Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 10701 ggr
Sindri
2020-02-02 22:31

Är surkålen förstörd? - Del 3 om att syra

Annons:
Sindri
2020-02-03 12:43
#1

Idag var det dags att fördela surkålen från min Kilnerburk. 
Undrar lite saker;
I stora burken var det vätska över kålen, men nu fördelat på 5 andra burkar så finns det ingen vätska som når över kålen. Skall jag fylla på med saltvatten, eller är det bara under fermentering som det skall vara så?
Behöver det vara luft i burken eller är det bättre att fylla ända upp med surkålen?

Förr har det varit mer vätska så det har blivit överst i varje burk.

Den smakar himmelskt - vilken superbra investering! 🙂

hemul
2020-02-04 00:32
#2

Jag skulle fördela vätskan så det är tillräckligt i fyra burkar och så får det bli som det blir i den femte, som du då äter först. Täcka behöver det nog inte göra, men det är nog bra om det är rätt mycket vätska om det ska förvaras länge.

Konstigt dock, täcker det i jäsburken så borde det ju täcka i förvaringsburkarna. Jag brukar alltid få vätska över. Tryckte du ner kålen ordentligt så den packade sig i burkarna?

Sindri
2020-02-04 00:52
#3

Jo, det blev fyra stora syltburkar och den är tätt packad, men det är skillnad på en burk och fyra. I jäsburken låg ju stenarna ovanpå också och tryckte ner. Men det är verkligen stenhårt packat i de nya burkarna. När jag tagit ur all kål ur jäsburken var det inte många centiliter vätska kvar. I den gamla jäsburken med vid öppning fick jag fylla på mycket extra vätska till jäsningen. 

Jag gjorde för säkerhets skull lite extra saltvatten att fylla på, men så fick jag ett infall och använde det till rödbetor istället. 😁

Jag har alltid kokt vattnet innan, men Johan Björkman skriver i Det Nordiska Skafferiet bara "vatten och salt"? Hur gör du?

Och apropå den gamla jäsburken så lyckades maken öppna den och näää….det var inte gott. Mjukt och slemmigt, så det grävs ner i landen imorgon.

hemul
2020-02-04 06:09
#4

Jag kokar. Dels löser sig ju saltet lättare (har bara grovt salt hemma) och sen blir man ju av med kloren.

Har inte alltid fullt med spad i burkarna, men att nästan inte ha nåt alls som det låter som i ditt fall känns lite risky om det ska sparas ett tag.

Sindri
2020-02-04 09:25
#5

Ja, jag kokar nog lite nytt idag. Tack för input!

Sindri
2020-02-05 11:07
#6

När jag tryckte ner kålen i burkarna kom det upp en hel del vätska, men jag fyllde på med lite saltvatten i alla fall.

Det blir spännande med rödbetorna, de skall vara klara på två veckor.

Annons:
hemul
2020-02-05 17:58
#7

Men du sa ju att du hade pressat! 😂

Hur har du förberett rödbetorna? Skivor, bitar, rivit? Jag har försökt två gånger men gett upp. Det blir bara slajm. Ska vara ätbart ändå säger experterna, men det ser så äckligt ut så jag provade inte ens.

Sindri
2020-02-05 19:05
#8

Jo, det gjorde jag, men efter en dag i kylskåpet så gick det att pressa ut lite mer vätska ändå.

hemul
2020-02-05 22:26
#9

Hur preppade du betorna då? Om du lyckas blir jag antagligen galen! 😜

Sindri
2020-02-05 22:59
#10

Skar i bitar, la i burk och så vatten på. Kanske man skulle haft gröna blad…med tanniner för att behålla krispigheten, som med morötterna? Tja, få se hur det blir.

hemul
2020-02-05 23:52
#11

Det kommer att bli slajm! 😛

Sindri
2020-02-10 23:11
#12

Optimist där! 😁

hemul
2020-02-11 04:02
#13

Det är förväntat att rödbetor blir slajm. Men du kanske pallar att äta det ändå.😉

https://www.wildfermentationforum.com/viewtopic.php?t=129

Annons:
Sindri
2020-02-11 09:10
#14

Nu är betorna en vecka och fortfarande fasta och fina, var tvungen att kolla 👍

hemul
2020-02-11 21:57
#15

Det är spadet som blir tjockt och slajmigt.

Sindri
2020-02-12 09:24
#16

Inte än  😃

hemul
2020-02-13 11:20
#17

Det kommer! 😂

Sindri
2020-02-16 10:43
#18

12 dagar - inget slajm ännu! 😀

hemul
2020-02-16 12:33
#19

Klarar du dig är det nog för att du brukar jäsa så kort. Fast då bildas kanske slajmet i kylen sen.😃

Sindri
2020-02-16 13:05
#20

Har aldrig testat rödbetor förut, men i receptet stod det 2 veckor, surkål gör jag  i 4 veckor, morötter blir bra på 1 vecka.

Annons:
hemul
2020-02-17 10:45
#21

Jag kör allt 4-5 veckor. "Pizzasalladen" ska jag nog skörda i helgen förresten. Är så sugen! Har inte gjort det på många år.

Sindri
2020-02-20 23:45
#22

2,5 vecka för rödbetorna. Inget slime, men smaken inte riktigt vad jag förväntat mig. Den ena burken hade tyvärr fått en liten "luftläcka", var väl när jag kollade innehållet sist, det var lite grejsigt runt kanterna och lite vitt på ytan. Inte mögel, tror jag, Hällde av och tog bort de översta bitarna och "skummade" av det vita. (Stora som sockerkorn). Smakade på en beta där också, den smakade OK och jag känner ingenting av den.
Så botulism är det knappast.  🙂 Båda står i kylen nu, få se vad det blir av den. 

Skulle jag göra om det skulle jag nog vilja riva betorna grovt, men just nu har jag inga planer på det.

Däremot det här verkar spännande;
https://morotsliv.com/2016/09/ingefarastart-ginger-bug-for-fermenterad-lemonad.html

hemul
2020-02-21 13:12
#23

Det där amerikanska forumet jag länkade till, minns inte om det är i texten där eller i nån av länkarna jag postade där som tyvärr inte funkar längre, sas att slajmet blir värre ju mer finfördelade betorna är.

Jag skördade "pizzasalladen" i går. Två krukor. Den mindre hade fått mögelliknande hinna. Vet inte om det var mögel, men jag är så rädd för det att jag kommer att slänga. Luftlåset torkade vid ett tillfälle, det var väl därför. Men det har hänt förr utan missöden. Första gången det misslyckats med kål eller morötter! Irriterande för jag skulle ge bort två burkar var planen. Nu får de nöja dig med en, annars får jag så lite själv.

Chilin blev starkare än tidigare. Så svårt att beräkna sånt. Men det var gott. Hoppas bara de som ska få en burk också gillar chili. 😃

Sindri
2020-02-22 00:08
#24

Jahaja. Nå jag gillar ju råa och kokta och inlagda och rostade rödbetor så jag får väl i mig lite ändå 👍
Kollar lite på att bygga egna syrningsburkar som är lite mindre. Kruxet är ju det där med tyngden, är inte så sugen på det där med plastpåsar med vatten igen, Det är för meckigt och plastigt. Skall man gå keramikkurs och göra egna tyngder? Får låta geniknölarna jobba ett tag.

hemul
2020-02-22 00:09
#25

Men varför köper du inte krukor? Det blir ju inte dyrare än glasburken du köpte.

Sindri
2020-02-22 00:54
#26

Jag vill ha mindre burkar, och visst det kanske är bar med krukor, mörkt och så, men jag gillar att se bubblorna röra sig, då vet jag att det funkar.

Men kolla här då vad jag hittade. 
https://bagarenochkocken.se/fler-produkter/ovrigt/lekue-fermenterings-set/?gclid=EAIaIQobChMImN-Dhevj5wIVCIuyCh360A-QEAQYCyABEgI5kPD_BwE

hemul
2020-02-22 12:16
#27

De där var ju onekligen behändiga. Slå till!

Jaha, är det så små du är ute efter. Trodde du ville göra åtminstone nån liter.

Annons:
Sindri
2020-02-22 12:28
#28

Ja, jag har ju min stora Kilner till surkålen, men till annat ät det bra med smått. Är så trött på dessa plastpåsar. Beställde på stört.

hemul
2020-02-22 13:19
#29

Jag blev också sugen, att ha för experiment. Men förutom att jag belagt mig själv med köpstopp (ska unna mig nåt riktigt dyrt snart, så då får jag inte småhandla) så känns de nästan små för det med. Vad kan man få i, en halv lite råvara?

Sindri
2020-02-22 14:00
#30

Det får jag se snart, hoppas jag. 😃 Kommer nog ta med en till Spanien, där gör jag bara lite i taget på grund av utrymmesbrist.

En annan grej; jag fattade det som att täcklocken (inne i burken alltså) är reglerbara i storleken, det gör ju att man kanske kan använda dem i andra, högre burkar. Ja, det blir spännande att se.

hemul
2020-02-22 21:55
#31

Det vore ju bra! Synd att extrapriset bara var idag. För sent för mig när du kan rapportera.

Sindri
2020-03-02 18:00
#32

Jaha, inte blev det något slajm i mina rödbetsburkar, men båda fick en vit hinna på sig, så det blev waste i alla fall. 😥

Jag kommer inte att hinna prova mina Léuké-burkar innan jag åker bort, men kanske tar med en och har därnere. Jag tycker storleken är bra för t ex morötter. Locket som skall pressa ner grönsakerna passar utmärkt i den nya glasburkarna som har en smalare hals, men de burkarna är å andra sidan inte större än Léuké-burkarna. Tror jag har en lite högre variant i källaren, men hinner inte leta efter den nu.

hemul
2020-03-02 18:08
#33

Men det tycker jag var en framgång ändå, att det inte blev slajm. Jag läste nåt, minns inte om det var på sajten jag länkade till att rödbetor innehåller nåt slembildande. Det kanske hade blivit slajm senare i kylen. Om det kommit så långt.

Jaha, så du är nöjd med Léukéburkarna? Kanske blir extrapris nån mer gång.

Sindri
2020-03-02 19:30
#34

Men…..🤣 gomorron, gomorron - jag har ju inte provat dem 🤣🤣🤣

Det får bli i Spanien eller när jag kommer hem igen.

Annons:
hemul
2020-03-03 14:10
#35

Du  har ju SETT och KÄNT på dem! 😎😛

Sindri
2020-03-03 14:13
#36

Ja, de är snygga, men utseendet är ju inte allt. 😉

Det viktiga är ju hur det finkar med det där locket man skall pressa ner grönsakerna med. Lovar att rapportera när jag testat dem.

hemul
2020-03-04 20:49
#37

Men det kan du väl prova utan att verkligen syra?

Sindri
2020-03-04 22:32
#38

Nja, vill se hur tätt det håller om bitar vill flyta upp etc. Har tryckt ner det i en tom burk för att kolla och det är rätt bra motstånd. Tror det kommer att bli bra. 👍

hemul
2020-03-04 22:52
#39

Verkar jäkligt bra med en tät "tyngd" ivf. De där stenarna till mina krukor är ju inte direkt täta. Går inte enda ut och det är ett hål i mitten. Så man får trixa lite för att det inte ska flyta upp så mycket. Dessutom stinker de hur man än diskar dem. Är ju oglaserad lera, så de suger åt sig smak. Verkar inte påverka produkten, men det känns ofräscht.

Sindri
2020-03-04 23:04
#40

Min Kilner har stenar som låter som de du beskriver, men de är glaserade. Visst kan någon kålslinga glida upp, men jag petade ner med en kniv. Tycker det funkade bra. Ett tips kan ju vara att lägga ett helt kålblad  upp-och-ner överst för att hålla ihop det som ligger under, och sedan på med tyngderna. Jag sparade ett kålbad, men behövde aldrig använda det.

hemul
2020-03-04 23:45
#41

Visst. Om man har kål så. Tror inte det har orsakat några problem för mig heller, även om strimlor kan flyta ovanpå, men man läser ju att det ska unvikas. Det här sista misslyckandet tror jag var för att vattenlåset torkade.

Har en bekant/f.d. granner som är keramiker. Har funderat på att be henne göra några glaserade stenar. Hel kruka törs jag inte tänka på. Hon är konstnär och priserna är därefter. Men stenar är ju bara en skiva lera liksom. 😛

Annons:
hemul
2020-03-22 19:17
#42

Vill bara uppdatera lite. Experimentet med äpple och ceylonkanel till morötter är en favorit nu. Det var nog bara att mina andra anrättningar är rätt smakstarka som gjorde att jag inte helt uppskattade den mildare smaken. Äpplena var som sagt mesiga och smaklösa importäpplen. Med svenska vinteräpplen med mer smak tror jag detta kan bli super! Kanelsmaken är väldigt god till kött ivf.

hemul
2020-03-23 22:35
#43

DELETE please!

Sorry. Inte bara fel tråd. Fel forum också. ☺️

hemul
2020-06-01 11:20
#44

Sindri, de där kilnerburkarna med hål för jäsrör som vi såg förut och som jag försökte tillverka en egen variant av (med mindre lyckat resultat) finns i Sverige nu.

https://www.pgw.se/kilner-fermenteringset-6-delar.html

Tycker det är lite dyrt då man kan få en kruka för samma pengar, men ändå lockande. PGW har fysiska butiker också, i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Jag brukar handla annat där, så jag känner till dem. 😛

Interessant att locket är i silikon.  Det förstod jag inte när vi kollade på dem förut.

hemul
2020-06-01 12:56
#45

Nu inser jag två saker. Dels att jag tipsat om kilnerburkarna för länge sedan, men glömt bort att jag sett dem på PGW tydligen. Dels att du i den här tråden pratar om dina kilnerburkar. Var de dem du fyndade på nån stormarknad? När jag tipsade om dem i förra tråden sa du att du inte ville ha några - inte underligt man blri förvirrad. 😃

Sindri
2020-06-01 15:11
#46

Ville och ville…… Tycket väl snarare att de  var lite dyra och att de jag hade dög bra, men ledsnade på det där med plastpåsarna, och de gick ofta inte att spara sen heller, Precis den burken var det jag köpte på Ica Maxi för 299:-. Ett av barnen som gör kimchi fick en också och gillar en skarpt.

hemul
2020-06-02 06:56
#47

Ja, hittar jag på rea slår nog jag också till. Är ju lite mindre skrymmande än en kruka och det kan ju vara kul att testa.

Har precis satt en jättesats av blandningen jag kallar pizzasallad. Vet inte hur jag tänkte, det blev så jäkla mycket. Fick ta tre krukor. Delvis berodde det nog på att jag fått igång min gamla hushållsassistent och strimlade med den. När jag skär för hand brukar jag spara stammarna och koka till maten, orkar inte hålla på och finstrimla dem då. Nu kom ju allt med.

Sindri
2020-06-02 09:41
#48

Men det är nyttigt…och så gott…….😉

Annons:
hemul
2020-06-02 10:48
#49

Tar en jäkla plats i kylen bara.

hemul
2020-06-06 15:57
#50

Nu har det olyckats - eller inte. Tror kanske jag lärt mig nåt.

Jag brukar inte glänta på locket innan det är klart och eftersom jag använder krukor ser jag ju inte hur det ser ut därinne. Nu fick jag baksug i krukorna. Det händer ibland. Alltså vattnet från vattenlåset sugs in i krukan. Man vill ju inte att krukan ska fyllas med mer och mer (inte helt rent) vatten, så när det händer brukar jag glänta lite på locket så vattnet bli jämnt fördelat på båda sidorna igen.

Den här gången lyfte jag av nån anledning locket och såg en beige-aktig hinna på ytan. Öppnade den andra krukan som också hade baksug - samma sak. Perkele!

Det var i förrgår eller för tre dagar sedan. Har inte orkat göra nåt åt det och googlat en del. Hittade bl.a. den här sidan, som säger att det är jäst, kahm-jäst för att vara exakt, vad nu det är.
https://fermentools.com/what-is-kahm-yeast-is-it-safe/

De verkar inte tycka det är nån big deal. Men andra sidor jag hittade skrev att det kunde ge dålig smak. Att man skulle skopa upp det översta, byta ut stenarna mot nya rena o.s.v.

Nu till det braiga. Idag tog jag itu med det. Äcklet hade minskat. Var inte längre en hinna som täckte hela ytan, utan bara några öar som simmade omkring. Tog upp det så gott det gick, vilket gick ganska bra, och torkade av insidan på krukan ovanför vätskan med papper. Det hade satt sig där.

Nu misstänker jag att detta kanske hänt förr också, men än mjölksyrabakterierna tagit kål på jästen så jag intesett den. Förra gången slog jag ju ut en kruka dock. Nu är jag övertygad om att det var sån här jäst och inte mögel som jag trodde. Och en flaska med spad fick en hinna på ytan i kylen. Hällde jag också ut. Men jag tror nu det också var jäst.

Nån annan sajt hade bilder på jäst och mögel (tappat bort URL). Mögel växer liksom i öar och på höjden och har ofta starkara förger. Grönt, gult, rosa…

Nu ska jag bestämma om jag ska glänta på locket till stora krukan eller inte. Den har inte haft baksug…

Sindri
2020-06-06 16:03
#51

Vad blir baksuget av? Men precis därför tycker jag det är bra med glaskruka så man ser allt som händer. Sist glömde jag t.o.m. att sätta papperspåse över, men det gick bra ändå.

hemul
2020-06-06 16:13
#52

Temperaturväxlingar kanske. Det jag tror ivf. Vädrar mycket i köket.

Ivf tror jag det kommer att gå bra. Gu ske  pris! Det blev ju så himla mycket, så det var lite deprimerande när jag trodde det var kört. Hade köpt grönsaker för nästan 400 spänn.

Sindri
2020-06-06 16:47
#53

Gulp! Håller tummarna att det ordnar sig. ✊

hemul
2020-06-06 19:16
#54

Det var bubbligt och surt ivf. Smakade t.o.m. på den där hinnan och det smagade bara surt om den också, definitivt ingen mögelsmak. Tror jag ska glutta i stora krukan i morrn. Måste få veta.

hemul
2020-07-04 18:47
#55

Det gick bra. I de små krukorna, där jag skummat av "blomman", syntes inte ett spår av någon beläggning. Den stora krukan lät jag vara, gluttade aldrig i den. Tror att den också haft sån där blomma/jäst/vad-det-nu-är. Det satt liksom skrogg på väggarna ovanför ytan, men vätskan var klar. Spädet i den var mjökigare än i krukorna jag skummat, men det kan ju vara en slump. Smakade likadant såvitt jag kunde känna.

Färgen blev lite tråkig. Måste ha varit konstiga paprikor. Spadet brukar vara nästan morotsfärgat. Och det var för lite chili. Känns knappt. Så himla svårt att dosera. Sist blev det perfekt, ordentligt sting, men inte så att det gör ont i mun.

Jäkla mycket blev det ivf! Jag var så duktig den här gången och skrev upp hur mycket jag köpt av allt, vad det vägde skuret o.s.v. Men klantade till det så jag vet inte vad jag har för siffror. Jag tror det är den skurna och rensade vikten.

Vitkål 5492 g
Röd paprika 2162 g
Chili (spansk peppar) 73 g
---------------------------------
7727 g totalt

Och det blev bra precis 8 liter färdig surkål. De stora brukarna är IKEAs 1.8-liters. Så då vet man att den här blandningen ger ungefär lika många liter färdig vara som man har kilo råvara. Nu ska jag bara försöka göra rum i kylen också. 😛

Annons:
Sindri
2020-07-04 20:41
#56

Oj, vilken laddning! Jag har extra frysar i källaren, men borde nog ha en extra kyl också…….

hemul
2020-07-08 10:39
#57

Jodu. Men skulle behöva flera kylar och flera frysar. _Vet du om man får ha sånt på vinden? Har närmare dit nämligen. Fast jag skulle antagligen vara tvungen att dra ström dit så det går på min mätare, så det blir nog för dyrt (bor i lägenhet, BRF).

Sindri
2020-07-08 11:14
#58

Nånstans finns det väl ström på vinden. Känner du ingen som kan tjuvkoppla……😉

hemul
2020-07-08 12:27
#59

Jovisst finns ström. Men föreningen ska ju inte betala min el.

Sindri
2020-07-08 12:51
#60

Men då kan det inte kosta så mycket att få en kontakt i ditt förråd?
Det står ju noga angivet på alla apparater nuförtiden hur mycket ström de drar. Räkna ut hur många kronor det blir per år, fråga brf om du får dra ström mot att betala en extra avgift varje år. Kanske fler vill?

hemul
2020-07-08 15:56
#61

Är nog en del som bara pluggat in. Men jag vet också sådana som har dragit el. Jo, det kostar massor för det måste gå över mitt proppskåp. Vi är en liten föreningen, så man gör inte fulgrejer, inte jag i alla fall.

Fast jag menade mest om det var tillåtet ur försäkringshänsende och så. Eller om det är lämpligt. Är en kallvind och har för mig att åtminstone förr skulle inte frysar stå kallt. Blir väl inte frysgrader, men neråt nollan blir det alla gånger.

Sindri
2020-07-08 20:59
#62

Det är väl värre om det blir för varmt på sommaren.

Men jag skrev ju att du kan räkna ut elförbrukningen, och KwH-taxan och betala föreningen för den extra elen?

Annons:
hemul
2020-07-09 00:58
#63

Tror sånt blir ganska rörigt. Om inte annat bokföringsmässigt. Och man vet ju aldrig exakt hur mycket ström som går åt. Fast man kan ju sätta på en mätare förstås.

Tror det där med kyla är gammalt, för jag kom just på att en del har frysen på verandan. Men det var nåt att de inte jobbade optimalt i kyla.

Sen är det väl alltid en viss risk för vattenskada. Kan ju hända att det är olämpligt att ha frys på vinden därför. Men är ju inte där varje dag och det skulle kunna stå och läcka ett tag innan det upptäcks.

Ska kolla upp det ivf.

hemul
2020-08-19 13:11
#64

Surkål mot covid! 😃

_Cabbage has about 30 mg of Vitamin C per cup, but guess what happens to cabbage when you ferment it? Cornell University found that fermented sauerkraut can have as much as 600 to 700 mg per cup!
_https://www.culturedfoodlife.com/vitamin-c-abbage/

Det där är ju inget nytt. Men jag har också läst att det ska vara en myt. Jag har försökt googla det många gånger, men misslyckats. Det måste väl sjutton finnas säkra siffror på det där, om C-vitaminhalten verkligen ökar i fermenterade grönsaker. Har nån sett något?

Och apropå covid, jag har trott att om C ska hjälpa vid pågående infektion måste det vara intrevenöst. Nu har jag fått en bok som handlar om hur man kan hjälpa immunförsvaret och den är så pass ny att den tar upp covid också. Har bara skummat, men tydligen funkar det också oralt även om IV är bättre. Finns referenser, men har inte kommit så långt än. Det är ivf hästdoser det är frågan om - 1 g i timmen!

Jag gick på det tillräckligt mycket för att beställa en stor burk ifall att pesten drabbar mig. Hade ändå tänkt testa om C kan minska/förkorta vanliga förkylningar, så den kommer till användning hur som.

Undre min uppväxt var det C-vitaminvurm. Inte märkte jag nån effekt. Men då var det väl mer fråga om att äta en apelsin eller få en brustablett nån gång ibland när mamma kom ihåg. Man kanske ska upp i lite högre doser. Efter att ha dragits med förkylningar hela året utom sommarmånaderna förrförra vintern är jag beredd att vara försökskanin.😎

Sindri
2020-08-19 13:29
#65

Är lite tveksam till det där med C-vitamin. Kroppen kan ju inte tillgodogöra sig mer än en viss mängd. Resten kissar man ut, och det kan bli ansträngande för njurarna. D-vitamin är ju mer stärkande för immunförsvaret. Men däremot tror jag på fermentering, eftersom vår tarmflora spelar så stor roll för hur vi mår.

Högsäsong för fermentering igen. Jag har redan testat att fermentera mina små gurkor, det blir en del i år.   Nu är det ju det där med lite vit beläggning överst. Inte var det farligt? De smakar bra och är krispiga.

Nu har jag köpt även Kilners set med två mindre burkar som jag skall göra mer i. 299:- på Ica med först 10 och sedan 5% rabatt blev det inte så dumt. 😁

Och jag såg/hörde någonstans (kanske på Youtube) om att när man fermenterar rödbetor skall man koka dem lätt först. Kanske något att testa för att slippa få slime?

hemul
2020-08-19 14:33
#66

Det är ju därför man ska ta dela upp dosen och inte ta en hästdos på en gång. Men det verkar råda viss tveksamhet om hur mycket man kissar ut också. Man har mätt i urinen och det kissas inte ut så mycket som man skulle tro.

Vad du hittar bra extrpriser då! Min otur kan ju bero på att jag aldrig handlar på ICA Maxi förstås. Skulle vilja ha en sån där liten för experiment.

Förresten, jag har fått förfrågan om folk får köpa lite av mig. Har tidigare gett bort eller om det varit mer förhandsbeställning har de fått betala råvarorna bara. Men ska jag göra det på regelbunden basis vill jag väl ha lite för besväret också.

Har funderat på 75 kr för en literburk, lite knappt ett kilo. Är det för mycket? För lite? Tistelvind kostar 105:90/kg för surkål och 141:53/kg för morötter på Mathem. Mitt är ju "godare", mer grejer i, men inte 100% eko. Kål, morötter o vitlök är alltid eko men inte alltid allt annat jag stoppar i, som paprika t.ex. Äpplen är vid säsong från eget träd, men knappast eko med tanke på att jag bor i centrum.

hemul
2020-08-19 14:35
#67

Nu såg jag det där med rödbetor. Intressant. Men dina blev aldrig slime va?

Sindri
2020-08-19 16:05
#68

Du märker om priset är för högt, men jag tycker det låter vettigt. Tycker dock du skall satsa på ekologisk paprika, den mest besprutade grönsaken!

Jo, nog fick jag slime nog! 😉

hemul
2020-08-19 16:19
#69

Ha ha! Jag sa ju det! SLAJM! 😂

Mest bestprutade säger de ju om allting. Tycker det brukar vara potatis och jordgubbar som toppar. Jag köper oekologisk dels av kostnadsskäl förstår, men också för att jag aldrig äter paprika annars. Det är bara i sur-pizzasallad-blandningen. Så då tycker jag jag kan "unna mig". De som vill köpa skiter nog i vilket.

Annars köper jag nästan uteslutande eko när det gäller frukt och grönt. Men då styrs vad jag äter av vad det är rimligt pris på.

Annons:
hemul
2020-08-19 16:21
#70

Om du provar det där med förkokning, och det borde du, du som har liten burk, så måste du rapportera. 😉

Jag älskar rödbetor. Vore fena att ha en färdig produkt så där som det bara är att ta av. Jag har förvällt rödbetor, tärnat och fryst. Det blir OK men jag tror syrade vore bättre.

Sindri
2020-08-19 20:58
#71

Vad jag har läst så är vindruvor etta bland frukten i besprutning, potatisen bland rotfrukter och paprika av grönsaker.

Jo, det skall nog bli en test med rödbetor igen. Men har nyss kommit hem och skall snart iväg igen, måste hjälpa min gamla pappa. Men om ett par veckor så……

hemul
2020-08-19 21:50
#72

Jag väntar med spänning. 😂

Tror det är jättegott! Ska man förvälla hela eller i bitar? Bara nån minut eller?

Sindri
2020-08-19 22:41
#73

Ingen aning, måste hitta det där klippet…….. 😒

hemul
2020-08-19 23:18
#74

Ingen brådska. Tänker ivf låta dig testköra. 😃

Sindri
2020-08-20 11:35
#75

Idag är det en massa annat på tapeten. Ättiksgurka, fermenterad gurka i den nya lilla Kilnerburken (igen, men denna gång i bitar), och fermenterade citroner vilket jag aldrig smakat och det skall bli jättespännande.

Funderar på om jag skall göra citronerna i den andra Kilnerburken eller i en Ikeaburk med snäpplock? Behöver kanske den burken till framtida fermenterade tomater? De har inte satt igång att tokmogna än. Vilka problem man har 😊

hemul
2020-08-20 17:52
#76

Gurka har jag inte testa än. Har du västeråsgurkor och är det svårt? Gurkor är ju så känsliga.

Citron lät jättespännande! Provade att göra såna där insaltade citroner förut. Det var jättegott, men mina blev alldeles för salta. De skiljer jättemycket på olika recept hur mycket man ska ta. Men det blir rena godiset, man äter skal och allt och det var jättegott att använda i mat, typ kycklinggryta. Väldigt annorlunda smak jämfört med hur färsk citron smakar.

Skrev om det här: http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3797.0.html .

Annons:
Sindri
2020-08-20 23:07
#77

Oj, hoppas inte mina blev för salta. Det stod 600 gram salt till 1 kg, men jag tog mindre än så.
Jag har bara testat ugnsbakad citron innan, och det var verkligen en annorlunda smak.

Sindri
2020-08-20 23:17
#78

Nu har jag kollat in länken. Det recept jag gick efter påstods vara marockanskt, och där var det olja. Som jag förstod det för att försegla burken. Men i båda receptlänkarna var det verkligen väldigt mycket mindre salt! Nu blir jag verkligen orolig att mitt är förstört!
Har du fattat varför man inte skall dela citronerna helt? Vore sjutton så mycket lättare att packa. Jag fick lägga mina i en av de vida burkarna jag förr hade till surkål, men tycker det blev för mycket luft. Kryddade med vitlök och rosmarinkvistar.
Men undrar om jag skall ta upp allt och börja om imorgon?????

Och inte fasen kan jag vända min burk uppochned, då rinner all vätska ut.

hemul
2020-08-21 02:29
#79

Så du har redan på gång? Kul!

Du, jag minns inte om jag läste om nåt skäl till det där. Tror du inte det är för att det är snyggt bara? Tradition liksom.

Jag hade faktiskt glömt bort det här. Men nu är jag sugen på att testa igen. Får hålla utkik efter extrapris på ekocitroner.

Sindri
2020-08-21 09:09
#80

Just nu är det inte högsäsong för citroner så det kan nog dröja ett tag.
Har lyckan att ha 2 egna träd, och nu i juli fanns det inte så mycket att plocka med sig. 
Känner du till det här?
https://www.crowdfarming.com/en/farmer/finca-villa-berta/up/adopt-a-lemon-tree-finca-villa-berta-small-box/overharvest

hemul
2020-08-21 13:49
#81

Men du var ju orolig att ditt var för salt? Då måste du väl ha en burk???

Nä. Jag har läst om crowd farming i Sverige, men det är sånt där elände där man får sorterade lådor grönsaker efter tillgång. Får det där till 61.33/kg (+bankens avgift). På Willys kostar ekocitroner just nu 98:20!
https://www.willys.se/produkt/Citron-Eko-Klass-1-101234341_ST
Måste läsa mer på sajten.

Fast vänta nu. Det står Final price. Fast det betyder kanske bara ink moms. Inte ink frakt också som jag först trodde?

hemul
2020-08-21 13:59
#82

Men gud, det står ju Home delivery included!

Hittade den här också, mer citroner, ännu billigare kilopris, men frakten är inte inräknad där.
https://www.crowdfarming.com/en/farmer/el-carrascal/up/adopt-lemon-tree-primofiori-el-carrascal

hemul
2020-08-21 14:11
#83

Aha. Det är skillnad på att adopter och att köpa en låda. Hittade en låda på 6 kg för €30.94 också.

https://www.crowdfarming.com/en/farmer/bio-agrumi-monasteri/up/adopt-a-lemon-tree-femminello-siracusano-monasteri/overharvest

Variety: Lemon Femminello Siracusano
It has an extremely intense aroma and its skin is very rich in natural oil 😛

Om jag kan ska jag apsolut prova (måste kanske flytta ut ur lägenheten ett par månader)! Tack för tipset! Fanns ju mycket roligt där. 😘

Annons:
Sindri
2020-08-21 14:17
#84

Jo, jag har en burk på G och lite citroner i källaren, men det fanns inte så mycket citroner att plocka som det brukar finnas senare på året. I juni finns det sällan några citroner alls, sedan börjar de komma så smått.
Så jag menade att det kanske blir svårt för dig att hitta ekocitroner till extrapris när inte tillgången är så god.

Ja, visst är det kul med crowdfarming. Är sugen att ta hem en låda granatäpplen i höst när vi kommer hem. Vi gör av med en del.

hemul
2020-08-21 14:30
#85

Du, jag gör ju vin på apelsiner. Låter knäppt, men är jättegott. Smakar mer som en drink. Starkt, bittert och lite sött. Brukar dricka det så, som drink, med is. Går åt en jäkla massa apelsiner. Brukar köpa när ICA har extrpris i början på året som de har varje år. Men de kan ibland vara vattniga. Vinet blir bra ändå, men detta måste ju vara mycket bättre! I år blir det nog inget, har kvar av det gamla, men nästa år!

Sindri
2020-08-21 14:39
#86

Man kan ju jäsa det mesta. Min nya favvodryck är kvass. Hade vattenkefir förut, men grynen dog.
Kvass är godare, ursprungligen ryskt där man jäste rågbröd som blivit för gammalt, med hjälp av honung och vatten.

Jag slänger i lite allt möjligt som jag tror blir gott ihop. Kryddar med rosenblad, mynta, citronmeliss, kanel……. Alltid i ärstrimalde skal av citron.
Frysta äpplen blev bra, rabarber härlig syra, körsbär gillade bara jag.
https://nillaskitchen.com/2020/05/20/kvass-fermenterad-dryck-med-rabarber-och-honung/

Nu har jag rabarber och hallon på G, nästa blir nog mango och blåbär.
Till jul kanske apelsin, kanel, nejlikor, ingefära…….

hemul
2020-08-21 16:05
#87

Oj, jag har kollat på sånt där, men aldrig kommit mig för.

Den där sajten hade ju jättemycket! Man blir alldeles för köpsugen. Honung, olivolja och vinäger locker förutom apelsiner och citroner då.

Vad gör du med alla granatäpplen? Har aldrig lärt mig hur man ska använda dem.

hemul
2020-08-21 16:33
#88

Synd att vi inte bor i samma stad, Sindri.  Vi kunde ha värsta jäserklubben! 😃

Sindri
2020-08-21 21:11
#89

👌

Vi äter det i kefir och yoghurt. I en fruktsallad, eller till t ex melon. Jag gör ibland en yoghurtsås med granatäpplen i, gott till lamm. Nu skall jag testa det i kvass också.

Jag brukar köpa mycket när det är högsäsong och de är billiga, tar någon timme och rensar en hel hoper, fryser in i små burkar.
Men det finns färdigfrysta att köpta också…….

hemul
2020-08-21 23:32
#90

Fasiken vad jag börjat skriva krattigt då! Jäsarklubb skulle vi ju ha, så klart!

Jaha, intressanta upplysningar. Du har väl lättare att få tag på i Spanien, antar jag?

Annons:
Sindri
2020-08-22 13:36
#91

Nej, här hemma är det billigt under högsäsong sent på hösten, ungefär fram till jul. Ibland 10-12:-/styck eller 25:-/kg. Då köper jag.

hemul
2020-08-22 15:24
#92

Oj! Det har jag aldrig sett.

Om några dagar vet jag hur det blir här hemma. Blir det eländet uppskutet, vilket jag hoppas p.g.a. covid, ska jag nog beställa nåt från den där crowdfarming-sajten. Verkar ju jättehäftigt och inte ens dyrt!

Sindri
2020-09-09 23:50
#93

Upptäckte just något härligt! Vår "hussenap" heter Graveleijs och säljs i (rätt snygga) glas med ett plastlock. Jag fick för mig att testa ett sånt på en helt vanlig syltburk, typ houngsburk, rödbetsburk och DET PASSAR! Nu är det bara att beställa några jäsrör
https://www.olbryggning.se/j%C3%A4sk%C3%A4rl-och-tillbeh%C3%B6r/100074/j%C3%A4sr%C3%B6r-delbart
och komma på något bra att tynga ner med, sedan kan man fermentera i en massa vanliga burkar och slipper flytta över till andra burkar sen.
Var sjutton kan man få tag på runda saker i glas, keramik…… Hittade ett litet vitt plastlock som jag tyngde ner med ett annat lock i hårdplast.
Men det måste finnas något därute som jag bara inte tänkt på……

hemul
2020-09-10 23:15
#94

Jag plockade lagom stora, flata stenar ute förut. Men jag blev tveksam till om det var så bra. Kan syran lösa ut nåt? Det är väl inte säkert att allt är snällt kanske.

Usch, jag har ännu svårare för nya iFokus. Ännu plottrigare, man kan inte hoppa till senast olästa längre, fortfarande inga vettiga funktioner som t.ex. citat. Och jag kan inte läsa forumet med min favoritwebläsare längre. Blir det inte bättre kommer jag nog inte att gå in så ofta i fortsättningen. Ville bara tala om det för dig eftersom vi babblat en del.

hemul
2020-09-10 23:16
#95

Annars är väl en idé att helt enkelt snacka med en keramiker… Fast det lär nog kosta.

Du tänker väl på att du måste beställa såna där gummipackningar till jäsrören också, förresten? Och vilken tur du hade som hittade så bra lock!

  • Redigerat 2020-09-10 23:17 av hemul
Sindri
2020-09-10 23:42
#96

Nä, vaddå gummipackningar? 🤔 Min Kilner har ett lock av plast (silikon?) med ett hål i och där sticker man ner jäsröret. Men tack för input, skall ringa och fråga imorgon om de tror att det funkar.
Tråkigt om du försvinner. 😢
Jag har också svårt för en del i nya iFokus och senast lästa fattar jag inte alls varför det inte finns. Och inte heller upp till Inläggslistan. Det blir himla mycket scrollande, och andra trådar som följer efter, det är som Autoplay på Spotify.
Det är väldigt svårt att komma ner till Alla sajter.

hemul
2020-09-11 05:37
#97

#96: Alltid hatat upplägget här. Kändes som att bli förflyttat till 90-talet från början. Och det blir ju värre i stället för bättre. 90 talet med lite modernt tingel-tangel? Men försvinner helt gör jag inte. Men orkar nog inte gå in så ofta om jag måste byta webläsare och scrolla armen ur led.

Men det är kanske inte klart. Det brukar ju iofs aldrig bli klart här, men lite mera klart kanske det kan bli.

Till saken. Man måste ju ha en gummituta som sitter i hålet i plastlocket och som tätar både mot locket och jäsröret. Det är hål i mitten på gummitutan där man kör ner jäsröret.

Sån här.
https://www.pgw.se/extrapackning-till-jashink.html
Här kan du se den på plats.
https://www.pgw.se/jashink-15-lit.html

Annons:
Sindri
2020-09-11 08:46
#98

Ah, men tack! På Kilner är det löst allt i ett iom att locket är så mjukt. Skall absolut skaffa, då blird et ju lättare att göra hålet i plastlocket när man inte behöver vara så exakt. 👍

Sindri
2020-09-11 09:05
#99

Beställt och klart! Det betyder att jag inte behöver släpa med några av mina fermenteringsburkar till Spanien!!!!

hemul
2020-09-12 03:42
#100

Ja, Kilner har nån slags silikonlock va? Var beställde du?

Man borde också kunna använda såna plastburkar som det förvarats mat i (typ från delikatessen på ICA). Har burkar jag köpt kokosolja i där locket är väldigt tajt. Tyvärr använder jag dem som tvättmedelsbehållare, så de är lite körda. Man jag ska tigga några på ICA. Har inte tänkt på det förut.

  • Redigerat 2020-09-12 04:19 av hemul
Sindri
2020-09-12 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Menar du att fermentera i plastburkarna? Kan man det? Jag kör med glasburkar för senapslocken passar exakt på dem.
Honungsburk med cocktailtomater, och bredvid en liten av kilnerburkarna med lite större tomater. Det gula är ett plastlock till ölburk som passade till att hålla nere tomaterna. Är lite osäker om den är livsmedelssäker????

  • Redigerat 2020-09-12 14:40 av Sindri
hemul
2020-09-16 21:55
#102

Titta, du har redan fått ihop det. Fick du tätt?

Pja, egentligen vill man ju inte använda plast alls. Men jag har gett upp lite. Har t.ex. börjat använda jäshinkar i plast när jag gör vin. Glasdammejeanner tar jättestor plats och är hopplösa att få rena. Dessutom är de tunga och svåra att få grepp på när man ska lyfta dem. Och ganska farliga. Har varit med om att en 60-liters sprack när jag höll den över badkaret och skvimpade runt vatten i den för att skölja rent. Jag fick inte minsta skråma, men det var ren tur. Usch, de stora, tunga skärvorna skulle nog kunna ställa till det rejält.

Plast och syrlig mat tror jag kanske inte är en jättebra kombo, nej. Men som sagt, jag gör vin i plast och det tar längre tid än att syra grönsaker, så ja, jag skulle göra det för småsatser.

Plasten är ju överallt. På insidan av plåtburkar och tetror t.ex. Man kommer inte ifrån den.

  • Redigerat 2020-09-16 21:58 av hemul
hemul
2020-09-16 22:01
#103

Men att använda jäsrör verkar suveränt. Mina krukor är ju fina att titta på och så, men vattenlåsen är jobbiga. Det är ju som en ränna runt locket som man fyller med vatten. Rännan är rätt grund och avdunstningsytan blir stor. Så man måste kolla varje dag och fylla på lite vatten, speciellt på sommarn. Men glömmer så klart ibland och då kan det bli torrt och öppet spjäll, så att säga. Så blir det ju inte med jäsrör.

Sindri
2020-09-16 23:12
#104

Jag har ett antal på jäsning nu, så få se hur det blir. Hittade pyttelite mögel på cocktailtomaterna, men jag hällde ut vätskan, sköljde av dem och la i ny saltlag. Tog bort det gula plastlocket och satte ner en liten glasburk. Sen fick det bli ett annat lock över allting. Bara att hålla tummarna…….

Annons:
hemul
2020-10-02 01:48
#105

Meny på P1 sänder tre avsnitt om fermentering. Hörde en del av avsnitt 2 idag, men stängde av för jag vill lyssna från början. Man kan kanske få lite idéer. Idag gör de chilisås. Det vore ju jättekul att prova!

Första avsnittet här.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1570444

hemul
2020-10-04 05:27
#106

Lite sent påtänkt, men Willys har ekologiska morötter för 10:-/kg den här veckan. Passar fint, äpplena börjar bli mogna. Köpte 9 kg (har fixat dubbelt medlemskap, 5 var max :-p ). Äter en del som de är också.

Jaha. Nu har vi inte smiliesar längre heller. :-(

  • Redigerat 2020-10-04 05:28 av hemul
Sindri
2020-10-04 09:02
#107

Tyvärr för sent för mig med alla slags syrning här, och tomaterna mognar i allt snabbare takt. Vi åker i övermorgon, men jag tar med mig alla tomater jag kan, gjorde så förra hösten och det funkade fint. 👌
Smileysar har du på ditt tangentbord om du har Windows10.
Häll ner den lilla knappen med windows-loggan och tryck på tangenten med punkt. Vips kommer det upp en ruta med en massa olika smileysar.
Du kan tom skriva ett ord, t ex jul så får du upp förslag. 😊

hemul
2020-10-05 07:58
#108

Å fan! Det visste jag inte! Fast jag gillar inte smartphone emoticons. Jag vill att alla ska se just den smilie jag använder och tvärtom. De ser t.ex. jätteolika ut på android och iphone. Kan bli så himla fel.

På ett forum där jag var väldigt aktiv för många år sedan använde jag jätteofta smilien som räcker ut tungan. Han så glad och snäll ut, men lite lagom retsam. Så bytte de smiliesar. Och :-p blev plötsligt en gubbe som såg jätteelak ut och och hi och hej så hade 90% av mina inlägg den fula gubben. Hatar sånt.

Jaha. Ha det så skönt i Spanien. Inte så lite avis, jag. :-(

hemul
2020-10-05 08:44
#109

Just ja, precis när jag beställt MSM från HappyGreen kom mail från Bodystore. De har drive på RawPowder, samma som jag köpt. Har bara 500 g, men det blir ändå billigare än 1-kilos fårn HappyGreen. Gäller "minst till 4/10" står det. Det gäller ivf idag också.

https://www.bodystore.com/msm-100-destillerad-metylsulfonymetan-500-g/A90001-91.html

  • Redigerat 2020-10-05 08:46 av hemul
hemul
2020-10-05 08:46
#110

Vet du nåt trick för att göra ny rad utan en blankrad emellan också? Det gamla Word-tricket funkar inte längre. Suck.

  • Redigerat 2020-10-05 08:47 av hemul
Sindri
2020-10-05 09:26
#111

Ja, två mellanslag och sedan enter. 😊

Annons:
hemul
2020-10-05 15:49
#112

Test
ny rad

hemul
2020-10-05 15:50
#113

Ha! Hur har du kommit på det? Används det i Office nu?

Sindri
2020-10-05 16:06
#114

Nej, det finns en lathund här någonstans.
Jag skrev en artikel om kvass som ligger på Kost och på Matlust så jag var tvungen att lära mig allt ordentligt 😉
https://kost.ifokus.se/discussion/1484299/gor-magen-glad-gor-kvass!

https://support.ifokus.se/discussion/1483967/mall-for-artikelliknande-inlagg-pa-ifokus

hemul
2020-10-06 00:34
#115

Men vad intressant! Kvass har jag inte provat än.

Men jag fattar inte en sak. Varför blir det mjölksyrajäsning? Med den mängden socker (från frukt och honung) tycker jag det borde bli alkoholjäsning. Inte för att jag har nåt emot det senare. 😉

Sindri
2020-10-06 11:33
#116

Jag har inte märkt av någon alkohol, hoppas verkligen det inte blir det.
Men t ex rabarber innehåller ju inte så mycket socker.
Jag tycker i alla fall det blir väldigt läskande och gott. Jag har tagit bara 1 msk honung och det har funkat.

Sindri
2021-12-29 16:31
#117

Extrapris på Kilners stora fermenteringsburk, jag har en sån och den är guld värd.
https://www.hus-modern.se/kilner-fermentationsset

Kilner Fermentationsset - Hus-modern.se
hemul
2021-12-31 02:07
#118

Jäsingen vad sugen jag blev nu då! Men 359:- är rätt mycket ändå. Mina stora krukor har kostat mindre, de flesta. Nu får jag ju bestlutsångest.

Vilken trevlig sajt! De har ju allt möjligt. Måste jag bokmärka.

Du, det här passade bra. Håller just på att diska min samling glasburkar (stambyte, det är byggdamm precis överallt!). Får en känska av att jag har frågat förut, men har i så fall glömt. Vet du eller någon annan var man får tag på gummipackningar till den här typen av konservglas? Metallgrejerna behöver jag inte, tänker inte börja konservera, men jag tycker de är trevliga till sill och andra inläggningar, men oroar mig för att det ska gå bitar ur när det blir glas mot glas och att skärvorna ska hamna i munnen på någon.

IMG_20211231_015535.jpg

Annons:
hemul
2021-12-31 02:10
#119

Ha! Är det sån här man ska ha tro?
https://www.hus-modern.se/sylta/gummipackningar/gummipackning-5467

Fast de de har är för små. Får det till ungefär 93mm innerdiameter på mina burkar. Men visst är det den typen?

Gummipackning för konserveringsglas. Innerdiameter: 54 mm. Ytterdiameter: 67 mm. 5 - pack.
  • Redigerat 2021-12-31 02:14 av hemul
hemul
2021-12-31 06:13
#120

En annan sak som jag funderat på. Har blivit besatt av brysselkål och funderar på om man skulle kunna syra den. Man bankar man de förstör man ju hela grejen med de små huvudena, och bankar men den inte utan häller bara på saltlag blir den väl för hård.

Fast å andra sidan kan man ju köpa hela syrade vitkålshuvuden. Har aldrig gjort det, men antar att man måste strimla dem innan man äter då.

  • Redigerat 2021-12-31 06:13 av hemul
Sindri
2021-12-31 15:08
#121

Konservringar; jag har sett vita såna på ICA, då är de nog i plast eller någon blandning, spelar det någon roll?
(ja, en konstig dag fick jag glasskärvor i munnen TVÅ gånger, från helt olika saker. Hittade en tredje skärva innan den kom i munnen. Det var läskigt)
Brysselkål borde funka om du pickar den? Det gör jag med cocktailtomater som jag syrar hela. Kanhända det tar lite längre tid? Du får känna dig fram.

hemul
2022-01-01 05:37
#122

ICA? Typ Maxi, Kvantum? Nä, spelar ingen roll. Ska ju bara ha dem som dämpning. Konservringar, heter de så? Då kanske jag kan googla bättre.

Ja, men tomater är mjuka. Kål är ju stenhårt. Den vanliga strimlade kålen mjuknar ju inte så mycket under syrningen. Är rädd att brysselkålen ska bli som biljardbollar på tallriken.

hemul
2022-01-01 05:44
#123

Ja, gick mycket bättre att googla konservringar. Här hittade jag fina, men de är tyvärr slut i lager. 94 mm borde vara rätt, jag fick det till 93 med måttband.
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.109.5336/weck-jars-naturgummiring-till-weck-jars-1-st

Men de har de här fula gröna. 10-pack.
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.109.9054/fair-zone-tatningsring-till-konserveringsglas-10-pack

49 spänn i frakt. Hmm. Ska kolla de andra träffarna också, annars kanske det är värt det, om jag inte hittar några på ICA. Besöker mest en Supermarket och de har inte.

Extra originalringar i naturgummi till Weck Jars konserveringsglas. Säljes per styck. Storlek: Inre dia. Yttre dia. Passar till burkar: X-Small 39 mm 52 mm ø40 mm (RR40) Small 54 mm 67 mm ø60 mm (RR60) Medium 74 mm 86 mm ø80 mm (RR80) Large 94 mm 108 m...
Sindri
2022-01-01 10:14
#124

"Min" Ica är en Maxi.
Jag syrar hela gurkor, det funkar. Ett år syrade jag hela små, små äpplen ihop med vitkål, de blev bra. Inte stenhårda. Testa med en liten sats.

hemul
2022-01-02 16:18
#125

Jag har ju inten liten kruka ju! 😄

Jomen de grejerna är inte så hårda. Rå brysselkål är som stenkulor. Men jag kom på vad jag kan göra. Kan ju lägga med några brysselkål nästa gång jag syrar vitkål så ser jag hur de blir.

Det finns ivf gott om recept på nätet, så det borde ju funka. Men de nämner inget om om de mjuknar. Tycker inte vitkål brukar mjukna särkilt mycket alls.

  • Redigerat 2022-01-02 16:23 av hemul
Annons:
hemul
2022-01-02 16:45
#126

Förresten, jag har kommit på hur man kan fixa vattenlås till vanliga glasburkar. Jag försökte ju att göra hål i ett plåtlock och köra i en packning för jäsrör, men det tätade inte iom att påten är så tunn.

Men det finns kraftiga gummikorkar för jäsrör, ungefär som spetskork fast i gummi eller silikon. Tyvärr är de större ganska dyra, men jag har några Quattro Stagioni-burkar som är lite flaskformade, öppningen är bara 4.5 cm fast de rymmer en liter.

Taa-taa! 71 SEK.
https://www.pgw.se/silikonpropp-49-41-m-hal.html

Om de har dem på den lokala butiken ska jag köpa en och testa.

Såna här burkar är det jag har.
https://www.glasoflaskor.se/Flaskor/Glasflaskor/fran-1000ml-och-upp/1000ml-universell-bredhalsad-flaska-4Ever.html

Den där sajten är förresten fantastisk! Det blir så dyr frakt bara…

Livsmedelsgodgänd silikon Tål höga temperaturer 9mm hål
  • Redigerat 2022-01-02 16:49 av hemul
hemul
2022-02-14 08:16
#127

Lidl har svensk eko vitkål för 14:90 måndag-onsdag. Just sayin'.

https://www.lidl.se/c/mandag-onsdag/c2731/w1

Måndag - onsdag från Måndag, 14/2 Lidl Sverige
Sindri
2022-02-14 13:47
#128

WOW! Alla har inte samma, men skall genast kolla min! Tack 👌

hemul
2022-02-15 18:42
#129

Fasiken vad sur jag blev! Gick dit (som i gå, på mina fötter) med shoppingvagn. Inte flera mil, men längre än jag brukar gå. Var väl där vid 9. Det låg sex (6) kålhuvuden där och de var inte jättefräscha. Fick med stort besvär tag på en anställd, tänkte att de kanske inte hunnit fylla på än. Jodå, det var påfyllt. Varför annonserar man ens om ett extrarpis om man inte har mer än så? Har varit med om det förut på Lidl, men då har det gällt grejer. Det är väl en sak om det är en symaskin, kaffebryggare eller nån annan apparat, nåt annat lite dyrare, och de bara har ett begränsat antal, men vitkål? Hallå! Och förresten borde de skriva ut "begränsat antal" för apparaterna också.

Nåja, jag köpte ändå. De var inte ruttna eller så, får väl skala av de yttersta bladen. Fast ett huvud hade faktiskt en stor mögelfläck på sig. Så i morn blir det strimla och banka. Blir min vanliga "pizzasallad" med röd paprika och chili. Allt står i vindstrappen nu. Där är det kallt och bra.

Dessutom fick man en gratispresent. Glass, bullar, kladdkaka och nåt mer sånt fick man välja på. Jag tog kladdkakan. Skulle på middag hos en gammal kompis ikväll och tänkte ta med den. Ska det syndas kan man lika bra göra det fullt ut, liksom. Det är så sällan. Sen ringde hon återbud, hade blivit dålig. Nä, jag åt inte upp hela kakan, men en stor bit åt jag. På nåt sätt är det också Lidls fel! 😋

Har gått med i deras kundklubb. Handlar väl där typ en gång per år, men det kan ha lite bra prylar ibland. Har köpt en del köksgeråd som är väldigt bra. Men får rätt bra kuponger i appen. Inget jag skulle gå dit för speciellt, man om man ändå är där… Den här veckan var det en massa nyttiga grönsaker med 25-35% rabatt. Och så den gratis kladdkakan då. 😂

  • Redigerat 2022-02-15 19:25 av hemul
hemul
2022-02-15 18:45
#130

Vadå inte samma förresten? Är du i Spanien?

Sindri
2022-02-15 19:43
#131

Nej, inte den här årstiden. Vill ha lite vinter i Sverige och åka lite skidor. Januari har dessutom varit jättekall därnere, så då är man glad att vara hemma med centralvärme 😊

Min Lidl hade typ 2-3 ekologiska kålhuvuden och inte superfräscha de heller, men för det priset kan man avvara lite svinn, tänkte jag. Däremot reagerade jag mot att de låg i samma fack som oekologiska huvuden och är man inte uppmärksam kunde man tro att allt var ekologiskt. Sånt tycker jag är dåligt.

  • Redigerat 2022-02-15 19:45 av Sindri
hemul
2022-02-16 08:36
#132

Sånt är jättedåligt! Har gjort bort mig flera gånger när jag ska köpa det billiga köttet på extrapris och istället fått händerna på något betydligt dyrare. Sist var det fryst lammframdel och lammstek som låg hoprört på Willys. Prisskilladen var ganska stor…

Behöver inte vara samma fack med flit alltid. Ofta är det facken bredvid varanda och de är överfulla, grejerna trillar runt och folk lägger fel.

Har bestämt så många gånger att jag alltid ska läsa noga på etiketten men så står man där och är trött och kissnödig och glömmer alla föresatser.

OK, Sindri! Då kör vi då och hoppad att huvudena är användbara! 👍😉

  • Redigerat 2022-02-16 08:37 av hemul
Annons:
Sindri
2022-02-16 10:20
#133

Jag kan tyvärr inte syra min nu eftersom jag inte är hemma så länge så den hinner bli klar. Skall göra ett antal vitkålsgratänger och stoppa några i frysen. Mums!

hemul
2022-02-16 12:37
#134

Jaha! Det har jag aldrig provat. Jag brukar ångkoka och frysa dock. Kan man ha till vad som helst sen. Blir nog lite sånt nu också. Köpte nog över 8 kg. Det var stora huvuden även om de var få!

Sindri
2022-02-16 13:23
#135

Oj, så mycket. Då har du att göra.
Kan man ångkoka i ett vanligt durkslag på kastrull?

hemul
2022-02-16 21:59
#136

Det var faktiskt ännu mer. 10.88 kg enligt kvittot. 😁
Var bara 3 huvuden. Ett vägde 4 kg sånär som på några gram. Fattade ju inte jag när jag köpte dem.

5.4 kg stimlad till surkålen. Men då har jag en stor bunke i kylen som ska förvällas också. Fick inte rum med mer i bunkan jag bankar kålen i.

Min kål var faktiskt fin bara man tog bort de yttersta bladen. Men ganska grov. Det var jättestora huvuden och är ju sent på säsongen.

hemul
2022-09-11 10:41
#137

Lidl har ekologiska morötter för 14:90 nästa vecka. Svenska t.o.m. Jämför Willys normalpris, 24:90.
https://www.lidl.se/p/mandag-sondag/ekologiska-morotter/p67901

Vet inte om jag orkar syra just nu, men ska köpa ivf. Gräddstuvade morötter är inte dumt det heller. Man kan skiva/tärna o förvälla lätt (helst ångkoka) och frysa. Funkar fint.

Ekologiska morötter - 1 kg Ursprung: Sverige Lidl Sverige
  • Redigerat 2022-09-11 10:42 av hemul
Sindri
2022-09-11 19:59
#138

Tack för påminnelsen - dags att syra mer morötter. Det enda syrade som maken gillar. Men man får ju vara glad för det. Och resten får jag ha ifred.😊

hemul
2022-09-11 22:27
#139

För mig skiftar det. När jag började med morötter tyckte jag det var mycket godare än surkål. Nu är surkål godare igen.

Odlar chili för första gången i år. Få se om jag törs göra min "pizzsallad" (vitkål-röd paprika-chili) med egen chili. Men jag är nog för rädd om den.

Annons:
hemul
2022-09-15 20:35
#140

Var slut på morötterna igår. Men trägen som jag är åkte jag dit lite tidigare än idag och nu fanns det. De var jättefina, från Gotland. Blev jätteglad, för jag har upptäckte att Lidl har supergod ekologisk potatis från Gotland (några kronor billigare än Willys t.o.m.) och dessa kom från samma gård. De odlar lök också, så nästa gång ska jag spana efter det
http://www.widegrens.se/

Brukar nästan aldrig handla på Lidl, men en vän till mig har tyvärr drabbats av Alzheimer och hamnat på ett boende alldeles bredvid, så då har det blivit att jag kikat in när jag hälsat på honom. Då upptäcker man grejer. Annars är jag inte så imponerad av deras sortiment, men det gömmer sig små pärlor tydligen. 😊

  • Redigerat 2022-09-15 21:15 av hemul
Sindri
2022-09-15 21:15
#141

I Spanien handlar vi mycket på Lidl, det var så jag upptäckte dem i Sverige. Det började med en god ost. Lidl brukar prioritera mat från Europa och det tycker jag är bra. De ha en del ekologiskt ibland och till bra priser. I Spanien är det där vi köper kött, det är svårt att få tag på ekologiskt sånt , men Lidl har något som heter Bienestar som skall värna om djurens välfärd. Jag har valt att tro på det - det är i alla fall väldigt fint kött.
Jag hittade ekologisk potatis på Willys i våras som var väldigt fin och prisvärd, så det gömmer sig små pärlor i många kedjor. Tyvärr så har efterfrågan på ekologiskt minskat nu när priserna gått upp, så jag är rädd att sortimentet överallt kommer att krympa. 😢

hemul
2022-09-16 23:34
#142

Bienestar? Måste jag kolla efter. Brukar aldrig kolla på köttet där.

Brukar köpa Garant ekopotatis på Willys, men denna är bättre! Du vet hur man tycker att saker inte smakar så mycket längre? Todde det var åldern tills jag köpte Ålandssmör och det både doftade och smakade som det ska. Lite samma med den här på potatisen. Lite synd att man lowcarbar, för jag kunde lätt äta bara den och smör.😄

Sindri
2022-09-17 10:04
#143

Det är i Spanien det finns. I Sverige heter det lite andra saker, påstås vara djurvänligt, någon gång har jag sett "ekologiskt". De köper mestadels in nationellt kött från respektive länder.

hemul
2022-09-17 15:48
#144

Jaha! Vad synd. Är inte imponerad av det jag sett av köttet här. Dyrt och tråkiga styckdetaljer. Så är jag lite skrämd också, för första gången jag besökte Lidl köpte jag sidfläsk i bit. Det hade helt klart passerat bäst före! Fy så det luktade. Var väl en engångshändelse kanske, men det sitter liksom i.

Idag fyndade jag däremot oxsvans till halvar priset (kort datum) på ICA. Det är mums! 🤤

Sindri
2022-09-17 16:20
#145

Oh ja. Och oxkind skall vi inte tala om. Gjorde en gryta för ett tag sedan - den absolut godaste jag gjort. Köttet var så himla mört. Hoppas det kommer mer sånt i butikerna.
Du har ingen REKO-marknad i närheten? Där finns ofta köttbönder och man kan fråga om ovanliga styckdetaljer.

hemul
2022-09-17 22:44
#146

Oxkind har jag inte provat än. Tyvärr hade de bara ett pkt svans, 1 kg lite drygt. Blir ju inte så mkt kvar när benen är borta. Jag håller på att dö, var ju tvungen att laga till den direkt. Kokade 4 timmar, pillade av köttet och nu kommer buljongkoket att pågå tills i morgon kväll. Hur ska jag stå åt? Är vrålhungrig fast jag ätit, bara för att jag känner den där goda doften hela tiden.

Inte blir det bättre av att jag kokade lammhals med påföljande buljongkok dagarna innan. Lammhals måste du testa om du inte redan gjort det. Hittat på en invandrarbutik, färskt, irländskt. Måste väl motsvara karrén. Blir jättemört, inte så där trådigt som lamm gärna blir.

Tror inte vi har nån REKO. Ska kolla. Skulle inte ha råd med priserna ivf. Apropå kostnader, långkok är verkligen inte ekonomiskt just nu!

Annons:
Sindri
2022-09-17 23:24
#147

Ja, lammhals hade jag glömt bort, köpte på en REKO-marknad, det måste jag få tag på igen. Det var superfint.
Kollat på en Wonderbag? Har för mig att de var rätt dyra, men det måste ju löna sig nu.
Man kan fixa en själv med en massa isolering, gamla yllefiltar och täcken kanske?

hemul
2022-09-18 01:12
#148

Man kör ju ivf på lägsta värme, så det borde inte dra så jäkla mycket. Undrar om det är linjära forhållanden, drar ettan 1/6 del så mycket ström som sexan (om plattan är graderad 1-6) tro?

Har hållt på o torkat chili i omgångar. Torkapparaten är på 700W. Max temp är 60 ° och jag kör på 40 °. Det är nog värre! 🥶

Wonderbag? Är det där där vadderade temössorna som man varmhåller i? Hade glömt bort dem! Var väldigt inne på att försöka göra en egen när man först hörde om dem. Allra enklast och billigast, men också mest skrymmande och fulast, måste ju vara frigolit! 😄

Lärde mig i en fiskkokbok att koka fisk i "kallt vatten". Man kokar upp vattnet, tar kastrullen av platten och ställer den på nåt isolerande underlag, ploppar i fisken o virar om en handduk. Blir jättebra och saftigt och man slipper dessutom en svårdiskad katrull. För typ ett halvt paket vitfisk till bara lilla mig behöver man ingen handduk ens. Brukar ställa tillbaks kastrullen på den avslagna plattan bara.

Har även (av misstag) kokat potatis så. Vrålkokade så jag slog av plattan så det skulle få lugna sig. Sen glömde jag slå på den igen. Det gjorde ingenting alls.

Kanske ska börja göra sådär för "kortkok". Steka är ju värre.

Stackars människor som bor i hus med direktverkande el! Bodde jag så skulle jag nog flytta in sängen i köket under vintern och bo där!

hemul
2022-09-18 01:28
#149

https://www.youtube.com/watch?v=o_iM0MUlPM4 😃

Gör jag en så blir det nog en förenklad modell. Till typ en mindre kastrull och om det inte är långkok borde man ju faktiskt kunna använda en temössa och ställa alltihop på ett korkunderlägg eller liknande.

Heyy everyone! So for my mothers birthday i decided to make a wonderbag!i Hope you all have a fantastic day!Measurements:- circle with a 51cm radius- a stap ...
hemul
2022-09-26 07:33
#150

Lidl har svenska ekomorötter igen, 14:90/kg.
https://www.lidl.se/p/mandag-sondag/ekologiska-morotter/p67901

Ekologiska morötter - 1 kg Ursprung: Sverige Lidl Sverige
hemul
2022-10-03 14:38
#151

Nu har Willys samma erbjudande, 14:90. 😄

hemul
2022-10-12 22:50
#152

12:90 på ICA. Nu är det priskrig! 😛

Sindri
2023-02-27 12:17
#153

Gjorde en stor sats surkål för tre veckor sedan. Jag brukar alltid köra fyra veckor i rumstemperatur, men kunde inte hålla mig och provade imorse.
Den var sagolikt god och krispig. Kan jag fördela i burkar och ställa in i kyl redan nu eller bör jag vänta en vecka till? Den fortsätter ju att syra även i kylen, fast det går långsammare.
Min förra (som var 1,5 år gammal) tog precis slut.

Annons:
hemul
2023-02-27 19:28
#154

Jag brukar köra 4-5 veckor. Om jag var du skulle jag ta av en del som du kan äta av närmsta tiden och låta resten stå.

Jag behöver också göra nytt, men det är ju svindyrt nu. Lidl hade extrapris på morötter förra veckan och Willys denna, men jag vill ha vitkål och paprika!

Röd paprika kostar 89,90 på Willys och är inte ens eko!

  • Redigerat 2023-02-27 19:31 av hemul
hemul
2023-03-07 11:08
#155

Här ska du få ett tips om ett billigt litet redskap att strimla kål med. Fast du kanske redan känner till det? Var en snubbe som stod och demonstrerade det på en marknad, på just vitkål, och stimlorna stod som ett moln ikring honom. 😄

Jag tycker mandoliner är så otäcka, Gör (nästan) alltid illa mig. Har rivtillsats till Assistenten, men den är bökig att ta fram och mkt att diska och göra rent om man inte har jättemycket.

Den kan även användas t.ex. till att skiva morötter på längden, som tagliatelle typ. Mkt gott att steka såna så de blir lite knapriga. Den ändra änden är mer som en julienneskärare.

IMG_20230307_100726.jpg

  • Redigerat 2023-03-07 11:10 av hemul
Sindri
2023-03-07 11:43
#156

#155: Tack, den där har jag inte sett, men liknande som man använder som potatisskalare i andra länder.
Kanske osthyveln kunde funka?
Fast jag gillar lite större bitar. Lät surkålen vara och ställde in den i kylen efter 4 veckor. Den största burken står i skafferiet eftersom en av glashyllorna i kylen exploderade när jag gjorde ren den. Hela diskmaskinen full med splitter. 👿
Nu kommer en ny hylla snart och det är som tur är rätt kallt i skafferiet.

hemul
2023-03-07 13:42
#157

Jo, osthyvel går också. Tror lite av grejen är att den här är jäkligt vass. Man kan köra på i en rasande fart.

Tror inte de heter nåt speciellt. Stod nåt på tyska på kartongen om jag minns rätt. Men inget namn, mer nåt i stil med "skal- och stimmelmojäng". 😃

Få se hur det här blir nu då. Har aldrig gjort på rödkål förut. Och ingen smaksättning. Allt är ju svindyrt nu.

Vad taskigt med glashyllan! Jag gillar faktiskt gallerhyllor bättre, men man har ju inget val.

  • Redigerat 2023-03-07 14:42 av hemul
Sindri
2023-03-07 15:09
#158

Nej, jag tyckte gallerhyllor var jobbiga, vissa saker kunde inte stå ordentligt. Men kanske borde man hitta en säkrare material än glas. Det är ju bra att det är genomskinligt så man ser vad som står på hyllan under.

Jag testade en pepparsort i en liten vitkålsburk och nåt annat som jag inte kommer ihåg i en annan. Kanske enbär. Imorgon skall jag smaka. 😋

Sindri
2023-04-02 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159

Och vad hittar man i sitt semesterboende? 😁 Hade för mig att jag sett något liknande någonstans här.(Förra ägarna lämnade efter sig ALLT)
Den gröna är supervass och får nog följa med hem, den lilla är ok, men den stora vita går i soporna.

hemul
2023-04-02 23:01
#160

Ja, skulle tro att ena sidan på min är rätt lik såna där potatisskalare.

Passa dig om du skalar typ potatis med den dock. Jag klarar det inte alls utan hyvlar skinnet av knogarna. De lurar en liksom att jobba för fort och så går det som det går.

  • Redigerat 2023-04-02 23:03 av hemul
Annons:
Sindri
2023-04-02 23:43
#161

#160: Nä, potatis skalar jag med min Jonas. Oöverträffad! 😊

hemul
2023-04-03 12:12
#162

Åh, sån där som rör sig? Såna klarar jag inte alls. Är väl ovanan.

Men jag har unnat mig en vanlig från Victorinox. Skär som i smör och tunnt, tunnt. Enda dåliga är att den är ensidig.

Det är märkligt. Förut fanns riktigt bra skalare på varje liten matbutik, snygga också, med träskaft. Samma med stekspadar. Vill inte ha plast och inte de där stela, kraftiga i rostfritt heller. De kan väl passa för grillen. Jag vill ha riktiga stekspadar i fjäderstål! Det finns ju, men på specialbutiker och inte nödvändigvis i stan där man bor. Billigt blev dyrt.

  • Redigerat 2023-04-03 12:12 av hemul
Sindri
2023-04-03 16:57
#163

Men på second hand kan man hitta det mesta om man har tur. Bättre kvalitet för mindre pengar! 😊

hemul
2023-05-26 03:42
#164

Sindri, har du provat att blanda tomat och vitkål?

Behöver göra en ny omgång av min favoritsurkål som jag kallar pizzasallad. Vitkål, röd paprika och chili. Det är inte bara gott, det ser väldigt trevligt ut också med det röda. Men aldrig i livet att jag köper paprika till de priser som är nu.

Tror tomat skulle bli gott också och lika färgrikt. Men, om man skär tomaterna i bitar, blir de alldeles mushy och upplösta då, det är frågan? Apelsinbitar löser ju inte upp sig, det vet jag, men där är ju saften mer inkapslad även om man skär klyftorna i skivor som jag brukar.

Sindri
2023-05-26 09:24
#165

Mnjaaaa, jag skulle nog inte testa med delade tomater. Jag har syrat både röda och gröna cocktailtomater hela och det blev bra.
Du kan ju prova lite större tomater också, men dela dem inte.
Prova också lite roliga pepparsorter i hela korn i burkarna. Jag gjorde det i våras och det blev sagolikt gott.

hemul
2023-05-26 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

Jag tror jag provar med en liten sats ivf. Låg o tänkte på det innan jag somnade igår. Om små apelsinbitar inte blir mosiga borde inte det fasta på tomater bli det heller. Inkråmet sprider sig säkert.

Och chili! Min egen i år. Odlade förra sommar och lyckades övervintra så har redan skördat ett tag. Kommer att få ge bort massor. Har hälften kvar från förra året trots att de kom igång mycket senare då och jag använt nästan dagligen.

Det med peppar ska jag absolut prova! Har jag inte tänkt på. Smaken fördelar sig ju, så kornen borde inte bli starka. Hade en burk grönpeppar (torkad) jag aldrig använder. Kunde kanske bli gott.

  • Redigerat 2023-05-26 15:55 av hemul
hemul
2023-05-26 21:22
#167

Nu kunde jag inte ladda upp bild med ikonen på menyn igen! Vad är det för fel på mina bilder? 😭

  • Redigerat 2023-05-26 21:22 av hemul
Annons:
Sindri
2023-05-26 22:11
#168

Du får rapportera hur det blir, lycka till.
Önskar jag gillade chili lite mer, de är tydligen lättodlade.

hemul
2023-05-27 15:05
#169

Ja, otroligt lättodlade. Har inte försökt förut p.g.a. att alla säger att de får löss. Förra året (första odlingsåret) såg jag att ett (1) blad hade fullt med små gröna varelser på undersidan. Jag klippte bort bladet och försökte duscha plantan, vilket inte kan ha varit effektivt då den var stor och skranglig. Men jag såg inga fler löss!

Jag hade 3 sorter. En var så menlös och gav så lite frukt samt var stor och skräpig, så skippade den i år. Den röda är en rolig sort med ospecifikt namn, men ett är Siberian House Pepper. De odlade den inomhus i fönsterbrädan och den är inte ljusberoende. Den är liten och prydlig, grenar sig och stammarna blir lätt vadartade. Snygg som krukväxt alltså. Den var lika fin hela vinterna och satte frukt också. Men från advent t.o.m. januari var de få och svaga i smaken.

Jag chansade och klippte ner den gula jättehårt och lät den bara stå kvar i fönstret. Den överlevde och fick inte löss, som de garanterat ska få om man övervintar. Så den kom igån väldigt tidigt i år. Växte sig fullstor på nolltid och bröjade spruta ut frukter.

Har inte varit nån chilifantast heller. Mest för att jag tycker det är så svårdoserat. Men nu har jag ju lärt mig mina sorter och använder pulvret jag gjort nästan dagligen istället för peppar.

Kul att ha nåt användbart i fönstren. Jag sparade frön och satt i år. Gav bort det mesta, men har spartat flera Siberian, just för att de är snygga året runt. Alla frukterna kan jag aldrig göra av med, men de är uppskattade presenter så…

hemul
2023-05-27 15:09
#170

Här är Siberian. Eller Putinpeppar som jag döpt om den till.😁

Som du ser är den inte alls så där yvig och vek och skranglig som chili brukar vara.

sib.jpg

hemul
2023-05-27 16:13
#171

![Uploading_49fd4ad9-7071-4ea4-824f-5b53c7579442]()

hemul
2023-05-27 16:14
#172

Pulvret.

pow.jpg

Sindri
2023-05-27 17:31
#173

Oj, så avancerat. Fina färger.

hemul
2023-05-27 23:11
#174

Vadå? Pulvret? Inte alls avancerat. Jag följer ett tips jag läste på nätet. Delar dem på längden några gånger och torkar strimlorna. Sen när man har mycket häller man ner det i en fryspåse och kramar påsen med händerna - flakes! Slipper man riskera att få i ögonen som man gör om man använder mortel.

För att få pulver kör man flakes eller de torkade strimlorna i en mixer bara. Gamla trotjänaren Magic Bullet passar fint.

Ska torka halvor i år också för att ha till syrning. Det är ju fint om man ser vad som är i då.

  • Redigerat 2023-05-27 23:52 av hemul
Annons:
Sindri
2023-05-28 08:01
#175

Häftigt! Jag fick 2 chiliplantor jag tänkte strunta i men jag tar nog och planterar om dem….😀

  • Redigerat 2023-05-28 08:02 av Sindri
hemul
2023-05-28 17:33
#176

👍
Man vänjer sig. Man behöver inte laga speciell mat heller. Jag tar glatt lite hot lemon istället för peppar till fläskkarrén. Tycker det blir jättegott. Och till lever är Putin super.

Den gula (hot lemon) är väldigt god. Den röda (Putin) är mer bara stark, pepprig, inte så myckte smak. Men tycker den är så rolig för att den är snygg och kämpar på året runt. Får massor med frukt också, röda o fina. Så jag satte frön jag sparat och har 4 till på gång. Ska testa om de kanske t.o.m. kan stå ini rummet på sommarn. Men de är små än.

Skulle ha 3 nya sorter i år, men lyckades ha ihjäl två. Så en ny blev det. Suraj nånting, som är vanlig i indisk matlagning, ska inte vara så stark. Den blommar och blommar, men några fruktar har jag inte sett till än.

Svårt när man bor i lägenhet. Blir rätt riskigt i fönstren med de där skrangliga. Hot lemon vill jag fortsätta med för att den är så god, men f.ö. tänkte jag specialicera mig på små och låga. De jag hade ihjäl skulle också vara små.

Förresten, det går bra att frysa frukterna som de är också. Vet flera som gör så och har t.o.m. fått frysta i present. De river dem frysta rakt ner i maten. Så kan man bara lägga tillbaks det som blir över.

  • Redigerat 2023-05-28 17:35 av hemul
Sindri
2023-05-28 22:54
#177

Jag har ingen aning om vad det är för sorter jag fick, får fråga så jag inte skördar med fel färg.😄

hemul
2023-05-28 22:58
#178

Vadå fel färg?

Det finns så många sorter så man blir helt konfys! Man får vara glad om de har engelska namn. Suraj Mukhi heter den nya jag har på gång och en av dem jag tog kål på heter Chilhuacle. Få lov att skriva upp det.

hemul
2023-05-28 23:00
#179

Nu fattar jag! Innan de är mogna, menar du? De flesta verkar bli röda till sist, även om de kallas nån annan färg. Då går de från grön till annan färg till röd. Men Hot Lemon är gul den!

Sindri
2023-05-29 11:23
#180

Och jag har sett lila, nästan svarta.

hemul
2023-05-29 16:03
#181

Auberginefärg? Jo, det finns andra färger, men det flesta blir nog tråkigt röda.

Den jag skippade, som var så tråkig, blev svart. Black Jalapeño. Den skulle vara mild, men det var som paprika. Först när jag tog 7-8 stycken till en portion kunde jag känna LITE stick i halsen. Och eftersom den gav så lite frukt var det ingen idé att hålla på med den. Kan man odla ute blir det ju annrolunda, för den var rätt god iom att man kände mycket av smaken iom att hettan inte slog ihjäl den. Men inget för fönsterbrädan.

Annons:
hemul
2023-12-22 09:26
#182

Hittat källa till annorlunda fermenteringskärl.

https://www.temu.com/search_result.html?search_key=fermentering

Shop Fermentering at Temu. Make Temu your one-stop destination for the latest fashion products. Quick & secure online checkout.
Sindri
2023-12-22 12:44
#183

Är inte Temu ett sånt där dropshippingföretag som det varnas för?
Jag är så nöjd med mina Kilner och Lékue.
Och mina hemgjorda funkar också jättebra.

  • Redigerat 2023-12-22 12:45 av Sindri
Pyttelite
2023-12-22 13:20
#184

#183: Det är främst att man misstänker att det finns tvångsarbetets bakom - Temu är ett kinesiskt företag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


hemul
2023-12-22 17:23
#185

#183: Nej, det tror jag inte.

#184: Jag vet. Men det är ju en marknadsplats, tusentals säljare. Temu själva säljer nog ingenting mer än annonsplats och distribution. Mycket är märkelöst men jag har även sett varor av märken som säljs här i Sverige - och är billiga här med.

Den där problematiken finns nog så fort man köper något som är billigt och gjort i t.ex. Asien. Liknande problematik finns ju, eller har funnits, runt t.ex. IKEA och H&M. Tycker inte det blir värre för att pengarna stannar i ursprungslandet, snarare tvärtom.

Har ivf gjort en provbeställning, inte av jäskärl dock. Men kan vara intresserad av nåt mindre. Har 4 krukor och det räcker. Men nån literbytta kunde vara najs. Ur kundperspektiv verkar allt väloljat ivf. Ordentliga uppdateringar och spårning hela vägen.

Handlade en del från AliExpress innan eländet med moms från första kronan drevs igenom som undantag från EUs regler. Där kändes det mycket mer osäkert och tog en evig tid att få grejerna, 5 veckor var nog ett minimum, ingen spårning. Å andra sidan hade de också märkesgrejer, oftast Asiatiska märken då, men välkända och med hög kvalité. Tordes aldrig köpa nåt dyrare iom att det inte kändes säkert. Temu verkar bara ha riktigt billiga prylar.

  • Redigerat 2023-12-22 17:31 av hemul
Pyttelite
2023-12-22 17:44
#186

#185: Hur funkar det med till läggs det på eller är allt inkluderat?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


hemul
2023-12-22 19:23
#187

All inclusive, baby! Momsen är redan inräknad.

Jag trodde när man började se reklamen för en tid sen att det var en sån där sajt som försökte lura en att den är svensk och sen åker man på alla skatter och avgifter, men hade fel.

Har ju inte fått mina grejer än, men har googlad frenetiskt och Temu diskuteras både här och där och det blir ingen ytterligare kostnader. En kompis har beställt därifrån också utan problem.

Pyttelite
2023-12-22 19:25
#188

#187: Ser fram emot rapporter om leveransen även om det är OT.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
hemul
2023-12-23 06:04
#189

På vilket sätt är det OT? Inte första gången vi pratar om hur man får tag i fermenteringskärl i den här tråden.

Pyttelite
2023-12-23 09:33
#190

#189: Du missförstod - det var min fråga om dina leveranser och det Kinesiska bolaget som kanske var OT inte diskussionen om olika kärl.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


hemul
2023-12-23 11:12
#191

Men jag la ju in ett tips om att man kan köpa fermenteringskärl på Temu. Det är ju därför vi pratar om det. Klart Sindri undrar om och hur det funkar.

Pyttelite
2023-12-23 11:16
#192

#191: Det var inte era eller ditt inlägg jag tyckte var OT utan mitt - det var ett sätt att säga att jag kanske gick utanför ramarna.

Ingen skugga på era inlägg eller ämne. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2023-12-23 11:23 av Pyttelite
hemul
2023-12-23 12:49
#193

OK. Jag läste nog slarvigt. Men jag tycker inte ditt inlägg var OT alls det heller! 😄

Det har funkat fint för alla jag hört som beställt. Dessutom, om det kommer efter ett visst datum, 2:a och 3:e januari i mitt fall, får man 50 kr att handla för. Får gärna komma 3:e och 4:e för mig! 😂

  • Redigerat 2023-12-23 13:24 av hemul
hemul
2023-12-25 14:01
#194

Hjälp! Siiindrii! 😱

Trodde jag lärt mig skilja på mögel och döda jästcellel. Mögel bildar upphöjda öar. Jästen ligger som en tunn dammhinna på ytan och är ljust beige. Ser ut som ytan var pudrad med frömjöl ungefär.

Men vad fasiken är det här? Det är vitt och ser ut som en stel hinna som krackerlerat. 😨

Nu ska jag gå och öppna andra krukan. Satt två med samma innehåll.

PC250004_DxO-E.jpg

  • Redigerat 2023-12-25 14:02 av hemul
hemul
2023-12-25 16:41
#195

Färgerna är fel på bilden. Tagen under fläktlampan. Äcklet är mer vitt. Som mjölk ungefär.

Annons:
hemul
2023-12-25 17:23
#196

3 1½-liters IKEA-burkar blev det. Eller de är nog bara 1.4 liter. Får se om det fortsätter växa i kylen.

De där mindre vita öarna såg ut som om något växt, som en bakterieodling på en agarplatta, kan se ut, med liksom radier ut från mitten. Som ekrarna i ett cykelhjul fast tätare. Men det är kanske inte orimligt, det ÄR ju en bakterie vi leker med. Men den borde inte vilja växa på ytan, den är ju anaerob.

Suck. Tror inte det är mögel ivf. Det ser inte ut så. Möjligtvis en bakterie. Ond eller god, det är frågan. Tänker inte smaka på ett tag, kan inte riskera att få diarré just nu ifall det är nåt dåligt.

  • Redigerat 2023-12-25 17:24 av hemul
Sindri
2023-12-25 17:34
#197

Har inte sett just det. Tror jag? Ser mer ut som fett som flyter upp när buljonger kallnar.
Kan du fiska upp en bit och lukta på den?

hemul
2023-12-25 20:16
#198

Ja, precis!

Jag gjorde det. Varken lutade eller smakade nåt. Annat än surkål då.

Sindri
2023-12-25 20:59
#199

Om du tar en liten, liten smakbit kan det väl inte vara farligt?

hemul
2023-12-25 21:10
#200

Beror ju på vad det är. Men som sagt, jag får inte bli sjuk just nu har grejer att göra som det blir väldigt jobbigt o jag missar, så det får stå i kylen så länge så får jag se hur det utvecklas. Har kvar så där 3/4 liter av den gamla och den ska ivf ätas upp först.

En enda gång har jag blivit dålig av syrat. Då skulle jag förnya mig och blandade alla möjliga grönsaker, bl.a. djupfrysta gröna bönor. Fattade inte först, men flera dagar på raken fick jag vattendiarré nån timme efter niddan. Bara en gång och jag mådde inte dåligt alls. Till slut insåg jag ju att jag ätit av den där syrning de dagarna.

  • Redigerat 2023-12-25 21:13 av hemul
hemul
2024-01-05 17:07
#201

OK, jag har fått grejerna från Temu. De klarade leveransdatum trots helgerna. Tyvärr. Man får nämligen 50 SEK till godo om de inte gör det. 😋
Det ena paketet kom före jul och det andra för några dagar sen, men har inte orkat hämta förrän nu. Schenker, tyvärr. De skickar ALDRIG till närmaste utlämningställe.

Köksprylarna jag köpte först. Två rostfria trattar. En vanlig med praktisk silinsats och en bredkäftad. Trattarna var hur fina som helst. Den lilla tratten till vänster fyndade jag på Lidl i höstas för runt 75 vilket jag tyckte var jättebilligt och den är mycket mindre, med bara för jämförelse.

Silikonkorkar för öl- och vinflaskor. Såna korkar har de på systemet också. Till ett heeelt annat pris. Jag har deras ölkorkar, de är jättebra. Äggringarna var mest en kul grej. Har haft såna i rostfritt och det var inget bra alls. Ägget fastnar på dem och det blir ett jäkla diskande. Ska testa dem ikväll.

Det prylarna gick på 125:60.

Skorna kom jag på när det var för sent att få dem i samma paket. Det fanns en storlekstabell, man mätte längden på foten, och det stämde. Kommer antagligen inte att använda dem ändå. Mina fötter är bortskämda av barfotaskor som är väldigt breda över framfoten och allt annat känns som skruvstäd. Men de blir bra för att springa ut med soporna och sånt, enkla att ta på. De gick på 153:35.

Nu ska jag kolla igenom det rostfria sortimentet noga. Har köpt rostfritt från Kina förr, AliExpress innan de strikta momskravet infördes och var nöjd då med.

temu.jpg

  • Redigerat 2024-01-05 17:17 av hemul
Sindri
2024-01-05 17:51
#202

Bara att gratulera. Jag har inte läst så positiva saker om Temu. De snor bilder från andra sajter och det man får är något helt annat. Men du hade tydligen tur. Tratten sil låter väldigt intressant, jag använder tratt och sil samtidigt och det är lite vingligt.

Annons:
hemul
2024-01-05 18:04
#203

Ja, precis, jättesmart. Du ser den lilla grejen framför tratten? Den har två spröt, som såna där jungfruben man hade att försluta provpåsar med förr. Man klämmer ihop dem och för ner dem i pipen och trycker ner silen och så sitter den där.

Konstigt, jag har bara läst positivt. En kompis till mig har beställt flera gånger och varit nöjd också. Bara det att hon inte tipsade mig. Det var när jag tipsade henne som hon berättade. Allting med spårning och meddelanden funkade utan anmärkning också.

  • Redigerat 2024-01-05 18:08 av hemul
hemul
2024-01-05 18:14
#204

Beskrivningarna kan lämna en del i övrigt att önska dock. Vad sägs om en förtjockad handduksplatta i rostfritt stål? 😂

Ser annars inte så dum ut.

Hitta fantastiska erbjudanden på 1 St Förtjockad Handduksplatta I Rostfritt Stål Tiramisutallrik Gazpachotallrik Fyrkantig Tallrik Risplatta Färsklåda Grönsaksbricka på Temu. Gratis frakt och gratis returer. Handla på Temu för att börja spara.
Sindri
2024-01-05 20:01
#205

😁 Sånt där får mig att omedelbart stänga sidor!

hemul
2024-01-11 22:00
#206

Nu har jag provat tratten med sil. Suveränt bra. Räddade en massa skinkfett genom att rena det. Höll på med sånt där förr, men då med rått späck eller talg. Då slog det genom ett melitta för att få bort grums. Det här var så mycket smidigare. Var orolig att den lilla silen inte skulle hålla tätt, att det skulle rinna på sidan, men det gjorde det inte. Inget skräp alls slank förbi.

Ska köpa en större också om jag hittar.

Sindri
2024-01-11 22:36
#207

Det låter bra.

hemul
2024-02-15 20:17
#208

Nu har jag äntligen provätit för ett par timmar sedan och hittills inget blixtbesök på toa. Det var nog bara jäst. Hade inte bildats nån ny växt på ytan, vilket det borde ha gjort om det varit mögel. Gott var det också. Ovanligt syrligt och kålen mjukare. Fast ganska starkt, men inte för starkt för mig. Första gången jag använde egen chili, så svårt att veta hur mycket jag skulle ta.

Upp till toppen
Annons: