Annons:
Etikettövrigt
Läst 1535 ggr
maxiq
1/19/20, 11:11 PM

Från en hemkunskapsbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här livsnödvändigt presenteras kolhydrater för eleverna


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Sindri
1/20/20, 11:48 AM
#1

Livsmedelsindustrin har ett starkt grepp om myndigheterna i Sverige! 😣

hemul
1/20/20, 4:49 PM
#2

Men det där var väl inte så farligt? Det är ju inte som om de säger att vi ska äta LITE fett. Mer märkligt att de påstår att vi behöver protein för energi, tycker jag.

maxiq
1/20/20, 5:17 PM
#3

Det märkliga är ju att de kan påstå att kolhydrater är något som vi måste få i oss av för att överleva. Helst ganska mycket också


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

hemul
1/20/20, 7:15 PM
#4

Det är ju den allmänna uppfattningen. Jag tycker det är ett stort steg att de inte skriver att man ska äta massor med kolhydrater och minimalt med fett.

maxiq
1/20/20, 10:18 PM
#5

Det satt fortfarande planscher med Kostcirkeln på väggen…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Zepp
1/21/20, 10:01 PM
#6

Jag tror att vi alla är lite barn av vår tid?

Oså till SLV och deras kostråd med mellan 50-60E% kolhydrater, det är sällan något som framgår utav de där planscherna.. Utan det är mer något hittat på själva.. med stor influense från WHO! Som är ett politiskt forum.. så att inga länder skall missgynnas. Grejen är att det kanske är giltigt i uländer där folk snarare har svårt att få i sig alla kalorier.. i övrigt vilket WHO inte tagit sställning till så är den värsta näringsbristen i världsmåttstock bristen på Hemjärn, det får man främst från animaliska livsmedel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Margareta
1/22/20, 8:55 AM
#7

Det här forumet har funnits i snart 14 år och vi som hängt med  sen dess har nog de flesta av oss vetat bättre ännu längre och det är inte mycket förändring vi parallellt sett ute bland allmänheten. Att skolböcker skulle ändras är nog mycket begärt.

Jag har noterat att veckotidningen Allers numer tillåter smör och vispgrädde i recepten, det var omöjligt när jag för länge sen skrev och påpekade att margarin och fröoljor inte var så lyckat. Vegotrenden med mängder av kolhydrater i olika former har däremot tagit över.

Det förändras ständigt vad som anses nyttigt och jag vet inte vilket som är bättre när det gäller hur barn ska utbildas.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

maxiq
1/22/20, 11:06 AM
#8

Det jag reagerade mest på är att de får skriva ut lögnen att kolhydrater skulle vara essentiella


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Margareta
1/22/20, 1:36 PM
#9

#8 Ja det är märkligt, men jag har läst lika konstiga "fakta" på SLV's hemsida så jag är inte ett dugg förvånad. 

Hej Maxiq! Kul att se dig nästan live igen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
1/26/20, 1:17 AM
#10

#8,9

Jag orkar sällan googla mer, men man får skilja på macronutrienter, essentiella ämnen, SLVs kostråd, WHOs kostråd!

Kalorier är verkligen essentiella.. motsatsen kallas som regel för svält.

Iallafall, svält är knappast det viktiga problemet i Sverige, utan snarare tvärt om.

Och WHOs kostråd är framförhandlat av politiker inom FN som har som värsta problem att komma med råd om hur vi skall försörja en allt stigande befolkning, fråmst i U-länder!

Näe.. SLV anser inte att kolhydrater är essentiella, (Googla det vem som vill), utan de utgör en stor del av kalorierna, för en väldans stor del av världen befolkning, de är billiga per kalori att producera.

Hela kruxet är att vi i Sverige knappast lider utav svält och det är där LCHF kommer in!

Dvs majoriten av befolkningen lider inte utav svält/de behöver inte en massa kalorier för att utföra sina arbeten som ofta är fysiskt lågintensiva, det andra är och då kommer vi osökt in på den västerländska sjukan, (metbolt syndrom), vi jhar som art väldans begränsade lagringsplatser för glukos!

Då kommer man in på specefika biokemiska reaktion och lite Zoologi!

Dvs arten Homo Sapiens Sapiens.. i snitt kan vi lagra cirka 500 gram glukos, men vi har en nästan oändlig förmåga att lagra fett!

Det i sig betyder att vi inte kan överskrida vårt kolhydratintag .. fören vi förbrukat ansenliga mängder glykogen/kalorier!

Inte nog med det.. maten har blivit billigare, iomed att den till stora delar består utav kolhydrater.

Det funkar lixom inte så himla bra i ett land där man inte svälter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: