Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Är surkålen förstörd? - Del 3 om att syra

2020-02-02 22:31 #0 av: Sindri

Nu blir det ny tråd. Del 2 ligger här
https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/58053b75ce12c450e0014ab6-ar-surkalen-forstord-del-2-om-att-syra

Anmäl
2020-02-03 12:43 #1 av: Sindri

Idag var det dags att fördela surkålen från min Kilnerburk. 
Undrar lite saker;
I stora burken var det vätska över kålen, men nu fördelat på 5 andra burkar så finns det ingen vätska som når över kålen. Skall jag fylla på med saltvatten, eller är det bara under fermentering som det skall vara så?
Behöver det vara luft i burken eller är det bättre att fylla ända upp med surkålen?

Förr har det varit mer vätska så det har blivit överst i varje burk.

Den smakar himmelskt - vilken superbra investering! 🙂

Anmäl
2020-02-04 00:32 #2 av: hemul

Jag skulle fördela vätskan så det är tillräckligt i fyra burkar och så får det bli som det blir i den femte, som du då äter först. Täcka behöver det nog inte göra, men det är nog bra om det är rätt mycket vätska om det ska förvaras länge.

Konstigt dock, täcker det i jäsburken så borde det ju täcka i förvaringsburkarna. Jag brukar alltid få vätska över. Tryckte du ner kålen ordentligt så den packade sig i burkarna?

Anmäl
2020-02-04 00:52 #3 av: Sindri

Jo, det blev fyra stora syltburkar och den är tätt packad, men det är skillnad på en burk och fyra. I jäsburken låg ju stenarna ovanpå också och tryckte ner. Men det är verkligen stenhårt packat i de nya burkarna. När jag tagit ur all kål ur jäsburken var det inte många centiliter vätska kvar. I den gamla jäsburken med vid öppning fick jag fylla på mycket extra vätska till jäsningen. 

Jag gjorde för säkerhets skull lite extra saltvatten att fylla på, men så fick jag ett infall och använde det till rödbetor istället. 😁

Jag har alltid kokt vattnet innan, men Johan Björkman skriver i Det Nordiska Skafferiet bara "vatten och salt"? Hur gör du?

Och apropå den gamla jäsburken så lyckades maken öppna den och näää....det var inte gott. Mjukt och slemmigt, så det grävs ner i landen imorgon.

Anmäl
2020-02-04 06:09 #4 av: hemul

Jag kokar. Dels löser sig ju saltet lättare (har bara grovt salt hemma) och sen blir man ju av med kloren.

Har inte alltid fullt med spad i burkarna, men att nästan inte ha nåt alls som det låter som i ditt fall känns lite risky om det ska sparas ett tag.

Anmäl
2020-02-04 09:25 #5 av: Sindri

Ja, jag kokar nog lite nytt idag. Tack för input!

Anmäl
2020-02-05 11:07 #6 av: Sindri

När jag tryckte ner kålen i burkarna kom det upp en hel del vätska, men jag fyllde på med lite saltvatten i alla fall.

Det blir spännande med rödbetorna, de skall vara klara på två veckor.

Anmäl
2020-02-05 17:58 #7 av: hemul

Men du sa ju att du hade pressat! Gapskrattar

Hur har du förberett rödbetorna? Skivor, bitar, rivit? Jag har försökt två gånger men gett upp. Det blir bara slajm. Ska vara ätbart ändå säger experterna, men det ser så äckligt ut så jag provade inte ens.

Anmäl
2020-02-05 19:05 #8 av: Sindri

Jo, det gjorde jag, men efter en dag i kylskåpet så gick det att pressa ut lite mer vätska ändå.

Anmäl
2020-02-05 22:26 #9 av: hemul

Hur preppade du betorna då? Om du lyckas blir jag antagligen galen! Spelar pajas

Anmäl
2020-02-05 22:59 #10 av: Sindri

Skar i bitar, la i burk och så vatten på. Kanske man skulle haft gröna blad...med tanniner för att behålla krispigheten, som med morötterna? Tja, få se hur det blir.

Anmäl
2020-02-05 23:52 #11 av: hemul

Det kommer att bli slajm! Lipar

Anmäl
2020-02-10 23:11 #12 av: Sindri

Optimist där! 😁

Anmäl
2020-02-11 04:02 #13 av: hemul

Det är förväntat att rödbetor blir slajm. Men du kanske pallar att äta det ändå.Skämtar

https://www.wildfermentationforum.com/viewtopic.php?t=129

Anmäl
2020-02-11 09:10 #14 av: Sindri

Nu är betorna en vecka och fortfarande fasta och fina, var tvungen att kolla 👍

Anmäl
2020-02-11 21:57 #15 av: hemul

Det är spadet som blir tjockt och slajmigt.

Anmäl
2020-02-12 09:24 #16 av: Sindri

Inte än  Skrattar

Anmäl
2020-02-13 11:20 #17 av: hemul

Det kommer! Gapskrattar

Anmäl
2020-02-16 10:43 #18 av: Sindri

12 dagar - inget slajm ännu! 😀

Anmäl
2020-02-16 12:33 #19 av: hemul

Klarar du dig är det nog för att du brukar jäsa så kort. Fast då bildas kanske slajmet i kylen sen.Skrattar

Anmäl
2020-02-16 13:05 #20 av: Sindri

Har aldrig testat rödbetor förut, men i receptet stod det 2 veckor, surkål gör jag  i 4 veckor, morötter blir bra på 1 vecka.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.