Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3651 ggr
Li.nda
12/2/19, 6:46 PM

Viktuppgång av LCHF

Hej! Undrar av ren nyfikenhet om man går upp i vikt av LCHF? Har 6kg kvar till min målvikt och har funderat på att gå över till LCHF. :-)

//Linda

Annons:
MonicaLagerquist
12/2/19, 7:00 PM
#1

Jag går sakta ner på LCHF. Jag har ingen direkt övervikt men planen är att gå ner ett par kilo till. Här gått ner tre kilo på en månad.

Stolt ägare till fem La permer

Li.nda
12/2/19, 7:41 PM
#2

Okej, har du nån aning om hur det är åt andra hållet? Dvs om man går upp?☺️

//Linda

Li.nda
12/2/19, 7:41 PM
#3

#1 och bra jobbat!! Grattis!

//Linda

Scorpio97
12/2/19, 8:10 PM
#4

Enligt vad jag har läst så fungerar LCHF ofta viktnormaliserande, alltså att man får en bra vikt. Så om man väger för lite kan LCHF hjälpa en att gå upp i vikt, och väger man för mycket kan det hjälpa en att gå ner i vikt. Personligen har jag bara erfarenhet av det sistnämnda, och det är väl även vanligare att man vill gå ner i vikt och därför finns mer att läsa om det.
Du vill gå upp i vikt, om jag förstår rätt? :)

Sen är det såklart individuellt, och även om två personer båda äter LCHF kan ju deras kost vara ganska olika. Så man kan behöva experimentera även inom LCHF för att få den effekt man vill ha.


//Jessie

Li.nda
12/2/19, 8:11 PM
#5

#4 ja, jag vill gå upp. Tack för svar :-)

//Linda

Scorpio97
12/2/19, 8:15 PM
#6

#5 Jag kan rekommendera sidan DietDoctor, där finns mycket information om man vill börja med LCHF. Det är ganska mycket fokus på viktnedgång men det finns också info om man vill gå upp i vikt, tex: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/upp-i-vikt

Personligen skulle jag absolut säga att det är värt att prova :)


//Jessie

Annons:
hemul
12/3/19, 5:50 PM
#7

Äter du ordentligt bara så går du säkert upp. Det är ingen magi som gör att en del "rasar i vikt" på low carb. Det beror nog snarare på att de kanske smällt i sig en massa tomma kalorier förut.

Om du är underviktig på grund av att du äter på tok för lite, kommer du nog att fortsätta vara underviktig på LCHF om du inte ökar kaloriintaget.

mafmaria
12/31/19, 9:03 AM
#8

Vikt handlar mest om hormonreglering. Martina Johansson skriver lite om det här: https://martinajohansson.se/en-till-framgangsrik-kalori-normbrytare/

Det du får fundera på är om du bara vill ha högre vikt eller bli bulkigare? 

Exempel: Östrogen lagrar in fett på höfter, rumpa, lår, byst och underarmar (typiskt kvinnlig fettinlagring). Vill du ha mer svällande muskler, bli bulkigare bör du satsa på tung styrketräning för att balansera testosteron (även för en kvinna) och tillväxthormoner. Vill du lägga på dig mer fett generellt behöver du påverka insulinet (om du är smal på kolhydrathög kost finns det något hos just dig som gör att du inte reagerar på just det men eftersom LCHF är hormonbalaserande blir kosten för de flesta självreglerande som Scorpio97 skrev).

mooonlight
1/3/20, 5:48 PM
#9

Huruvida man går upp eller ner i vikt - eller varken eller - av viss diet är högst individuellt. Att kroppen antar sin "normalvikt" av LCHF är tyvärr bara en myt. Likaså att det är "hormonbalanserande". Ens diet kan i högsta grad påverka ens hormoner, vikt och kroppskomposition, men hur en specifik individ påverkas beror på dennes gener, miljö han/hon vistas i, livsstil med mera. Så vad man än experimenterar med är det av högsta vikt att lyssna på och ta hänsyn till sin egen kropp - inte dogma.

Upp till toppen
Annons: