Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Från en hemkunskapsbok

2020-01-19 23:11 #0 av: maxiq

Så här livsnödvändigt presenteras kolhydrater för eleverna

Anmäl
2020-01-20 11:48 #1 av: Sindri

Livsmedelsindustrin har ett starkt grepp om myndigheterna i Sverige! 😣

Anmäl
2020-01-20 16:49 #2 av: hemul

Men det där var väl inte så farligt? Det är ju inte som om de säger att vi ska äta LITE fett. Mer märkligt att de påstår att vi behöver protein för energi, tycker jag.

Anmäl
2020-01-20 17:17 #3 av: maxiq

Det märkliga är ju att de kan påstå att kolhydrater är något som vi måste få i oss av för att överleva. Helst ganska mycket också

Anmäl
2020-01-20 19:15 #4 av: hemul

Det är ju den allmänna uppfattningen. Jag tycker det är ett stort steg att de inte skriver att man ska äta massor med kolhydrater och minimalt med fett.

Anmäl
2020-01-20 22:18 #5 av: maxiq

Det satt fortfarande planscher med Kostcirkeln på väggen...

Anmäl
2020-01-21 22:01 #6 av: Zepp

Jag tror att vi alla är lite barn av vår tid?

Oså till SLV och deras kostråd med mellan 50-60E% kolhydrater, det är sällan något som framgår utav de där planscherna.. Utan det är mer något hittat på själva.. med stor influense från WHO! Som är ett politiskt forum.. så att inga länder skall missgynnas. Grejen är att det kanske är giltigt i uländer där folk snarare har svårt att få i sig alla kalorier.. i övrigt vilket WHO inte tagit sställning till så är den värsta näringsbristen i världsmåttstock bristen på Hemjärn, det får man främst från animaliska livsmedel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2020-01-22 08:55 #7 av: Margareta

Det här forumet har funnits i snart 14 år och vi som hängt med  sen dess har nog de flesta av oss vetat bättre ännu längre och det är inte mycket förändring vi parallellt sett ute bland allmänheten. Att skolböcker skulle ändras är nog mycket begärt.

Jag har noterat att veckotidningen Allers numer tillåter smör och vispgrädde i recepten, det var omöjligt när jag för länge sen skrev och påpekade att margarin och fröoljor inte var så lyckat. Vegotrenden med mängder av kolhydrater i olika former har däremot tagit över.

Det förändras ständigt vad som anses nyttigt och jag vet inte vilket som är bättre när det gäller hur barn ska utbildas. 

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2020-01-22 11:06 #8 av: maxiq

Det jag reagerade mest på är att de får skriva ut lögnen att kolhydrater skulle vara essentiella

Anmäl
2020-01-22 13:36 #9 av: Margareta

#8 Ja det är märkligt, men jag har läst lika konstiga "fakta" på SLV's hemsida så jag är inte ett dugg förvånad. 

Hej Maxiq! Kul att se dig nästan live igen. 

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.