bestod av stora, nålformade kristaller, de längsta kanske 2 cm långa. Inte riktigt så jag tänkt mig det! 😂

Tänkte höra om nån redan provat så jag slipper förstöra mumsiga saker i onödan.

Annons:
Sindri
2020-02-09 12:34
#1

Jag gör sylt och marmelad på sukrin/stevia. Kokar dock inte ihop det med bären så länge utan låter bären först koka sönder, sedan i med lite sötning, koka några minuter, sedan resten av sötningen + Melatin, ett uppkok. Klart!

Det blir bra, jag använder mindre och mindre sötning och låter bärsmaken komma fram mer, gör inget om det blir syrligt. Gjorde väldigt god nyponmarmelad i höstas. Så gott till ost. Just det - krusbärsmarmelad gjorde jag också.

Gör sylt på körsbär, hallon, björnbär, blåbär, allt har blivit bra. Gelé går också såklart, bara att ta mer Melatin.

Jag gör Cumberlandgelé till paté och då använder jag gelatin till det.

hemul
2020-02-09 18:42
#2

Ja, med Melatin funkar det säkert. Men det tjockar alltså inte till sig av enbart sukrin?

Sindri
2020-02-09 21:59
#3

Jag har aldrig testat, men det låter inte troligt.

hemul
2020-02-10 19:48
#4

Får väl testa själv då. Det är extrapris på apelsiner, så jag testar att göra marmelad.

Tycker det vore trevligt att ha nåt att bjuda på som man själv kan äta också. Blir liksom inte att jag håller ett lager bara för andra. Så omfattande socialt liv har jag inte.

Sindri
2020-02-10 22:32
#5

Om du inte vill använda Melatin så skulle du ju kunna koka ihop apelsinerna, och sedan tillsätta  sukrin efter smak. Börja med mindre vatten än vad receptet säger.

Om du tänker göra mycket så kan du väl frys in i små burkar och ta fram efter behov. Sockret hjälper ju till att konservera.

hemul
2020-02-10 22:33
#6

Äh, jag kör i Atamon. Ska ju inte äta så mycket av det själv. 😃

Nu ska jag snart provsmaka inlagda rödbetor på erytritol och bara lite stevia. Blir jättegott med bara stevia, men jag har ju ett lager erytritol nu och det är billigare.

Annons:
hemul
2020-02-15 20:05
#7

Det gick bra. Det tjocknade ordentligt. Hade inte alls behövt koka ihop det så mycket som jag gjorde. Jag föredrar lite rinnig marmelad.

Men färgen blev inte som föväntat. Marmelad brukar ju vara liksom genomskinligt. Det blev vitaktigt. Ser mer ut som någonslags mos än som marmelad. Men det smakar som det ska!

Rödbetorna blev hur bra som helst. Inga som helst problem. Hade väldigt lite stevia och sen erytritol så det blev lagom sött.

Sindri
2020-02-16 10:42
#8

Grattis att det blev så bra, båda sakerna!

hemul
2020-02-16 12:35
#9

Ja, fast marmeladen är ju lite konstig. Fasthet och smak är bra, men inte utseende och konsistens. Det är liksom inte geléigt, bara tjockt. Ska ta en bild om jag orkar ikväll.

Sindri
2020-02-16 13:04
#10

Utseendet är ju inte det viktigaste…….😉

hemul
2020-02-17 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jomen om man ska bjuda på det… Ledsen

"Vitheten" försvann rätt mycket när det kallnat. Men det ser inte ut som marmelad, mer som nån slags kompott eller mos.

Sindri
2020-02-17 11:13
#12

Jag tycker det ser smarrigt ut.

hemul
2020-02-17 13:05
#13

Men det kanske inte NORMALA människor gör! 😂

Tyvärr var apelsinerna jättetrtråkiga och vattniga. Är nog slut på säsongen nu. Får bli mitt sista köp. Har levt på apelsinris (på keso) till kvällsmat sedan början på december, så det kanske är dags.

Annons:
Upp till toppen
Annons: