Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem

LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Istället för grädde i kaffet?

2019-12-30 07:26 #0 av: Lotofs

Hej!

Använder inte mjölk, tycker inte om. Grädde däremot är gott i kaffe (och sås) och det blir mycket kaffe drucket. Men ack så kaloririkt. Jag vet, inte räkna kalorier, men jag är tvungen titta en hel del på det då jag inte har normal mättnadskänsla och går upp i vikt..

Vad säger ni om Valios Oddlygood Barista? Något annat förslag?

Anmäl
2019-12-30 08:51 #1 av: Sindri

Lite för mycket "goja" i för  min smak. Vad sägs om den hederliga gamla "äggmjölken"? Jag dricker inte kaffe, men många här har ju prisat den som substitut för mjölk eller grädde i kaffet.  Sök på äggmjölk här på sajten så blir du upplyst. 😉

Anmäl
2019-12-30 09:15 #2 av: Lotofs

Det ska jag kolla upp! Tack, Sindri

Anmäl
2020-01-01 05:57 #3 av: Lotofs

Har testat äggmjölk men inget för mej. Några fler förslag?

Anmäl
2020-01-01 16:06 #4 av: hemul

Drick mindre kaffe eller lär dig dricka det svart.

Anmäl
2020-01-02 04:01 #5 av: Lotofs

#4 Har tidigare druckit svart men tycker inte om längre. Det blir "mildare" med grädde eller annat i. O kaffe måste mitt huvud ha annars värk värk värk 😀

Får köra med Valios eller annan havredryck 😀

Anmäl
2020-01-02 04:23 #6 av: hemul

Svårt att fatta att du tycker mjölk är äckligt men kan dricka fejkmjölk.Skrattar

Anmäl
2020-01-02 09:04 #7 av: Sindri

Kanske du dricker för mycket kaffe helt enkelt. Om du drack mindre kunde du nog unna dig grädde.
Får du huvudvärk av kaffebrist låter det som om det vore dags för avvänjning.

Anmäl
2020-01-02 10:11 #8 av: adelai

Nu ser jag inte att du skulle ha nämnt vad mycket kaffe betyder och mycket grädde du använder. Till en normal kopp kaffe ( ett kaffemått) använder jag 2 teskedar grädde. Till dubbelkopp blir det 4 tsk grädde. Den gräddmängden är just passlig för att det ska smaka gott. Ibland mäter jag för att inte öka mängden. Med detta system skulle  5 koppar kaffe betyda  ½ dl grädde  om dagen till kaffe. Det är så jag gör.

Anmäl
2020-01-04 05:11 #9 av: Lotofs

#6 Nå, jag kan inte rå för man kallar havreblasket för mjölk 😉. Vill ba ha ersättning för kaloririk grädde men som ändå ger kaffet mild OCH god smak. Men jag tycker inte om mjölk och köper det därför inte 🤮. Förr använde jag mycket sojadryck (inte i kaffe) men vad jag förstått är sojanbönor inte det bästa att inta.

#7 Du har säkert rätt!

#8 Kaffemängd: 2 koppar 3-4 ggr om dan. Blir MINST 1 dl grädde om dan. Det måste numera till mycket för att mildra smaken.

Anmäl
2020-01-04 09:43 #10 av: Sindri

Oj, det verkar ju inte ens som om du gillar kaffe, om du behöver mycket grädde för att mildra smaken? Jag skulle definitivt satsa på avgiftning. Ett par tuffa veckor, men sedan mår du SÅ mycket bättre. Unna dig det! Skrattar

Anmäl
2020-01-04 11:49 #11 av: adelai

#9 Kom plötsligt ihåg att jag hade lättmjölk i kaffet i tiderna. Då man hettar upp mjölken har den en helt annan smak i kaffet. Något att prova? Att sluta med kaffet helt låter tråkigt.Skrattar

Anmäl
2020-01-04 12:21 #12 av: CasaRamon

6-8 koppar om dagen låter mycket. Själv dricker jag max 4 koppar om dan, så då blir det inga stora mängder grädde. Jag tycker inte heller om mjölk. 

Anmäl
2020-01-04 13:47 #13 av: Sindri

#11 av: adelai

Men om man nu skriver; "Det måste numera till mycket för att mildra smaken." så låter det inte som om man dricker kaffe för att det är gott, utan för att man blivit beroende.
Själv har jag aldrig druckit kaffe, kan tycka att det är gott som krydda i choklad, men inte som dryck. Det finns ju hur mycket goda teer som helst om man vill dricka något varmt.

Anmäl
2020-01-04 15:34 #14 av: hemul

Ta koffeintabletter då. Då behöver du varken grädde eller mjölk och slipper känna kaffesmaken. 0 kalorier! Skrattar

Anmäl
2020-01-12 09:09 #15 av: Lotofs

Hej, igen. Förlåt, är inte inne så ofta.

Jo, jag är helt klart beroende av kaffe. Har börjat försöka minska ner antalet koppar. En social vana också, förmodar jag 😉. Så det där med koffeintabletter kanske kan hjälpa till?

Vet de som värmer mjölk så kan kanske få testa. Vanlig mjölk dock, inte lättmjölk.

Anmäl
2020-01-14 11:59 #16 av: hemul

Koffeintabletter kan säkert funka som hjälp vid avvänjning också. Lättare att trappa ner med dem säkert och lätt att ta om huvudvärken sätter in. Jag sa det mest på skämt från början, men inte en så dum idé kanske.

Anmäl
2020-01-15 15:49 #17 av: Lotofs

Javisst var det en bra ide (eller skämt 😀), hemul! Köpte igår, tog i morse och drack istället varmt cittonvatten. Endast druckit två koppar kaffe idag. Funkat finfint.

B

Anmäl
2020-01-16 04:17 #18 av: hemul

Nämen grattis! Så nu ska här avgiftas? Good for you! Skrattar

Anmäl
2020-01-16 07:29 #19 av: Lotofs

Jajamän! Halv pilla (50mg) nu på morgonen och ingefärate. Imon ska jag prova med bara 1/4 och se hur det funkar. Ska försöka att inte dricka kaffe hemma iaf (när jag är ensam 😉). Så tack för jättebra tips, hemul!

Anmäl
2020-01-16 18:41 #20 av: hemul

Heja dig!Skrattar

Det är väldigt skönt att inte vara beroende. Jag har aldrig varit det av kaffe (bara socialt drickande där), men däremot av te. Jag gjorde av med över en liter mjölk per dag bara i te, så det fick jag ju sluta med när jag började lowcarba.

Det är himla skönt att inte behöva tänka på annat än vatten om man ska ut i skogen t.ex. Men! Folk blir oerhört provocerade av någon som bara vill bli bjudna på vatten! Och inte äter bullar heller. Himmel!

Nu har jag börjat dricka te borta och kan nog ta en bulle ibland också, men under mer än 10 år gjorde jag inte det. Inte populärt!

Och sen var det ju det där med snuset då... Men en dagsranson väger ivf inte så mycket.Lipar

Anmäl
2020-01-17 09:05 #21 av: Lotofs

Tack!

Jo, jag kan fuska ibland (även ofta 😎) men när vi fikar ute brukar jag beställa ett antal skinkskivor och gurka medan andra smäller i sej prinsess och semlor. De har vant sej och slutat tjata.

Liiiite socialt beroende e la inte så farligt 😉

Anmäl
2020-01-19 21:01 #22 av: hemul

Önskar det gick att få tag på nikotin lika billigt och smidigt. Då skulle jag kanske ha en chans att lägga av med snuset. Ledsen

Anmäl
2020-01-20 11:52 #23 av: Sindri

Finns det inte både plåster och tabletter med nikotin?

Eller så börjar man gilla sig själv så himla mycket att man tycker man är värd nåt bättre. 😉
Eller sätter sig på ett moln i rymden och tittar ner på sig själv och ser hur löjlig man ser ut och undrar vad i alla sin dar människan håller på med. Så slutade jag röka för 40 år sedan. Kände mig helt enkelt pinsam.

Anmäl
2020-01-22 09:00 #24 av: Margareta

En bra vana som fungerar är att minska storleken på kaffekoppen. Numer dricker vi ur baljor jämfört med tidigare kafferepskoppar. Testa, det är en påminnelse att när det slut så är det slut. Förmodligen är du också törstig och då är kranvatten bästa drycken så länge vi är i Sverige. Dtick ur mindre kopp och varannan vatten.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2020-01-23 03:23 #25 av: hemul

#23 Jodå, men det är mycket dyrare att använda såna än att snusa. Jag räknar med att misslyckas och få hålla på länge och har inte ekonomi för några ökade kostnader...

Anmäl
2020-01-23 11:12 #26 av: Sindri

Men allvarligt....i långa loppet är det väl ändå billigare att inte snusa än att?

Anmäl
2020-01-23 19:18 #27 av: hemul

Jovisst, men om man inte klarar att sluta ändå utan håller på och hattar med avvänjningsmedel i flera år. Vet flera som tuggat nicorette varvat med cigg så länge jag minns.

Såg en kvinnlig forskare på TV för flera år sedan som drog i sig rent nikotin i någon för mig okänd form. Hon påstod att nikotin i sig inte var så farligt, det var allt det andra i tobaksprodukter som var problemet. Minns inte vem det var, men det skulle inte förvåna mig om det var Agnes Wold. Typisk en sån grej hon skulle kunna göra och säga. Skrattar

Anmäl
2020-01-23 19:24 #28 av: Sindri

Ja, kanske det. Men är du så himla beroende av nikotin tror jag du måste ta hjälp. Finns det inte avvänjningsprogram som för rökare?

När det gäller cigaretter så är del väl papperet som är farligt, och "alla" vet ju numer att tobaksbolagen blandar i tillsatser i tobaken så att den skall bli mer beroendeframkallande. Sånt  skulle göra mig så arg så jag slutade i ren protest. Jag hatar att bli manipulerad.
Jag tror det mesta beroendet sitter i din hjärna - men det som sitter i kroppen behöver du nog hjälp med.

Anmäl
2020-01-24 06:12 #29 av: hemul

Det finns bara stödsamtal och sånt. Det är inte det jag behöver.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.