Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2187 ggr
Bjorne
1/24/20, 4:28 PM

Surkål

På sista tiden så har ju tarmbakterierna verkligen hamnat på tapeten så att säga.
En bra tarmflora sägs vara viktigt för nästa allt.
Ett sätt att tillföra bra bakterier skall vara syrade grönsaker varav surkål ju är en klassiker.
Som med det mesta så finns det dock en baksida,
Den surkål som säljs i butikerna verkar för det mesta vara pastöriserad. Då har man ju slagit ut de nyttiga bakterierna och tagit bort en stor del av meningen med surkål. Så lär det finnas en fuskvariant där man kokar färskvitkål med vinäger
och där lär det inte heller finnas några bra bakterier att hämta.
Slutligen så finns det de som hävdar att bakterierna i surkålen omkommer omedelbart när de hamnar i magen. att de inte kan klara sig i den miljön.
och att det därför är meningslöst med surkål ur bakteriesynpunkt.
Ja vad skall man tro.
Säkrast är kanske att tillverka sin egen surkål. Det är inte så svår även om det innebär lite slabb.
Och butikerna borde väl vara lite noggrannare med etiketterna och tala om klart och tydligt om det finns bakterier eller ej.

Annons:
Sindri
1/24/20, 4:53 PM
#1

Här har vi en lång tråd om att syra kål och annat.
https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/58053b75ce12c450e0014ab6-ar-surkalen-forstord-del-2-om-att-syra?discussions-2
Där finns också en länk till den tidigare tråden om du orkar läsa.

Jag körde länge med vattenfyllda plastpåsar som lock, men nu hittade jag Kilners fermenteringsset på min Ica till extrapris.
https://handla.ica.se/handla/produkt/fermenteringsset-3l-kilner-id_p_5010853233789/
Jag betalade bara 299, tror ord pris var 399. Måste säga att jag är mer än nöjd, inget slabbande alls.

Vill du testa i liten skala kan jag rekommendera att fermentara morötter i stavar med lite vitlök emellan, och eventuellt lite ingefära. Om du packar stavarna stående i en liten burk och pressar ner de sista behöver du inget som håller ner dem. Se till att saltlagen står ca 1 cm över. Sätt en tygtrasa eller kökshandduk som lock. Vänta 2 veckor och njut sedan. Jag lovar - det är beroendeframkallande.

Att magsyran skulle förstöra surkålsbakterierna har jag svårt att tro på - då skulle den ju döda allt ont också och vi skulle aldrig bli magsjuka.

kattöga
1/24/20, 5:24 PM
#2

#0  Vill du köpa opastöriserad surkål, kimchi eller andra syrade produkter, ska du titta på hyllor där maten förvaras kallt. I kyldiskar t ex, en del förvarar salladsmix o dyl i kylande skåp, där kan du ev hitta opastöriserat också.

Opastöriserad surkål och liknande ska förvaras svalt/kallt.

Den surkål som står på vanliga hyllor i butiken, är pastöriserade och då är det meningslöst att äta den om man vill åt hälsoaspekten med syrade varor.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
1/26/20, 10:15 AM
#3

#1 Men det var ju de burkarna vi pratade om förut! Trodde inte de fanns i Sverige. Vilken variant av ICA var det, Kvantum?

#2 Det räcker inte. En bekant till mig fick en burk surkål av mig och var förvånad att hon tålde den så bra när hon har svårt att tåla den köpta (har IBS eller nåt). Det var ICAs kylda hon köpte. När jag kollade på den såg jag att den innehåller citronsyra och askorbinsyra och det står inte ett ord om levande bakterier, vilket det säkert gjort om sådana funnits.
https://www.ica.se/handla/produkt/-id_p_7318690093305/?s=ica-supermarket-arstahallen-id_01511

Den enda sort jag känner till som är riktig är Tistelvind. Men man kan köpa många jäskärl för pengarna man sparar på att göra eget eftersom den kostar en bit över hundringen kilot. Morötterna är ännu dyrare.

Jag kör med krukor som finns att hitta till överkompligt pris om man tittar utanför landets gränser.

Är man inte jätterädd för plast och vill komma billigt undan skulle man kunna använda en sån hink som de har i delikatessen med potatissallad o liknande. Ta ut ett hål i locket och sätta i en propp för jäsrör, sådana som säljs till jäshinkar för vin. Men man måste då hitta på någon tyngd själv. Det blir inte så högt tryck som när man jäser vin, så locket sitter säckert kvar.

Sindri
1/26/20, 11:13 AM
#4

På Ica Maxi, men det kan nog finnas på andra Ica också. Tror man kan kolla det på hemsidan.

kattöga
1/26/20, 11:34 AM
#5

#3 Tistelvinds produkter är mina favoriter. Förutom surkål som min man tar med sig ibland när han varit i sitt hemland, så är Tistelvind de enda som jag köper numera. 
Visste inte att det finns tillsatser i surkål från andra tillverkare… 

Har för avsikt att göra eget så småningom också, men har inte kommit igång än.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
1/27/20, 7:17 AM
#6

Det gör det nog inte i riktig surkål. Grejen är ju att ICA surkål antagligen inte är mjölksyrajäst öht.

Om intresse finns så räknade jag ut kilopriset sist eftersom kompisen hade beställt ett par burkar och skulle betala råvarukostnaden. Det blev strax under 25 kr. Då var det eko morötter och vitlök o icke eko ingefära, apelsiner och äpple. Så typ 90% eko. Så man sparar ungefär 100 kronor på att göra själv. Gjorde två satser nu, runt 9 kg. Sparade alltså 900 vilket lätt betalar ett par jäskrukor.🙂

Annons:
kattöga
1/27/20, 8:51 AM
#7

#6 Inte illa! 👍 Kanske räcker till något gott att äta till surkålen också!🙃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Effie
1/27/20, 11:05 AM
#8

Försökte kolla den där burken på ICA. 500:- vill de ha för den; det känns mycket. Och försöker jag klicka, så berättar de att den inte finns i butiken, och tycker jag kan handla en vattenflaska istället. Jag förstår mig inte riktigt på den där sidan…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
1/27/20, 11:33 AM
#9

Man kan hitta billiga krukor utomlands. 

Den största, mörkbruna, på bilden här gav jag 400 för ink frakt från England. Det var ifs 10 år sen men den fanns tills helt nyligen för obetydligt mer på samma sajt, men nu har den tyvärr försvunnit ur lagret.

De andra tre köpte jag från Holland för 3 år sedan. De gick på 1100 tillsammans ink frakt, men den gröna står för en stor del av kostnaden. Kostade på mig en handgjord nämligen. De finns på http://sauerkrautpots.com.

De mindre bruna från Holland är fabriksgjorda och har lite snålt tilltagen vattenränna. Man får kolla dagligen så vattnet inte dunstat. Den handgjorda och den stora bruna är perfekta.

Googla "Gärtopf" så brukar den stora bruna dyka upp. Ivf där jag köpte den avsåg volymen den volym man kan syra i den. Det står också 5L stämplat i godset, men den rymmer kanske 7.5 om man fyller den helt upp. Den holländska sajten anger totalvolymen. Det där är lite trixigt, man kan lura sig på volymen.

Sindri
1/27/20, 11:37 AM
#10

#8 av: Effie
Åh,så tråkigt. Men det var extrapris i min ICA Maxi runt jul. Ordinarie 399, men det är Maxi-pris, på mindre butiker är ju priserna alltid högre.
Om du kommer förbi en Maxi får du passa på att kolla. Har du en i närheten som inte har den så be dem ta hem, men kolla att priset blir 399:-.
Eller håll ut, det blir säkert extrapris igen.

hemul
1/27/20, 11:38 AM
#11

Ett problem med den här hobbyn är som ni kanske förstår att grejerna tar plats! Sen ska man ju fövara burkarna i kylen när det är färdigjäst också. 🤔

Sindri
1/27/20, 12:20 PM
#12

Enligt Pricerunner skall man kunna köpa från UK för 361 med frakt - men då är det väl bråttom……..

https://www.pricerunner.se/pl/461-4748487/Koekstillbehoer/Kilner-Fermentation-Set-3-L-priser

P.S. Kollade med Tullverket och i år kommer det fortfarande gå att handla från UK utan extra avgifter. Tur - har ett paket på ingång …..

hemul
1/27/20, 1:37 PM
#13

Du länkade till svenska pricerunner där billigaste verkar vara 479.

Ja, Brexit ställer verkligen till nätshoppingen. Men jag tror det kommer att lösa sig. Det finns så många brittiska sajter och de har ju en fördel iom att "alla" kan engelska, men det innebär ju också att de kommer att förlora massor på detta. De kommer säkert att skaffa sig omlastningsställen utanför UK så vi slipper tullen sen också.

Annons:
Sindri
1/27/20, 2:33 PM
#14

#13 av: hemul
OK - då får man klicka själv på fliken Utländska.

hemul
1/27/20, 4:58 PM
#15

Tack för den! Har faktiskt aldrig lagt märke till den länken. 🤫

hemul
2/2/20, 9:03 PM
#16

I den stora syrningstråden hittade jag den här länken som jag faktiskt glömt bort. Krukor till överkomligt pris från svensk sajt. Att få reda på frakten är lite knöligt dock.
http://sem.e0.se/2015/11/21/antligen-nya-syrningskrukor-fran-polen/

Upp till toppen
Annons: