Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1827 ggr
Sindri
2020-01-29 11:26

För gammal surkål?

Hoppsan, hittade en burk surkål om gömt sig längst ner i kylskåpet! (Ja, eller gömt och gömt, jag har noterat den varje gång jag städat kylskåpet, men tänkt att det där tar jag tag i senare…..)
Den gjordes hösten 2018 är alltså 1½ år gammal. Ser väldigt fin ut, men jag vet inte hur den luktar då jag inte lyckats få upp locket.
Skulle ni våga smaka? Vad för dåligt kan ha hänt med den?

Annons:
MonicaLagerquist
2020-01-29 11:49
#1

Jag skulle lukta och luktar den okej skulle jag smaka lite och vänta tills dagen efter med att äta mer.

Stolt ägare till fem La permer

hemul
2020-01-29 11:54
#2

Äsch, jag har haft äldre burkar än så. Den blir bara bättre. Nån gräns finns det säkert, men flera år håller den sig lätt. Senaste burken jag åt innan det nya var klart var över två år. Hade staplat burkarna fel, så den äldsta kom längst in och längst ner.😛

Varför får du inte upp locket. Skruvlock?

Maria
2020-01-29 12:19
#3

Jag brukar inte vara så noga. Smakar det gott så kör på😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-01-29 12:29
#4

Tack för input! Jag testar om det luktar ok.

Vet ej vad som hänt med locket, det är en rätt stor, vid burk och stort lock så det är inte lätt att få grepp. Kanske är det vakuum i burken? Jag är annars den som alltid fått upp trilskande burklock. Maken får ta ett tag när han kommer hem.

hemul
2020-01-29 13:07
#5

Kan ju ha rostat om det var slitet. Patentburkar FTW!

Sindri
2020-01-29 13:23
#6

Nä, locket är i plast - ett rejält skruvlock. En burk som en deli-disk fått nåt i.

Annons:
hemul
2020-01-29 13:55
#7

Vad märkligt. Måste vara nåt gegg då. Men då kan du ju i nödfall skära upp det.

Jag har helt gått över till IKEAs 1.8-liters med patentlock. De är billiga och det har en liten avfasning in locket som gör att det går att ställa burkarna på varandra och de står lull ganska bra. Täta och lätta att få upp och att hålla rena. Har en hög hylla i kylen där jag kan ha två såna på höjden.

Sindri
2020-01-29 15:55
#8

Alltså, det är ett kraftigt plastlock i hela burkens bredd med skruvgängor, går nog inte att skära upp. men vi får lösa det ihop.

Nu läste jag precis i min bok Det nordiska skafferiet av Johan Björkman att surkål kan hålla sig 1 - 1½ år så jag känner mig ganska lugn.

Menar du dessa?
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-burk-med-lock-glas-s89276788/

Snygga, har dock ett lager syltburkar och honungsburkar. Honungsburkar blir det stadig påfyllning på när sönerna gjort mjöd 😉

Vad roligt att det kommer så mycket snygga glasburkar nu. Jag har en fin samling äldre burkar som jag hittat på diverse loppisar. Vet tyvärr inte om jag vågar mikro eller ugn på dem som de moderna. Många är från Electrolux.

hemul
2020-01-29 17:06
#9

Nä, den där har nog inte tätt lock.

Den här. Det finns mindre också. Den här är den största.
https://www.ikea.com/se/sv/p/korken-burk-med-lock-klarglas-70213550/

Har också andra burkar. Men enkelheten och säkerheten med dessa överväger. De är dessutom billigare än vad de för det mesta tar på loppis gamla smutsiga burkar av den typen.

Önskar IKEA hade ännu större bara. Har ett par 3-liters och en 5-liters som jag hittat på loppis. Det är suvernänt med stora burkar när man har mycket torkat, som trattisar.

Sindri
2020-01-29 19:42
#10

Aha, ja sådana har jag några också, har mest använt dem till torkade äpplen.

Om du har en affär med deli-disk kan du ha tur att de får något i glasburkar. Fråga. Jag såg en gång när de hällde upp från den stora glasburken och frågade direkt om de skulle slänga den. Fick 2 stycken. 
Har också en typ 5-litershink med lock som det varit yoghurt i. Toppen till bärplock.

Och från lösgodiset kan man få massor med burkar i olika storlekar. Jag använder dem inte bara i köket(bra att samla småsaker i kyl och frys), sorterar även badrumsgrejer, och småsaker i garderoben, sätter frön i dem mm.

hemul
2020-01-29 21:26
#11

Har jättefina såna stora glasburkar. Lite grönt glas och så har de nåt som ser ut som en krokodil i relief i glaset. Men det är jättelängesen jag fick dem. Nu har de bara plast.

Sindri
2020-01-29 21:33
#12

Åh, nej de gröna har jag missat, så snyggt det låter.

hemul
2020-01-29 21:45
#13

Bara liite gröntonat alltså. Jo, de är snygga. De är liksom pyramidformade också. Men som sagt, 100 år sen. Sen började de hugga hål i locken på dem för att lätta på vakuumet när de skulle öppna dem, annars hade jag haft en hel radda.

Annons:
Sindri
2020-01-29 21:55
#14

Åh, kan du inte ha andra lock? Om de inte måste vara supertäta funkar ju vaxdukslock bra. Man kan lägga väldigt tjockt lager med vax. Och gummisnodd runt om.

Jag är oerhört svag för vackra bruksvaror, skulle absolut använda dem.

hemul
2020-01-30 12:39
#15

Nä, jag vill ha tätt. Och det är några decennier försent att få fler såna burkar.

Men för syrat är det patentburkarna som gäller ivf. Skönt att locken inte kan rosta om de börjar bli slitna också.

Upp till toppen
Annons: