Mat - Recept att laga hemma

Är surkålen förstörd? - Del 3 om att syra

2020-02-02 22:31 #0 av: Sindri

Nu blir det ny tråd. Del 2 ligger här
https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/58053b75ce12c450e0014ab6-ar-surkalen-forstord-del-2-om-att-syra

Anmäl
2020-02-03 12:43 #1 av: Sindri

Idag var det dags att fördela surkålen från min Kilnerburk. 
Undrar lite saker;
I stora burken var det vätska över kålen, men nu fördelat på 5 andra burkar så finns det ingen vätska som når över kålen. Skall jag fylla på med saltvatten, eller är det bara under fermentering som det skall vara så?
Behöver det vara luft i burken eller är det bättre att fylla ända upp med surkålen?

Förr har det varit mer vätska så det har blivit överst i varje burk.

Den smakar himmelskt - vilken superbra investering! 🙂

Anmäl
2020-02-04 00:32 #2 av: hemul

Jag skulle fördela vätskan så det är tillräckligt i fyra burkar och så får det bli som det blir i den femte, som du då äter först. Täcka behöver det nog inte göra, men det är nog bra om det är rätt mycket vätska om det ska förvaras länge.

Konstigt dock, täcker det i jäsburken så borde det ju täcka i förvaringsburkarna. Jag brukar alltid få vätska över. Tryckte du ner kålen ordentligt så den packade sig i burkarna?

Anmäl
2020-02-04 00:52 #3 av: Sindri

Jo, det blev fyra stora syltburkar och den är tätt packad, men det är skillnad på en burk och fyra. I jäsburken låg ju stenarna ovanpå också och tryckte ner. Men det är verkligen stenhårt packat i de nya burkarna. När jag tagit ur all kål ur jäsburken var det inte många centiliter vätska kvar. I den gamla jäsburken med vid öppning fick jag fylla på mycket extra vätska till jäsningen. 

Jag gjorde för säkerhets skull lite extra saltvatten att fylla på, men så fick jag ett infall och använde det till rödbetor istället. 😁

Jag har alltid kokt vattnet innan, men Johan Björkman skriver i Det Nordiska Skafferiet bara "vatten och salt"? Hur gör du?

Och apropå den gamla jäsburken så lyckades maken öppna den och näää....det var inte gott. Mjukt och slemmigt, så det grävs ner i landen imorgon.

Anmäl
2020-02-04 06:09 #4 av: hemul

Jag kokar. Dels löser sig ju saltet lättare (har bara grovt salt hemma) och sen blir man ju av med kloren.

Har inte alltid fullt med spad i burkarna, men att nästan inte ha nåt alls som det låter som i ditt fall känns lite risky om det ska sparas ett tag.

Anmäl
2020-02-04 09:25 #5 av: Sindri

Ja, jag kokar nog lite nytt idag. Tack för input!

Anmäl
2020-02-05 11:07 #6 av: Sindri

När jag tryckte ner kålen i burkarna kom det upp en hel del vätska, men jag fyllde på med lite saltvatten i alla fall.

Det blir spännande med rödbetorna, de skall vara klara på två veckor.

Anmäl
2020-02-05 17:58 #7 av: hemul

Men du sa ju att du hade pressat! Gapskrattar

Hur har du förberett rödbetorna? Skivor, bitar, rivit? Jag har försökt två gånger men gett upp. Det blir bara slajm. Ska vara ätbart ändå säger experterna, men det ser så äckligt ut så jag provade inte ens.

Anmäl
2020-02-05 19:05 #8 av: Sindri

Jo, det gjorde jag, men efter en dag i kylskåpet så gick det att pressa ut lite mer vätska ändå.

Anmäl
2020-02-05 22:26 #9 av: hemul

Hur preppade du betorna då? Om du lyckas blir jag antagligen galen! Spelar pajas

Anmäl
2020-02-05 22:59 #10 av: Sindri

Skar i bitar, la i burk och så vatten på. Kanske man skulle haft gröna blad...med tanniner för att behålla krispigheten, som med morötterna? Tja, få se hur det blir.

Anmäl
2020-02-05 23:52 #11 av: hemul

Det kommer att bli slajm! Lipar

Anmäl
2020-02-10 23:11 #12 av: Sindri

Optimist där! 😁

Anmäl
2020-02-11 04:02 #13 av: hemul

Det är förväntat att rödbetor blir slajm. Men du kanske pallar att äta det ändå.Skämtar

https://www.wildfermentationforum.com/viewtopic.php?t=129

Anmäl
2020-02-11 09:10 #14 av: Sindri

Nu är betorna en vecka och fortfarande fasta och fina, var tvungen att kolla 👍

Anmäl
2020-02-11 21:57 #15 av: hemul

Det är spadet som blir tjockt och slajmigt.

Anmäl
2020-02-12 09:24 #16 av: Sindri

Inte än  Skrattar

Anmäl
2020-02-13 11:20 #17 av: hemul

Det kommer! Gapskrattar

Anmäl
2020-02-16 10:43 #18 av: Sindri

12 dagar - inget slajm ännu! 😀

Anmäl
2020-02-16 12:33 #19 av: hemul

Klarar du dig är det nog för att du brukar jäsa så kort. Fast då bildas kanske slajmet i kylen sen.Skrattar

Anmäl
2020-02-16 13:05 #20 av: Sindri

Har aldrig testat rödbetor förut, men i receptet stod det 2 veckor, surkål gör jag  i 4 veckor, morötter blir bra på 1 vecka.

Anmäl
2020-02-17 10:45 #21 av: hemul

Jag kör allt 4-5 veckor. "Pizzasalladen" ska jag nog skörda i helgen förresten. Är så sugen! Har inte gjort det på många år.

Anmäl
2020-02-20 23:45 #22 av: Sindri

2,5 vecka för rödbetorna. Inget slime, men smaken inte riktigt vad jag förväntat mig. Den ena burken hade tyvärr fått en liten "luftläcka", var väl när jag kollade innehållet sist, det var lite grejsigt runt kanterna och lite vitt på ytan. Inte mögel, tror jag, Hällde av och tog bort de översta bitarna och "skummade" av det vita. (Stora som sockerkorn). Smakade på en beta där också, den smakade OK och jag känner ingenting av den.
Så botulism är det knappast.  Glad Båda står i kylen nu, få se vad det blir av den. 

Skulle jag göra om det skulle jag nog vilja riva betorna grovt, men just nu har jag inga planer på det.

Däremot det här verkar spännande;
https://morotsliv.com/2016/09/ingefarastart-ginger-bug-for-fermenterad-lemonad.html

Anmäl
2020-02-21 13:12 #23 av: hemul

Det där amerikanska forumet jag länkade till, minns inte om det är i texten där eller i nån av länkarna jag postade där som tyvärr inte funkar längre, sas att slajmet blir värre ju mer finfördelade betorna är.

Jag skördade "pizzasalladen" i går. Två krukor. Den mindre hade fått mögelliknande hinna. Vet inte om det var mögel, men jag är så rädd för det att jag kommer att slänga. Luftlåset torkade vid ett tillfälle, det var väl därför. Men det har hänt förr utan missöden. Första gången det misslyckats med kål eller morötter! Irriterande för jag skulle ge bort två burkar var planen. Nu får de nöja dig med en, annars får jag så lite själv.

Chilin blev starkare än tidigare. Så svårt att beräkna sånt. Men det var gott. Hoppas bara de som ska få en burk också gillar chili. Skrattar

Anmäl
2020-02-22 00:08 #24 av: Sindri

Jahaja. Nå jag gillar ju råa och kokta och inlagda och rostade rödbetor så jag får väl i mig lite ändå 👍
Kollar lite på att bygga egna syrningsburkar som är lite mindre. Kruxet är ju det där med tyngden, är inte så sugen på det där med plastpåsar med vatten igen, Det är för meckigt och plastigt. Skall man gå keramikkurs och göra egna tyngder? Får låta geniknölarna jobba ett tag.

Anmäl
2020-02-22 00:09 #25 av: hemul

Men varför köper du inte krukor? Det blir ju inte dyrare än glasburken du köpte.

Anmäl
2020-02-22 00:54 #26 av: Sindri

Jag vill ha mindre burkar, och visst det kanske är bar med krukor, mörkt och så, men jag gillar att se bubblorna röra sig, då vet jag att det funkar.

Men kolla här då vad jag hittade. 
https://bagarenochkocken.se/fler-produkter/ovrigt/lekue-fermenterings-set/?gclid=EAIaIQobChMImN-Dhevj5wIVCIuyCh360A-QEAQYCyABEgI5kPD_BwE

Anmäl
2020-02-22 12:16 #27 av: hemul

De där var ju onekligen behändiga. Slå till!

Jaha, är det så små du är ute efter. Trodde du ville göra åtminstone nån liter.

Anmäl
2020-02-22 12:28 #28 av: Sindri

Ja, jag har ju min stora Kilner till surkålen, men till annat ät det bra med smått. Är så trött på dessa plastpåsar. Beställde på stört. 

Anmäl
2020-02-22 13:19 #29 av: hemul

Jag blev också sugen, att ha för experiment. Men förutom att jag belagt mig själv med köpstopp (ska unna mig nåt riktigt dyrt snart, så då får jag inte småhandla) så känns de nästan små för det med. Vad kan man få i, en halv lite råvara?

Anmäl
2020-02-22 14:00 #30 av: Sindri

Det får jag se snart, hoppas jag. Skrattar Kommer nog ta med en till Spanien, där gör jag bara lite i taget på grund av utrymmesbrist.

En annan grej; jag fattade det som att täcklocken (inne i burken alltså) är reglerbara i storleken, det gör ju att man kanske kan använda dem i andra, högre burkar. Ja, det blir spännande att se.

Anmäl
2020-02-22 21:55 #31 av: hemul

Det vore ju bra! Synd att extrapriset bara var idag. För sent för mig när du kan rapportera.

Anmäl
2020-03-02 18:00 #32 av: Sindri

Jaha, inte blev det något slajm i mina rödbetsburkar, men båda fick en vit hinna på sig, så det blev waste i alla fall. 😥

Jag kommer inte att hinna prova mina Léuké-burkar innan jag åker bort, men kanske tar med en och har därnere. Jag tycker storleken är bra för t ex morötter. Locket som skall pressa ner grönsakerna passar utmärkt i den nya glasburkarna som har en smalare hals, men de burkarna är å andra sidan inte större än Léuké-burkarna. Tror jag har en lite högre variant i källaren, men hinner inte leta efter den nu.

Anmäl
2020-03-02 18:08 #33 av: hemul

Men det tycker jag var en framgång ändå, att det inte blev slajm. Jag läste nåt, minns inte om det var på sajten jag länkade till att rödbetor innehåller nåt slembildande. Det kanske hade blivit slajm senare i kylen. Om det kommit så långt.

Jaha, så du är nöjd med Léukéburkarna? Kanske blir extrapris nån mer gång.

Anmäl
2020-03-02 19:30 #34 av: Sindri

Men.....🤣 gomorron, gomorron - jag har ju inte provat dem 🤣🤣🤣

Det får bli i Spanien eller när jag kommer hem igen.

Anmäl
2020-03-03 14:10 #35 av: hemul

Du  har ju SETT och KÄNT på dem! CoolLipar

Anmäl
2020-03-03 14:13 #36 av: Sindri

Ja, de är snygga, men utseendet är ju inte allt. Skämtar

Det viktiga är ju hur det finkar med det där locket man skall pressa ner grönsakerna med. Lovar att rapportera när jag testat dem.

Anmäl
2020-03-04 20:49 #37 av: hemul

Men det kan du väl prova utan att verkligen syra?

Anmäl
2020-03-04 22:32 #38 av: Sindri

Nja, vill se hur tätt det håller om bitar vill flyta upp etc. Har tryckt ner det i en tom burk för att kolla och det är rätt bra motstånd. Tror det kommer att bli bra. 👍

Anmäl
2020-03-04 22:52 #39 av: hemul

Verkar jäkligt bra med en tät "tyngd" ivf. De där stenarna till mina krukor är ju inte direkt täta. Går inte enda ut och det är ett hål i mitten. Så man får trixa lite för att det inte ska flyta upp så mycket. Dessutom stinker de hur man än diskar dem. Är ju oglaserad lera, så de suger åt sig smak. Verkar inte påverka produkten, men det känns ofräscht.

Anmäl
2020-03-04 23:04 #40 av: Sindri

Min Kilner har stenar som låter som de du beskriver, men de är glaserade. Visst kan någon kålslinga glida upp, men jag petade ner med en kniv. Tycker det funkade bra. Ett tips kan ju vara att lägga ett helt kålblad  upp-och-ner överst för att hålla ihop det som ligger under, och sedan på med tyngderna. Jag sparade ett kålbad, men behövde aldrig använda det.

Anmäl
2020-03-04 23:45 #41 av: hemul

Visst. Om man har kål så. Tror inte det har orsakat några problem för mig heller, även om strimlor kan flyta ovanpå, men man läser ju att det ska unvikas. Det här sista misslyckandet tror jag var för att vattenlåset torkade.

Har en bekant/f.d. granner som är keramiker. Har funderat på att be henne göra några glaserade stenar. Hel kruka törs jag inte tänka på. Hon är konstnär och priserna är därefter. Men stenar är ju bara en skiva lera liksom. Lipar

Anmäl
2020-03-22 19:17 #42 av: hemul

Vill bara uppdatera lite. Experimentet med äpple och ceylonkanel till morötter är en favorit nu. Det var nog bara att mina andra anrättningar är rätt smakstarka som gjorde att jag inte helt uppskattade den mildare smaken. Äpplena var som sagt mesiga och smaklösa importäpplen. Med svenska vinteräpplen med mer smak tror jag detta kan bli super! Kanelsmaken är väldigt god till kött ivf.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.