Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2732 ggr
Moventia202
11/26/19, 9:44 PM

Fröknäcke

Jag försöker äta strikt LCHF. Har sen många år använt mig av ett brödrecept från Skaldeman, som ytterst kommer från en polsk doktor. För två plåtar med 15 bröd behöver jag 12 ägg, keso och cirka 500 gram riven ost (helst ekologisk) Innehåller 1 kh per macka.  Det blir rätt dyrt med alla ägg och osten så jag har letat efter ett alternativ och fann nyligen Fröknäcke. Verkade också kunna tillfredsställa mitt behov av att bita i något.

Då jag bor i ett invandrarområde var det lätt att hitta alla frön som fanns i en av Martina Johanssons böcker.  Så jag blötlade och bakade mina första plåtar. Smakade underbart.  Men blev torr i munnen  på nätterna, ett tecken på att mitt blodsocker var för högt. Mättes upp till 6,8.

Såg mig omkring på nätet vad fröknäcke har för kh-värde. Det var enligt Kostdoktorn "Strikt LCHF" med ett kh-värde på 4 % (1 g) per portion. Det lät ju bra så varför fick jag det här symptomet? Men sen såg jag att kh-halten i fröknäcke varierade . Ica fröknäcke hade 66 g per portion, Allt om lchf sa 0.6 gr och B Höglund 5,8 kh för 100 g och per portion  0,44.

Sen undrar jag också varför frön ska ha så lågt kh när det är frön som i jord skulle bli rena kolhydrater? Är det någon på forumet som kan hjälpa mig. Kan jag fortsätta med fröknäcke och lita på siffrorna och tro att frön passerar  tarmarna osmälta och därför har lågt kh-värde? Vågar jag fortsätta bita i dessa underbara knäckebröd?

Annons:
hemul
11/26/19, 11:42 PM
#1

ICAs fröknäcke kanske har mjöl i sig också? Annars är det klart att kh varierar beroende på vilka frön man tar. Det är bara att räkna.

kaisakavat
1/1/20, 4:14 PM
#2

Alla färdiga fröknäcke jag hittat i handeln har tyvärr innehållit annat än frön som dragit upp värdet mycket.
Som hemul skriver, så varierar kh-innehållet bland olika fröer - här några exempel, per 100 gram frön: 

Solrosfrön 13 g
Linfrön 1,5 g
Sesamfrön 4 g
Chiafrön 0 g
Pumpafrö 2 g

Och så vidare.  Man får välja de 'snåla' fröna.  :-) 

Ett problem för mig är att jag tycker det är lite för gott med fröknäcke. Riskerar att knapra i en hel plåt på kort tid. Så jag bakar dem sällan.

gun92884
12/14/20, 3:04 PM
#3

#2: Är dina värden när fiber är borträknad? Och om fröna är hela så åker väl det mest rakt igenom utan att det tas upp alltför mycket av kolhydraterna. Jag kommer inte ihåg hur mycket mitt knäckebröd innehöll men jag fick inga känningar av det. Jag använde fiberhusk för att hålla ihop det.

Upp till toppen
Annons: