Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6141 ggr
Lotofs
12/30/19, 7:26 AM

Istället för grädde i kaffet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Använder inte mjölk, tycker inte om. Grädde däremot är gott i kaffe (och sås) och det blir mycket kaffe drucket. Men ack så kaloririkt. Jag vet, inte räkna kalorier, men jag är tvungen titta en hel del på det då jag inte har normal mättnadskänsla och går upp i vikt.. Vad säger ni om Valios Oddlygood Barista? Något annat förslag?

Annons:
Sindri
12/30/19, 8:51 AM
#1

Lite för mycket "goja" i för  min smak. Vad sägs om den hederliga gamla "äggmjölken"? Jag dricker inte kaffe, men många här har ju prisat den som substitut för mjölk eller grädde i kaffet.  Sök på äggmjölk här på sajten så blir du upplyst. 😉

Lotofs
12/30/19, 9:15 AM
#2

Det ska jag kolla upp! Tack, Sindri

Lotofs
1/1/20, 5:57 AM
#3

Har testat äggmjölk men inget för mej. Några fler förslag?

hemul
1/1/20, 4:06 PM
#4

Drick mindre kaffe eller lär dig dricka det svart.

Lotofs
1/2/20, 4:01 AM
#5

#4 Har tidigare druckit svart men tycker inte om längre. Det blir "mildare" med grädde eller annat i. O kaffe måste mitt huvud ha annars värk värk värk 😀 Får köra med Valios eller annan havredryck 😀

hemul
1/2/20, 4:23 AM
#6

Svårt att fatta att du tycker mjölk är äckligt men kan dricka fejkmjölk.😃

Annons:
Sindri
1/2/20, 9:04 AM
#7

Kanske du dricker för mycket kaffe helt enkelt. Om du drack mindre kunde du nog unna dig grädde.
Får du huvudvärk av kaffebrist låter det som om det vore dags för avvänjning.

adelai
1/2/20, 10:11 AM
#8

Nu ser jag inte att du skulle ha nämnt vad mycket kaffe betyder och mycket grädde du använder. Till en normal kopp kaffe ( ett kaffemått) använder jag 2 teskedar grädde. Till dubbelkopp blir det 4 tsk grädde. Den gräddmängden är just passlig för att det ska smaka gott. Ibland mäter jag för att inte öka mängden. Med detta system skulle  5 koppar kaffe betyda  ½ dl grädde  om dagen till kaffe. Det är så jag gör.

Lotofs
1/4/20, 5:11 AM
#9

#6 Nå, jag kan inte rå för man kallar havreblasket för mjölk 😉. Vill ba ha ersättning för kaloririk grädde men som ändå ger kaffet mild OCH god smak. Men jag tycker inte om mjölk och köper det därför inte 🤮. Förr använde jag mycket sojadryck (inte i kaffe) men vad jag förstått är sojanbönor inte det bästa att inta. #7 Du har säkert rätt! #8 Kaffemängd: 2 koppar 3-4 ggr om dan. Blir MINST 1 dl grädde om dan. Det måste numera till mycket för att mildra smaken.

Sindri
1/4/20, 9:43 AM
#10

Oj, det verkar ju inte ens som om du gillar kaffe, om du behöver mycket grädde för att mildra smaken? Jag skulle definitivt satsa på avgiftning. Ett par tuffa veckor, men sedan mår du SÅ mycket bättre. Unna dig det! 😃

adelai
1/4/20, 11:49 AM
#11

#9 Kom plötsligt ihåg att jag hade lättmjölk i kaffet i tiderna. Då man hettar upp mjölken har den en helt annan smak i kaffet. Något att prova? Att sluta med kaffet helt låter tråkigt.😃

CasaRamon
1/4/20, 12:21 PM
#12

6-8 koppar om dagen låter mycket. Själv dricker jag max 4 koppar om dan, så då blir det inga stora mängder grädde. Jag tycker inte heller om mjölk.

Sindri
1/4/20, 1:47 PM
#13

#11 av: adelai

Men om man nu skriver; "Det måste numera till mycket för att mildra smaken." så låter det inte som om man dricker kaffe för att det är gott, utan för att man blivit beroende.
Själv har jag aldrig druckit kaffe, kan tycka att det är gott som krydda i choklad, men inte som dryck. Det finns ju hur mycket goda teer som helst om man vill dricka något varmt.

Annons:
hemul
1/4/20, 3:34 PM
#14

Ta koffeintabletter då. Då behöver du varken grädde eller mjölk och slipper känna kaffesmaken. 0 kalorier! 😃

Lotofs
1/12/20, 9:09 AM
#15

Hej, igen. Förlåt, är inte inne så ofta. Jo, jag är helt klart beroende av kaffe. Har börjat försöka minska ner antalet koppar. En social vana också, förmodar jag 😉. Så det där med koffeintabletter kanske kan hjälpa till? Vet de som värmer mjölk så kan kanske få testa. Vanlig mjölk dock, inte lättmjölk.

hemul
1/14/20, 11:59 AM
#16

Koffeintabletter kan säkert funka som hjälp vid avvänjning också. Lättare att trappa ner med dem säkert och lätt att ta om huvudvärken sätter in. Jag sa det mest på skämt från början, men inte en så dum idé kanske.

Lotofs
1/15/20, 3:49 PM
#17

Javisst var det en bra ide (eller skämt 😀), hemul! Köpte igår, tog i morse och drack istället varmt cittonvatten. Endast druckit två koppar kaffe idag. Funkat finfint. B

hemul
1/16/20, 4:17 AM
#18

Nämen grattis! Så nu ska här avgiftas? Good for you! 😃

Lotofs
1/16/20, 7:29 AM
#19

Jajamän! Halv pilla (50mg) nu på morgonen och ingefärate. Imon ska jag prova med bara 1/4 och se hur det funkar. Ska försöka att inte dricka kaffe hemma iaf (när jag är ensam 😉). Så tack för jättebra tips, hemul!

hemul
1/16/20, 6:41 PM
#20

Heja dig!😃

Det är väldigt skönt att inte vara beroende. Jag har aldrig varit det av kaffe (bara socialt drickande där), men däremot av te. Jag gjorde av med över en liter mjölk per dag bara i te, så det fick jag ju sluta med när jag började lowcarba.

Det är himla skönt att inte behöva tänka på annat än vatten om man ska ut i skogen t.ex. Men! Folk blir oerhört provocerade av någon som bara vill bli bjudna på vatten! Och inte äter bullar heller. Himmel!

Nu har jag börjat dricka te borta och kan nog ta en bulle ibland också, men under mer än 10 år gjorde jag inte det. Inte populärt!

Och sen var det ju det där med snuset då… Men en dagsranson väger ivf inte så mycket.😛

Annons:
Lotofs
1/17/20, 9:05 AM
#21

Tack! Jo, jag kan fuska ibland (även ofta 😎) men när vi fikar ute brukar jag beställa ett antal skinkskivor och gurka medan andra smäller i sej prinsess och semlor. De har vant sej och slutat tjata. Liiiite socialt beroende e la inte så farligt 😉

hemul
1/19/20, 9:01 PM
#22

Önskar det gick att få tag på nikotin lika billigt och smidigt. Då skulle jag kanske ha en chans att lägga av med snuset. 😕

Sindri
1/20/20, 11:52 AM
#23

Finns det inte både plåster och tabletter med nikotin?

Eller så börjar man gilla sig själv så himla mycket att man tycker man är värd nåt bättre. 😉
Eller sätter sig på ett moln i rymden och tittar ner på sig själv och ser hur löjlig man ser ut och undrar vad i alla sin dar människan håller på med. Så slutade jag röka för 40 år sedan. Kände mig helt enkelt pinsam.

Margareta
1/22/20, 9:00 AM
#24

En bra vana som fungerar är att minska storleken på kaffekoppen. Numer dricker vi ur baljor jämfört med tidigare kafferepskoppar. Testa, det är en påminnelse att när det slut så är det slut. Förmodligen är du också törstig och då är kranvatten bästa drycken så länge vi är i Sverige. Dtick ur mindre kopp och varannan vatten.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
1/23/20, 3:23 AM
#25

#23 Jodå, men det är mycket dyrare att använda såna än att snusa. Jag räknar med att misslyckas och få hålla på länge och har inte ekonomi för några ökade kostnader…

Sindri
1/23/20, 11:12 AM
#26

Men allvarligt….i långa loppet är det väl ändå billigare att inte snusa än att?

hemul
1/23/20, 7:18 PM
#27

Jovisst, men om man inte klarar att sluta ändå utan håller på och hattar med avvänjningsmedel i flera år. Vet flera som tuggat nicorette varvat med cigg så länge jag minns.

Såg en kvinnlig forskare på TV för flera år sedan som drog i sig rent nikotin i någon för mig okänd form. Hon påstod att nikotin i sig inte var så farligt, det var allt det andra i tobaksprodukter som var problemet. Minns inte vem det var, men det skulle inte förvåna mig om det var Agnes Wold. Typisk en sån grej hon skulle kunna göra och säga. 😃

Annons:
Sindri
1/23/20, 7:24 PM
#28

Ja, kanske det. Men är du så himla beroende av nikotin tror jag du måste ta hjälp. Finns det inte avvänjningsprogram som för rökare?

När det gäller cigaretter så är del väl papperet som är farligt, och "alla" vet ju numer att tobaksbolagen blandar i tillsatser i tobaken så att den skall bli mer beroendeframkallande. Sånt  skulle göra mig så arg så jag slutade i ren protest. Jag hatar att bli manipulerad.
Jag tror det mesta beroendet sitter i din hjärna - men det som sitter i kroppen behöver du nog hjälp med.

hemul
1/24/20, 6:12 AM
#29

Det finns bara stödsamtal och sånt. Det är inte det jag behöver.

Sindri
1/24/20, 10:33 AM
#30

Vad behöver du? Handbojor? 😉😁

hemul
1/29/20, 12:01 PM
#31

Typ. Stödsamtal skulle jag bara skratta åt. 😃

För många år sedan, när jag fortfarande rökte, hade jag en plan. Jag skulle få ihop ett antal liksannade, sätta ut annons om nödvändigt. Sen skulle jag fixa en stuga långtbortihelvete nånstans, för långt att gå till närmsta busshållplats, dit vi skulle bli körda försedda med mat och massor med spel. Både sådana där man aktiverar sig fysiskt som badminston, crocket o.s.v. och kort- och brädspel. Efter ett par veckor borde det värsta vara över.

Problemet är ju när man är hemma själv, mår skit, är nojig och inte kan sova. Förstår inte riktigt hur ett stödsamtal nästa onsdag ska hjälpa mot det. Tror man måste ha aktivitet och sällskap hela tiden för att inte bara sitta och tänka på suget.

Sindri
1/29/20, 12:39 PM
#32

I så fall är det nog inte för snusningen du behöver samtal, mera för att finna ro i dig själv och gilla att umgås med den som är du, det går mycket djupare än en prilla. 

Önskar jag kunde presentera en lösning……

hemul
1/29/20, 1:06 PM
#33

Nähädu. Jag trivs alldeles utmärkt med att göra saker själv och tycker om att vara ensam. Men jag trivs inte med abstinens.

Du har aldrig använt nikotin va?

Sindri
1/29/20, 1:29 PM
#34

Johodu! En hel del, både pipa och cigaretter, men slutade efter 3 år. Jag var 19, hade flyttat långt hemifrån, hade svår hemlängtan och hade "rökt upp" en hel hemresa.
Och så fick jag nån sån där "utom-kroppen-upplevelse" och såg mig själv uppifrån vevande med en cigarett och tyckte jag såg så löjlig ut. Det där var inte jag, jag ville ta kommandot över mitt liv och inte låta något annat bestämma. Slutade tvärt över natten. Aldrig saknat! Envis som en gammal get!

Annons:
hemul
1/29/20, 1:55 PM
#35

Du hade nog tur som la av rätt tidigt i karirären.

Sindri
1/29/20, 3:57 PM
#36

Förlåt TS, nu verkar som vi kapat din tråd, det var inte meningen.
Hur går det för dig?

Margareta
2/3/20, 11:18 AM
#37

Hemul: moderna stödgrupper innebär ofta SMS och det NU. Inte onsdag nästa vecka. Jag är mentor/fadder i en spn och kan stänga av när jag inte vill/kan svara och hoppas att nån annan är vaken och svarar. Ju större grupp, lättare att få träff

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2/4/20, 12:35 AM
#38

Men jag är inte hjälpt av glada tillrop och peppning. Jag behöver aktivitet hela tiden. Ungefär som jag beskrev min gamla sluta röka-plan.

Lotofs
2/25/20, 7:24 AM
#39

Halloj, igen! Som vanligt inte vatt inne på länge 😀. Det går sådääär, men minskat på drickandet. Så får hålla med hemul ang abstinens, inte lätt det där. Suck! Ja, Margareta, mina koppar är baljor 😀. Men fyller numera bara till hälften iaf, alltid nåt. Slutade med koffeintabletter när jag inmundigade både dom o kaffe samtidigt. Vi får se hur det går. Dricker kaffet svart ni igen.

hemul
2/26/20, 5:26 AM
#40

Nå, du kämpar på ivf. Och det var ju mjölken du ville bli av med från början så…

Jag har aldrig varit kaffeberoende, därmot teberoende. Jo, jag vet, det finns inte. Men jag var riktigt illa där än. Släpade med mig två-liters ståtermos i skogen. Plus mjölk.

När jag började lowcarba skulle jag dra ner på det, p.g.a. den myckna mjölken (minst 1 l per dag). Jag tillät mig till en början att dricka hur mycket jag ville morgon och kväll, men inget däremellan. Tog inte många dagar innnan jag inte var sugen på morgonen och sen inte på kvällen heller. Mycket märkligt.

Jag dricker fortfarande bara vatten hemma, men kan dricka te borta utan att få sug hemma sen. Enda problemet är att jag nu är så lättpåverkad att jag kan bli lite stirrig och få svårt att somna om jag druckit för många koppar.

Det hjälper ju inte dig, men vad jag ville komma fram till är att det är jäkligt skönt att inte "behöva" något så där intensivt. befriande på nåt sätt. Jag kunde gott dricka hemma ibland, men väljer att inte göra det. Saknar väl mysigheten lite, men annars inte.

Bara snuset kvar. 😃

hemul
2/26/20, 5:27 AM
#41

Men bajs också! Jag hade ju redan dragit det där. ☺️

Annons:
Upp till toppen
Annons: